HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 14 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: doorofnight op februari 11, 2017, 10:42:49
Soms lijkt het me leuk om in jouw wereld te leven waarin je steeds opnieuw verrast bent over het apparaat (waar ik verrast ben over mijn waarneming wanneer ik daadwerkelijk verschillen hoor, zonder een 1 op 1 relatie te zien met de kabel, DAC of soort versterker) dan ben ik weer blij dat ik niet het ene moment mijn set sta in te pakken voor de verkoop om een dag later weer iets heel anders te willen. Ieder zijn plezier :)

Ah, jij bent in 1 rechte lijn naar je einddoel gegaan? Knap hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Dat zou saai zijn geweest! Tuurlijk is deel van de hobby ook om lekker te dwalen. Zo verdiep ik me momenteel in netwerkspelers. Ik heb ook de nodige DAC, versterker en kabel en luidspreker experimenten gedaan, en trek een andere conclusie dan jij. En ik ben vast ook nog niet klaar met de set.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

En het forum blijft zo levendig; goed bezig!

Citaat van: HuubF op februari 11, 2017, 10:47:35
Ah, jij bent in 1 rechte lijn naar je einddoel gegaan? Knap hoor!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

HuubF

Citaat van: doorofnight op februari 11, 2017, 10:53:14
Dat zou saai zijn geweest! Tuurlijk is deel van de hobby ook om lekker te dwalen. Zo verdiep ik me momenteel in netwerkspelers. Ik heb ook de nodige DAC, versterker en kabel en luidspreker experimenten gedaan, en trek een andere conclusie dan jij. En ik ben vast ook nog niet klaar met de set.

Ik zie het al, je bent een akoestikus. No offence maar dat sluit elkaar uit. Mijn ervaring is dat klooien in het digitale domein het geluid om zeep kan helpen. En dan maakt een ander versterkertje inderdaad niet zoveel uit.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martijn M

Huub, volgens mij klopt de titel van dit topic niet.

Citaat van: HuubFHuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Als ik altijd weer lees hoeveel lol jij altijd kunt hebben van een nieuw component, daarbij bovendien prachtige muziek (her)ontdekkend, dan denk ik dat jij helemaal niet op zoek zou moeten zijn naar een laatste set. Gewoon bezig blijven zoals je nu bezig bent!
Dutch & Dutch

YamahaRXV

Citaat van: HuubF op februari 11, 2017, 10:13:49
Stellig gebracht, maar niet wat ik waarneem. Ik zal mijn tegenstelling iets genuanceerder brengen.

De dac zet niet 'alleen om'. De dac is een erg belangrijk onderdeel van de keten en kan het geluid maken of breken. Net als versterkers, speakers en akoestiek. Natuurlijk hebben akoestiek en speakers een relatief groot aandeel in het resultaat, maar het door mij (en tienduizenden anderen) geconstateerde verschil tussen dacs moet ook niet worden onderschat.


^^
Volledig mee eens, en ondanks dat je het keurig netjes weergeeft als jouw waarneming vind ik (en ik denk vele anderen...) deze meer stelligheid ''gehalte'' hebben als de uitspraak dat een dac absoluut niets doet met het geluid en enkel en alleen het signaal omzet  ;)

Ben het overigens ook met je eens dat ''het klooien in het digitale domein'' zeker zijn hoorbare impact heeft.
Lees her en der ook de nodige stellige uitspraken dat er geen klankmatige verschillen tussen streamers en renderers zouden (mogen) zijn, verschillende (streaming) software varianten geen hoorbare klankmatige verschillen teweeg zouden kunnen brengen, en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Ik vraag mij echt serieus af of al deze personen dit soort uitspraken doen op basis van zelf opgedane ervaring in de betreffende materie ?  :angel:


Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

DofN

Dat schreef ik niet :) Wat ik wel schreef is dat een DAC niets rechttrekt.

Dat een DAC en dan met name het analoge deel erachter, wel degelijk voor kleuring en versluiering kan zorgen kan ik enkel beamen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: YamahaRXV op februari 11, 2017, 11:45:46
^^
Volledig mee eens, en ondanks dat je het keurig netjes weergeeft als jouw waarneming vind ik (en ik denk vele anderen...) deze meer stelligheid ''gehalte'' hebben als de uitspraak dat een dac absoluut niets doet met het geluid en enkel en alleen het signaal omzet  ;)

Wij zijn het natuurlijk wel eens.  ;D

Maar het conflict dat er vroeger was tussen de gouden oortjes (zij die meten minder belangrijk vinden) en de meet-en-regel nerds (zij die eerst meten en dit als Waarheid zien) is op 2 manieren veranderd:

1: Het verziekt de onderlinge verhoudingen niet meer  :worship:
2: Er wordt steeds meer gefoefeld in het digitale domein

Waardoor het voordeel van een goede DAC en goede versterker verwatert. Ik deal liever met een paar akoestische issues dan dat ik het risico loop dat ik word geconfronteerd met een fraai, afgewogen maar zielloos geluid. Ik had die ervaring al maar het moeten aanhoren van een Dynaudio en Devialet oplossing stemt me niet vrolijk.


Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mijn set is behoorlijk in het digitale domein aan het rotzooien....gelukkig is zielloos een kwestie van smaak. Ik ervaar het geluid van mijn set als natuurlijk, doordacht, lekker, fijn, prettig. Mogelijk omdat mijn ziel volkomen verrot is en geen enkel idee meer heeft hoe geluid met een ziel hoort te klinken zou het dus ook zomaar zielloos kunnen klinken. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

YamahaRXV

Citaat van: HuubF op februari 11, 2017, 12:08:25
Wij zijn het natuurlijk wel eens.  ;D

Maar het conflict dat er vroeger was tussen de gouden oortjes (zij die meten minder belangrijk vinden) en de meet-en-regel nerds (zij die eerst meten en dit als Waarheid zien) is op 2 manieren veranderd:

1: Het verziekt de onderlinge verhoudingen niet meer  :worship:
2: Er wordt steeds meer gefoefeld in het digitale domein

Waardoor het voordeel van een goede DAC en goede versterker verwatert. Ik deal liever met een paar akoestische issues dan dat ik het risico loop dat ik word geconfronteerd met een fraai, afgewogen maar zielloos geluid. Ik had die ervaring al maar het moeten aanhoren van een Dynaudio en Devialet oplossing stemt me niet vrolijk.

Ik ben van mening dat het zo hoort te zijn dat onderlinge verhoudingen zeker niet verziekt hoeven te worden doordat verschillende personen een andere zienswijze, of bij voorkeur een andere ervaring op basis van eigen ondervindingen hebben  :)
Lijkt mij een kwestie van toch wat meer open te willen staan voor elkaars inzichten, meningen, en ervaringen hoe lastig dat soms ook kan zijn voor een ieder.
Uiteindelijk draait het om de beleving en tevredenheid van de persoon in kwestie zijn set, in zijn ruimte, en met zijn voorkeur voor de gekozen componenten.

Uiteraard geldt dat meten = weten een zeer belangrijke graadmeter is, maar de praktijk leert dat er in veel gevallen wel degelijk hoorbare klankmatige verschillen naar voren komen die niet zo één, twee, drie te verklaren zijn door volledig technische onderbouwing of zelfs metingen te verrichten waar dat mogelijk kan zijn.
Het ''gefoefel in het digitale domein'' is iets waar m.i. niet meer aan te ontkomen valt met de huidige toegepaste techniek en mogelijkheden in de audiocomponenten van vandaag de dag.
Als simpel voorbeeld noem ik bijv. de klankmatige verschillen die naar voren komen tussen verschillende firmwareversies voor de Devialet Expert versterkers, klankmatige verschillen tussen updates van Fidelizer Audio Pro welke ik als optimizer heb op mijn C.A.T. renderer, klankmatige verschillen tussen audio player software zoals o.a. Roon en JRiver, en zo kan ik nog wel meer variabelen opnoemen.
Zelfs het verlagen of verhogen van de kloksnelheid van de i7 processor in mijn C.A.T. renderer laat een verschil in weergave horen... :crazy:

Als je dus bedenkt hoeveel aanwezige variabelen er al een rol spelen in het digitale domein dan zou je er knettergek van kunnen worden en niet meer toekomen aan het lekker luisteren van muziek op je set  ;)



Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: chansig op februari 11, 2017, 12:36:26
Mijn set is behoorlijk in het digitale domein aan het rotzooien....gelukkig is zielloos een kwestie van smaak. Ik ervaar het geluid van mijn set als natuurlijk, doordacht, lekker, fijn, prettig. Mogelijk omdat mijn ziel volkomen verrot is en geen enkel idee meer heeft hoe geluid met een ziel hoort te klinken zou het dus ook zomaar zielloos kunnen klinken. :D

Gr. Hans

Altijd mooi om die aanwezige dosis zelfspot te mogen lezen Hans  :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

kermy

Citaat van: chansig op februari 11, 2017, 12:36:26
Mijn set is behoorlijk in het digitale domein aan het rotzooien....gelukkig is zielloos een kwestie van smaak. Ik ervaar het geluid van mijn set als natuurlijk, doordacht, lekker, fijn, prettig. Mogelijk omdat mijn ziel volkomen verrot is en geen enkel idee meer heeft hoe geluid met een ziel hoort te klinken zou het dus ook zomaar zielloos kunnen klinken. :D

Gr. Hans

Ach kerel toch. ;D


Met vriendelijke groet,

Kermy

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Ik liet me even gaan over rommelen in het digitale domein maar dat is ook een beetje een stokpaardje van me. Dat prikkelt natuurlijk ook de subjectieve dwang om elke dac anders te vinden klinken. I know. ;D

De D&D speaker van Hans heb ik tijdens een demo-dag gehoord en daar vond ik 'm goed klinken. Daarom heb ik even gedacht ook zo'n mooie geïntegreerde oplossing aan te schaffen. Echter, op dit moment is een dergelijke investering niet zo slim voor mij.

Desalniettegenstaand: als ik kijk welke verschillen in klank ik de laatste weken langs heb horen komen met 4 verschillende versterkers en 2 dacs ben ik als de dood om me vast te pinnen op iets waar ik vroeg of laat een al of niet vermeend barstje in ontdek. De afgelopen 10 jaar geven me weinig hoop op mezelf.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

bmateijsen


chansig

Huub kennende doet hij dat zeker....dat is de pest met mensen die het leuk vinden om hun weg te delen op een forum. Anderen vinden er al snel wat van.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Lodewijk


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

bmateijsen

Citaat van: chansig op februari 11, 2017, 14:31:19
Huub kennende doet hij dat zeker....dat is de pest met mensen die het leuk vinden om hun weg te delen op een forum. Anderen vinden er al snel wat van.

Gr. Hans

Zolang dat maar voorop staat! :D. De moeilijkheid is gewoon is dat iedere combinatie (welke dan ook), anders zal klinken, maar als je je daardoor laat leiden.....

roeleken

Citaat van: HuubF op februari 11, 2017, 10:13:49

Dan over wat er vóór de dac zit... daar zou al helemaal geen verschil in moeten zitten. Dus mijn computer over usb zou met dezelfde muziek over dezelfde dac exact hetzelfde moeten klinken als een streamer over toslink. Tuurlijk.

Oei oei, pas hier mee op Huub, dit zal best nog eens een verschil uit kunnen maken.  Shit, ik lees het nog eens over, je was sarcastisch.....
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 11, 2017, 14:24:52
Ik liet me even gaan over rommelen in het digitale domein maar dat is ook een beetje een stokpaardje van me. Dat prikkelt natuurlijk ook de subjectieve dwang om elke dac anders te vinden klinken. I know. ;D

De D&D speaker van Hans heb ik tijdens een demo-dag gehoord en daar vond ik 'm goed klinken. Daarom heb ik even gedacht ook zo'n mooie geïntegreerde oplossing aan te schaffen. Echter, op dit moment is een dergelijke investering niet zo slim voor mij.

Desalniettegenstaand: als ik kijk welke verschillen in klank ik de laatste weken langs heb horen komen met 4 verschillende versterkers en 2 dacs ben ik als de dood om me vast te pinnen op iets waar ik vroeg of laat een al of niet vermeend barstje in ontdek. De afgelopen 10 jaar geven me weinig hoop op mezelf.

Allemaal leuk en aardig Huub maar de basis is toch echt een goede plaatsing van de speakers en zolang jouw vrouw geen normale plaats tolereert hebben wisselingen zoals hierboven toch weinig nut? Lijkt mij zeer lastig om producten zo te beoordelen.

HuubF

Citaat van: Sirius666 op februari 11, 2017, 16:59:01
Allemaal leuk en aardig Huub maar de basis is toch echt een goede plaatsing van de speakers en zolang jouw vrouw geen normale plaats tolereert hebben wisselingen zoals hierboven toch weinig nut? Lijkt mij zeer lastig om producten zo te beoordelen.

Touché. Echter ik heb toch best veel mogelijkheden. Het zijn een beetje aparte speakers en in de kast klinken ze hier het best.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Citaat van: Sirius666 op februari 11, 2017, 16:59:01
Allemaal leuk en aardig Huub maar de basis is toch echt een goede plaatsing van de speakers en zolang jouw vrouw geen normale plaats tolereert hebben wisselingen zoals hierboven toch weinig nut? Lijkt mij zeer lastig om producten zo te beoordelen.


Ik denk dat Sirius hier de spijker op de kop slaat. Het is alsof je meedoet aan een hardloop wedstrijd maar voor dat je begint laat je je zelf kreupel schoppen.

Een ding is zeker, die wedstrijd ga je niet winnen en waarom zou je dan nog meedoen.

De andere kant is dat de zoektocht nu gelijk een focus krijgt die bepaald word door de voorwaarden die de Waf gesteld heeft.
Maar dat maakt het wel zeer moeilijk om iets te krijgen wat Huub al jaren zoekt.

Toch vind ik het leuk om de zoektocht te volgen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 11, 2017, 20:14:21
Touché. Echter ik heb toch best veel mogelijkheden. Het zijn een beetje aparte speakers en in de kast klinken ze hier het best.

Was niet bijdehand bedoeld of zo hoor. Was eigenlijk ook een soort conclusie voor mijzelf, lees pas net in jouw topic mee.

Is meer dat het mij lastig lijkt om producten te beoordelen op een wellicht niet ideaal geluid terwijl je de Guru's wél perfect kan plaatsen. Daarover gesproken, wat is eigenlijk ideaal voor ze? Op een stand van 60cm hoog? Bereik je die hoogte als je ze op het meubel zet? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe ze op een optimale plek presteren!

Ik krijg hier de laatste maand onderhand dagelijks gezeur van de dame thuis over hoe bepaalde zaken staan. Voorspelbare vrouwelijke dominantie vind ik dat. Gaat 9vd10x linkeroor in en rechts eruit maar stoort toch steeds meer. Het mag staan maar wel laten blijken dat het niet top is. Jij mag speakers maar die mogen niet 20cm naar boven. Die Guru's misstaan m.i. niet op het meubel.

Paar weken terug kleine monitoren voor op de kamer van onze dochter (10) gehaald. Krijg ik in de avond de vraag waarom ze niet roze zijn want nu staat het niet  :crazy: Nu heb ik alles te koop staan en komt daar een dikke monitor voor terug. Nu wel passend bij de kleur van de meubels :D

brtram

Citaat van: Sirius666 op februari 11, 2017, 22:17:53

.. Nu heb ik alles te koop staan en komt daar een dikke monitor voor terug. Nu wel passend bij de kleur van de meubels :D

Dus wel roze  :D