HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

Audiofiel

Citaat van: Leeuwarden op januari  1, 2016, 11:59:48
Overigens zou het fijn zijn dat bepaalde mensen eerst even naar een schema kijken voordat ze uitspraken doen over wat wel en niet kan.

Helemaal mee eens. Ik ben blij dat je bij jezelf te rade bent gegaan. ;)

Audiofiel beetje inhouden met de sarcastische opmerkingen aub.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Kjelt

Lijkt me logisch waarom de weerstanden daar zitten, dat is om de inrush current van de elco's te begrenzen.
Als je dat niet doet brand de zekering een keertje door aangezien dit een Fast fuse is van 1A is een stroom van rond de 6 a 8 ampere gedurende 10ms voldoende om hem door te branden.
Dit zijn geen ongewone stromen bij lege elco's. De weerstanden begrenzen dus de inrush current en beschermen de zekering.

Als je alledrie overbrugt zal het werken omdat de zekering er ook uit is , met zekering zonder weerstanden blijft het niet lang werken.
Let wel dat je geen bescherming meer hebt tegen:
- kortsluiting in de trafo (oververhitting smelten isolatie primaire en secundaire draden) waardoor evt 230V op de uitgang staat en dus de rest van je apparaat. Je enige fallbac is dan nog de primaire zekering, en hopelijk is die kritisch genoeg genoemen. De meeste trafo's hebben intern nog een thermische zekering om dit te voorkomen maar dat kan wel even duren voor die er uit vliegt.
- kortsluiting in de NPN darlington tor waardoor er hogere spanning op de uitgang kan komen te staan.

Kleine kansen wellicht dat het optreed maar ik zelf zet ook altijd een zekering in het secundaire stuk van een voeding, puur en alleen voor als er kortsluiting optreed de boel veilig te houden. Ik doe dit meestal aan het einde van de uitgang van de voeding.

Overigens vraag ik me serieus af wie verantwoordelijk is voor als een door een leek gemodificeerd apparaat dat doorverkocht is aan een andere partikulier de oorzaak is van een grote schade.
Ik zou zelf nooit netspanningsgevoede apparatuur die niet gekeurd is of erger nog gemodificeerd is ooit doorverkopen.


Audiofiel

Precies wat ik ook al zei: het binnen de perken houden van de maximale stromen. De weerstanden hebben de functie van softstart bij het vollopen van de elco buffers.

De gevolgen van sluiting bij het missen van een zekering zijn natuurlijk overduidelijk. Doorsmelten van isolatie tussen primair en secundair is theoretisch mogelijk, maar dat zal niet zo snel gebeuren denk ik. Toch is het weglaten van een zekering zeer onverstandig.

De vraag over de verantwoordelijkheid van dergelijke modificaties is een interessante. En hoe gaat een verzekering er mee om als ze er achter komen?

Citaat van: Audiofiel op januari  1, 2016, 23:32:35
Audiofiel beetje inhouden met de sarcastische opmerkingen aub.

Ik denk dat het eerder ironie is, maar sarcasme is beter dan het cynisme waar ik op reageerde. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HuubF

Inmiddels heb ik een weekendje een voorversterker in huis gehad om te controleren of de brom dan weg is. Dat klopt. Er zit dus iets in de passieve voorversterker.

Deze vervanger was een Xindak XA8250. Best goed eigenlijk en hij deed een aantal dingen beter dan mijn passieve voorversterker: verder doorlopen in het hoog, dieper laag (waar de mini-Adams wat moeite mee hadden) en wat meer resolutie. Wat hij echter niet had was de beleving die ik zoek. Het was wat teveel hifi, leuk in het eerste uur maar daarna vervelend. Aanpassen van de voorversterker (kurk plakken) zit er niet in omdat de trafo's zijn verborgen achter een kap waarvan ik niet weet hoe hij open moet.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Audiofiel

Huub, op de foto zie ik wat lijkt op een XLR uitgang, maar alleen RCA ingangen, toch? Is pin 21 en 3 doorverbonden?

En zou het niet kunnen zijn dat je gewoon last hebt van instraling? Alle kabels zijn onafgeschermd, toch? Dan zou je eens kunnen kijken of verplaatsten helpt. Of een metalen plaat boven of onder de vv steken om te kijken of dat verschil geeft. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HuubF

Citaat van: Audiofiel op januari  3, 2016, 17:59:16
Huub, op de foto zie ik wat lijkt op een XLR uitgang, maar alleen RCA ingangen, toch? Is pin 2 en 3 doorverbonden?

En zou het niet kunnen zijn dat je gewoon last hebt van instraling? Alle kabels zijn onafgeschermd, toch? Dan zou je eens kunnen kijken of verplaatsten helpt. Of een metalen plaat boven of onder de vv steken om te kijken of dat verschil geeft. ::)

Hoi, ja de pinnen zijn doorverbonden. Alles is inderdaad onafgeschermd. Dat ga ik proberen thanks!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jossie

Citaat van: HuubF op januari  3, 2016, 18:19:23
Hoi, ja de pinnen zijn doorverbonden. Alles is inderdaad onafgeschermd. Dat ga ik proberen thanks!

Ik mag toch hopen dat pin 2 en 3 niet zijn doorverbonden. Ik denk dat audiofiel bedoelt pin 1 en 3? Maar het chassis ligt op z'n kop geloof ik, dat is misschien wat verwarrend.

Wat mogelijk ook wel een oplossing kan zijn is de xlr's weghalen en bij de uitgang gewoon cinch delen inschroeven en vervolgens cinch snoeren gebruiken. De Adams hebben ook ongebalanceerde ingangen en die zijn in deze situatie veruit te prefereren boven deze constructie. Lees anders mijn topics over gebalanceerde verbindingen een keer door. Geluk bij een ongeluk is dat de Adams niet geaard zijn maar lees eerst een keer de topics door, kan geen kwaad.

Aangezien de Adams actief zijn zou het ook nog kunnen dat splitsing van de massa lijnen een beter resultaat geeft. Dus de massa van links koppelen met de linker in- en uitgangen en vice versa voor rechts maar in de voortrap niet aan elkaar knopen.

Het niet afschermen van de bekabeling kan zeker tot brommen leiden maar eigenlijk niet als de volumeregelaar dicht staat. Heb je dan ook brom?



Omni !

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


jossie

Citaat van: HuubF op januari  3, 2016, 21:36:33
Ik hoor het alleen als het volume vrij hard staat.

Wat gebeurt er als het volume helemaal openstaat (zonder muziek natuurlijk), wordt de brom dan weer minder?

Maar het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat Baardmannetje gelijk heeft...
Omni !

HuubF

Ik bedoel daar mee te zeggen dat het pas storend wordt als het volume harder staat. Uiteraard het best te horen zonder muziek. Met volledig open volume verdwijnt het niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jossie

Ik zou beginnen met cinch bekabeling. Die XLR verbinding die je gemaakt hebt is m.i. nutteloos met de F5's.

Als je de volumeregelaar gaat opendraaien creër je een bron met een steeds hogere uitgangsimpedantie (het deel van de potmeter naar massa). Dat is een recept voor brom, zeker met de, in jouw geval relatief lange leidingen naar de luidsprekers. Storing in de lucht/omgeving maakt makkelijker relevante stoorspanningen in hogere weerstanden.
Niet afschermen van bekabeling helpt dan natuurlijk niet.
Omni !

HuubF

Ik heb een megadure xlr kabel die ik niet kwijt wil (Nirvana). De kabel is nieuw 6 keer zo duur als de speakers. Gisteren heb ik weer eens alles met alles vergeleken en toen was die kabel toch weer de beste.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Dan neem ik mijn eerdere schrijfsel terug, als je nog verschillen kunt horen tussen snoertjes is het zeker je leeftijd niet.

::)

jossie

Citaat van: HuubF op januari  4, 2016, 07:21:08
Ik heb een megadure xlr kabel die ik niet kwijt wil (Nirvana). De kabel is nieuw 6 keer zo duur als de speakers. Gisteren heb ik weer eens alles met alles vergeleken en toen was die kabel toch weer de beste.

Niemand heeft gezegd dat je die XLR kabel weg moet doen. We zijn aan het fout zoeken nietwaar? Daarna kunnen altijd nog drastische maatregelen genomen worden.
Omni !

HuubF

Ik begrijp het.  :)

Maakt het nog wat uit dat de F5's niet eens geaard zijn?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

jossie

Dat is een voordeel in jouw situatie. Ik beloof overigens ook niet dat je probleem verdwijnt. Als je XLR kabel van een fancy niet afgeschermde soort is zou die wel (mede) het probleem kunnen veroorzaken.

Ik zou even de F5's dicht bij de voortrap zetten en met een korte cinchkabel direct op de voortrap aansluiten. Misschien kun je twee verloopjes solderen van XLR female naar cinch van een normaal rood-wit cinch kabeltje? Om je XLR chassis even te 'bypassen' als het ware? In de connector pin 1 aan massa, pin 2 aan de centrale ader. Pin 3 doet er even niet toe.
Omni !

HuubF

Ok probeer ik vanavond even.  :colgate:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

cccp

Citaat van: Baardmannetje op januari  4, 2016, 08:32:40
Dan neem ik mijn eerdere schrijfsel terug, als je nog verschillen kunt horen tussen snoertjes is het zeker je leeftijd niet.
Inderdaad, dat zit tussen de oren.  ;D

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Citaat van: chansig op maart 21, 2016, 07:58:56
En Huub, hoe staat het met je set ?

Gr Hans

Even nog deze vraag van Hans door de "dubbele bodem scanner" hééngehaald, maar néé hoor....:nowink:

Wéér géén slechte bedoelingen gedetecteerd :D

chansig

 :D

Ik zat toevallig gisteren te denken: Hoe zou het met Huub zijn ? Zie ik hem vanochtend in de aanwezige leden lijst...dus snel vragen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Citaat van: chansig op maart 21, 2016, 08:38:58
:D

Ik zat toevallig gisteren te denken: Hoe zou het met Huub zijn ? Zie ik hem vanochtend in de aanwezige leden lijst...dus snel vragen.

Gr Hans

Zó maar een vraag stellen :wow:

Hoop niet dat dat de mods weer te veel RTM's opleverd :D

Nahpets

Citaat van: twani op maart 21, 2016, 09:58:34
Zó maar een vraag stellen :wow:

Hoop niet dat dat de mods weer te veel RTM's opleverd :D

:thumbs-up: Ik vind hem leuk.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Ik kreeg een melding van mijn provider dat ze me tijdelijk afsluiten omdat ze me teveel mails moeten verzenden :D (R2M's komen oa per mail binnen) :P :P

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.