HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

op eigen verzoek verwijderd.

Ik zou gewoon eerst eens beginnen met Floyd Toole lezen... Daar heb je tenminste echt iets aan.

:clapping:


Contour

Erover lezen of mensen een verschil kunnen horen... tsja, ik hoor liever zelf of er een verschil is of niet.

Groetjes Walter

chansig

Dus als ik het goed begrijp gaan we deze weg op ? Een verschil welke meetbaar is zal in een dbt niet als een verschil geduid kunnen worden omdat de hersenen hiertoe niet in staat zijn ?

Gr. Hans 
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Contour op april  1, 2017, 09:25:44
Erover lezen of mensen een verschil kunnen horen... tsja, ik hoor liever zelf of er een verschil is of niet.

Je hebt zijn boek grondig doorgenomen...




op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op april  1, 2017, 09:36:02
Dus als ik het goed begrijp gaan we deze weg op ? Een verschil welke meetbaar is zal in een dbt niet als een verschil geduid kunnen worden omdat de hersenen hiertoe niet in staat zijn ?

Omdat 'ons' auditieve geheugen te kort... Dat schakelmoment duurt immers erg lang. Maar dat geldt dan weer niet als we een apparaat testen. Daar gaan maanden overheen....

:blink:  :crazy:

HuubF

Citaat van: scrutinizer op april  1, 2017, 08:54:03
Als je dan toch bezig bent ....

People can hear the difference in high resolution audio, study finds
Listeners can hear a difference between standard audio and better than CD quality, known as high resolution audio, according to a new study from Queen Mary University of London (QMUL).   
http://www.qmul.ac.uk/media/news/items/se/178407.html

Voor het onderzoek link onderaan de bladzijde:  'A meta-analysis of high resolution audio perceptual evaluation'..

Njoy :)

Tsja ik ben gelukkig geen deskundige maar dat is niemand hier. Ook als je elektronicus of psycholoog bent ken je maar een deel van de waarheid. Dat betekent dat iedereen hier op zijn eigen gevoel moet vertrouwen. En dat niemand een ander de maat kan nemen.

Alle overwegingen ken ik na 15 jaar forummen.

Mijn conclusie is: ik vertrouw lekker op mijn eigen waarnemingen. En die zijn wel zo betrouwbaar dat er vaak anderen zijn die ongeveer hetzelfde waarnemen. En dat zorgt ervoor dat je best op basis van beschrijvingen een lekker klinkende set kunt opbouwen.

Ik ben een maand of 2 bezig met een herstart. Na wat inlezen besloot ik alleen spullen te kopen die volgens alle recensies muzikaal moesten klinken, met zo min mogelijk beperkingen. Geen 47Labs of Audio Note toestanden waarbij sommige muziek betoverend klinkt maar andere muziek slecht. Laag gewoon tot 30 Hz, concertwerk gewoon volwassen, pop zoals ik dat wil. Dat is prima gelukt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op april  1, 2017, 09:55:56
Tsja ik ben gelukkig geen deskundige maar dat is niemand hier. Ook als je elektronicus of psycholoog bent ken je maar een deel van de waarheid. Dat betekent dat iedereen hier op zijn eigen gevoel moet vertrouwen. En dat niemand een ander de maat kan nemen.

Alle overwegingen ken ik na 15 jaar forummen.

Mijn conclusie is: ik vertrouw lekker op mijn eigen waarnemingen. En die zijn wel zo betrouwbaar dat er vaak anderen zijn die ongeveer hetzelfde waarnemen. En dat zorgt ervoor dat je best op basis van beschrijvingen een lekker klinkende set kunt opbouwen.

Ik ben een maand of 2 bezig met een herstart. Na wat inlezen besloot ik alleen spullen te kopen die volgens alle recensies muzikaal moesten klinken, met zo min mogelijk beperkingen. Geen 47Labs of Audio Note toestanden waarbij sommige muziek betoverend klinkt maar andere muziek slecht. Laag gewoon tot 30 Hz, concertwerk gewoon volwassen, pop zoals ik dat wil. Dat is prima gelukt.

Een overweging waar ik me in kan vinden, Huub.

Het heeft verder ook weinig zin. Zowel objectief als subjectief content word met 'grootste gemak' van tafel geveegd.

NEXT>
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

Citaat van: scrutinizer op april  1, 2017, 00:47:04
Brief summary: In a blind test, their test subjects described music with (inaudible) high-frequency sounds as more comfortable to the ears and more nuanced than music stripped of those frequencies.At the same time, they could not reliably tell A from B if they were asked which one they like more.


Mijn wetenschappelijk Engels is op een niveau dat ik het mezelf niet aandoe om het te gaan lezen.

Maar de wich one they like more is niet de vraag dat is toch: Is een dbt een juist middel om verschillen tussen audio apparatuur te duiden ?

Verschillen kunnen je ook nog als hoorbare verschillen definiëren...dan heb je ook nog meetbare verschillen die hoorbaar zijn en ook meetbare verschillen die niet hoorbaar zijn.

Als de meetbare verschillen zijn middels een abx test worden geduid....dan werkt de abx test neem ik aan goed ?

Wanneer de meetbare verschillen niet worden geduid middels de abx dan deugt de test niet ?

Of ga ik nu wat te kort door de bocht ?

Gr. Hans


Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: HuubF op april  1, 2017, 09:55:56
Mijn conclusie is: ik vertrouw lekker op mijn eigen waarnemingen. En die zijn wel zo betrouwbaar dat er vaak anderen zijn die ongeveer hetzelfde waarnemen. En dat zorgt ervoor dat je best op basis van beschrijvingen een lekker klinkende set kunt opbouwen.


Ik vertrouw ook op mijn eigen waarnemingen...zal wel moeten. Of ze betrouwbaar zijn vind ik dan weer een linke. Ze zijn voor mij betrouwbaar. Maar dan kom jij langs en dan zeg je dat je wat mist in mijn geluid. Ik hoor het niet, jij wel. Jij zegt dat het komt door de dsp....Ik zeg dat ik het niet hoor omdat ik niet twijfel aan de dsp.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Mensen zijn complexe wezens en zeker bij muziek.
Voorbeeldje: bij het songfestival zul je een simpel catchy deuntje willen brengen (even los van de mooie mensen , de dans en show er om heen), de jury hoort het twee keer en moet dan stemmen. Twee weken later is iedereen al ziek van het winnende nummer het is zo simpel dat de magie snel is uitgewerkt. De lastigere nummers met meer diepgang komen dan juist pas bovendrijven, ze steken knap in elkaar en als je ze tien keer gehoord hebt blijven ze pas plakken.

Ik kan me best voorstellen dat mensen bij een DBX test last hebben om minimale subtiele verschillen er uit te halen en dat dit veel herhaling behoeft om het te kunnen duiden.
Echter grote verschillen zouden vrij snel duidelijk moeten zijn, zeker als je het in je eigen vertrouwde luisteromgeving en apparatuur doet.
Ik vind het dan ook onzin om te zeggen dat een DBX test niet zou werken.
Ik kan er in meegaan dat er omstandigheden zijn die niet ideaal voor een dbx test zijn en dat mensen daar meer last van de veranderde omstandigheden hebben dan het minimale verschil tussende geteste apparaten.
In veel gevallen is echter het gekneusde ego de veroorzaker van het afschrijven van een dbx test want als "de expert" het verschil tussen die apparaten niet had kunnen horen voelt ie zich aangevallen, terwijl dit in zijn eigen omgeving waar slechts een variabele verandert het een andere uitkomst had kunnen zijn.

HuubF

Citaat van: chansig op april  1, 2017, 10:21:14
Ik vertrouw ook op mijn eigen waarnemingen...zal wel moeten. Of ze betrouwbaar zijn vind ik dan weer een linke. Ze zijn voor mij betrouwbaar. Maar dan kom jij langs en dan zeg je dat je wat mist in mijn geluid. Ik hoor het niet, jij wel. Jij zegt dat het komt door de dsp....Ik zeg dat ik het niet hoor omdat ik niet twijfel aan de dsp.

Gr. Hans

We hebben een nogal verschillende smaak. Beide zijn we bereid tot concessies om ons ideale geluid te bereiken. En dan krijg je zoiets.

De Audiolamp is er overigens binnen een paar dagen. :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Cool....weet je inmiddels ook wat hij kost ?  Stel je neemt hem hiermee naar toe....doet hij dan ook zijn magie ? Neem je ook de Harversters mee...gaan we even een middagje los met vage zaken. Ook wel weer eens leuk. Soort van Berenboot maar dan wat kleiner.

Smaken verschillen dat is waar. Maar dat is niet wat ik wilde overbrengen met mijn post. Maar maakt verders niet uit.

Weer terug in Nederland ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: HuubF op april  1, 2017, 09:55:56


Mijn conclusie is: ik vertrouw lekker op mijn eigen waarnemingen. En die zijn wel zo betrouwbaar dat er vaak anderen zijn die ongeveer hetzelfde waarnemen. En dat zorgt ervoor dat je best op basis van beschrijvingen een lekker klinkende set kunt opbouwen.



Dat zegt niets. Er zijn ook zat die niet hetzelfde waarnemen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MAW

Citaat van: scrutinizer op april  1, 2017, 00:47:04
Dat heeft toch ook het belang niet.
Een dolfijn bijv brengt ook op deze wijze zijn omgeving in kaart..

http://jn.physiology.org/cgi/content/full/83/6/3548

Brief summary: In a blind test, their test subjects described music with (inaudible) high-frequency sounds as more comfortable to the ears and more nuanced than music stripped of those frequencies. At the same time, they could not reliably tell A from B if they were asked which one they like more. So the ability to tell A from B depended on .....

The experiment also found differences in EEG and PET scans between the two samples.

Ik bracht dit 7 jaar geleden al ter discussie in "Waarom de DBT niet werkt" ......

Heb hem even rap doorgescand. Goede studie met idd 'interesting results'. Maar op zich ook wel wat beperkingen he. Er is een discrepantie tussen de uitkomsten van deze studie en die van gelijkwaardige studies. Er worden wel mogelijke oorzaken aangedragen, maar daarover is wel onduidelijkheid. Verder verklaart het onderzoek niets. Er gebeurt iets, maar wat dat precies is nog onduidelijk, en waar dat dan door komt (verklaring) is nog een stap verder weg.

En een onderzoek dat reden geeft om verder onderzoek te doen is altijd goed! Dan is er weer wat 'land gewonnen' op wetenschappelijk vlak :)

Ik zie overigens niet in hoe dit betrekking heeft of argumentatie biedt voor waarom DBT niet werkt. Maar dat lees ik dan wel als je me naar die 7 jaar oude post verwijst. Via pm is ook goed :)
Gr. Martijn

scrutinizer

Ik ben nooit voor of tegen een DBX geweest.....
Wat ik wel gedaan heb is verschillende argumentatie aandragen en zelfs een DBX set up ter beschikking stellen...
Zelf heb ik 'altijd aangegeven' daar geen belangen in te zien....Simple as that ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Knor

Citaat van: scrutinizedr op maart 31, 2017, 15:17:03
Subjectief zijn wij allen....Objectief zijn er velen als schapen een ander volgend.  ;)

:)
Ja, en middelmaat blijft middelmaat omdat het allergisch is voor wat het ontbeert.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Cyrus·

Groeten,
Edwin

chansig

Ja die komt uit de gehakt koker...in dezelfde lijn als de tegel, snot etc. Nu dus een koolstoflamp op hout en wat abacadabra.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Gr. Martijn

Raphie

Mooi hé, wanneer je audiogeluk afhangt van een ingestraalde  kooldraadlamp en wat strategisch geplaatst kurk, (lees "waar het goed voelt" om ergens tussen te proppen) lijkt me fantastisch wanneer dit voor je gevoel echt je set maakt of breekt.  :clapping:
JBL PRX Power!

MAW

Gr. Martijn

chansig

Huub zit in Barcelona....dus ws andere zaken aan het doen. Of inmiddels op de terugreis. Dus even geduld.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Citaat van: Raphie op april  1, 2017, 15:55:28
Mooi hé, wanneer je audiogeluk afhangt van een ingestraalde  kooldraadlamp en wat strategisch geplaatst kurk, (lees "waar het goed voelt" om ergens tussen te proppen) lijkt me fantastisch wanneer dit voor je gevoel echt je set maakt of breekt.  :clapping:

Nou maakt of breekt... als een set het niet heeft dan mis ik het wel. Beetje saai dan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)