HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 10:12:30
je hebt écht nog steeds GEEN IDEE waar je het over hebt hé?!? het is je nu al meerdere malen uitgelegd. Ben je nou echt zo ongeïnformeerd? of strijk je gewoon bewust ff tegen de haren in ;) ik hoop toch echt het laatste.....

Wat jij mij aanraadt is om te beginnen met meten. Dat begrijp ik.

Maar daar zit een vervelende tegenstrijdigheid. Ik wil wel mijn DAC kunnen kiezen en ik heb een voorliefde voor mooie versterkers. Daarnaast moet het allemaal tweedehands want anders wordt die hobby veel te duur.

Dus recht meten? Dat betekent dat ik dat dan toch moet doen door op de luisterplek te meten en het digitale signaal aan te pakken. Dan wordt gelijk de mooie fout in de Guru's om zeep geholpen.

En daar geloof ik niet in want rotzooien in het digitale domein werkt niet.

Begrijp je het nu (een beetje)?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Het enige relevante in deze is of de gebruiker er plezier en voldoening aan beleeft.

Of ik heb het verkeerd begrepen ......en komt het erop neer dat we curves en grafiekjes gaan delen.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op april 16, 2017, 10:18:48
Het enige relevante in deze is of de gebruiker er plezier en voldoening aan beleeft.

Mee eens. Maar discussies zijn ook leuk. Als ze tot meer begrip leiden of tot een beter setje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Zeker! Het is alleen jammer dat ieder vanuit een ander startpunt de discussie aangaat. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Nee, je begrijpt me nog steeds niet. METEN heeft niks van doen met het er daarna ook naar moeten luisteren.
je maakt de krachten in je kamer in combinatie met je speakers inzichtelijk, wanneer je de andere speakers ook nog hebt, tevens de verschillen tussen de speakers.

simpel voorbeeld: als jij in jouw kamer een bult hebt op 80Hz en jij weet dat niet, maar je weet wel dat je met iedere speaker boven volume 3 een bonkerig laag hoort, wat je live beleving wegneemt, dan weet je na het meten hoe dat komt. dan kan je er gericht iets aan doen (of niet) ipv te hopen dat een andere dac, kabel of lamp dat voor jou oplost, die gaan dat niet voor jou oplossen want die beïnvloeden niet in dat domein.

Zo duidelijk?

Citaat van: HuubF op april 16, 2017, 10:17:56
Wat jij mij aanraadt is om te beginnen met meten. Dat begrijp ik.

Maar daar zit een vervelende tegenstrijdigheid. Ik wil wel mijn DAC kunnen kiezen en ik heb een voorliefde voor mooie versterkers. Daarnaast moet het allemaal tweedehands want anders wordt die hobby veel te duur.

Dus recht meten? Dat betekent dat ik dat dan toch moet doen door op de luisterplek te meten en het digitale signaal aan te pakken. Dan wordt gelijk de mooie fout in de Guru's om zeep geholpen.

En daar geloof ik niet in want rotzooien in het digitale domein werkt niet.

Begrijp je het nu (een beetje)?
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 10:25:27
Nee, je begrijpt me nog steeds niet. METEN heeft niks van doen met het er daarna ook naar moeten luisteren.
je maakt de krachten in je kamer in combinatie met je speakers inzichtelijk, wanneer je de andere speakers ook nog hebt, tevens de verschillen tussen de speakers.

simpel voorbeeld: als jij in jouw kamer een bult hebt op 80Hz en jij weet dat niet, maar je weet wel dat je met iedere speaker boven volume 3 een bonkerig laag hoort, wat je live beleving wegneemt, dan weet je na het meten hoe dat komt. dan kan je er gericht iets aan doen (of niet) ipv te hopen dat een andere dag, kabel of lamp dat voor jou oplost, die gaan dat niet voor jou oplossen want die beïnvloeden niet in dat domein.

Zo duidelijk?

En stel je heb de kennis dat je ruimte bij 37 hz een 15 a 20db piek laat zien en deze zich nog een harm. rond 75hz laat zien op + 10 db....
Hoe gaan we deze dan effectief tackelen zonder DSP als dat de wens is?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op april 16, 2017, 10:29:58
En stel je heb de kennis dat je ruimte bij 37 hz een 15 a 20db lift heeft en deze zich nog een harm. rond 75 laat zien op + 10 db....Hoe gaan we deze dan effectief tackelen zonder DSP als dat de wens is?
met zijn WAF waarschijnlijk niet :D of er moet een totale make over mogelijk worden waarbij zowel de luister positie als speaker positie mogen worden aangepast. Ik denk dat meningvolle akoestische aanpassingen sowieso uit den boze zijn :D

Dus dan kan Huub het ook gewoon belijden en als een gegeven meenemen. hoeft hij zich daar niet meer op te focussen, of hij gaat terug naar de ultra kleine Adam monitoren omdat die zo klein waren dat ze met roomgain precies goed uit de verf kwamen.

Zeg jij het maar Anton?
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 10:25:27
Nee, je begrijpt me nog steeds niet. METEN heeft niks van doen met het er daarna ook naar moeten luisteren.
je maakt de krachten in je kamer in combinatie met je speakers inzichtelijk, wanneer je de andere speakers ook nog hebt, tevens de verschillen tussen de speakers.

simpel voorbeeld: als jij in jouw kamer een bult hebt op 80Hz en jij weet dat niet, maar je weet wel dat je met iedere speaker boven volume 3 een bonkerig laag hoort, wat je live beleving wegneemt, dan weet je na het meten hoe dat komt. dan kan je er gericht iets aan doen (of niet) ipv te hopen dat een andere dag, kabel of lamp dat voor jou oplost, die gaan dat niet voor jou oplossen want die beïnvloeden niet in dat domein.

Zo duidelijk?

Ik heb die lamp niet gekocht om bulten op te lossen maar omdat hij een autonoom effect zou moeten hebben in het subjectieve domein. Dat lijkt er ook te zijn.

De 'bult' is er wel (er is hier 4 jaar geleden uitgebreid gemeten) maar met mijn luistergedrag (niet te hard, meestal klassiek) is dat geen probleem. Bovendien kun je met de 'bult' spelen door een beetje te schuiven.

Geluid is zo ingewikkeld dat die bult gewoon één van de tientallen factoren is waar ik rekening mee moet houden. Als ik het geluid natuurlijk, meeslepend, aanwezig en compleet vind met af en toe een bult vind ik dat geen probleem. Want concessies op andere punten kunnen het geluid zó maar ongenietbaar maken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: scrutinizer op april 16, 2017, 10:29:58
En stel je heb de kennis dat je ruimte bij 37 hz een 15 a 20db piek laat zien en deze zich nog een harm. rond 75hz laat zien op + 10 db....
Hoe gaan we deze dan effectief tackelen zonder DSP als dat de wens is?

Dan ga jij op bezoek bij Huub en ga jij hem helpen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Citaat van: HuubF op april 16, 2017, 10:35:07
Ik heb die lamp niet gekocht om bulten op te lossen maar omdat hij een autonoom effect zou moeten hebben in het subjectieve domein. Dat lijkt er ook te zijn.

De 'bult' is er wel (er is hier 4 jaar geleden uitgebreid gemeten) maar met mijn luistergedrag (niet te hard, meestal klassiek) is dat geen probleem. Bovendien kun je met de 'bult' spelen door een beetje te schuiven.

Geluid is zo ingewikkeld dat die bult gewoon één van de tientallen factoren is waar ik rekening mee moet houden. Als ik het geluid natuurlijk, meeslepend, aanwezig en compleet vind met af en toe een bult vind ik dat geen probleem. Want concessies op andere punten kunnen het geluid zó maar ongenietbaar maken.
natuurlijk. Eens, maar we praten nog steeds langs elkaar heen.
wat je met lamp, kabels kurk en zo doet, is een andere tak van sport. de impact daarvan is op beleving.
Een meting is géén concessie op de weergave aangezien je het helemaal niet hoeft te gebruiken.
maar het geeft je wel inzicht.
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 10:34:18
met zijn WAF waarschijnlijk niet :D of er moet een totale make over mogelijk worden waarbij zowel de luister positie als speaker positie mogen worden aangepast. Ik denk dat meningvolle akoestische aanpassingen sowieso uit den boze zijn :D

Dus dan kan Huub het ook gewoon belijden en als een gegeven meenemen. hoeft hij zich daar niet meer op te focussen, of hij gaat terug naar de ultra kleine Adam monitoren omdat die zo klein waren dat ze met roomgain precies goed uit de verf kwamen.

Zeg jij het maar Anton?

Is een keuze, Jan Jaap.
Waarin we vaak beperkt worden door aanpak of mogelijkheid.

Wat ik eruit begrijp is dat Huub op laag volume luistert waarin deze inbreng van akoestiek , afhankelijk van het gekozen volume,  prettig voor hem tot uiting word gebracht.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op april 16, 2017, 10:40:58
Is een keuze, Jan Jaap.
Waarin we vaak beperkt worden door aanpak of mogelijkheid.

Wat ik eruit begrijp is dat Huub op laag volume luistert waarin deze inbreng van akoestiek , afhankelijk van het gekozen volume,  prettig voor hem tot uiting word gebracht.
klopt, op lager volume is dat minder een probleem.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 10:39:13
natuurlijk. Eens, maar we praten nog steeds langs elkaar heen.
wat je met lamp, kabels kurk en zo doet, is een andere tak van sport. de impact daarvan is op beleving.
Een meting is géén concessie op de weergave aangezien je het helemaal niet hoeft te gebruiken.
maar het geeft je wel inzicht.

Wat moet je in 's hemelsnaam doen als je het resultaat weet? Wel objectief maar niet nuttig.

Want een andere dac klinkt misschien toch beter. Een week later wordt de kamer anders ingedeeld. En dan komen die mooie TAD's omdat jij ze voor een vriendenprijs wegdoet.

En ik maar meten. Het zou mooi zijn als een heel specifieke frequentie-karakteristiek precies mijn ding is. Dus uiteindelijk moet er dan toch gerotzooid worden in digitalia. :-X

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Hoef niet perse met een dsp. Vriendin de deur uit en je kan je akoestiek ook met andere zaken aanpakken. Dus er zullen wel concessies gedaan moeten worden. Je vriendin begrijpt dit wel.

Maar zolang je niet hard draait is er toch niets aan de hand ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op april 16, 2017, 10:52:51
Hoef niet perse met een dsp. Vriendin de deur uit en je kan je akoestiek ook met andere zaken aanpakken. Dus er zullen wel concessies gedaan moeten worden. Je vriendin begrijpt dit wel.

Maar zolang je niet hard draait is er toch niets aan de hand ?

Gr. Hans

:) Wat mij betreft niet. Maar Raphie maakt zich grote zorgen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Is een mooie eigenschap van Raphie. Geef hem wat gelijk....dan nemen zijn zorgen misschien wel af ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Meten heeft inderdaad het voordeel dat je weet waar een bult zit, als het in het laag is kun je er weinig aan doen, bass-trap s vallen nogal op in een huiskamer. Ik hecht aan metingen weinig waarde, heb het hier vaak gedaan redelijke curve met mijn speakers, niet eens zoveel verschillend van de usher be10 die toch heel anders klinkt, dat zie je dus niet in metingen.
Gehakt e.d. heeft bij de een effect bij de ander geen tot zeer weinig, ik heb dat wel een thuis gehad zo n plaat maar dat deed hier niets.

Huub gewoon verder gaan en genieten.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

HuubF

Citaat van: chansig op april 16, 2017, 11:00:28
Is een mooie eigenschap van Raphie. Geef hem wat gelijk....dan nemen zijn zorgen misschien wel af ?

Zeker een mooie eigenschap. Jammer dat hij niet zo'n topic heeft als deze. Dan zou ik af en toe ook hem kunnen helpen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

 :D

Om te mogen reageren in een showcase topic moet je een showcase topic hebben. Vind het wel een mooie.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Citaat van: chansig op april 16, 2017, 11:09:39
:D

Om te mogen reageren in een showcase topic moet je een showcase topic hebben. Vind het wel een mooie.

Gr. Hans

Om iets te mogen posten op het forum überhaupt!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

HuubF

Citaat van: chansig op april 16, 2017, 11:09:39
:D

Om te mogen reageren in een showcase topic moet je een showcase topic hebben. Vind het wel een mooie.

Gr. Hans

Ja dat zorgt een beetje voor een balans. Net als tussen mogendheden die voldoende kernkoppen hebben liggen om het halve zonnestelsel te vernietigen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op april 16, 2017, 11:07:28
Zeker een mooie eigenschap. Jammer dat hij niet zo'n topic heeft als deze. Dan zou ik af en toe ook hem kunnen helpen.
ik heb wel een oud topic, maar ben al een tijdje op mijn bestemming.
Been there, done that. :D
Iets minder op de persoon, meer op de inhoud?
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 15:24:54
ik heb wel een oud topic, maar ben al een tijdje op mijn bestemming.
Been there, done that. :D
Iets minder op de persoon, meer op de inhoud?

Prima. Inhoud zijn wij wel uit toch?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op april 16, 2017, 15:28:47
Prima. Inhoud zijn wij wel uit toch?
jawel. Ik respecteer je keuzes en de manier waarop jij de hobby wilt beleven.
Ik wil je graag wat tools meegeven, die je zeker zouden kunnen helpen. Maar respecteer het ook als daar je interesse niet ligt.
Een ieder moet het pad bewandelen op de manier die hem het beste lijkt en vooral de meeste vreugde brengt. Mocht je ooit nog eens interesse krijgen in die andere kant, dan wil ik je graag helpen. Op de gebieden due je op dit moment aan het verkennen bent kan ik helaas weinig toevoegen wat in je straatje past.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april 16, 2017, 15:33:34
jawel. Ik respecteer je keuzes en de manier waarop jij de hobby wilt beleven.
Ik wil je graag wat tools meegeven, die je zeker zouden kunnen helpen. Maar respecteer het ook als daar je interesse niet ligt.
Een ieder moet het pad bewandelen op de manier die hem het beste lijkt en vooral de meeste vreugde brengt. Mocht je ooit nog eens interesse krijgen in die andere kant, dan wil ik je graag helpen. Op de gebieden due je op dit moment aan het verkennen bent kan ik helaas weinig toevoegen wat in je straatje past.

Dank je.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)