HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Citaat van: chansig op maart 16, 2017, 16:18:54
En hoe helpen je ogen hier dan bij ?

Let wel: ik zoek een reden waarom de abx niet werkt.

Ik heb in 1 bepaalde situatie een erg goed geheugen. Als ik in een ICT project zit kan ik me alles wat ooit in vergaderingen is gezegd letterlijk herinneren. Ook technische details stapelen zich op net zolang tot ik de, soms ongevraagde, vraagbaak binnen het project ben. Ik heb geen fotografisch geheugen maar ik vergeet het gewoon niet. Ik ben altijd geconcentreerd en kijk de mensen die dingen zeggen altijd aan. Ik mis geen woord maar ook geen gezichtsuitdrukking of gebaar. Naarmate dat project vordert word ik voor veel mensen steeds vervelender omdat ik constant iedereen zit te corrigeren: 'nee dat klopt niet met wat Pietje 3 maanden geleden heeft uitgelegd' of 'volgens mij hebben we dit onderwerp 6 maanden geleden al afgehandeld. Op een regenachtige donderdagochtend.'.

Hiermee wil ik niet beweren dat ik cool ben of intelligent. Ik onthou het alleen maar.

Maar als ik iets zonder context moet onthouden ben ik daar juist extreem slecht in. Mijn vriendin krijgt altijd de slappe lach als ik weer eens over mijn fantastische geheugen begin. Inmiddels heb ik geleerd een afspraak die mijn vriendin me toeblaft ('niet weer vergeten hé?') te onthouden door er iets bij te denken. Een vliegtuigcrash of het boze gezicht van mijn vriendin bijvoorbeeld. En dan onthou ik het meestal wel. Als ik dat niet doe kan het feit volkomen uit mijn geheugen verdwijnen. Terwijl ik toch de onvermijdelijke toorn van mijn vriendin vrees.

Kennelijk heb ik alleen dat goede geheugen als er een context is of een gebeurtenis waaraan ik het kan koppelen. Anders onthou ik het meestal niet.

Dus waarom zou ik wel in een abx de subtiele verschillen tussen 2 apparaten kunnen onthouden zonder ook maar enige houvast?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

in een a/b/x kun je juist continu switchen; zodat je het niet hoeft te onthouden.

Als je ineens van a naar b switcht verandert het geluid. dan kun je focussen op wat er verandert.
Gr. Martijn

op eigen verzoek verwijderd.

Precies.

En misschien juist daardoor is juist geluid erg goed te ABX-en. Smaakpapillen bijvoorbeeld moeten eerst geneutraliseerd worden. Zicht is ook goed te ABX-en trouwens, alleen kan dat niet blind...

:wacko:  ;D

En kom nou niet met dat je oren ook geneutraliseerd moeten worden tussen twee luisterfragmenten.

chansig

@Huub: Vraag is of je het ook zou kunnen onthouden als je alleen de mensen hoort praten en niet ziet. Daarnaast is de vraag of je werkelijk letterlijk kan herhalen wat Klaasje, 3 maanden terug, zei. Als dat niet zo is dan heb je niet goed gekeken ?

Voor jou zou een blinde test dan als volgt goed kunnen werken:

Je hoort en ziet A
Je hoort en ziet B
Je hoort X en je benoemt of dit A of B is.

Of heb je A/B dan nodig om te zien: Oh nu ik het apparaat ziet weet ik weer dat dit A was die dit geluid geeft ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 16:10:29
Dat we een geheugensteuntje nodig hebben bij het onthouden ervan.

Citaat van: Baardmannetje op maart 16, 2017, 17:08:22
Als in, ik zie deze versterker en daar projecteer ik mijn associaties op en dan hoor ik een klankverschil?

Exact! Beter dan dit kan ik het niet verwoorden! :)
Gr. Martijn

DofN

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 17:17:33
Ik mis geen woord maar ook geen gezichtsuitdrukking of gebaar.

De grap is dat je niet weet wat je mist. :) Het valt ook niet te controleren.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Markus2

Wàt valt er te onthouden? Er word geschakeld, dat zou moeten volstaan om verschillen aan het licht te brengen. En omdat er niets onthouden hoeft te worden ligt (bijna) de volledige aandacht op het geluid.

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

MAW

Citaat van: Baardmannetje op maart 16, 2017, 17:29:35
En kom nou niet met dat je oren ook geneutraliseerd moeten worden tussen twee luisterfragmenten.

30 minuten witte ruis op 80db.  ;D

edit:

http://www.youtube.com/watch?v=mwF-N6QV320

om ff op je gemak de boel te neutraliseren  :bigsmile:
Gr. Martijn

HuubF

Citaat van: MAW op maart 16, 2017, 17:23:30
in een a/b/x kun je juist continu switchen; zodat je het niet hoeft te onthouden.

Als je ineens van a naar b switcht verandert het geluid. dan kun je focussen op wat er verandert.

:clapping: Hoe kun je nou 2 waarnemingen vergelijken als je de vorige niet hoeft te onthouden. Je kunt hoogstens proberen een gevoel (een soort samenvatting) op te roepen zodat je dat kunt vergelijken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 19:02:16
:clapping: Hoe kun je nou 2 waarnemingen vergelijken als je de vorige niet hoeft te onthouden. Je kunt hoogstens proberen een gevoel (een soort samenvatting) op te roepen zodat je dat kunt vergelijken.

Hoe kan jij dan flinke verbeteringen in geluid waarnemen?


chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666


HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 16, 2017, 19:08:33
Hoe kan jij dan flinke verbeteringen in geluid waarnemen?

Door er een tijdje naar te luisteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 19:02:16
:clapping: Hoe kun je nou 2 waarnemingen vergelijken als je de vorige niet hoeft te onthouden. Je kunt hoogstens proberen een gevoel (een soort samenvatting) op te roepen zodat je dat kunt vergelijken.

Op het moment dat je overschakelt verandert het geluid. wat opvalt na het overswitchen is wat er anders is tov de voorgaande. daar gebruik je dus ook wel memory voor, maar mimiaal.

Als je een speaker luistert en vervolgens andere speakers gaat aansluiten om te luisteren dan mis je dat effect van plotselinge verandering.

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 19:57:39
Door er een tijdje naar te luisteren.

Daar ben ik het zeker mee eens. maar als je a/b switcht vallen andere dingen op en kun je veel beter bepalen wat er werkelijk anders aan is. Ik doe altijd beide voor ik een mening denk te kunnen vormen.
Gr. Martijn

HuubF

Kom heren word wakker. Blind kun je niet eens speakers van elkaar onderscheiden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Natuurlijk kun je wel blind luidsprekers van elkaar onderscheiden.

Als je 2 verschillende sets speakers hebt (A en B) kun je echt wel horen als je een 2-weg switch aangesloten hebt en of er 2 verschillende luidsprekers op de switch staan aangesloten (dus A/B) of dat dezelfde speakers op beide uitgangen zitten aangesloten (A/A of B/B).

Als je dat kunt dan kun je dus letterlijk speakers van elkaar onderscheiden. Ik weet 100% zeker dat ik de Neumanns en de Geithains kan onderscheiden. Als je van A naar B switcht verandert het geluid namelijk; dus zijn ze te onderscheiden. Als het geluid niet verandert zouden ze niet van elkaar te onsderscheiden zijn.

Het zal een zeker stuk lastiger (tot ondoenlijk) worden als je speakers moet duiden. Dus een bv. 5-weg switch met daarop 5 sets speakers waar van 1 set de set je eigen set is. Dan moet je dus bepalen of die set speakers aangesloten zit op A, B, C, D of E. Ik durf zeker niet te beweren dat me dat lukt. Ik denk zelfs dat de kans dat dat consistent lukt, , zeker als je niet weet wat er op de andere kanalen zit aangesloten, erg klein is.
Gr. Martijn

Markus2

Citaat van: HuubF op maart 16, 2017, 20:04:24
Kom heren word wakker. Blind kun je niet eens speakers van elkaar onderscheiden.

Jawel. Goed ontworpen exemplaren met goede units wordt lastig, maar mindere broeders vist bijna iedereen eruit.

Dat is echter ook een stuk lastiger, in praktische uitvoering. De kans dat men zaken toeschrijft aan de onderling verschillende posities en het eventuele akoestische effect daarvan, is erg groot.

Groet, Mark
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Markus2

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

dre73

Die kan ook invloed op het geluid hebben,de extra kabellengte ook.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik ben ook geen voorstander van ABX in ieder geval.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Markus2

Citaat van: dre73 op maart 16, 2017, 20:26:56
Die kan ook invloed op het geluid hebben,de extra kabellengte ook.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ik ben ook geen voorstander van ABX in ieder geval.

Die zaken kunnen universeel geldend gemaakt worden voor zover ze dat al niet zijn. Dat hoeft geen belemmering te vormen.

En de switch zelf zal de zaak niet om zeep helpen.

Groet, Mark

Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

Siddartha

Nou, het feit dát er geswitcht wordt zou je kunnen waarnemen en dus heeft dat al effect.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

MAW

Citaat van: dre73 op maart 16, 2017, 20:26:56
Die kan ook invloed op het geluid hebben,de extra kabellengte ook.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dat is niet relevant. Wat zou de switch moeten doen dan wat je kan horen? En als het al wat deed, zou je het in beide gevallen (zowel bij A als B als X) horen.
Gr. Martijn

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.