HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

garmtz


frank2

only in name, hij is compleet gemodificeerd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: Ruud- op april 28, 2007, 09:40:39
Je blind staren op één merk is, wat mij betreft, niet het verstandigste wat je kunt doen ::)

Dat ben ik niet met je eens, als je je niet een beetje beperkt is je leven echt te kort. Bovendien duurt dat blind staren altijd maar een paar jaar. Het heeft wel wat, binnen een bepaalde grens (bijvoorbeeld één merk) de beste klank proberen te krijgen.

Wat betreft de Sony CDP-X779ES Swoboda 2 plus: na een enorm lange rit ben ik weer thuis en, vlak voordat ik naar de kampioenswedstrijd van mijn schoonzoon moet, hij draait net een kwartiertje.

De speler is in nieuwstaat, hoewel hij van 1992 is. Ook de afstandsbediening is nog smetteloos. Mooie houten zijkantjes. Veel degelijker indruk dan de eerdere Sony's die ik heb gehad. De kap is bijvoorbeeld van heel dik aluminium.

De klank is rijk en staat als een huis. Het laag gaat lekker diep. De laatste problemen met autoriteit (in het geluid) lijken verleden tijd. Plaatsing is opvallend goed. Maar... eerst even mijn schoonzoon aanmoedigen. :D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ruud-

Citaat van: HuubF op april 28, 2007, 12:59:05
Dat ben ik niet met je eens, als je je niet een beetje beperkt is je leven echt te kort.
Niet als je wat eerder begint met deze hobby ::) ;D


Citaat van: HuubF op april 28, 2007, 12:59:05
De klank is rijk en staat als een huis. Het laag gaat lekker diep. De laatste problemen met autoriteit (in het geluid) lijken verleden tijd. Plaatsing is opvallend goed.
Wordt het niet eens tijd voor een hernieuwd bezoek van de "bende van  >:D >:D >:D >:D >:D"
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

HuubF

Citaat van: Ruud- op april 28, 2007, 13:32:23
Wordt het niet eens tijd voor een hernieuwd bezoek van de "bende van  >:D >:D >:D >:D >:D"

Er zijn er al een paar langs geweest, maar dan apart. ;)

Overigens is deze indruk een eerste. De speler staat ongetwijfeld al een tijdje stil dus misschien moet ie een beetje wennen. Bovendien moet mijn hele arsenaal aan kabels nog uitgeprobeerd worden.

Mijn schoonzoon is zojuist kampioen geworden met zijn voetbal-team. Met 30 goals is hij ook nog topscorer van de club. 8)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op april 28, 2007, 14:46:27
Er zijn er al een paar langs geweest, maar dan apart. ;)

Overigens is deze indruk een eerste. De speler staat ongetwijfeld al een tijdje stil dus misschien moet ie een beetje wennen. Bovendien moet mijn hele arsenaal aan kabels nog uitgeprobeerd worden.

Mijn schoonzoon is zojuist kampioen geworden met zijn voetbal-team. Met 30 goals is hij ook nog topscorer van de club. 8)

Heet ie Alves ?

Jouw eerste indruk is over het algemeen altijd wel positief...dus het kan nog alle kanten op. De kabel zal wel weer de Xindak worden...wedden.

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op april 28, 2007, 17:44:36
Heet ie Alves ?

Jouw eerste indruk is over het algemeen altijd wel positief...dus het kan nog alle kanten op. De kabel zal wel weer de Xindak worden...wedden.

Nee, Sander. ;D

Het klopt inderdaad dat mijn eerste indruk altijd wel positief is. Dat komt ook een beetje omdat ik de laatste tijd steeds betere spullen in huis heb gekregen; dan klinkt het al gauw beter.

Deze Sony is een klasse-apparaat, dat hoor je zo. Maar zoals altijd voel ik na een week luisteren pas of hij mag blijven of niet. Dit keer moet ik even wennen aan het vrij stevige geluid. Eerst maar eens een stel bekende cd's erdoorheen draaien.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na een paar dagen naar de Sony CDP-X779ES Swoboda 2 plus te hebben geluisterd lijkt hij zijn plaats te hebben opgeeist. Het geluid heeft een autoriteit waarvan ik nooit had gedacht dat een cd-speler die zou kunnen bezitten. Duidelijk is dat de Swoboda-modificaties een speler hebben opgeleverd die na 14 jaar nog steeds prachtig klinkt.

Mis ik niets? Natuurlijk zijn moderne cd-spelers beter in (micro-)detaillering, maar om dezelfde balans te krijgen als met deze speler zal ik heel diep in de buidel moeten tasten. Voorlopig tevreden, dus!

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Cd na cd gaat er doorheen en de Sony/Swoboda staat nog steeds als een huis. Wat een uitgebalanceerde speler is dat, zeg! Precies op tijd. Het huis moet flink worden aangepakt en dan helpt het als er geen Hifi-kriebelingen lopen.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

HuubF

Omdat ik de AVI eindversterker nog steeds heb staan draait deze maar weer eens een paar dagen, samen met mijn passieve pre met DACT potmeter. Dergelijke acties doe ik regelmatig omdat dat soms voor onverwacht inzicht zorgt. Je moet daarvoor natuurlijk wel wat apparatuur in huis hebben, maar zolang de verkopen zo tergend langzaam gaan is dat voor mij geen probleem. :D

Sinds ik de AVI het laatst heb geprobeerd is de set behoorlijk gewijzigd met een 'nieuwe' Swoboda cd-speler en de SW1000Be subwoofer. Omdat ik rotsvast geloof dat matchen iets heeft van een Russische roulette (en dus de AVI een nieuwe kans verdient) laadde ik geduldig het pistool met één kogel en liet het spul een paar uurtjes aan elkaar wennen. Na wat kabel-wisselingetjes begon het goed te klinken en nam ik plaats in de sweet-spot.

Welnu, de AVI eindversterker is technisch duidelijk een betere versterker dan de Lavardin IS. Plotseling was er die sprankeling in het hoog die ik al een tijdje miste. Veel detaillering is weer hoorbaar en het geluid is opvallend schoon. Het eerder geconstateerde gebrek aan autoriteit (de reden om naar Lavardin te gaan) wordt deels goedgemaakt door de cd-speler en deels door de subwoofer maar... niet helemaal. Een bas blijft bijzaak, ook als hij moet stuwen.

Is dat reden om de Lavardin in de hoek te gooien en maar weer aan de AVI te gaan? Op dit moment nog niet, dat schone geluid boeide namelijk maar even. Het is ontegenzeggelijk audiofieler, dat wel. Het is ook gewoon mooi om een acoustische gitaar weer in alle aspecten te kunnen horen; de Lavardin maakt er 'alleen maar' iets spannends en interessants van. De Lavardin maskeert het wat magere midden-laag van de speakers ook met een zeer aanwezig middengebied. Ten koste van wat sprankeling in het hoog.

Tsja. Het is ongetwijfeld zo dat een duurdere Lavardin een technisch beter geluid levert met behoud van de aantrekkelijke sound. Er zijn dus mogelijkheden tot verbetering. Ik moet wel uitkijken dat ik de rest van mijn dagen niet slijt met het compenseren van een minder aspect van de Focal JMLab 927Be's: het gebrek aan autoriteit in het laag. Alle andere problemen met het laag zijn overigens allang opgelost: het boemst niet meer, het is los en levendig en gaat diep zat. Voorlopig is er nog geen echt dilemma, maar wat levert een wisselingetje een inzicht op! :o
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 10:30:22
Welnu, de AVI eindversterker is technisch duidelijk een betere versterker dan de Lavardin IS.

En op muzikaal gebied? Ik ken AVI wel en vind het een behoorlijk puntig geluid hebben. De Lavardin klinkt denk ik veel schoner in het hoog, minder puls maar wel natuurlijker.

HuubF

Citaat van: reMC op mei  9, 2007, 10:44:08
En op muzikaal gebied? Ik ken AVI wel en vind het een behoorlijk puntig geluid hebben. De Lavardin klinkt denk ik veel schoner in het hoog, minder puls maar wel natuurlijker.

Ik heb verschillende AVI's in huis gehad, ook de geïntegreerde versterker. De sound van AVI in mijn oren is: ongelofelijk veel detaillering, evenwichtig maar zeer netjes. Ook de losse eindversterker peurt alles aan detaillering uit je cd-speler. Dat 'nette' maakt het geluid een beetje saai en gewoontjes. Dan kan overigens een goed teken zijn, want dan zijn er ook geen duidelijke gebreken.

Nu zijn mijn Focal's goed in hoog en midden, maar minder als bijvoorbeeld in lekkere jazz-stukken de bas de zaak een beetje zou moeten opjutten. Juist op dat moment is het laag wat weinig dwingend, hoewel het verder technisch nu goed klinkt. Het is geen fout, maar een karaktertrek die alleen bij bepaalde (up-tempo pop/rock/jass/blues) nummers opspeelt. Alle Focal JMLab Electra's hebben dit probleem in min of meerdere mate, ook de nieuwere 1027. The price I've got to pay. Je krijgt er namelijk ook veel voor terug.

De Lavardin IS is een karaktervol beestje in vergelijking met de AVI. Lekkere vervormende gitaartjes zijn bijvoorbeeld veel prominenter aanwezig. Heel de versterker is meer aanwezig eigenlijk, gelukkig precies op punten die ik lekker vind. Dat zal die 'muzikaliteit' zijn. Overigens vind ik de Lavardin IS niet neutraal, wat sommigen beweren. De AVI lijkt me veel neutraler.

Maar... de IS is wel het basismodel en dat ga je na verloop van tijd merken. Zo viel het me al een tijdje op dat in mijn set het hoog wat achterblijft, een andere cd-speler veranderde daar niets aan. Het experiment met de AVI maakt duidelijk dat dit in het karakter van de Lavardin IS zit. De sound van een component zit hem in verhoudingen. Als het middengebied relatief veel aandacht opeist is het logisch dat het hoog wat minder sprankelt en een specifiek probleem in het laag minder in het oog springt. Met kabeltjes kun je wat bijsturen maar uiteindelijk klinken de kabels die wat frisser zijn in het hoog toch minder lekker. Vroeg of laat begin je dat patroon te doorzien en dan moet je óf erin berusten óf verder gaan met experimenteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

ChrisV

Frisse kabels in het hoog klinken idd niet prettig met de Lavardin. In mijn geval treedt dan al gauw luistermoeheid op. Ik ben inmiddels afgestapt van de Nordost Blue Heavens juist om deze reden. Nu nog kabels vinden die wel prettig matchen.

reMC

Wanneer mag ik langskomen? Ik vermoed dat wat jij achtergebleven hoog noemt, ik juist muzikaal vind (ik zeg het heel vaak de laatste tijd, maar ga het gewoon nog een keer doen: live is helemaal niet zo veel hoog te horen, dat is iets dat apparatuur geïntroduceerd heeft, als je het mij vraagt) en daarom dus ook voor de Lavardin zou gaan. Ik ben er benieuwd.

HuubF

Citaat van: reMC op mei  9, 2007, 11:39:19
Wanneer mag ik langskomen? Ik vermoed dat wat jij achtergebleven hoog noemt, ik juist muzikaal vind (ik zeg het heel vaak de laatste tijd, maar ga het gewoon nog een keer doen: live is helemaal niet zo veel hoog te horen, dat is iets dat apparatuur geïntroduceerd heeft, als je het mij vraagt) en daarom dus ook voor de Lavardin zou gaan. Ik ben er benieuwd.

Anytime.  ;)

Hoewel ik de Lavardin 'muzikaal' vind, begin je je na lang luisteren af te vragen waar die muzikaliteit in zit. Misschien is dat de keuze voor meer midden, ten koste van het hoog. De moderne cd-spelers die ik tot nu toe heb gehoord maken veel (micro-)detaillering in het hoog hoorbaar, waardoor de aandacht ook meer naar dat hoog wordt getrokken. Ik vind dat niet mooi, daarom heb ik steeds oude cd-spelers waar de nadruk meer op een mooie en stevige klankbalans lijkt te liggen dan op het weergeven van zoveel mogelijk details.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

FrankB

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 12:44:40
Anytime.  ;)

Hoewel ik de Lavardin 'muzikaal' vind, begin je je na lang luisteren af te vragen waar die muzikaliteit in zit. Misschien is dat de keuze voor meer midden, ten koste van het hoog. De moderne cd-spelers die ik tot nu toe heb gehoord maken veel (micro-)detaillering in het hoog hoorbaar, waardoor de aandacht ook meer naar dat hoog wordt getrokken. Ik vind dat niet mooi, daarom heb ik steeds oude cd-spelers waar de nadruk meer op een mooie en stevige klankbalans lijkt te liggen dan op het weergeven van zoveel mogelijk details.

Tja Huub, hier kan ik het toch onmogelijk mee eens zijn. Lavardin benadrukt naar mijn ervaring geen enkel frequentiegebied. Verder begrijp ik niet wat je wil zeggen met dit stukje. Ben je ontevreden met Lavardin? Mis je iets? Zoek je iets anders?
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

#617
Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 12:44:40
Hoewel ik de Lavardin 'muzikaal' vind, begin je je na lang luisteren af te vragen waar die muzikaliteit in zit.

De muzikaliteit zit 'm in de rust, het gemak waarmee instrumenten spelen, de rijkheid van de klankkleuren en niet-overdrevenheid. Er zijn maar weinig transistors die dit kunnen. Nu vind ik dat een Gaincard nog een behoorlijke stap verder gaat, maar ook de Lavardin vind ik een versterker waarvan op lange termijn te genieten is. Wat mij betreft komt dat JUIST doordat het hoog niet zo opgefokt en 'high-end' klinkt, maar meer als muziek. Teveel midden heb ik ook nog niet gehoord met Lavardin, eerder te weinig :) Maar misschien heb jij wel gewoon een hoog-probleem, ik hoop het snel te horen ;)

HuubF

Citaat van: FrankB op mei  9, 2007, 12:50:18
Tja Huub, hier kan ik het toch onmogelijk mee eens zijn. Lavardin benadrukt naar mijn ervaring geen enkel frequentiegebied. Verder begrijp ik niet wat je wil zeggen met dit stukje. Ben je ontevreden met Lavardin? Mis je iets? Zoek je iets anders?

Heren, ik heb geen hoog-probleem hoor! Ik ben ook niet ontevreden met Lavardin, hoewel ik waarschijnlijk wel toe ben aan een hoger type. Ik heb alleen verslag gedaan over een vergelijkings-experimentje met een versterker die ik nog had liggen. ;)

FrankB, het verschil tussen de AVI en de Lavardin is zó groot dat 1 van de 2 moet kleuren. Laten we het dan voorlopig maar even op de AVI houden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

FrankB

#619
De Lavardin kleurt enigszins, dat valt niet te onderkennen. Het lijken tenslotte net buizen ;). Maar niet extreem, en met behoudt van klankkleur van de individuele instrumenten.

Ik ken de IS niet goed genoeg om erover te oordelen, zeker niet in verhouding tot de andere modellen. Wel weet ik dat de klankkleur van alle modellen exact gelijk is. Erg moeilijk om ze wat dat betreft uit elkaar te houden.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

HuubF

Citaat van: FrankB op mei  9, 2007, 13:03:35
De Lavardin kleurt enigszins, dat valt niet te onderkennen. Het lijken tenslotte net buizen ;). Maar niet extreem, en met behoudt van klankkleur van de individuele instrumenten.

Ik ken de IS niet goed genoeg om erover te oordelen, zeker niet in verhouding tot de andere modellen. Wel weet ik dat de klankkleur van alle modellen exact gelijk is. Erg moeilijk om ze wat dat betreft uit elkaar te houden.

Ik verwacht dat jouw IS Reference behoorlijk beter is op een aantal gebieden. Natuurlijk van alles wat méér op de sterke punten (dynamiek, natuurlijkheid) maar hopelijk toch ook meer finesse.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op mei  9, 2007, 13:52:45
Ik verwacht dat jouw IS Reference behoorlijk beter is op een aantal gebieden. Natuurlijk van alles wat méér op de sterke punten (dynamiek, natuurlijkheid) maar hopelijk toch ook meer finesse.

Ja zou raar zijn als de reference hetzelfe klinkt als de jouwe maar toch een paar eurotjes duurder is. Maar ik begrijp dat de beperking in de speaker zit ?  Het hoog en midden zijn goed alleen het laag is wat een probleem (terughoudend laag ?) tenminste dat is wat je schrijft in een van je eerdere posts....tijd voor andere speakers zou ik zeggen  >:D

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FrankB

Citaat van: chansig op mei  9, 2007, 16:14:26
Ja zou raar zijn als de reference hetzelfe klinkt als de jouwe maar toch een paar eurotjes duurder is. Maar ik begrijp dat de beperking in de speaker zit ?  Het hoog en midden zijn goed alleen het laag is wat een probleem (terughoudend laag ?) tenminste dat is wat je schrijft in een van je eerdere posts....tijd voor andere speakers zou ik zeggen  >:D

De reference (en de IT) zijn klankmatig hetzelfde. Gelukkig is er meer dan alleen klankkleur ;).

Dat laatste wilde ik ook al een hele tijd posten, ben blij dat jij het nu doet!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Ruud-

Citaat van: chansig op mei  9, 2007, 16:14:26
Ja zou raar zijn als de Reference hetzelfde klinkt als de jouwe maar toch een paar eurotjes duurder is. Maar ik begrijp dat de beperking in de speaker zit ?  Het hoog en midden zijn goed alleen het laag is wat een probleem (terughoudend laag ?) tenminste dat is wat je schrijft in een van je eerdere posts....tijd voor andere speakers zou ik zeggen  >:D

Groeten Hans

Mijn Reference klinkt in ieder geval totaal anders ;) (en was wellicht een paar eurootjes goedkoper ;D)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

chansig

Citaat van: FrankB op mei  9, 2007, 16:17:54
De reference (en de IT) zijn klankmatig hetzelfde. Gelukkig is er meer dan alleen klankkleur ;).

Dat laatste wilde ik ook al een hele tijd posten, ben blij dat jij het nu doet!

Die laatste zin ben ik al eerder tegengekomen,  ;D :o 8)

Groeten Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.