HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Tjeb

#700
Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 00:51:19
Zo dood klinkt jouw kamer niet hoor!
Alles behalven dat!

Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 00:51:19
Natuurlijk, je akoestiek kan nog vele malen beter, maar het is echt niet slecht (behalve in het laag dan...) 
Ik bedoel dit niet lullig maar ik ben bang dat je zo bezig bent geweest met het weghalen van spullen dat je vergeten bent goed te luisteren naar Huubs kamer waar wel degelijk veel problemen zijn, ga maar eens onder de schuine ramen staan met je neus richting zijn set en klap daar eens in je handen of laat Huub eens lekker lachen, je krijgt dit geluid keihard terug vanaf deze schuine kap en met het voorbeeld van de  (aanstekelijke) lach van de gastheer ben je dan rechts redelijk doof  ;D
Over het laag heb ik het dan nog niet gehad aangezien daar ook wel het één en ander over te melden valt  ;)


Mvg Tjeb

Ruud-

Citaat van: Tjeb op mei 12, 2007, 09:03:46
Alles behalve dat!
't is nog net geen   :o

Citaat van: Tjeb op mei 12, 2007, 09:03:46
Ik bedoel dit niet lullig maar ik ben bang dat je zo bezig bent geweest met het weghalen van spullen dat je vergeten bent goed te luisteren naar Huubs kamer waar wel degelijk veel problemen zijn, ga maar eens onder de schuine ramen staan met je neus richting zijn set en klap daar eens in je handen of laat Huub eens lekker lachen, je krijgt dit geluid keihard terug vanaf deze schuine kap en met het voorbeeld van de  (aanstekelijke) lach van de gastheer ben je dan rechts redelijk doof  ;D
Over het laag heb ik het dan nog niet gehad aangezien daar ook wel het één en ander over te melden valt  ;)

Mvg Tjeb
Beste Tjeb,

Smaken verschillen, wellicht is het erg opgeknapt (hoewel ik mijn twijfels heb) na ons laatste bezoek.
Huub heeft een keiharde ruimte waar in eerste instantie veel werk aan de akoestiek verricht moet worden (i.p.v. de talloze apparatenwissels die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden)

Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

DA BoSS

Citaat van: Ruud- op mei 12, 2007, 10:59:29
't is nog net geen   :o
Beste Tjeb,

Smaken verschillen, wellicht is het erg opgeknapt (hoewel ik mijn twijfels heb) na ons laatste bezoek.
Huub heeft een keiharde ruimte waar in eerste instantie veel werk aan de akoestiek verricht moet worden (i.p.v. de talloze apparatenwissels die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden)



hee ruud,

even off-topic maar zijn er ergens in nld dealers te vinden waar je kennis kunt maken met Aitos producten?
(kan even niks vinden ???)

mvg
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

HuubF

Citaat van: Tjeb op mei 12, 2007, 09:03:46
Alles behalven dat!

Sinds je bezoekje is er qua acoustiek wel wat veranderd! Er hangt een lederen vloerkleed tegen de wand en tussen speakers en luister-plek ligt nu ook een kleed. De gordijnen zijn nu dubbelwandig uitgevoerd. Als ik ga luisteren gaat er een slaapzaak over de grote Xenos-spiegel.

De meeste echo is daarmee verdwenen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

#704
Citaat van: Tjeb op mei 12, 2007, 09:03:46
Ik bedoel dit niet lullig maar ik ben bang dat je zo bezig bent geweest met het weghalen van spullen dat je vergeten bent goed te luisteren naar Huubs kamer waar wel degelijk veel problemen zijn

Nee hoor, zoals Huub ook al aangeeft is er een hoop veranderd. Natuurlijk, het kan vele malen beter, maar het is niet slecht (behalve in het laag) (zoals ik al zei)!

reMC

Citaat van: Zee op mei 12, 2007, 08:48:20
Ik laat me graag eens 'live' overtuigen van de voordelen van een a-symetrische demping.

Prima, kom maar eens langs. Zie plaatje. De kleine vierkantjes zijn mijn luidsprekers, daar rechts van een kast en het lange voorwerp de bank. Links zie je een soort kamertje. Ik heb daarvan nu de 'onderste' muur gedempt. Als ik de 'bovenste' muur demp, klinkt het ook goed, maar het heeft minder effect dan de 'onderste'. Als ik het alle twee doe: dood/neuzig/nassaal, hoe je het ook wilt noemen. Kan het je best een keer laten horen. Dit heeft overigens niet echt met symmetrisch dempen te maken, want mijn kamer is alles behalve symmetrisch. Het gaat weer om het effect: 1x dempen is goed, maar nog een keer dempen in dezelfde 'zone'(/tegenover elkaar liggende muren) werkt niet, IMHO. (mijn kennis over akoestiek reikt niet ver genoeg om te kunnen uitleggen wáárom het dan precies zo is, vandaar mijn wat vage beschrijving met bijv. 'zone' ;))

bmateijsen

Remco, doordat jij niet symmetrische werkt in de opstelling zal inderdaad symmetrische dempen een apart effect kunnen hebben. Echter zoals je zelf zegt reikt je kennis over akoestiek niet ver genoeg, maar toch ben je er redelijk stellig in. Dit bijt elkaar een beetje ;).

Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 11:53:16
Prima, kom maar eens langs. Zie plaatje. De kleine vierkantjes zijn mijn luidsprekers, daar rechts van een kast en het lange voorwerp de bank. Links zie je een soort kamertje. Ik heb daarvan nu de 'onderste' muur gedempt. Als ik de 'bovenste' muur demp, klinkt het ook goed, maar het heeft minder effect dan de 'onderste'. Als ik het alle twee doe: dood/neuzig/nassaal, hoe je het ook wilt noemen. Kan het je best een keer laten horen. Dit heeft overigens niet echt met symmetrisch dempen te maken, want mijn kamer is alles behalve symmetrisch. Het gaat weer om het effect: 1x dempen is goed, maar nog een keer dempen in dezelfde 'zone'(/tegenover elkaar liggende muren) werkt niet, IMHO. (mijn kennis over akoestiek reikt niet ver genoeg om te kunnen uitleggen wáárom het dan precies zo is, vandaar mijn wat vage beschrijving met bijv. 'zone' ;))

reMC

#707
Citaat van: bmateijsen op mei 12, 2007, 12:13:05
Remco, doordat jij niet symmetrische werkt in de opstelling zal inderdaad symmetrische dempen een apart effect kunnen hebben.

Ook in compleet symmetrische kamers zou ik nooit symmetrisch dempen (weet ik uit ervaring).

CitaatEchter zoals je zelf zegt reikt je kennis over akoestiek niet ver genoeg, maar toch ben je er redelijk stellig in. Dit bijt elkaar een beetje ;).

Wordt weer het bekende verhaal: ik heb geen theoretische kennis, wel oren ;)

Jullie hoeven me ook niet te geloven ::) Zee vroeg mij echter om uitleg en ik begrijp dat hij eens langs wilt komen om te horen: prima!

garmtz

Theoretisch is symmetrisch dempen het mooiste, maar we hebben het hier over psycho-akoestiek: het heeft te maken met een voorkeur of afkeur van symmetrie "an sich"... Ik zit soms liever NIET in het midden tussen de speakers, omdat ik dan sneller last krijg van audiofilia nervosa. Zo kan het ook zijn met demping: als je zou meten met een symmetrisch gedempte kamer, heb je waarschijnlijk een uniformere frequentiecurve van het linker en rechter kanaal, maar misschien klinkt dit wel TE symmetrisch? Het blijft toch subjectief allemaal... Niet dat dit perse mijn ervaringen zijn (ik heb aardig wat boekjes gelezen en die zeggen allemaal dat symmetrie de 'way to go' is), ik probeer alleen de voorkeur van Remco te begrijpen.

bmateijsen

Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 12:16:07
Ook in compleet symmetrische kamers zou ik nooit symmetrisch dempen (weet ik uit ervaring).

Ik begrijp jou reactie ook wel, en ik snap dat je goede oren hebt, maar ik begrijp ook de reactie van Audiofiel. En de boeken over akoestiek zeggen eigenlijk iets wat compleet tegengesteld is wat jij zegt.

CitaatWordt weer het bekende verhaal: ik heb geen theoretische kennis, wel oren ;)

Jullie hoeven me ook niet te geloven ::) Zee vroeg mij echter om uitleg en ik begrijp dat hij eens langs wilt komen om te horen: prima!

reMC

Citaat van: bmateijsen op mei 12, 2007, 13:12:51
Ik begrijp jou reactie ook wel, en ik snap dat je goede oren hebt, maar ik begrijp ook de reactie van Audiofiel.

Ik begrijp zijn en anderen hun reactie ook wel. Maar probeer me te begrijpen inderdaad :P Ik zal het Garmt en Audiofiel ook wel laten horen als ik hier ben. Ze hoeven natuurlijk niet met me eens te zijn dat het beter klinkt, maar ik hoop wel dat ze horen wat ík kan waarderen aan 'my way' van dempen.

reMC

Hier trouwens een stukje (en ergens anders in mijn topic nog uitgebreider) waarin ik in mijn oude kamer (qua vorm volledig symmetrisch) ook niet voor demping aan twee kanten kies:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24470.msg727033#msg727033


Audiofiel

Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 12:16:07
Ook in compleet symmetrische kamers zou ik nooit symmetrisch dempen (weet ik uit ervaring).

Dat kun je wel zeggen, maar jouw eigen kamer is verre van symmetrisch:



Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 16:37:20
Ik begrijp zijn en anderen hun reactie ook wel. Maar probeer me te begrijpen inderdaad :P Ik zal het Garmt en Audiofiel ook wel laten horen als ik hier ben. Ze hoeven natuurlijk niet met me eens te zijn dat het beter klinkt, maar ik hoop wel dat ze horen wat ík kan waarderen aan 'my way' van dempen.

Ik geloof best dat het in jouw kamer werkt om asymmetrisch te dempen, maar je kunt daar natuurlijk niet je stelling die ik boven in deze post citeerde bewijzen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Tjeb

#713
Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 16:42:37
Hier trouwens een stukje (en ergens anders in mijn topic nog uitgebreider) waarin ik in mijn oude kamer  (qua vorm volledig symmetrisch)  ook niet voor demping aan twee kanten kies:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=24470.msg727033#msg727033


Niet dat ik het met Remc eens ben hoor, maar ik denk dat je deze even over het hoofd gezien hebt  ;)

Mvg Tjeb

Audiofiel

#714
Citaat van: Tjeb op mei 12, 2007, 20:16:49
Niet dat ik het met Remc eens ben hoor, maar ik denk dat je deze even over het hoofd gezien hebt  ;)

Niet echt. Ik las eerder ook al:

Citaat van: reMC op juli 16, 2006, 00:01:08
De oorzaak is gemakkelijk: de wand naast de rechter speaker is drie meter lang en geheel kaal. Links geldt het voor ruim twee meter. Rechts staat alleen een stoffen stoel tegen de muur aan en links staat een klein tv-kastje. Er ligt verder een kleed en er staat een stoffen bank op de luisterplek, dat was was het aan 'zachte' spullen. Kan ik rechts tegen de wand (die is ook voor het oog te kaal) het beste óók iets zachts plaatsen (wellicht een akoestisch schermpje, Auralex?) of een diffuser??

Volgens mij dus duidelijk niet volledig symmetrisch zoals Remko eerder zei. ;)

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

#716
Audiofiel, de vorm van mijn kamer (7.8m lang bij 3.8m breed) was in Groningen wel volledig symmetrisch. De inrichting zoals ik het beschrijf is na veel experimenteren ontstaan, maar heb ook geluisterd/getest met symmetrische meubelopstellingen. Ik heb een heleboel geprobeerd, elke keer was symmetrische demping niet the way to go. Ik kom net bij Wilco vandaan (naar Cees zijn eigen versterkers geluisterd :o), die heeft ook een symmetrische (rechthoekige) kamer. Daar links diffusie, rechts demping, daar dus ook op hetzelfde (niet aan beide kanten demping) uitgekomen. Mijn idee voor a-symmetische demping komt ook vandaan bij hen, die dezelfde muzikaliteit koesteren als ik ;) Zoals ik al zei verwacht ik iets anders van apparatuur dan veel anderen (zo is mijn conclusie op basis van o.a. gezamenlijke luistersessies en veel postings op het forum), wellicht zó anders dat ik ook anders met akoestiek omga dan bijvoorbeeld jij.

Ik denk dat we het hier maar bij moeten houden wat betreft deze discussie. Mijn ervaringen zijn duidelijk, jouw mening ook ;) We zijn het gewoon niet eens.

Audiofiel

Citaat van: reMC op mei 12, 2007, 21:01:24
Mijn idee voor a-symmetische demping komt ook vandaan bij hen, die dezelfde muzikaliteit koesteren als ik ;)

Dat vermoedde ik eigenlijk al een beetje.

CitaatZoals ik al zei verwacht ik iets anders van apparatuur dan veel anderen (zo is mijn conclusie op basis van o.a. gezamenlijke luistersessies en veel postings op het forum), wellicht zó anders dat ik ook anders met akoestiek omga dan bijvoorbeeld jij.

Jij luistert inderdaad anders dan vele anderen. Dat is precies waarom men zo op je stelligheid reageert, aangezien de ideeën dus ook niet altijd op anderen toepasbaar zullen zijn. ;)

CitaatIk denk dat we het hier maar bij moeten houden wat betreft deze discussie. Mijn ervaringen zijn duidelijk, jouw mening ook ;) We zijn het gewoon niet eens.

Prima, we laten het er bij.  :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op mei 12, 2007, 21:06:21
Jij luistert inderdaad anders dan vele anderen. Dat is precies waarom men zo op je stelligheid reageert, aangezien de ideeën dus ook niet altijd op anderen toepasbaar zullen zijn. ;)

Klopt :)

HuubF

#719
Onderdehand ben ik vreselijk benieuwd naar de sets van sommige mensen. Luisterbezoeken bij Zee, FrankB, reMC zijn gepland of zitten in de pijplijn. Maar ook sets van mensen als Kwabbernoot, Keyser, Audiofiel en Garmtz lijken mij ongelofelijk interessant om te horen. En stiekum ben ik ook erg benieuwd hoe het bij Ravon, DekkersJ en S0000884 thuis klinkt.

Omdat ik de komende maanden met het redesign van de huiskamer bezig ben is een periode van bezinning op zijn plaats. Luisterbezoekjes kunnen de honger naar hifi-perikelen wellicht stillen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Kwabbernoot

Je bent van harte welkom Huub.
Verwacht echter geen zwart tussen de instrumenten en enorme diepte en dat soort dingen. Daar ben ik niet zo heel erg in geïnteresseerd. Ik ga meer voor muzikaliteit. Mijn setje is verre van standaard "audiofiel". Dat komt trouwens ook omdat ik te beroerd (lees: arm en lui) ben om wat aan de akoestiek te doen.  ;D . Maar het is weer eens wat anders en misschien doe je ideeën op, wie weet.

Groeten...

Audiofiel

Ook hier ben je welkom, Huub. Je hoeft er niet ver voor te rijden. ;D

Mijn eigen CD-DAC is momenteel wel in reparatie, dus ik speel met een 'mindere' jongen. Desalniettemin zal het een aardig beeld geven denk ik. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

frank2

Je bent ook welkom hier in almelo om de set van mij te beluisteren. Kom dan wel over een paar maanden, dus het eind van je periode van herbezinning, want over 1 week krijg ik mijn def. speakers binnen en die zijn na een 2 mand tenminste wel voor 75% ingespeeld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Perfectionist

Huub,
Via hififorum is het er nooit meer van gekomen om eens af te spreken c.q. te luisteren, maar uiteraard ben je van harte welkom. Evenwel ken je Arcam inmiddels eigenlijk al best goed, maar de SF-en zijn zeker de moeite waard.

Kijk maar, je bent in ieder geval van harte welkom. Lijkt me een keer gezellig als we dan maar niet de politiek gaan bespreken.  ;D ;D  ::) ::)
Een beter forum begint bij jezelf.

garmtz

Bij mij ben je natuurlijk ook welkom Huub! Pas wel op, de combinatie Lavardin met Living Voice die ik heb staab is 'dodelijk' mooi... ;D