Wat als koper zegt niets ontvangen te hebben?

Gestart door Erik, februari 9, 2007, 10:29:36

Vorige topic - Volgende topic

Erik

Stel ik verkoop 5 dvds aan iemand hier. Hij maakt geld over en ik stuur het pakje op.
Na 2 weken zegt hij ik heb niets ontvangen dus ik wil mijn geld terug. Ben ik daartoe verplicht?
Zo ja, hoe voorkom ik dan dit soort problemen. 

Nu is 5 dvd niet zo erg. Wat als het een dure versterker betreft. Ik heb ook wel eens bij thuiskomt een doos in de portiek aangetroffen omdat ik niet thuis was. Iedereen had deze doos met inhoud kunnen meenemen.  De verzender krijgt misschien wel een excuus maar niet de volledige waarde van het verzonden artikel terug.
Ook hier hoe voorkom je dit laatste?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DA BoSS

Citaat van: Erik op februari  9, 2007, 10:29:36
Stel ik verkoop 5 dvds aan iemand hier. Hij maakt geld over en ik stuur het pakje op.
Na 2 weken zegt hij ik heb niets ontvangen dus ik wil mijn geld terug. Ben ik daartoe verplicht?

Nu is 5 dvd niet zo erg. Wat als het een dure versterker betreft. Ik heb ook wel eens bij thuiskomt een doos in de portiek aangetroffen omdat ik niet thuis was. Iedereen had deze doos met inhoud kunnen meenemen.  De verzender krijgt misschien wel een excuus maar niet de volledige waarde van het verzonden artikel terug.
pakketje aangetekend c.q. verzekerd versturen ;D

(of van te voren samen duidelijke afspraken maken over wie het risico van vermissing draagt..)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

spotmatic

Citaat van: Erik op februari  9, 2007, 10:29:36

5 DVD's verstuur je volgens mij altijd via pakketpost vanwege de grootte? Dan zou dit een non-issue moeten zijn want het pakje is te traceren via de barcode op www.tracktrace.nl. Hetzelfde geldt voor de versterker, die overigens ook nog eens aangetekend verstuurd zou moeten worden.

Het is overigens de verantwoordelijkheid van de verkoper dat de gekochte artikelen goed aankomen. Ontvangt de verkoper niets, dan moet je hem daarvoor schadeloos stellen (dus geld terug). Immers het gekochte is niet geleverd terwijl daar wel voor betaald is. De zending is jouw verantwoordelijkheid tot het moment dat deze bij de koper aankomt.

Edit: spuit 11..  ::)

Edit 2: onjuiste informatie.

Edit 3: onjuiste informatie was TOCH juist! Ik blijf maar voorgoed uit dit subforum omdat ik als leek toch niets van recht behoor te weten  ;D
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

DA BoSS

helaas spotmagic, wat je zegt klopt niet, als het pakketje tussen twee consumenten kwijtraakt...ligt de schade bij de koper
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

spotmatic

Nu je het zegt: inderdaad, maar dit gaat toch wel op als je bij een webshop koopt bijv.?
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

Erik

Citaat van: DA BoSS op februari  9, 2007, 10:37:30
helaas spotmagic, wat je zegt klopt niet, als het pakketje tussen twee consumenten kwijtraakt...ligt de schade bij de koper
Ok maar dan moet je dus minimaal een verzendbewijs hebben, met een pakje geen probleem. Maar als het iets kleins was wat in het brief past, dan heb ik dus wel een probleem?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

spotmatic

Citaat van: Erik op februari  9, 2007, 10:42:40
Ok maar dan moet je dus minimaal een verzendbewijs hebben, met een pakje geen probleem. Maar als het iets kleins was wat in het brief past, dan heb ik dus wel een probleem?

Je kan dit ook altijd van tevoren melden, zoals ik vaak ook op eBay zie. De koper bepaalt de manier van verzenden (want hij is immers degene die daarvoor moet betalen). Als je hem dan wijst op de mogelijke problemen die de gekozen verzendmethode met zich meebrengt, dan heb je genoeg gedaan (zelfs meer dan nodig).

jankees

Beste dames, heren,

Volgens artikel 7:9 lid 1 B.W. is de verkoper gehouden om de zaak in eigendom over te dragen én af te leveren. Onder aflevering wordt verstaan de zaak in het bezit stellen van de koper. Als verkoper moet je dus zorgen dat de koper kan beschikken over de zaak.  Tot dat moment is het risico voor de verkoper.

Als je dus iets per post naar de koper toezendt, is het risico voor jou, tot het moment dat de koper in het bezit komt van de zaak.

Je doet er dus verstandig aan om, bij toezending per post, 1) het pakket goed te verzekeren én 2) te verzenden met bewijs van ontvangst. Zo heb je iets in handen als het pakket verloren gaat én als de koper beweert niets te hebben ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

Audiofiel

Ook een verzendbewijs (3S-code) levert in de praktijk weinig op. Wat als het pakje kwijt is geraakt? Wie draagt dan de schade? Bij versturen als pakket krijg je niets terug, bij aangetekend een beetje* en alleen bij verzekerd vervoer krijg je maximaal de volledige waarde vergoed.

Nu is die laatste optie de duurste, dus dat wil de koper meestal niet.

Bij een normaal aangetekend pakket is de maximale vergoeding 46 euro. Ik heb dat bij een verdwenen pakket al eens vergoed gekregen van TPG... maar wel na 4 en halve maand, 5 telefoontjes en 2 brieven... Wil je meer terug, dan moet je kiezen voor verhoogde aansprakelijkheid. Maar dan zul je ook achteraf moeten aantonen dat het pakketje wat jij verstuurde ook zoveel waard was...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jankees

Neen, partijen mogen onderling afwijkende afspraken maken. Het is dan echter wel aan de verkoper om het bewijs van het bestaan van die andersluidende afspraak te leveren. Op schrift stellen dus of door middel van e-mail over en weer bevestigen.

sandervg

Maar hoe zit het dan met de de rol van de TPG?

En hoe wordt 'afleveren' in de jurispredentie geïnterpreteerd? Ik kan me voorstellen dat aanbieden bij de post + bewijsje daarvan voldoende is?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DA BoSS

Citaat van: jankees op februari  9, 2007, 10:49:48
Neen, partijen mogen onderling afwijkende afspraken maken. Het is dan echter wel aan de verkoper om het bewijs van het bestaan van die andersluidende afspraak te leveren. Op schrift stellen dus of door middel van e-mail over en weer bevestigen.

Aanvullende vraag:

je koopt íets'van een particulier voor prijs x..exclusief verzendkosten!
Koper zegt: stuur maar onverzekerd op

In andere bewoording: gaat dat verhaal ook op als je iets exclusief verzenden koopt/afspreekt?
Bij wie ligt dan de verantwoordelijkheid?

mvg,

jankees

Afleveren wil zeggen dat je de koper in het bezit moet stellen. Dat wil zeggen zodanig afleveren dat (alleen) de koper hierover kan beschikken. Met aflevering op het postkantoor is de verkoper er dus niet. Hij moet kunnen bewijzen dat het verkochte ter hand is gesteld aan de koper (handtekening voor ontvangst), danwel zodanig ter beschikking is gesteld dat de koper in het bezit moet worden geacht te zijn gesteld. Een voorbeeld van dat laatste is indien een DVD door de postbode in de brievenbus van de koper is gegooid. De DVD bevindt zich dan op de mat maar in ieder geval in het huis van de koper. Op dat moment is de DVD afgeleverd.

@DA BoSS:
Als je met de koper afspreekt dat het gekochte onverzekerd zal worden toegezonden spreek je daarmee af dat het vervoer voor risico van de koper is. Als je zo'n afspraak als verkoper kunt bewijzen, dan ben je er. De vraag is overigens of je als verkoper zo'n afspraak moet maken. Ik zou altijd verzekeren en bewijs van ontvangst vragen.

DA BoSS

Citaat van: jankees op februari  9, 2007, 14:33:46
@DA BoSS:
Als je met de koper afspreekt dat het gekochte onverzekerd zal worden toegezonden spreek je daarmee af dat het vervoer voor risico van de koper is. Als je zo'n afspraak als verkoper kunt bewijzen, dan ben je er. De vraag is overigens of je als verkoper zo'n afspraak moet maken. Ik zou altijd verzekeren en bewijs van ontvangst vragen.

Wat ik bedoel is: ik verkoop iets, waarbij ik excpliciet vermeld dat deze deal exclusief verzendkosten is...
Is daarmee afdoende duidelijk dat het risico van (al dan niet) kwijtraken van het pakketje bij de koper ligt?

ben benieuwd naar je mening :D

rwijnhov

Ik los dit altijd op door duidelijk aan de koper te vermelden dat verzenden voor zijn eigen risico is.

reza

Citaat van: rwijnhov op februari  9, 2007, 15:44:14
Ik los dit altijd op door duidelijk aan de koper te vermelden dat verzenden voor zijn eigen risico is.

ik los het altijd op door niet op te sturen ;)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Driven2Shine

Het kan altijd erger natuurlijk.
Ik heb afgelopen week een pakketje ontvangen maar helaas ik was niet thuis.
De postbode heeft vervolgens het pakketje 3 huizen verderop afgegeven en bij mij in de bus een briefje achter gelaten.
Je voelt hem al aankomen denk ik dus ik naar die buurvrouw zegt ze nee ik heb niks meer dat heb ik mijn zoontje gisteravond bij je op de stoep laten leggen.

Ik heb ondertussen aangifte gedaan van diefstal maar of dat gaat helpen betwijfel ik (ze gaan mijn aangifte wel onderzoeken kreeg ik vandeweek te horen).

Oftewel als koper spreek af dat je verzekerd/aangetekend verzend of ga het ophalen want ik ben nu 13 dvd`s kwijt en mijn geld :(

De verkoper kan hier uiteraard niets aan doen omdat we vantevoren niet hebben afgesproken hoe het verzonden moest worden.

jankees

Ik ga er even vanuit dat het de aankoop op afstand van DVD's betreft bij een Nederlandse webwinkel.

Aflevering is wat mij betreft niet geschied. De goederen zijn immers niet aan jou in bezit gesteld (maar aan de buurvrouw, drie huizen verder). Naar mijn mening komt dit geheel voor risico van de verkoper (die vervolgens weer kan verhalen op de door hem ingeschakelde vervoerder).

Ik zou er dan ook op aandringen om alsnog geleverd te krijgen. Daarvoor zou ik niet betalen. Indien je gebruik heb gemaakt van een creditcard voor de betaling, zou ik de creditcardmaatschappij opdracht geven om het aankoopbedrag terug te storten op je bankrekening.

Met vriendelijke groet,

Jan-Kees den Haan

jankees

Dat doet in dit geval niets af. Ook buiten de consumentenkoop moet de verkoper zorg dragen voor levering. In dit geval is er gewoon niet deugelijk geleverd. De verkoper moet hierop de transporteur aanspreken. Waarschijnlijk heeft hij een ontvangstbewijs gekregen met een handtekening van de buurvrouw drie huizen verder. Dat is echter niet de geadresseerde dus is er niet bezorgd.

Driven2Shine

Citaat van: jankees op februari  9, 2007, 16:40:09
Dat doet in dit geval niets af. Ook buiten de consumentenkoop moet de verkoper zorg dragen voor levering. In dit geval is er gewoon niet deugelijk geleverd. De verkoper moet hierop de transporteur aanspreken. Waarschijnlijk heeft hij een ontvangstbewijs gekregen met een handtekening van de buurvrouw drie huizen verder. Dat is echter niet de geadresseerde dus is er niet bezorgd.

Als je het over mijn buurvrouw hebt is er niet getekend door de buurvrouw maar zo afgegeven.
We hebben navraag gedaan bij tntpost en die mogen dat wettelijk volgens hun.

spotmatic

Citaat van: [SV] op februari  9, 2007, 16:53:04
Als je het over mijn buurvrouw hebt is er niet getekend door de buurvrouw maar zo afgegeven.
We hebben navraag gedaan bij tntpost en die mogen dat wettelijk volgens hun.

De afzender kan tegenwoordig aangeven dat het pakje niet bij de buren mag worden bezorgd...

teske

wat als het voor de deur is gezet door de leveringsdienst omdat je niet thuis was,
en het is weg?

dus niets getekend of niets

Driven2Shine

Citaat van: spotmatic op februari  9, 2007, 16:54:49
De afzender kan tegenwoordig aangeven dat het pakje niet bij de buren mag worden bezorgd...
Dat klopt kwam ik ook later achter toen we de TNT post hebben gebeld.
Dat was alleen achteraf gepraat, maar een goede les voor de toekomst.

spotmatic

Citaat van: teske op februari  9, 2007, 16:57:44
wat als het voor de deur is gezet door de leveringsdienst omdat je niet thuis was,
en het is weg?

dus niets getekend of niets

Dat heeft Jankees al gezegd: er is dan NIET geleverd.

teske

Citaat van: spotmatic op februari  9, 2007, 17:06:13
Dat heeft Jankees al gezegd: er is dan NIET geleverd.

maar wat gebeurd er dan?
wie z'n verantwoordelijkheid is het dan?
degene die het opstuurt kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden omdat de leverancier een fout begaat???