HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AbZ

Citaat van: HuubF op maart  1, 2014, 14:43:44
De huis-sound van Adams heb ik al vaak gehoord dus dat geluid kan ik wel dromen. Hoe anders klinken de Genelecs?
Heb daar al eerder wat over geschreven.  It's a close call but...

Er is iets met de tweeters van Adam.  Zeker goed, maar de laatste keer dat ik Adam en Genelec studio monitors naast elkaar heb vergeleken klopte het hoog voor mijn gevoel toch niet helemaal en leek het me minder geintegreerd met de rest dan bij Genelec.  Daar is sindsdien (dwz voor de laatste generatie Adam) trouwens wel iets aan gebeurd dus die huis-sound is niet altijd dezelfde.

Als je naar de specs kijkt zie dat Genelec iets minder laag gaat dan Adam in dezelfde maat/prijsklasse omdat ze hun hand niet overspelen.  Het laag dat je wel krijgt is echt snaarstrak, imho erg mooi bij lage strijkers; het wordt geen hummen als het moet schrapen.  Ik vermoed dat de Adam ook minder netjes is qua afstraling.  Genelec is daarin door de kastvorm erg moeilijk te verslaan. 

Genelec is tamelijk meedogenloos, recht voor z'n raap:  daar moet je tegen kunnen want leuker willen ze het niet maken  :D  KRK is hierin bijvoorbeeld vriendelijker maar met minder resolutie.  Adam zat hier tussenin en was imho minder consequent tussen hoog en laag.  Ik gok dat de recente huiskamermodellen van Adam wat minder scherpe kantjes hebben maar heb dit niet gecheckt.

Sterk punt vd Genelec is ook dat ze zo goed zijn te plaatsen (voetjes en evt met bijpassende stands).  Tweedehands waarde van Genelec is ook goed, misschien niet onbelangrijk voor iemand met jouw kwalen.  (En nee, ik heb geen aandelen.)

Anderzijds vind ik Genelec niet ideaal voor lang luisteren en/of mindere opnamen, wel heerlijk voor puur akoestische muziek maar al snel too much of a good thing bij pop en jazz.  Ligt niet aan de speakers maar aan de opnamen en mijn sissy oortjes.

HuubF

Bedankt voor je reactie. Dat meedogenloze is iets waar je inderdaad beducht voor moet zijn bij pro-audio. Adam lijkt mij daarin iets vriendelijker. Je leest wel eens dat studiolui op Adam afgeven omdat ze het teveel een HiFi speaker vinden. Dat is dan weer een goed teken voor ons. :)

Dat scherpe heb ik tot nu tot niet gehoord. Misschien komt dat door m'n oren die al een jaar of 60 meegaan. Kan ook komen omdat mijn dac best goed is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

AbZ

#2778
"teveel hifi" is idd ook een manier om het benoemen; kan ik wel inkomen.  Tuurlijk kan je het ook in je bron/dac nog wat bijsturen.  Scherpte an sich is het probleem niet (of dat is iig niet het verschil met de Genelec, want daarvan kan je dat ook zeggen) maar het was iets in de manier waarop (integratie/afstraling/whatever), wat ik dus net iets minder overtuigend vond.

sorry voor de edits  :D

HuubF

Citaat van: AbZ op maart  1, 2014, 15:47:49
"teveel hifi" is idd ook een manier om het benoemen; kan ik wel inkomen.  Tuurlijk kan je het ook in je bron/dac nog wat bijsturen.  Scherpte an sich is het probleem niet (of dat is iig niet het verschil met de Genelec, want daarvan kan je dat ook zeggen) maar het was iets in de manier waarop (integratie/afstraling/whatever), wat ik dus net iets minder overtuigend vond.

sorry voor de edits  :D

Duidelijk verhaal.  :bigsmile:

Maar wel interessante input. Waar komt jouw interesse vandaan? Studio-man?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


AbZ

@Huub, dit was idd met het oog (oor) op studiokwaliteit, zij het voor thuisgebruik. 
Toen Genelecs gekocht, voting with my money.  Ben daar nu wat minder mee bezig.

@twani, dat zijn idd ook speakers.

HuubF

Citaat van: AbZ op maart  1, 2014, 16:14:46
@Huub, dit was idd met het oog (oor) op studiokwaliteit, zij het voor thuisgebruik. 
Toen Genelecs gekocht, voting with my money.  Ben daar nu wat minder mee bezig.

Welke type Genelec? Gebruik je ze ook in je huiskamer?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Staaled

Citaat van: AbZ op maart  1, 2014, 15:26:01
Heb daar al eerder wat over geschreven.  It's a close call but...

Er is iets met de tweeters van Adam.  Zeker goed, maar de laatste keer dat ik Adam en Genelec studio monitors naast elkaar heb vergeleken klopte het hoog voor mijn gevoel toch niet helemaal en leek het me minder geintegreerd met de rest dan bij Genelec.  Daar is sindsdien (dwz voor de laatste generatie Adam) trouwens wel iets aan gebeurd dus die huis-sound is niet altijd dezelfde.

Als je naar de specs kijkt zie dat Genelec iets minder laag gaat dan Adam in dezelfde maat/prijsklasse omdat ze hun hand niet overspelen.  Het laag dat je wel krijgt is echt snaarstrak, imho erg mooi bij lage strijkers; het wordt geen hummen als het moet schrapen.  Ik vermoed dat de Adam ook minder netjes is qua afstraling.  Genelec is daarin door de kastvorm erg moeilijk te verslaan. 

Genelec is tamelijk meedogenloos, recht voor z'n raap:  daar moet je tegen kunnen want leuker willen ze het niet maken  :D  KRK is hierin bijvoorbeeld vriendelijker maar met minder resolutie.  Adam zat hier tussenin en was imho minder consequent tussen hoog en laag.  Ik gok dat de recente huiskamermodellen van Adam wat minder scherpe kantjes hebben maar heb dit niet gecheckt.

Sterk punt vd Genelec is ook dat ze zo goed zijn te plaatsen (voetjes en evt met bijpassende stands).  Tweedehands waarde van Genelec is ook goed, misschien niet onbelangrijk voor iemand met jouw kwalen.  (En nee, ik heb geen aandelen.)

Anderzijds vind ik Genelec niet ideaal voor lang luisteren en/of mindere opnamen, wel heerlijk voor puur akoestische muziek maar al snel too much of a good thing bij pop en jazz.  Ligt niet aan de speakers maar aan de opnamen en mijn sissy oortjes.
Heb je de Mackie 824 mk2 al eens vergeleken met een Genelec.?
Schijn wat softer te zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

chansig

Citaat van: HuubF op maart  1, 2014, 16:25:17
Welke type Genelec? Gebruik je ze ook in je huiskamer?

Op Hififreaks zit iemand die de speakers gebruikt die jij wilt gaan kopen.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

#2785
Citaat van: HuubF op maart  1, 2014, 16:25:17
Welke type Genelec? Gebruik je ze ook in je huiskamer?
Heb nu alleen nog een paartje 8020.  Ook surround (4 stuks) en een maatje groter gehad.  De 8020 gaan tot zo'n 65Hz (lage C van cello, vind ik toch wel het minimum).  Je mist +/-1 oktaaf voor piano maar dat bleek niet hinderlijk - en ik heb ook in IRL errug veel piano gehoord.  Onder de 50Hz gebeurt verder meestal niet veel en dan is je kamer toch al dominant (evt nog wat gain indien dichter bij de wand:  de Genelecs hebben trouwens ook instellingen om dat nog bij te regelen zonder DSP :) ).  Een subje is niettemin de moeite waard, maar da's weer een andere kwestie.  En ja, in woon/werkkamer.

@Ed, Mackie is prima, Klein+Hummel nog beter, maar ik hield het hier ff op Adam en Genelec want daar ging het Huub om.  Genelecs hadden exact wat ik wou hebben, met inachtname van prijs/prestatie, maar ik ga niet zeggen dat het voor iedereen & alles ideaal is.  Als het om aktief in het algemeen gaat zijn er wel meer mogelijkheden.  ATC zou dan wel heel interessant zijn voor Huub, denk ik, als hij het kan betalen.

chansig

Citaat van: AbZ op maart  1, 2014, 16:46:12
Onder de 50Hz gebeurt verder meestal niet veel .....

Frank is het daar niet mee eens hoor...ws heb je dan nog nooit echt laag gehoord oid. Hij zal het zo wel weer komen roeptoeteren.

Gr Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Citaat van: AbZ op maart  1, 2014, 16:46:12
Heb nu alleen nog een paartje 8020.  Ook surround (4 stuks) en een maatje groter gehad.  De 8020 gaan tot zo'n 65Hz (lage C van cello, vind ik toch wel het minimum).  Je mist +/-1 oktaaf voor piano maar dat bleek niet hinderlijk - en ik heb ook in IRL errug veel piano gehoord.  Onder de 50Hz gebeurt verder meestal niet veel en dan is je kamer toch al dominant (evt nog wat gain indien dichter bij de wand:  de Genelecs hebben trouwens ook instellingen om dat nog bij te regelen zonder DSP :) ).  Een subje is niettemin de moeite waard, maar da's weer een andere kwestie.  En ja, in woon/werkkamer.

@Ed, Mackie is prima, Klein+Hummel nog beter, maar ik hield het hier ff op Adam en Genelec want daar ging het Huub om.  Genelecs hadden exact wat ik wou hebben, met inachtname van prijs/prestatie, maar ik ga niet zeggen dat het voor iedereen & alles ideaal is.  Als het om aktief in het algemeen gaat zijn er wel meer mogelijkheden.  ATC zou dan wel heel interessant zijn voor Huub, denk ik, als hij het kan betalen.
Thanks.
De K+H's zijn mij te prijzig maar de Mackies zijn zeer interessant.
(ik overweeg de kleine set wat meer in te dikken)

Onder 50 Hz kan trouwens nog een hoop gebeuren, afhankelijk van wat je draait. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

#2789
Citaat van: chansig op maart  1, 2014, 16:57:19
Frank is het daar niet mee eens hoor...ws heb je dan nog nooit echt laag gehoord oid. Hij zal het zo wel weer komen roeptoeteren.

Gr Hans
Gelukkig heeft ie van stekkers meer verstand (of iig niet nog minder).

Citaat van: Staaled op maart  1, 2014, 17:10:20Onder 50 Hz kan trouwens nog een hoop gebeuren, afhankelijk van wat je draait. :)
Heb bij de University of Dub om de hoek gewoond.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

#2791
Kijk dat kunstmatig zware laag kan natuurlijk wel 'effect' hebben, zeker als je in dat soort events losgaat met de hier gangbare hulpmiddelen (stevig indrinken, pilletje, ballonnetje, ketamine, etc.) maar dat is vooral een fysiologisch ding.  Daar is een heleboel club muziek vanaf house al op getuned, maar muzikaal is het verder niet bijster interessant.  Meeste pro audio systemen gaan ook lang niet zo diep als de betere HT subwoofers.

Doe mij voor de echte emotie maar een goed stuk klassiek  :music:


HuubF

#2792
Nog steeds continue aan het luisteren naar muziek. Pop, klassiek, indie, jazz maakt niet uit. Mijn vriendinnetje komt pas over 9 dagen weer thuis. Het wat enthousiaste laag van de Adams is soms te veel maar meestal een verademing na jaren noodgedwongen gesloten speakers (Xavian, Avalon) te hebben gehad met daarna ook nog eens een tijdje Harbeth.

Naar aanleiding van de tip voor ME Geithain van Twani weer eens het Duitse blad Audio gescoord om te zien wat zij daarover denken. Duitsers hebben het niet zo op crap wat wij muzikaal noemen. Ze houden van precies, helder en betrouwbaar. Toevalligerwijs waar ik nu even naar op zoek ben.

Altijd wel leuk die bladen. Sommigen spugen erop maar ik heb na al die jaren HiFi absoluut niet het gevoel dat ze allemaal de kluit belazeren. Meestal kloppen hun waarnemingen wel met wat ik vind. Ik heb ooit, toen ik weer eens muurvast zat met mijn apparaten en kabeltjes, in een donkere bui een setje aangeschaft dat in What Hifi als het beste voor je geld werd aangemerkt (Roksan en Monitor Audio) en heb daar erg veel plezier aan beleefd.

Welnu, de 'Bestenliste' maar eens bekeken. Het eerste wat me opviel is hoe goed de Adam Compact MK3 wordt beoordeeld. Hij staat op de 19e plaats bij de 'Kompaktboxen', vóór speakers die ik best serieus neem zoals de B&W PM1, en alles van Dynaudio en Kef. Dat legt de lat voor een vervanging erg hoog. De noodzaak maakt het trouwens iets lager. De aanschaf van de Adams was ook meer geluk dan wijsheid.

Afgaande op de lijst zou inderdaad ME Geithain een duidelijke verbetering zijn. Veiliger (maar duurder) is de Adam Tensor Delta. Dit zijn allemaal consumentenspeakers die er mooi uitzien. Rond de 8000 euro. Wel een beetjen duur want de verkopen van mijn overbodige gear vallen tegen.

In de 'Bestenliste' scoort de Genelec 8240 iets beter dan de Adam Compact 3. Qua punten te weinig verschil om een overstap te rechtvaardigen hoewel ik inmiddels weet dat ze anders klinken. Maar is dat nodig? Het geluid van Adam bevalt me kennelijk. Als ik daar een stapje hoger kan waarbij het middengebied iets duidelijker aanwezig is en het laag wat strakker ben ik spekkoper. Dan komt toch die pro-audio Adam SX3-V weer in beeld. Wel 3-weg (helaas met gewone conus) en een stuk goedkoper. Tweedehands kom je de écht goede speakers helaas niet tegen.

In de lijst met 'Standboxen' stond trouwens een merk dat ik niet ken: KSD. Dat schijnt het 'budget-merk' van Backes & Müller te zijn. Zien er industrieel uit en worden ook hoog gewaardeerd. Maar kennelijk typisch Duits. Zowel ME Geithain als KSD kun je in Nederland nergens vinden. Dat is een reden om er niet aan te beginnen; na maximaal 2 jaar ben ik het weer zat en dan moet je het nog maar kwijt zien te raken. Adam lukt altijd wel. Of maar gelijk de Genelec 8260? Toch weer de 2 die ik oorspronkelijk op mijn lijstje had. De Genelec is wel veel duurder (8000 om 4000) dus dat is een beetje appel-peer. In de verwachting dat het geluid van de Adam SX3-V een beetje op het niveau zit van de Tensor Delta ligt deze dus voorop in de race.



Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

tompj

Meridian DSP 3100 al eens gehoord. Die krijg je nu voor hele mooie prijzen. Erg analytisch maar wel muzikaliteit. En ook nog eens erg praktisch.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

HuubF

#2794
Citaat van: tompj op maart  2, 2014, 09:51:04
Meridian DSP 3100 al eens gehoord. Die krijg je nu voor hele mooie prijzen. Erg analytisch maar wel muzikaliteit. En ook nog eens erg praktisch.

ff kijken...

Nou nee. Beetje old-school digitaal ben ik bang. Je hebt ook een subwoofer nodig. Dat is nu niet meer nodig omdat uit moderne ontwerpen best fatsoenlijk laag kan komen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Deleted Member 2

#2795
Citaat van: tompj op maart  2, 2014, 09:51:04
Erg analytisch maar wel muzikaliteit.

Huub heeft het er niet zo op: "Quote: Duitsers hebben het niet zo op crap wat wij muzikaal noemen. Ze houden van precies, helder en betrouwbaar." ;D

HuubF

Citaat van: Onder013 op maart  2, 2014, 10:17:51
Huub heeft het er niet zo op: "Quote: Duitsers hebben het niet zo op crap wat wij muzikaal noemen. Ze houden van precies, helder en betrouwbaar." ;D

Als ik dat zo opschrijf zegt dat niets over mijn eigen gedachten daarbij, hoor! Op dit moment in mijn leven prefereer ik even de Duitse aanpak.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

tompj

Citaat van: Onder013 op maart  2, 2014, 10:17:51
Huub heeft het er niet zo op: "Quote: Duitsers hebben het niet zo op crap wat wij muzikaal noemen. Ze houden van precies, helder en betrouwbaar." ;D
Eensgezind volkje die Duitsers... :crazy:

Maar inderdaad zijn Meridians andere koek dan wat Huub zelf noemt....ben benieuwd of je het lang gaat volhouden met dergelijke speakers.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

Deleted Member 2

Citaat van: HuubF op maart  2, 2014, 10:23:41
Als ik dat zo opschrijf zegt dat niets over mijn eigen gedachten daarbij, hoor! Op dit moment in mijn leven prefereer ik even de Duitse aanpak.

Ach, het viel mij op in die twee postings ;D

Verder heb je schitterende luidsprekers op het oog.

HuubF

Citaat van: tompj op maart  2, 2014, 10:25:17
Eensgezind volkje die Duitsers... :crazy:

Maar inderdaad zijn Meridians andere koek dan wat Huub zelf noemt....ben benieuwd of je het lang gaat volhouden met dergelijke speakers.

Ik hou het met niets lager dan 2 jaar vol.  :)

Grappig dat jij een Krell op je Harbeths hebt. Om ze wat fatsoen in het laag bij te brengen? Ik heb het geprobeerd met 2 Cyrussen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)