HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

S@m

Citaat van: HuubF op januari  9, 2012, 14:51:21
Er is nieuws: volgens Keyser waren beide monoblokken verkeerd-om aangesloten. En dan is er natuurlijk geen probleem. :D

Dan maakt het idd geen fluit uit.

CitaatDus ik ben niet helemaal achterlijk

Dat scheelt weer...

Ruud-

Citaat van: HuubF op januari  9, 2012, 15:16:30
Wat bedoel je daar mee? Als het klopt wat Keyser zegt is alles op dezelfde manier verkeerd-om aangesloten. Dat maakt dan toch niet uit?
Zou dat niet zo een, twee, drie zeggen, er bestaat ook zoiets als absolute fase.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

SpeedyAndré

Citaat van: HuubF op januari  9, 2012, 15:16:30
Wat bedoel je daar mee? Als het klopt wat Keyser zegt is alles op dezelfde manier verkeerd-om aangesloten. Dat maakt dan toch niet uit?

Je was daar toch aan het bi-ampen?
Als mid-hoog uit fase staat t.o.v. het laag dan hoor je dat (ik wel iig).
Vroeger kon ik met een Wadia cdspeler de fase 180 graden draaien (inverteren) maar dat geldt dan voor hoog en laag tegelijk.
Als jouw set zonder bi-amping is dan maakt het niet zo veel uit, als de speakers tenminste correct bedraad zijn (bi-wire).
Met 'aansluiten' bedoel ik dat de overgang van midden naar laag vloeiend verloopt, met hoog/midden uit fase zou dat fout kunnen gaan.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Audiofiel

De absolute fase omdraaien (180 graden) is feitelijk hetzelfde als de speakerkabels omwisselen bij beide speakers. Dus rood (+) op zwart (–) en zwart (–) op rood (+). Voor veel mensen is de absolute fase niet te horen.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Zo stonden mijn speaker unit uit fase van elkaar (intern dus mid/hoog uit fase met het laag...zelfde als wat er gister gebeurde ?) bewust voor gekozen door de ontwikkelaar van de speaker. Iemand heeft daar vervolgens iets aan gedaan en het verschil was groot te noemen. Ruud was degene die het al eerder voorschtig had geopperd...maar ik neem Ruud nooit serieus. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ruud-

Citaat van: chansig op januari  9, 2012, 19:00:41
Zo stonden mijn speaker unit uit fase van elkaar (intern dus mid/hoog uit fase met het laag...zelfde als wat er gister gebeurde ?) bewust voor gekozen door de ontwikkelaar van de speaker. Iemand heeft daar vervolgens iets aan gedaan en het verschil was groot te noemen. Ruud was degene die het al eerder voorzichtig had geopperd...maar ik neem Ruud nooit serieus. :D

Gr Hans

Wie wel Hans ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Audiofiel

De meest gebruikte opstelling bij een crossover in een speaker is dat de fase wordt omgedraaid. Dus woofer normaal, middentoner omgekeerd, tweeter weer normaal. Dat geeft meestal de beste overgang tussen de units. Uitzonderingen daargelaten.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: Audiofiel op januari  9, 2012, 19:06:56
De meest gebruikte opstelling bij een crossover in een speaker is dat de fase wordt omgedraaid. Dus woofer normaal, middentoner omgekeerd, tweeter weer normaal. Dat geeft meestal de beste overgang tussen de units. Uitzonderingen daargelaten.

Kan het een beetje mis hebben maar bij mij was de tweeter ook uit fase.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audiofiel

Citaat van: chansig op januari  9, 2012, 19:08:29
Kan het een beetje mis hebben maar bij mij was de tweeter ook uit fase.

2-weg? ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Drie dacht ik..

Ik ga de post even opzoeken waarin diegene het eea uitlegt.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Gevonden:

Naar aanleiding v/h filterschema voor de 3 drivers, die Hans mij liet zien, leek mij het beste om t.o.v. de absolute fase alle units in-fase hiermee aan te sluiten, omdat het allemaal 1e orde filterhellingen zijn.

Dit geeft altijd de beste transiënt en power response,( minder abrupte veranderingen), is mijn ervaring.

Waarschijnlijk zijn sommige mensen met bredere en langere luisterervaring van verschillende luidsprekers, gevoelig hiervoor. 

Dat hiermee hogere eisen qua lineairiteit en amplitude response v/d gebruikte drivers een must dan is, had de ontwerper al rekening mee gehouden, gezien de units.

Wel zit op de tweeter een rc-notch filter, maar hoogdoorlaat is 6db/okt.

Normaal staan mid en tweet "uit fase" met de bas unit. Bas laagdoorlaatfilter + - 500Hz, 6db/okt, zonder enige impedantiecorrectie.

Dit levert blijkbaar icm. deze units opstelling, een subtractief combinatie van blijkbaar akoestisch / electrische uitdoving in z'n horizontale power response.

Bij een cd muziekopname v/e stem, die werd afgespeeld om enigszins te kunnen vergelijken, verdween beetje "honken" v/d stem niet helemaal, maar verschoof duidelijk naar een breder gebied, tussen de speakers luisteren, in die akoestiek.

U begrijpt ook wel dat alle frequenties korter in golflengte, dan de afstand tussen de twee luidsprekers, een ongecorreleerde som is van de power response in de kamer.

Praktijk is ALTIJD TWEE afstralende geluidsbronnen,bij onze geliefde hie fie setjes, in onze eigen specifieke combi ls/kamerinhoud.

Luidsprekers dus iets meer naar buiten uitgedraaid, tov. de luisterplek.

Omdat Hans z'n akoestiek binnen het afstraal- en luistergebied behoorlijk op orde is , kon ik toch redelijke luisterconclusies trekken,bij bekende opnames, en reproductie hiervan.

en dit is de 2e"

Electrisch gezien staan bas en mid nu qua fase gedrag beter in de pas met elkaar, waardoor de totale response "gladder" is op de luisterplek blijkbaar, in klankopbouw.

Als de transiënt response verbetert, is alles duidelijker te volgen, ook klankopbouw v/h laag.

Er is dus niet "meer" laag, maar kwalitatief beter gedefiniëerd laag.( het laagmidden gebied doet dit, icm. de rest.).
En omdat het duidelijker waarneembaar is, in die akoestiek, gaat het de goeie kant op.

Let wel, we hebben het nu over het gebied vanaf ongeveer 500Hz,6dB/okt, en aangezien het een conus bas/mid is, met zijn eigen kastinhoud,

schat ik dat ie ook nog gerust bij 300Hz op zo'n 12-15 db verzwakking zit.(tsja, bij 100Hz is ie in fase waarschijnlijk zover gedraaid, dat ie gerust uit fase aangesloten kan worden,tov. de woof,maar bij die geringe output, niet merkbaar).

En het gebied vanaf het kantelpunt naar boven toe,daar moet ie het hardst werken, is ook zijn normale wergebied.

Dus gewoon lekker in fase laten.

Dus in fase staan met de woofer, is heel belangrijk bij 1ste order filters, voor beste gedrag, ook voor de Muziek.  ;

Totale uitdoving bij alle frequenties, is er nooit natuurlijk, bij het uit fase staan, gezien ook de groepslooptijdvertraging tussen de units, mechanisch op de baffle.

Zie het maar als minder "piekerig" en "dunnetjes" als eerst , wat blijkbaar in een hardere akoestiek eerst "lekker" klinkt, maar toch bij langer luisteren door de mand valt.

Bij Hans is de akoestiek best goed, dus problemen met drukopbouw en overdaad aan buiken/ knopen/ bla /bla.. is miniem op de luisterplek.

Kan men toch redelijk lekker luisteren


Ter informatie..dus niets over vragen. Zou geen idee hebben wat te moeten antwoorden.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Zit niet zozeer in het aantal drivers als in de 'orde' van filtering, dacht ik,  maar als dat zo is dan ik weet niet precies meer waarom  :lookaround:  ('t is iets met wiskunde geloof ik en daar heb ik wel een knobbel voor maar die bewaar ik voor later  :D )
btw, chansig, gefeli met je nieuwe speakers!

chansig

Bedankt en welkom terug na een periode van afwezigheid. Er is zelfs een topic geopend omdat men je miste.. :clapping:

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Citaat van: Audiofiel op januari  9, 2012, 19:06:56
De meest gebruikte opstelling bij een crossover in een speaker is dat de fase wordt omgedraaid. Dus woofer normaal, middentoner omgekeerd, tweeter weer normaal. Dat geeft meestal de beste overgang tussen de units. Uitzonderingen daargelaten.

Ik heb geen idee of "woofer normaal, middentoner omgekeerd, tweeter weer normaal" de meestvoorkomende configuratie is, maar de gevallen waarin de drivers anders gepoold zijn, zijn alles behalve uitzondering. Zoals AbZ al zegt heeft het te maken met de filterhellingen. Bovendien speelt de off-set van de akoestische centra in de referentie-as een rol.
Dutch & Dutch

Audiofiel

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 16:05:19
Ik heb geen idee of "woofer normaal, middentoner omgekeerd, tweeter weer normaal" de meestvoorkomende configuratie is, maar de gevallen waarin de drivers anders gepoold zijn, zijn alles behalve uitzondering. Zoals AbZ al zegt heeft het te maken met de filterhellingen. Bovendien speelt de off-set van de akoestische centra in de referentie-as een rol.

Dat is correct. Het is met name afhankelijk van de filterhelling (1e, 2e, 3e 4e orde).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

En dan is het hele verhaal eigenlijk gezeur want alles staat akoustisch in fase. Ook elektrisch trouwens. :D Maar dat is een logisch gevolg van de gebruikte filtering.

Audiofiel

Citaat van: EJ op januari 10, 2012, 19:37:58
En dan is het hele verhaal eigenlijk gezeur want alles staat akoustisch in fase. Ook elektrisch trouwens. :D Maar dat is een logisch gevolg van de gebruikte filtering.

De klok horen luiden...
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 16:05:19Bovendien speelt de off-set van de akoestische centra in de referentie-as een rol.
Ah juist, dat miste er nog.  Dit hangt dan ook weer samen met de XO-freqs.

Citaat van: Audiofiel op januari 10, 2012, 19:32:19
Dat is correct. Het is met name afhankelijk van de filterhelling (1e, 2e, 3e 4e orde).
In je eerdere reacties op dit punt zat jij er dus met name naast  ;)

HuubF

Zeau, mag ik mijn eigen topic weer terug?  :headbanging:

Volgens mij heb ik de meuk nu zo aangesloten dat de fase klopt. Merkwaardig geluid, toch wel. Beetje anders. Of belazer ik mezelf nou?  :nervous:

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Harry HT

Hi,
Citaat van: HuubF op januari 10, 2012, 22:49:44
Volgens mij heb ik de meuk nu zo aangesloten dat de fase klopt. Merkwaardig geluid, toch wel. Beetje anders. Of belazer ik mezelf nou?  :nervous:
Misschien is zelfbouw wel wat voor jou, dan kun je lekker jarenlang tweaken (+gratis slapeloze nachten)  :)

Huubf je topic is leuk om te lezen, ga door met het goede werk  O0

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: keyser op januari 10, 2012, 16:05:19
Ik heb geen idee of "woofer normaal, middentoner omgekeerd, tweeter weer normaal" de meestvoorkomende configuratie is, maar de gevallen waarin de drivers anders gepoold zijn, zijn alles behalve uitzondering. Zoals AbZ al zegt heeft het te maken met de filterhellingen. Bovendien speelt de off-set van de akoestische centra in de referentie-as een rol.
Is dat een omweg om te zeggen dat het alles met fase-draaiing door het filteren (out tov in) te maken heeft?

AbZ

Citaat van: Audioloog op januari 11, 2012, 07:25:38
Is dat een omweg om te zeggen dat het alles met fase-draaiing door het filteren (out tov in) te maken heeft?
Nee geen omweg.  Klopt verder wel.  Per orde komt er 90 graden faseverschil bij.  Meeste problemen bij 2e orde.  (Phase cancellation op 180 graden.)  Actieve XO's zijn tegenwoordig meestal 4e orde.  Dan is er niets aan de hand.  (Vul maar in:  4x90= ...)  Dit verhaal is uiteraard vereenvoudigd.  Zie  deze link voor meer uitleg & sommetjes.  (Plaatje hier maar ff verwijderd om topic niet te verstoren.)  sorry Huub  :coffee:

HuubF

Citaat van: Harry HT op januari 11, 2012, 07:01:21
Hi,Misschien is zelfbouw wel wat voor jou, dan kun je lekker jarenlang tweaken (+gratis slapeloze nachten)  :)

Huubf je topic is leuk om te lezen, ga door met het goede werk  O0

Gegroet,

Harry

Nee geen zelfbouw! Dan blijf je zelf bouwen.  :bigsmile:

Bedankt voor het compliment.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Een update na een week braaf luisteren...

De PS Audio PerfectWave doet het extreem goed. Om de één of andere reden kan ik er nu ook prima via USB naar luisteren. Dat betekent dus: geen netwerk en ook geen Digital Lens. Dat is ook een doodlopende weg; ik heb 650 cd's en was daar werkelijk volledig op uitgekeken. Na de 200 leukste nog eens een keertje te hebben gehoord moest ik echt weer aan de Spotify. Soms hoor je dan dat de kwaliteit wat minder is maar het kunnen beluisteren van nieuwe muziek compenseert dat volledig.

Dus ik kan weer met de Oor op schoot lekker nieuwe muziek exploren. Heerlijk. :worship:

Een reden waarom ik USB nu eigenlijk prima vind klinken KAN natuurlijk de Audio Revive RR77 zijn. Soms vergeet ik hem aan te zetten. Altijd merk ik dat omdat er dan iets in het geluid fout zit. Als ik hem dan weer heb aangezet is de 'fout' weg en kan ik de hele avond lekker luisteren.

Ik weet nog steeds niet wat die RR77 nou doet met het geluid. Maar het is wel lekker.  :smile:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)