HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

MAW

We hebben het hier over DAC's. Die krijgen altijd een digitaal signaal binnen. Dat is niet gebalanceerd. Balancing is nl. helemaal niet van toepassing in het digitale domein.

Citaat van: erik s. op mei  8, 2015, 19:45:35
De meeste Hifi met gebalanceerde uitgangen sturen wel een gebalanceerd signaal uit,  maar die apparaten zijn meestal niet gebalanceerd opgebouwd. maw er wordt van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal gemaakt.

Er wordt in een DAC dus altijd van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal gemaakt.
Gr. Martijn

erik s.

Citaat van: MAW op mei  8, 2015, 20:26:19
We hebben het hier over DAC's. Die krijgen altijd een digitaal signaal binnen. Dat is niet gebalanceerd. Balancing is nl. helemaal niet van toepassing in het digitale domein.

Er wordt in een DAC dus altijd van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal gemaakt.
Niet altijd, er bestaan ook dac's die zelf een gebalanceerd signaal produceren.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

jossie

Huub, weet je zeker dat je de O300 D versie hebt? Of de 'gewone' O300.
Omni !

MAW

Citaat van: erik s. op mei  8, 2015, 20:33:28
Niet altijd, er bestaan ook dac's die zelf een gebalanceerd signaal produceren.

Je kan het signaal converten en dan omzetten naar balanced en je kan converten naar een balanced signaal. Er werd gedaan alsof dat eerste moet goed is (zie de post die de discussie triggert):

Citaat van: erik s. op mei  8, 2015, 12:12:13
De uitgang is waarschijnlijk wel gebalanceerd, het apparaat echter niet. Dan heeft XLR geen nut.

Dat is dus onzin. Beiden leveren balanced out. Een xlr connector is daarvoor niet nutteloos (wordt niet single ended gebruikt maar in beide gevallen balanced)
Gr. Martijn

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

MAW

Niets. Ik constateer alleen dat je comments op het eerste type dac's met balanced output ongegrond zijn. Het duurde even voor ik me dat realiseerde omdat je de schijn wekte dat er een type dac zou zijn dat niet werkelijk balanced signaal over xlr uitstuurt ( je zei nl. dat xlr geen nut heeft).

Het is echt een non-discussie (ik besef me dat ik hem doe oplaaien  :-X ). Balanced is nl. overrated voor hifi toepassingen. De methode van tot stand koming al helemaal. Balanced out is balanced out en beide methoden worden evengoed uitstekende resultaten gehaald.

Anyway.. Tijd om weer in de karavaan te stappen?
Gr. Martijn

erik s.

Aks je twee apparaten met elkaar verbindt via xlr die niet gebalanceerd zijn opgebouwd,  heb je in beiden apparaten omzetting. Dat is onwenselijk voor de geluidskwaliteit.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

MAW

Dat heb je altijd. Dat is het hele idee van balanced signaal. Zodat je het signaal kan unbalancen waardoor je storing kan identificeren en verwijderen
Gr. Martijn

erik s.

Citaat van: MAW op mei  9, 2015, 00:09:24
Dat heb je altijd. Dat is het hele idee van balanced signaal. Zodat je het signaal kan unbalancen waardoor je storing kan identificeren en verwijderen
Nee zo werkt het niet.
Echt gebalanceerde apparaten zetten het signaal ook niet om naar ongebalanceerd.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HuubF

Citaat van: jossie op mei  8, 2015, 23:15:38
Huub, weet je zeker dat je de O300 D versie hebt? Of de 'gewone' O300.

De D versie. Ik heb ze al eens digitaal aangesloten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

erik s.

Citaat van: HuubF op mei  9, 2015, 00:38:22
De D versie. Ik heb ze al eens digitaal aangesloten.
Hoe vond je dat klinken tov analoog?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

MAW

Citaat van: erik s. op mei  9, 2015, 00:24:01
Nee zo werkt het niet.
Echt gebalanceerde apparaten zetten het signaal ook niet om naar ongebalanceerd.

Ter illustratie; Wanneer je een DAC aansluit direct op actieve speakers betekent dat 2 schakels in de keten; en 1) digitale bron. 2) de speakers. De digitale bron krijgt een digitaal signaal binnen (balanced bestaat niet in het digitale domein) en die zet dat om naar balanced analoog. Zo'n apparaat kan dus nooit volledig balanced zijn. Balanced digitaal bestaat niet en hij stuurt balanced analoog uit (dat betekent dus per definitie dat het apparaat het signaal balanced maakt).

De eerst volgende stap in de keten zijn de actieve speakers. Die zetten het om naar unbalanced (om storing te verwijderen aan het einde van de keten) alvorens het te kunnen afspelen.

Kort gezegd. In geval van een gebalanceerd signaal wordt hij aan het begin van de keten balanced gemaakt, en aan het einde van de keten weer unbalanced gemaakt. Wanneer je keten 2 schakels is dan maakt de eerste schakel  het signaal dus balanced en maakt de 2e schakel het signaal weer unbalanced.

Een keten waarin een apparaat wordt gebruikt dat volledig gebalanceerd is opgebouwd (het signaal balanced binnenkrijgt, verwerkt en uitstuurt) duidt op een extra stap in de keten en daarmee een inefficientere keten dan de hierboven geschetste.

Het betekent nameleijk dat je een extra apparaat in je keten gebruikt tussen de bron en de actieve speakers. Ik vraag me werkelijk af waarom je dat zou doen. Het is namelijk nergens voor nodig.

Met zo'n 'echt gebalanceerd apparaat' zul je dan ook vast een voorstererker bedoelen (dat is nl. een apparaat die met een goede DAC obsolete wordt). Dit is om die reden dan ook een non-discussie. Als je goed nadenkt over je keten is een volledig analoog gebalanceerd apparaat per definitie overbodig.
Gr. Martijn

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

erik s.

Citaat van: MAW op mei  9, 2015, 12:34:41
Ter illustratie; Wanneer je een DAC aansluit direct op actieve speakers betekent dat 2 schakels in de keten; en 1) digitale bron. 2) de speakers. De digitale bron krijgt een digitaal signaal binnen (balanced bestaat niet in het digitale domein) en die zet dat om naar balanced analoog. Zo'n apparaat kan dus nooit volledig balanced zijn. Balanced digitaal bestaat niet en hij stuurt balanced analoog uit (dat betekent dus per definitie dat het apparaat het signaal balanced maakt).

De eerst volgende stap in de keten zijn de actieve speakers. Die zetten het om naar unbalanced (om storing te verwijderen aan het einde van de keten) alvorens het te kunnen afspelen.

Kort gezegd. In geval van een gebalanceerd signaal wordt hij aan het begin van de keten balanced gemaakt, en aan het einde van de keten weer unbalanced gemaakt. Wanneer je keten 2 schakels is dan maakt de eerste schakel  het signaal dus balanced en maakt de 2e schakel het signaal weer unbalanced.

Een keten waarin een apparaat wordt gebruikt dat volledig gebalanceerd is opgebouwd (het signaal balanced binnenkrijgt, verwerkt en uitstuurt) duidt op een extra stap in de keten en daarmee een inefficientere keten dan de hierboven geschetste.

Het betekent nameleijk dat je een extra apparaat in je keten gebruikt tussen de bron en de actieve speakers. Ik vraag me werkelijk af waarom je dat zou doen. Het is namelijk nergens voor nodig.

Met zo'n 'echt gebalanceerd apparaat' zul je dan ook vast een voorstererker bedoelen (dat is nl. een apparaat die met een goede DAC obsolete wordt). Dit is om die reden dan ook een non-discussie. Als je goed nadenkt over je keten is een volledig analoog gebalanceerd apparaat per definitie overbodig.
Lees je eens in. je weet duidelijk niet wat een gebalanceerde opbouw van een apparaat is.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HuubF

Citaat van: erik s. op mei  9, 2015, 00:40:27
Hoe vond je dat klinken tov analoog?

Ik vond de ingebouwde dacs niet bijzonder klinken. Het is ook nogal inflexibel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MAW

Citaat van: erik s. op mei  9, 2015, 13:04:58
Lees je eens in. je weet duidelijk niet wat een gebalanceerde opbouw van een apparaat is.

Zegt degene die volledig onterecht zegt dat een xlr geen nut heeft.. En ook nog eens zonder enige inhoudelijke redenatie.

Gr. Martijn

erik s.

Citaat van: MAW op mei  9, 2015, 15:19:14
Zegt degene die volledig onterecht zegt dat een xlr geen nut heeft.. En ook nog eens zonder enige inhoudelijke redenatie.
Xlr heeft op een ongebalanceerd apparaat geen enkel nut, behalve zoals als Kjelt al aangaf bij erg lange kabels.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Citaat van: HuubF op mei  9, 2015, 15:14:34
Ik vond de ingebouwde dacs niet bijzonder klinken. Het is ook nogal inflexibel.
Dat had ik eigenlijk ook niet anders verwacht, de dacs in deze luidsprekers hebben verwacht ik een ondergeschikte rol.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HuubF

Citaat van: Roksan op mei  9, 2015, 12:45:20
Huub, ben wel benieuwd naar je eerste ervaringen.

Als de andere heren even kunnen dimmen...  ;D

Er is de laatste weken zó veel veranderd dat het even moet bezinken. Ik dénk dat hij weer een beetje evenwichtiger is dan de irDac. Wel heb ik de indruk dat hij iets minder dynamisch klinkt. Het was me met de irDac nog maar een paar dagen geleden gelukt om met een puur zilveren kabel via de voorversterker na de ontdekking van Fidilizer het geluid erg goed te krijgen.

Ik kan nu lekker een uurtje luisteren omdat de WAF aan te tennissen is. Over een uur weet ik dus meer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Het ruimt wel lekker op zo. Alleen de Mdac, 3 bronnen en de speakers. Het was vrij lastig om in Windows 8.1 de settings helemaal ok te krijgen. Ik heb nu maar Asio4All gebruikt maar dat is misschien nog niet de optimale oplossing. Dat werkt ook alleen in JRiver.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

erik s.

Citaat van: HuubF op mei  9, 2015, 16:24:16
Het ruimt wel lekker op zo. Alleen de Mdac, 3 bronnen en de speakers. Het was vrij lastig om in Windows 8.1 de settings helemaal ok te krijgen. Ik heb nu maar Asio4All gebruikt maar dat is misschien nog niet de optimale oplossing. Dat werkt ook alleen in JRiver.
Ff lekker stoeien en dan maar genieten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

HuubF

Citaat van: HuubF op mei  9, 2015, 16:14:02
...Over een uur weet ik dus meer.

Mwah, ik heb nog niet het gevoel dat ik de laatste dagen met de irDac had. Maar ja, de Windows settings kunnen niet optimaal zijn en er zijn nogal veel filter-settings die onderling redelijk verschillen (normaal hoor ik nooit verschillen tussen filters in cd-spelers of dacs).

Er is nog erg veel uit te proberen én de Mdac moet nog even wennen. Ingespeeld zal hij wel zijn denk ik.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

JeroenGRT

Probeer het filter optimal transient xd eens, deze klinkt wat dynamischer...tenminste dat is mijn ervaring. Ook de verschillende firmwares klinken anders. Ik weet niet welke je er nu op hebt staan, versie 0.90 is de standaard versie zoals deze wordt uitgeleverd, de laatste van lakewest is va.10....deze heeft een aantal nieuwe features. Voor het controleren van de firmware even de ronde draaiknop ingedrukt houden en aanzetten.

Ook kun je nog wat stoeien met verschillende usb kabels :) , welke gebruik je nu?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

HuubF

Citaat van: JeroenGRT op mei  9, 2015, 17:33:33
Probeer het filter optimal transient xd eens, deze klinkt wat dynamischer...tenminste dat is mijn ervaring. Ook de verschillende firmwares klinken anders. Ik weet niet welke je er nu op hebt staan, versie 0.90 is de standaard versie zoals deze wordt uitgeleverd, de laatste van lakewest is va.10....deze heeft een aantal nieuwe features. Voor het controleren van de firmware even de ronde draaiknop ingedrukt houden en aanzetten.

Ook kun je nog wat stoeien met verschillende usb kabels :) , welke gebruik je nu?

Dat is grappig... heel deze dac - dans is begonnen omdat ik me ergerde aan de klankverschillen tussen de firmwareversies van mijn toenmalige PS Audio PWII.

Ik zal zo eens kijken.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Va.10 it says.

Usb kabel is van kimber.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)