HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: FrankB op mei  9, 2007, 16:17:54
Dat laatste wilde ik ook al een hele tijd posten, ben blij dat jij het nu doet!

Nee, er komen nog geen nieuwe speakers. In het begin waren er veel meer problemen in het laag, maar die zijn bijna allemaal opgelost. Alleen de aanslag van de bas zou wat steviger kunnen zijn, en om nou alleen daarvoor andere speakers te gaan kopen...

Mijn ervaring is dat een set door kleine aanpassingen langzaam groeit. En je went eraan natuurlijk. Wat overblijft zijn de problemen die je nauwelijks kunt oplossen omdat je aan de grens van de mogelijkheden zit. En dan moet je weer gaan upgraden. Langzaam maar zeker is er toch een grens bereikt. Met zulke dure apparatuur die bijna voldoet aan mijn ideaalbeeld moet het maar eens afgelopen zijn met al te grote veranderingen. Alleen die versterker-upgrade naar een IS Reference zie ik nog wel zitten. En voor het laag misschien een 937Be, hoewel die dan misschien weer te groot wordt voor mijn kamer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 16:53:54
Nee, er komen nog geen nieuwe speakers. In het begin waren er veel meer problemen in het laag, maar die zijn bijna allemaal opgelost. Alleen de aanslag van de bas zou wat steviger kunnen zijn, en om nou alleen daarvoor andere speakers te gaan kopen...

Mijn ervaring is dat een set door kleine aanpassingen langzaam groeit. En je went eraan natuurlijk. Wat overblijft zijn de problemen die je nauwelijks kunt oplossen omdat je aan de grens van de mogelijkheden zit. En dan moet je weer gaan upgraden. Langzaam maar zeker is er toch een grens bereikt. Met zulke dure apparatuur die bijna voldoet aan mijn ideaalbeeld moet het maar eens afgelopen zijn met al te grote veranderingen. Alleen die versterker-upgrade naar een IS Reference zie ik nog wel zitten. En voor het laag misschien een 937Be, hoewel die dan misschien weer te groot wordt voor mijn kamer.

Als jij met die woofer het laag niet goed krijgt dan moet je niet aan een duurdere versie beginnen zeker niet als je in een eerdere post schrijft dat de hele lijn last heeft van dit "probleem". En de verbetering in je laag is gekomen door de cd speler ? Want voor de rest is er weinig veranderd toch ?

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op mei  9, 2007, 17:00:26
Als jij met die woofer het laag niet goed krijgt dan moet je niet aan een duurdere versie beginnen zeker niet als je in een eerdere post schrijft dat de hele lijn last heeft van dit "probleem". En de verbetering in je laag is gekomen door de cd speler? Want voor de rest is er weinig veranderd toch ?

Voor de ruimte waarin ik noodgedwongen leef is het laag goed genoeg. De Focal's doen het prima en voor de diepste diepten heb ik de subwoofer, die nu gewoon vanaf 50 herz de boel voortzet. Omdat ik ooit apparaten van Classé in huis heb gehad die qua laag precies deden wat ík wil ben ik verziekt. Dat zou ik kunnen regelen door een Classé in huis te halen maar dan beginnen allerlei tellers opnieuw te lopen. Op dit moment ben ik daar veel te tevreden voor.

Sinds jij bent geweest is inderdaad alleen de cd-speler vervangen. Maar vergis je niet, die Sony Swoboda is een ontzettend goed ding die het laag ongelofelijk strak aflevert aan de versterker. Niks alle cd-spelers gelijk, zeker niet een exemplaar van 15 jaar oud. 8)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Deleted member

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 16:53:54
Nee, er komen nog geen nieuwe speakers. In het begin waren er veel meer problemen in het laag, maar die zijn bijna allemaal opgelost. Alleen de aanslag van de bas zou wat steviger kunnen zijn, en om nou alleen daarvoor andere speakers te gaan kopen...

Mijn ervaring is dat een set door kleine aanpassingen langzaam groeit. En je went eraan natuurlijk. Wat overblijft zijn de problemen die je nauwelijks kunt oplossen omdat je aan de grens van de mogelijkheden zit. En dan moet je weer gaan upgraden. Langzaam maar zeker is er toch een grens bereikt. Met zulke dure apparatuur die bijna voldoet aan mijn ideaalbeeld moet het maar eens afgelopen zijn met al te grote veranderingen. Alleen die versterker-upgrade naar een IS Reference zie ik nog wel zitten. En voor het laag misschien een 937Be, hoewel die dan misschien weer te groot wordt voor mijn kamer.

Is het niet toch een akoestisch probleem of ben je te gewend geraakt aan de rijke bas van de sub? Het kan dan wellicht beter zijn geworden door het schuiven en je andere aanpassingen maar is de plaatsing al wel optimaal nu? Was de attack van het laag bijvoorbeeld toen het nog "boemde" of in een andere opstelling ook niet goed? Het lijkt misschien tegenstrijdig maar m'n ervaring met m'n eigen speakers (die hebben al heel wat schuifmeters gemaakt in m'n kamer  ;D) leert me dat afhankelijk van de opstelling boemen en een goede attack meestal samen gaat maar dat ze ook meer los van mekaar kunnen staan. Oftewel wel een goede attack zonder de overdreven boem.

HuubF

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 20:13:49
Is het niet toch een akoestisch probleem of ben je te gewend geraakt aan de rijke bas van de sub? ...

Mijn speakers hebben ook de hele kamer al gezien. Omdat ik al versterkers in huis heb gehad die, ongeacht de plaatsing van de speakers, wél die attack hadden denk ik niet dat het aan de acoustiek ligt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Deleted member

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 20:26:06
Mijn speakers hebben ook de hele kamer al gezien. Omdat ik al versterkers in huis heb gehad die, ongeacht de plaatsing van de speakers, wél die attack hadden denk ik niet dat het aan de acoustiek ligt.

Helder, je hebt bijv. de Classé dus ook al op deze speakers gehad, dat wist ik niet ik dacht alleen in een vorige speakersetup. Maar dan lijkt de conclusie me helder; de IS levert in jouw situatie te weinig "oompf" en of je dan gaat kiezen of delen is een persoonlijke afweging. Of de Reference of de IT daar beter in is zal Garmt of Bjorn ongetwijfeld weten en zal je ongetwijfeld ook mogen uitproberen.

HuubF

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 20:34:45
Helder, je hebt bijv. de Classé dus ook al op deze speakers gehad, dat wist ik niet ik dacht alleen in een vorige speakersetup. Maar dan lijkt de conclusie me helder; de IS levert in jouw situatie te weinig "oompf" en of je dan gaat kiezen of delen is een persoonlijke afweging. Of de Reference of de IT daar beter in is zal Garmt of Bjorn ongetwijfeld weten en zal je ongetwijfeld ook mogen uitproberen.

Ik heb nog geen Classé op de Focal's gehad! Wel op een aantal eerdere speakers.

Of een Classé alsnog een oplossing zou zijn betwijfel ik omdat er oneindig veel andere aspecten een rol spelen, waar ik nu overwegend tevreden over ben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dekkersj

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 19:36:10
[...]Niks alle cd-spelers gelijk, [...]
:D

Op de een of andere manier blijft het wel ergens achter in je hoofd spelen...

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

garmtz

De IS is een ruime 30 W en heeft een voeding die hem enigszins beperkt. Lavardin versterkers werken het beste op speakers met een ruim rendement (liefst > 90 dB en liefst 8 Ohm), hoewel ze minder gevoelige speakers tolereren. Het is zonder meer een feit dat de IS Reference met zijn veel ruimere voeding en zeker een IT veel beter in staat zijn een speaker met een lager rendement goed aan te sturen (hoewel alles < 86 dB MEESTAL nog steeds een probleem is). Heb je een speaker met een gevoeligheid van 100 dB, zullen de verschillen tussen de drie modellen zich alleen nog bevinden op de mate van natuurlijkheid en afwezigheid van 'versterkerklank', niet (meer) op het gebied van 'te weinig hoog' of 'te weinig laag'  (of teveel)... Tonaal zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd, hoewel de kwaliteitsverschillen wel duidelijk zijn.

HuubF

Citaat van: dekkersj op mei  9, 2007, 21:33:21
:D

Op de een of andere manier blijft het wel ergens achter in je hoofd spelen...

Groet,
Jacco

;D

Klopt, jullie campagne heeft in zoverre succes dat ik mezelf de laatste tijd keer op keer check om geen foute beslissingen meer te nemen. Zo'n trucje om een een paar dagen naar een oude configuratie te luisteren werkt voortreffelijk. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

dekkersj

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 22:12:11
;D

Klopt, jullie campagne heeft in zoverre succes dat ik mezelf de laatste tijd keer op keer check om geen foute beslissingen meer te nemen. Zo'n trucje om een een paar dagen naar een oude configuratie te luisteren werkt voortreffelijk. ;)
Binnenkort een tweede hoofdstuk, ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

In ieder geval leuk om te zien dat de glimwormpjes ver weg in de donkerste uithoeken van je geest iets aan het bijschijnen zijn...(word ik ook nog poetisch zo op dit uur...)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Kwabbernoot

Wat hoor ik nu Huub, heb jij wormen in je grijze massa? Dan kun je je donor codicil wel wegkiepen denk ik.  ;D

Maar goed, ik vraag mij af waarom je toch de hele tijd weer aan het wisselen bent. Zou het niet handiger zijn als je de subwoofer eruit kiepert (ik dacht dat je dat al had gedaan trouwens). Waarom zou je onder de 50Hz nog veel willen horen? De stevige aanslag in het laag zit volgens mij niet onder die frequentie. Misschien een leuke vraag voor je vriend Ruud13?

Groeten...

Deleted member

#637
Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 21:12:46
Ik heb nog geen Classé op de Focal's gehad! Wel op een aantal eerdere speakers.

Of een Classé alsnog een oplossing zou zijn betwijfel ik omdat er oneindig veel andere aspecten een rol spelen, waar ik nu overwegend tevreden over ben.

We praten lekker langs mekaar merk ik... kort samenvattend kom ik dan met wat je nu hebt gesteld op het wat vreemde onderstaande lijstje. ;) Je mag zelf een conclusie trekken/actieplan opstellen! :D

andere versterkers op andere speakers: goede attack, andere aspecten onvoldoende
huidige speakers op welke plaats dan ook met huidige versterker: attack onvoldoende, andere aspecten voldoen
huidige speakers met andere versterker: attack onbekend, andere aspecten onbekend maar twijfelachtig
huidige versterker met andere speakers: attack onbekend, andere aspecten onbekend

HuubF

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 22:55:38
andere versterkers op andere speakers: goede attack, andere aspecten onvoldoende

Klopt, anders zou ik de boel daarna niet minimaal 4 keer hebben omgegooid.  :D

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 22:55:38
huidige speakers op welke plaats dan ook met huidige versterker: attack onvoldoende, andere aspecten voldoen

Het laag heeft kan ook een hoop andere kwaliteiten hebben. Het meeste daarvan gaat goed, de attack zou beter kunnen. De dynamiek is overigens ook prima. Het gaat alleen maar om het stuwende basje op een beperkt aantal cd's.

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 22:55:38
huidige speakers met andere versterker: attack onbekend, andere aspecten onbekend maar twijfelachtig

Tot nu tot heb ik alleen die AVI als 'andere versterker' geprobeerd, en dat maakte voor die attack niet uit. Deze Focal staat ook een beetje bekend om het weinig autoritaire laag dus alleen een zeer autoritaire versterker gaat dit klusje klaren. Misschien wel ten koste van veel belangrijker dingen.

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 22:55:38
huidige versterker met andere speakers: attack onbekend, andere aspecten onbekend

Dat zou betekenen dat ik op zoek moet gaan naar andere speakers en dat is geen optie, omdat deze bijzonder lekker klinken. ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Deleted member

Haha helemaal helder, ik stelde "het lijstje" ook maar op omdat ik het ook niet meer wist.  ;) Te veel variabelen zeg maar om een juiste conclusie te trekken of een actieplan op te stellen! ;D

Voorzichtig gesteld denk ik nu dat je eventueel met andere speakers van hetzelfde merk verder moet kunnen komen eventueel aangevuld met een IS Reference of IT. Veel succes in elk geval!  :)

HuubF

Citaat van: Antoine op mei  9, 2007, 23:21:44
Haha helemaal helder, ik stelde "het lijstje" ook maar op omdat ik het ook niet meer wist.  ;) Te veel variabelen zeg maar om een juiste conclusie te trekken of een actieplan op te stellen! ;D

Voorzichtig gesteld denk ik nu dat je eventueel met andere speakers van hetzelfde merk verder moet kunnen komen eventueel aangevuld met een IS Reference of IT. Veel succes in elk geval!  :)

Thanks.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

Citaat van: Kwabbernoot op mei  9, 2007, 22:44:37
Maar goed, ik vraag mij af waarom je toch de hele tijd weer aan het wisselen bent. Zou het niet handiger zijn als je de subwoofer eruit kiepert (ik dacht dat je dat al had gedaan trouwens). Waarom zou je onder de 50Hz nog veel willen horen?

Een contrabas komt tot net boven de 40Hz, veel instrumenten komen daar niet onder.

chansig

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 10:04:08
Een contrabas komt tot net boven de 40Hz, veel instrumenten komen daar niet onder.

Dus ...?

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zee

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 10:04:08
Een contrabas komt tot net boven de 40Hz, veel instrumenten komen daar niet onder.

Ik denk dat je je vergist Remco:  bij een contrabas is de LAAGSTE grondtoon ongeveer 40Hz !
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

reMC

#644
Citaat van: chansig op mei 10, 2007, 10:21:12
Dus ...?

Dus heb je voor muziekweergave weinig aan luidsprekers die tot onder de 40Hz tot wel 20Hz lopen, bovendien past een golf van 20Hz in de meeste kamers geen eens ;) Ik denk dus ook dat een subwoofer onder 40Hz niet veel zin meer heeft. Van 40 tot 50Hz wel, maar de vraag is of de klank van de subwoofer wel hetzelfde karakter heeft als die van de luidsprekers. Ik heb nog nooit een écht goede integratie gehoord.

Citaat van: Zee op mei 10, 2007, 10:25:02
Ik denk dat je je vergist Remco:  bij een contrabas is de LAAGSTE grondtoon ongeveer 40Hz !

41Hz als laagste frequentie op precies te zijn, dat bedoelde ik natuurlijk ook (eerder stom opgeschreven van me).

garmtz

Een subwoofer kan je ruimtelijk beeld enorm vergroten en de weergave een gemak meegeven dat moeilijk op een andere manier te krijgen is. Ga eens een cathedraal binnen. Een deel van de akoestiek die je hoort is zeer laag-frequent. Die 'presence' kan een sub toevoegen. Vaak verbeteren daarmee ook midden en hoog!

reMC

#646
Citaat van: garmtz op mei 10, 2007, 10:31:51
Een subwoofer kan je ruimtelijk beeld enorm vergroten en de weergave een gemak meegeven dat moeilijk op een andere manier te krijgen is. Ga eens een cathedraal binnen. Een deel van de akoestiek die je hoort is zeer laag-frequent. Die 'presence' kan een sub toevoegen. Vaak verbeteren daarmee ook midden en hoog!

Klopt helemaal :) Het probleem blijft vaak dat subwoofers niet ideaal intregeren met de fronts (maar ik heb nog geen Velodyne gehoord ;)). De vraag blijft ook een beetje of je met een subwoofer inderdaad presence kan toevoegen of dat 'ie het uit de opname haalt.

R

een == geen?

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 10:56:58
Klopt helemaal :) Het probleem blijft vaak dat subwoofers niet ideaal intregeren met de fronts (maar ik heb nog een Velodyne gehoord ;)). De vraag blijft ook een beetje of je met een subwoofer inderdaad presence kan toevoegen of dat 'ie het uit de opname haalt.

garmtz

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 10:56:58
Klopt helemaal :) Het probleem blijft vaak dat subwoofers niet ideaal intregeren met de fronts (maar ik heb nog een Velodyne gehoord ;)). De vraag blijft ook een beetje of je met een subwoofer inderdaad presence kan toevoegen of dat 'ie het uit de opname haalt.

Ik bedoelde inderdaad niet dat de subwoofer de presence erbij verzint, alleen dat hij het laagfrequente geluid uit de opname kan weergeven. Integratie is vaak moeilijk, maar met Velodyne is het eigenlijk nooit NIET gelukt hem te integreren... :)

chansig

Citaat van: reMC op mei 10, 2007, 10:56:58
Klopt helemaal :) Het probleem blijft vaak dat subwoofers niet ideaal intregeren met de fronts (maar ik heb nog een Velodyne gehoord ;)). De vraag blijft ook een beetje of je met een subwoofer inderdaad presence kan toevoegen of dat 'ie het uit de opname haalt.

Dus als de sub goed ingeslepen kan worden binnen de set dan heeft het wel zin, maar dan alleen maar tussen de 40 en 50Hz ?

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.