HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 21 gasten bekijken dit topic.

frank2

Je doet naar mijn idee precies de verkeerde dingen. Maar wens je veel succes met je zoektocht.
De meeste streamers hebben een heel eenvoudig pc programma zoals minim server en klaar.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: frank2 op mei 11, 2017, 14:54:42
Je doet naar mijn idee precies de verkeerde dingen. Maar wens je veel succes met je zoektocht.
De meeste streamers hebben een heel eenvoudig pc programma zoals minim server en klaar.

Het kost een beetje te veel geld maar op zich leer ik er wel van. Binnen 3 maanden heb ik veel oplossingen gehad of gehoord om een redelijk oordeel te kunnen vormen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

paaj

RoonServer op de NUC en iets als een Sonore Sonicorbiter SE als eindpunt aan de DAC? 't is een soort RPi zonder het DIY gedoe, low power, low noise, puur streaming waar het mogelijk verschil maakt.
Of de MicroRendu, hoop positieve feedback.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

HuubF

Citaat van: paaj op mei 11, 2017, 16:34:26
RoonServer op de NUC en iets als een Sonore Sonicorbiter SE als eindpunt aan de DAC? 't is een soort RPi zonder het DIY gedoe, low power, low noise, puur streaming waar het mogelijk verschil maakt.
Of de MicroRendu, hoop positieve feedback.

Ja is al ter sprake geweest maar dan moet de pc wat zwaarder zijn. Mijn Nuc is nogal onderbemeten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

paaj

Wat voor NUC heb je eigenlijk? Zoals gezegd, ik heb RoonServer gebruikt op een oude MacMini met 1.8 C2D (wordt niet eens ondersteund want met 32 bit OSX), MacBookPro uit 2008 (2.4 C2D) en ik geloof ook een N1820 NUC, en die redden zich prima, zeker met ons (?) beperkte gebruik van een of twee zones en internetradio, Tidal en CD rips. De eerste indexatie van je muziek duurt wat langer maar daarna werkt het gewoon goed. Wel allemaal met ssd en 4GB+ erin.
Met een losse streamer maakt het niet uit als de Server het eens wat zwaarder heeft. Of draai het op een laptop of andere PC, de echte oplossing voor een optimale Server/nas kan later uitgedacht worden. Dat is ook de insteek van het Roon team, als je de Server en streamer los koppelt is alleen het eindpunt verantwoordelijk voor de kwaliteit


Roon DSP is wel vet trouwens, laat zelfs mijn TV (noodzaak :( ) nog redelijk lekker klinken  ::).
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

MAW

Citaat van: Lion of Judah op mei 11, 2017, 08:30:55
Heb je er al ervaring mee en/of geluisterd naar met en zonder? Bij mij is het vrij eenvoudig hoorbaar.

Nee, wat doet ie dan?
Gr. Martijn

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

HuubF

De Naim lijkt verkocht te zijn, tenzij er weer niemand komt opdagen. :bigsmile:

Dus we gaan aan de Roon.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

 Roon op welk apparaat? :D Je vond de interface toen trouwens toch niet top? Is een (nieuwer type) Mac Mini + iPad bijv een optie?

He is die jongen met Roksan + Guru's al geweest?

HuubF

Citaat van: Sirius666 op mei 12, 2017, 00:12:33
Roon op welk apparaat? :D Je vond de interface toen trouwens toch niet top? Is een (nieuwer type) Mac Mini + iPad bijv een optie?

He is die jongen met Roksan + Guru's al geweest?

Lees nou eens goed. Ik leg het nog één keer uit.  :)

Roon Essentials vond ik zó goed dat ik de echte Roon wilde hebben. Bij 'die jongen' klonk Roon erg matig daarom kocht ik die Naim. Maar die is zaterdag weer weg als het goed is. Hij is nog niet langs geweest want er kwam een paar keer wat tussen.

En nu is Roon weer een optie want weer een beetje bekomen en behoefte aan een betere interface dan die van de Naim app.

Het zal inderdaad wel een dikke Mac Mini worden met een Roon ready renderer tussen PC en dac.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Mij staan wel degelijk negatieve ervaringen van jouw kant bij, ik haal het niet zomaar aan  ;) Als ik zin heb dan duik ik hier de archieven eens in.

Maar prima. Ondanks de mindere geluidskwaliteit bij die eerdere ervaring zal het mij benieuwen als je alles draaiende hebt. Leuke (en spannende?) vooruitzichten :)

De Mini zou ik ook weer niet te dik maken, iets met overkill...en hoogstwaarschijnlijk dovemansoren  :D

MAW

Citaat van: Lion of Judah op mei 11, 2017, 20:40:00
Wat prettiger/minder hard/scherp en iets meer details.
Ik bedoel wat doet hij nou echt concreet dan?

Hij left een buffer aan (kan ook in de audioplayer)
Hij past threat priority aan (leuk al je pc het niet trekt maar audio draait super licht en als je buffer groot genoeg is ligt de cou altijd voor op wat je afspeelt. Hoe minder snel de cpu hoe groter de benodigde buffer)
Hij optimaliseert de windows mixer (die je volledig kunt bypassen)

En wat doet ie nog meer? Want bovenstaande doets niets met de kwaliteit dus...
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 05:54:29
Ik bedoel wat doet hij nou echt concreet dan?

Hij left een buffer aan (kan ook in de audioplayer)
Hij past threat priority aan (leuk al je pc het niet trekt maar audio draait super licht en als je buffer groot genoeg is ligt de cou altijd voor op wat je afspeelt. Hoe minder snel de cpu hoe groter de benodigde buffer)
Hij optimaliseert de windows mixer (die je volledig kunt bypassen)

En wat doet ie nog meer? Want bovenstaande doets niets met de kwaliteit dus...

Software die alleen bits moet transporteren kan onmogelijk iets verbeteren in geluidskwaliteit, hoogstens verslechteren. Maar als andere software het verslechtert zou je software kunnen maken om dat effect te verzachten met zo min mogelijk verlies aan functionaliteit.

Ik heb een paar jaar een PS Audio PerfectWave dac gehad die, omdat de software niet af bleek, regelmatig een softwareupgrade kreeg. Elke keer veranderde daardoor het geluid een heel klein beetje. Ik zat toen op een Amerikaans forum waar zelfs stromingen ontstonden: sommigen hadden voor de klank liever een vroegere versie met minder functionaliteit dan een nieuwere versie.

PS Audio en de programmeurs zélf beweerden in het begin dat dit niet kon omdat ze niets hadden aangepast in het gedeelte dat het geluid zou kunnen beïnvloeden. Later, toen het gemor wat pijnlijker vormen aannam voor een product-forum, gaf de directie van PS Audio toe dat ze gewoon niet wisten hoe dat kwam. Vóórdat de software helemaal af was introduceerden ze een compleet nieuw model.

Het was een goede dac (waar je bovendien je eigen sound kon kiezen) maar op een gegeven moment was ik het zó zat dat ik hem heb verkocht.

MAW, jij gelooft in veel dingen niet en dat is je goed recht. Houwen zo. Maar puhlease, ga niet vanuit jouw visie detailvragen stellen over iets waar alleen de maker het fijne van weet, waar mensen die wel bereid zijn om te luisteren iets menen waar te nemen en jij nooit van zijn leven aan zou beginnen. Je bent een beetje een vriendelijke, enigszins aandachtshongerige, leraar die steeds ongevraagd op feestjes komt. En dan moet het feestje uitkijken dat het niet alleen om de leraar gaat draaien die zich afvraagt of de 40 jaar van dat jubileum écht wel goed is geteld. Of dat de echtelieden niet beter iemand anders hadden kunnen huwen. :bigsmile:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: HuubF op mei 12, 2017, 06:57:33
Software die alleen bits moet transporteren kan onmogelijk iets verbeteren in geluidskwaliteit, hoogstens verslechteren. Maar als andere software het verslechtert zou je software kunnen maken om dat effect te verzachten met zo min mogelijk verlies aan functionaliteit.

Dat klinkt cool, maar wat betekent het? Gaat ie intrapoleren? (dat doet je Hugo Chord DAC al ik twijfel er niet aan dat die dat uitstekend doet)
En als dat het niet is, wat doet Fidelizer dan wel?

Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 07:25:56
Dat klinkt cool, maar wat betekent het? Gaat ie intrapoleren? (dat doet je Hugo Chord DAC al ik twijfel er niet aan dat die dat uitstekend doet)
En als dat het niet is, wat doet Fidelizer dan wel?

En als het gelukkige bruidspaar verder wil met het feestje gaat de leraar zich ongevraagd met de bitterballen bemoeien. Hij vraagt zich af of de samenstelling de smaak wel rechtvaardigt.

De wanhopige ceremoniemeester roept: 'Maar ze smaken toch lekker??'.

De leraar lijkt het niet te begrijpen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

We hebben het over een softwaretool waarvan je niet weet wat hij doet (en waarvan je dat ook niet probeert te achterhalen). En die verdedig je dan puur omdat anderen zeggen dat het goed werkt?

Mensen zeggen van alles wat ook nog eens vaak tegenstrijdig is. Dus niet alles wat mensen zeggen kan waar zijn. Waarom is dit dan ineens wel waar? Omdat ze een eigen website hebben?  ;D

Citaat van: HuubF op mei 12, 2017, 07:54:17
En als het gelukkige bruidspaar verder wil met het feestje gaat de leraar zich ongevraagd met de bitterballen bemoeien. Hij vraagt zich af of de samenstelling de smaak wel rechtvaardigt.

De wanhopige ceremoniemeester roept: 'Maar ze smaken toch lekker??'.

De leraar lijkt het niet te begrijpen.

Een bitterbal heeft van zichzelf smaak. Dus als je deze metafoor wilt gebruiken dan is Fidilizer dus een machine waarin je de bitterballen doet nadat ze uit de frituur komen waardoor ze beter gaan smaken. Maar er is geen uitleg over wat die post-frituur Fidelizer machine dan precies doet.

Als mensen dan zeggen "maar ze smaken toch lekker?", hoe weet je dan of dat komt door de Fidelizer machine, of dat ze gewoon al zo goed smaakten als je ze zou opdienen zonder ze eerst nog in de Fidelizer machine te doen?

Als je niet kunt zeggen wat die Fidelizer machien doet en het toch aanneemt, wat houdt je dan tegen om alles voor werkelijkheid aan te nemen puur op basis van beleving?

Citaat van: HuubF op mei  9, 2017, 20:36:28
Als het horen van verschillen een doel wordt heb je kans dat je verschillen hoort die er niet zijn.

En als je zelf al inziet dat beleving geen goede graadmeter is om waarheid te bepalen, waarom gebruik je het dan wel als argument om iets als waarheid te bestempelen?
Gr. Martijn

chansig

Pffffff...MAW.

Bewondering voor je concequente euhhh houding. Wat levert het je op? Kan niet anders dan dat het je iets van een positief gevoel geeft.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Ik hou van inhoudelijke discussies.

En meepraten met anderen vind ik minder leerzaam/waardevol dan discussieren met mensen die anders denken (daar ga ik zelf breder van denken).

Disruptie heeft een negatief beeld bij velen, maar is de enige manier om tot grotere inzichten te komen.
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 09:41:17
We hebben het over een softwaretool waarvan je niet weet wat hij doet (en waarvan je dat ook niet probeert te achterhalen). En die verdedig je dan puur omdat anderen zeggen dat het goed werkt?...

Je besteedt voor mij ongezond veel tijd aan wat ik opschrijf. Ongezond voor jou omdat ik vermoed dat je je er een beetje te veel in bijt en ongezond voor mij omdat het me veel te veel tijd kost.

Ik schrijf zelf al een jaar of 40 software en ik weet hoe ingewikkeld en ingenieus het kan worden, zeker als je er lang mee bezig bent. Daarom beoordeel ik graag het resultaat. Dus ik verdedig het niet, ik bestrijd jou. De gratis versie staat bij mij op de harde schijf en als de muziek anders klinkt dan ik gewend ben was ik vergeten Fidelizer op te opstarten.

Als je goed kunt lezen weet je wat je (niet) te doen staat in dit topic.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 09:41:17
Als mensen dan zeggen "maar ze smaken toch lekker?", hoe weet je dan of dat komt door de Fidelizer machine, of dat ze gewoon al zo goed smaakten als je ze zou opdienen zonder ze eerst nog in de Fidelizer machine te doen?

Als je niet kunt zeggen wat die Fidelizer machien doet en het toch aanneemt, wat houdt je dan tegen om alles voor werkelijkheid aan te nemen puur op basis van beleving?

En als je zelf al inziet dat het mogelijk is dat je beleving geen goede graadmeter is om waarheid te bepalen, waarom gebruik je het dan wel als argument om iets als waarheid te bestempelen?
Simpel, de ene bitterbal met de andere vergelijken. Als ik alleen af ga "op het weten wat er gebeurt" dan kan dat in mijn optiek ook (geheel of gedeeltelijk) je beleving beïnvloeden.
Het zou best kunnen dat Fidelizer iets doet wat ook op een andere manier kan, nou en. Verder zie ik echt wel in dat beleving geen goede graadmeter is hoor, maak je geen zorgen en bespaar je de moeite om iets tegen me aan te houden wat ik al bezit.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Lion of Judah

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 09:50:19
Disruptie heeft een negatief beeld bij velen, maar is de enige manier om tot grotere inzichten te komen.
Dat geldt dan vooral voor de ander of ook voor jezelf?
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

chansig

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 09:50:19
Ik hou van inhoudelijke discussies.


Volgens mij draai je continue dezelfde cirkel en loop je daarbij achter je eigen staart aan.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: MAW op mei 12, 2017, 09:50:19
... daar ga ik zelf breder van denken...

Begin dan zelf zo'n topic. Ik ben alleen geïnteresseerd in een goed geluid. Techniek en meten zijn natuurlijk de start van alles maar het interessante voor mij komt daarna pas.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Allemaal leuk en aardig om het een en ander op MAW af te schuiven maar er wordt vrolijk meegedaan en als MAW de leraar is dan is Huub voor hem ongetwijfeld de leerling die het weigert te begrijpen. Daar zal ook echt geen verandering in komen....Het nut van Fidelizer afvragen is natuurlijk terecht maar deze doelgroep heeft helemaal geen zin om zich er wat meer in te verdiepen, kant en klaar en als het een aanvulling zoals bij Huub blijkt te zijn dan is dat prima toch. Erover door blijven gaan vindt Huub not done dus laten we daar wel proberen rekening mee te houden. Vrede :D

Een apart topic over dergelijke software zou wel wat zijn indien deze er nog niet is!