HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Tjeb op april 19, 2017, 09:30:57
Ik ben wel van mening dat er tussen verschillende apparaten en luidsprekers flinke klankverschillen mogelijk zijn maar ik denk dat je met akoestiek grotere stappen kunt zetten. Als je nog steeds in hetzelfde huis zit als waar ik destijds geweest ben dan vraag ik me oprecht af waarom je met tegels aan het klungelen bent aangezien dit naar mijn idee geklungel in de marge is zolang je akoetisch niets veranderd. Ik kan bij mij thuis een set van 100k neerzetten, tegels plaatsen, met lampen in de weer gaan maar veel winst tov nu zal ik er niet voor krijgen. Ik blijf hier immers met een flinke staande golf zitten.

Nee verhuisd, nu in Leiden. Met lieve WAF. Martijn M. heeft ooit gemeten en de akoestiek is in ieder geval beter dan in het vorige huis. Een kleedje zou wel weer welkom zijn maar we hadden kleurverschillen op de houten vloer dus even een zomertje niet.

Tegels en lampen zorgen wel degelijk voor een merkwaardige bypass van de akoestiek. Vraag me niet waarom want dat zul je toch zelf moeten ervaren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Berret heeft zelf aangegeven dat gehakt niets verandert aan de akoestiek. Al schrijft hij dat mensen die vervolgens wel ervaren. En een bult die verdwijnt in je laag is absoluut te meten.

Gehakt zit op de beleving van muziek niet op de natuurkundige kant. Maar ik kom graag je versterker weer wat harder zetten. En dan zet jij de lamp aan/uit.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op april 19, 2017, 10:51:04
Nee verhuisd, nu in Leiden. Met lieve WAF. Martijn M. heeft ooit gemeten en de akoestiek is in ieder geval beter dan in het vorige huis. Een kleedje zou wel weer welkom zijn maar we hadden kleurverschillen op de houten vloer dus even een zomertje niet.

Tegels en lampen zorgen wel degelijk voor een merkwaardige bypass van de akoestiek. Vraag me niet waarom want dat zul je toch zelf moeten ervaren.

Zo ervaar ik het ook.

Groeten...

frank2

Citaat van: Tjeb op april 19, 2017, 09:59:06
Ja dat klopt en aangezien het minder fraai is gebeurd er hier dus niets aan. Nadat het tot me doorgedrongen was dat akoestiek de grootste beperking was vond ik wel een stukje rust en was de behoefte naar andere apparatuur redelijk verdwenen.

Bij mij is de akoestiek nooit een probleem geweest. Dat was achteraf gezegd de usher be10. Nu ik speakers heb die wel zeer homogeen en goed klinken ga ik zelfs stellen dat de akoestiek zelfs slechter mag zijn zonder dat het plezier aan muziek achteruit gaat.
Ik had 2 grote vloerkleden in de kamer, deze zijn tijdelijk door de komst van 2 puppys verwijderd en hoewel ik wel verschil hoor is het in beide situaties prima naar muziek te luisteren.
Het zal dus naast goede apparatuur ook van belang zijn of je goede cq fijne speakers hebt staan.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Citaat van: frank2 op april 19, 2017, 11:02:56
Nu ik speakers heb die wel zeer homogeen en goed klinken ga ik zelfs stellen dat de akoestiek zelfs slechter mag zijn zonder dat het plezier aan muziek achteruit gaat.


De metingen tussen de Usher en de Ronald speaker waren nagenoeg gelijk toch ? Dus een dip van 20 dB op de linkerspeaker en een leuke piek in het mid op de rechterspeaker ?

Dat je het niet hoort zegt mij dan helemaal niets.

En je stelling kan kloppen. Mensen hebben vaak niet door welk roet akoestiek in het eten gooit. Daarmee hoeft men inderdaad niet minder te genieten. Huub zet bv gewoon zijn versterker wat zachter.

Totdat je ooit 1 keer een set heb gehoord in een echt goede akoestiek...dan weet men dat men in de marge aan het rommelen bentis.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Citaat van: Peerless Monster op april 19, 2017, 11:06:42
Wat voor lamp is dat dan? Een soort van diffuser?
Ik heb het over de tegel. De lamp heb ik nog niet mogen ervaren maar komt uit dezelfde koker.

Misschien dat Huub je er meer over wil vertellen? Anders even opzoeken op het Audiofreaks forum.

Groeten...

Raphie

Citaat van: Kwabbernoot op april 19, 2017, 11:02:51
Zo ervaar ik het ook.

Groeten...
je ervaart een bypass van alle externe invloeden, heerlijk, een bypass van akoestiek, moet niet gekker worden  :clapping: :clapping:
JBL PRX Power!

Tjeb

Ik vermoed dat je het zelf niet eens door hebt maar met denigrerende opmerkingen krijgen je misschien best goede opmerkingen voor mij een stuk minder waarde.

Tjeb

Citaat van: HuubF op april 19, 2017, 10:51:04
Nee verhuisd, nu in Leiden. Met lieve WAF. Martijn M. heeft ooit gemeten en de akoestiek is in ieder geval beter dan in het vorige huis. Een kleedje zou wel weer welkom zijn maar we hadden kleurverschillen op de houten vloer dus even een zomertje niet.

Tegels en lampen zorgen wel degelijk voor een merkwaardige bypass van de akoestiek. Vraag me niet waarom want dat zul je toch zelf moeten ervaren.

Ik zou de tegel ook uitproberen maar ik ben bang dat Baardmans mijn telefoonnummer kwijt is...

frank2

Citaat van: chansig op april 19, 2017, 11:08:30
De metingen tussen de Usher en de Ronald speaker waren nagenoeg gelijk toch ? Dus een dip van 20 dB op de linkerspeaker en een leuke piek in het mid op de rechterspeaker ?

Dat je het niet hoort zegt mij dan helemaal niets.

En je stelling kan kloppen. Mensen hebben vaak niet door welk roet akoestiek in het eten gooit. Daarmee hoeft men inderdaad niet minder te genieten. Huub zet bv gewoon zijn versterker wat zachter.

Totdat je ooit 1 keer een set heb gehoord in een echt goede akoestiek...dan weet men dat men in de marge aan het rommelen bentis.

Gr. Hans

Je maakt het steeds gekker... En er klopt steeds minder van.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Markus2

Citaat van: frank2 op april 19, 2017, 12:03:08
Je maakt het steeds gekker... En er klopt steeds minder van.

Prima, maar wil je eens uitleggen waarom dan? Wàt maakt Hans steeds gekker en wáár klopt steeds minder van?

Groet, Mark :)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Markus2

Citaat van: Peerless Monster op april 19, 2017, 10:43:54
Ik vind juist het wisselen, luisteren, kopen, verkopen ook wel een leuk deel van de hobby.
Het is zo leuk om allerlei apparatuur te leren kennen en de verschillen (of niet) te ontdekken tussen verschillende componenten, die gewoon ook nog betaalbaar zijn.  Ik denk dat dat ook een beetje de part of de deal is in Huub zijn setje. Hij is wel zoek naar het ultieme waar hij nog 20 jaar meedraait... Wedden van niet. ;)
Ik begrijp die kant van de hobby helemaal. En ik denk dat je conclusie juist is.
Citaat
In mijn acoustisch aangepaste omgeving probeer ik meestal naar de verschillen te luisteren en dat is dan nog gemakkelijker dan zo maar in de woonkamer. Juist met de aangepaste akoestiek ervaar ik de grootste verschillen tussen apparatuur.
Nu ook. Ik draai nu sinds eind december/begin januari met een wat oudere processor zonder hdmi (Classe SSP600 en losse eindbak van Tag) en ik heb in die tussentijd van alles aan hdmi geïntegreerde versterkers gedraaid, maar dit is toch wel even wat anders hoor. Wat is dat surround gaaf met zo'n losse proc. Ook het stereo geluid is waanzin. Maar audiofielt rust? Neu. Gewoon lekker kopen, de economie zijn werk laten doen en op naar het volgende om weer meer ervaring op te doen. Stilstaan is achteruitgaan...
Mooi toch. De hobby is er niet zomaar.

De vraag is wie er stil staat en wie er mijlenpassen nemen. Ook weer iets om elkaar van te kunnen betichten. Laat maar.... ;)

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

chansig

Citaat van: frank2 op april 19, 2017, 12:03:08
Je maakt het steeds gekker... En er klopt steeds minder van.

Je had inderdaad beter een dip kunnen hebben van 20 dB maar het is een piek van 20 dB tussen de 30 en 40 Hz. Je hebt aangegeven dat die op de meting nog steeds terug te zien is, maar dat je door de speakers wat te schuiven, er minder last van ervaart. Zo is het toch correct ?

Het was een bult van 20 DB tussen de 30 en 40 Hz

Excuus...die van dat mid/hoog kan ik niet meer zo snel terugvinden. Was ooit een paar jaar terug gemeten door Martijn.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Correct Hans. Metingen zijn inderdaad ongeveer hetzelfde, de klank is compleet anders, de reden dat ik metingen niet zo belangrijk vind.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

MAW

Citaat van: Tjeb op april 19, 2017, 09:59:06
Ja dat klopt en aangezien het minder fraai is gebeurd er hier dus niets aan. Nadat het tot me doorgedrongen was dat akoestiek de grootste beperking was vond ik wel een stukje rust en was de behoefte naar andere apparatuur redelijk verdwenen.

tja, wat wel of niet fraai is is persoonlijk. Naar mijn mening kun je prima heel grote verbeteringen volledig uit het zicht toepassen.
in mijn woonkamer is ~3,5 m3 aktotherm D40/100 volledig uit het zicht onder het plafond verwerkt, gecombineerd met ons plan voor verlichting (zie foto's).
Gr. Martijn

MAW

pff foto's zijn verdraaid. Ik zal ze zo rechttrekken (moest eerst even iets anders doen).
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: Tjeb op april 19, 2017, 11:57:38
Ik zou de tegel ook uitproberen maar ik ben bang dat Baardmans mijn telefoonnummer kwijt is...

Volgende week is de leentegel weer vrij omdat ik dan 2 nieuwe heb met de allerlaatste technologie.  :yinyang:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op april 19, 2017, 13:42:31
Volgende week is de leentegel weer vrij omdat ik dan 2 nieuwe heb met de allerlaatste technologie.  :yinyang:
technologie ook :D is gewoon huisvlijt hoor, niet mooier maken dan dat het is ;)
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april 19, 2017, 13:47:03
technologie ook :D is gewoon huisvlijt hoor, niet mooier maken dan dat het is ;)

Zoals ik het kan waarderen dat dacs en versterkers na oneindig tweaken een heel speciale signatuur kunnen krijgen, geldt dat ook voor die tegels.

Ik zou het voorwerk van Henri vd Heide en de doorontwikkeling van een bevlogen kerel geen huisvlijt willen noemen. Magie is meer op zijn plaats.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op april 19, 2017, 11:00:13
Berret heeft zelf aangegeven dat gehakt niets verandert aan de akoestiek. Al schrijft hij dat mensen die vervolgens wel ervaren. En een bult die verdwijnt in je laag is absoluut te meten.

Gehakt zit op de beleving van muziek niet op de natuurkundige kant. Maar ik kom graag je versterker weer wat harder zetten. En dan zet jij de lamp aan/uit.

Gr. Hans

Zo zie je maar. Berret een goeroe? We bepalen zelf wel wat we horen.  :)

Natuurlijk verandert er niets in de akoestiek. Technisch verandert er ook niets. Ook in je hoofd verandert er helemaal niets. Het klinkt alleen maar lekker en het LIJKT alsof er een soort bypass is.

Eerst kom ik bij jou langs met 2 verse tegels en een lamp, toch?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op april 19, 2017, 13:57:25
Zoals ik het kan waarderen dat dacs en versterkers na oneindig tweaken een heel speciale signatuur kunnen krijgen, geldt dat ook voor die tegels.

Ik zou het voorwerk van Henri vd Heide en de doorontwikkeling van een bevlogen kerel geen huisvlijt willen noemen. Magie is meer op zijn plaats.
wat oudere context
http://www.high-endforum.nl/topic/13483-henri-van-der-heide-pantent/

B Gehakt verwijst wel héél ver weg naar v/d Heide. Is wel héél erg vrij geinterpreteert.
JBL PRX Power!

chansig

Citaat van: HuubF op april 19, 2017, 14:00:21
Zo zie je maar. Berret een goeroe? We bepalen zelf wel wat we horen.  :)

Natuurlijk verandert er niets in de akoestiek. Technisch verandert er ook niets. Ook in je hoofd verandert er helemaal niets. Het klinkt alleen maar lekker en het LIJKT alsof er een soort bypass is.

Eerst kom ik bij jou langs met 2 verse tegels en een lamp, toch?

Tsja...mijn gedachte erover is dat je anders gaat luisteren. En daardoor dus oneffenheden naar de achtergrond verschuiven. Heeft voor mij erg lang gewerkt. Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig of een tegel/lamp in een betere akoestische ruimte beter tot zijn recht komt. Berret geeft er niet echt antwoord op.

En je bent welkom met tegels en lamp.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Raphie op april 19, 2017, 14:01:14
wat oudere context
http://www.high-endforum.nl/topic/13483-henri-van-der-heide-pantent/

B Gehakt verwijst wel héél ver weg naar v/d Heide. Is wel héél erg vrij geinterpreteert.

Weet je wat? Ik kom wel een keer langs met 2 tegels en een lamp. Kan ik gelijk die TAD's van je eens horen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: Raphie op april 19, 2017, 14:01:14
wat oudere context
http://www.high-endforum.nl/topic/13483-henri-van-der-heide-pantent/

B Gehakt verwijst wel héél ver weg naar v/d Heide. Is wel héél erg vrij geinterpreteert.

B.Gehakt is pas vele jaren laten in komen stromen. Degene die vd. Heide kende is er mee aan de slag gegaan. Die en B.Gehakt hebben elkaar vervolgens weer leren kennen en zijn gezamenlijk verder gegaan. Doodsteek van de samenwerking is geld (mijn interpretatie) geworden icm een winkelier die ook wat wilde verdienen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.