HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

roeleken

haha, laat ik die combinatie nu toch weeral twee jaar hebben.
Ik heb ook voor aankoop wel een paar verschillende versterkers en speakerkabels geprobeerd, maar jij spant toch wel de kroon  ;D   positief hoor
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Omdat ik de huidige setting (Apple Mini met AVI powered speakers) al 2 weken heb was het dit weekend tijd voor een evaluatie. Is de geluidskwaliteit van iTunes, met cd's geript in Apple losless formaat, goed genoeg? Moet er toch een loopwerk komen?

De afgelopen week was ik een paar dagen ziek en toen heb ik 100 cd's geript. Omdat ik verder nergens zin in had was het een tamelijk mechanisch ritueeltje: cd schoonmaken, rippen, onderwijl een beetje internetten en luisteren naar andere muziek, volgende cd erin, plaatje erbij zoeken. Zo heb ik dus in korte tijd zeer veel cd's gehoord in 14 genres.

Wat ik erg goed blijf vinden:
- De stressloze, natuurgetrouwe weergave van instrumenten en stemmen
- Er is geen enkel genre dat minder wordt weergegeven; ook bijvoorbeeld swing en barok is prima
- Er valt me nog steeds niets negatiefs op. Voor mij een openbaring

Wat ik nog steeds minder goed vind:
- Je kunt nergens aan zien hoe hoog het volume van de speakers is.
- Bij flink volume en drukke passages wordt de muziek onrustig (maar dat is de acoustiek)
- Groot orkestwerk wordt niet groot (maar dat kan niet anders)

Vorige week had ik al een kek klein Iomega firewire harddiskje van 320 Gb gescoord bij de mediamarkt; ruim voldoende voor al mijn cd's. En gisteren heb ik de knoop doorgehakt: ook alle andere cd's worden geript. Ik kan me niet voorstellen dat een dedicated loopwerk het geluid zó kan verbeteren dat ik dat rippen maar beter kan laten. Op dit moment zit ik aan de 130. And counting.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

hmm, de nadelen wegen zeker niet op tegen de voordelen
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: roeleken op oktober 20, 2008, 21:05:03
hmm, de nadelen wegen zeker niet op tegen de voordelen

Misschien. Ik wil hier nog steeds wel een mooi loopwerk met kapitale toslink-kabel horen. Ik zit nu aan 157 van de 450 cd's. Nog zo'n 60% dus. :o
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

hifi | Roderick

#1829
Ik denk dat je het geld beter in je akoestiek kunt steken, zo'n duur loopwerk zal waarschijnlijk geen verbetering opleveren :)

Maar proberen kan altijd natuurlijk :)

Trouwens, denk je wel aan backups?  ;D

hifiman

Investeren in een goede toslink kabel is natuurlijk in verhouding maar een kleine uitgave en daarom wellicht wel interessant.

reMC


HuubF

Citaat van: Audioloog op oktober 21, 2008, 11:38:41
Investeren in een goede toslink kabel is natuurlijk in verhouding maar een kleine uitgave en daarom wellicht wel interessant.

Ik heb een goeje Audioquest van wel 40 euro. Wel moet dat $@&!-verloopstukje naar mini-toslink erop voor de Apple Mini. Misschien moet ik eens shoppen voor een kabel waar geen verloopstukje voor nodig is.

Citaat van: reMC op oktober 21, 2008, 11:55:20
Huub, nu eerst je akoestiek!!!!

Natuurlijk. Er moet iets gedaan worden aan de echo, die kwam weer helemaal terug toen ik de kamer wat strakker maakte.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

#1833
Citaat van: HuubF op oktober 21, 2008, 12:16:30
Natuurlijk. Er moet iets gedaan worden aan de echo, die kwam weer helemaal terug toen ik de kamer wat strakker maakte.

Je moet het zo zien: een goede akoestiek is een hoofdvoorwaarde voordat welke apparatuur dan ook goed zal klinken. Zeker nu je met deze apparatuur behoorlijk positief bent is het zaak er alles uit te halen wat er in zit en dus niet door in jouw oren kleine onvolkomendheden te gaan tunen. Simpel: akoestiek is (nu) veel belangrijker en zaligmakender voor de lange termijn! Zet daar dus alles op in en 'vergeet' de apparatuur even.

IMO ;)

sultankat

Citaat van: reMC op oktober 21, 2008, 14:30:37
Je moet het zo zien: een goede akoestiek is een hoofdvoorwaarde voordat welke apparatuur dan ook goed zal klinken. Zeker nu je met deze apparatuur behoorlijk positief bent is het zaak er alles uit te halen wat er in zit en dus niet door in jouw oren kleine onvolkomendheden te gaan tunen. Simpel: akoestiek is (nu) veel belangrijker en zaligmakender voor de lange termijn! Zet daar dus alles op in en 'vergeet' de apparatuur even.

IMO ;)

wijze woorden
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

De akoestiek in mijn kamer is altijd een probleem geweest. Na verloop van tijd werd het wel beter, onder andere door tapijt tegen de muren te hangen en de kamer helemaal vol te zetten. Het verslechterde in de zomer weer omdat ik een strakkere kamer wilde. Al die troep dempt wel maar het wordt dan een nog grotere zooi dan het al is met 4 kinderen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


HuubF

#1838
Na weer een weekje ploeteren is de hifi-situatie weer een beetje verbeterd. Ploeteren? Jawel, alleen beperkt zich dat nu tot schuiven van speakers en subwoofer en experimenteren met de acoustiek. Kabel- en stroomproblemen heb ik niet meer. Althans, het verschuiven van de speakers met 10 centimeter levert veel meer verschillen op.

Wat ik steeds miste was een bepaalde beleving in het sublaag. Ik vind dat heel belangrijk want dat is verantwoordelijk voor het gevoel dat er 'iets' gebeurt. Ik begon zelfs bang te worden dat de subwoofer dat helemaal niet in zich had. Toen de wanhoop op een hoogtepunt was heb ik 2 dagen vrij genomen om alleen maar te schuiven. Na 1,5 dag was er echter nog geen enkele verbetering. Totdat ik vertwijfeld de subwoofer op de plek zette van de platenspeler, in het midden van de achtermuur en een meter van de grond. Dat werkte wonderwel, ineens had ik mijn sublaag. Vooral klassiek klonk ineens veel spannender maar ook basloopjes klinken daardoor lekkerder. De acoustiek bleef ook overeind, er waren geen rare pieken.

Gelukkig bleef het effect toen ik de subwoofer op die plek op de grond plaatste. Na ook nog wat geschoven te hebben met de monitors heb ik nu ook het stereobeeld helemaal op orde. Klassieke muziek klinkt nu zowaar wat 'groter'.

Nu weer de hifi-hoek zo opbouwen dat het mooie geluid blijft. Ik moet een andere plek vinden voor de platenspeler.  ;D

p.s. De rip-count is 250. De Apple Mini houdt het redelijk hoewel hij best vaak rare dingetjes heeft. Op een Windows computer krijg je tenminste nog zo'n informatief blauw scherm!  >:D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Al weer 2 weken verder. Het schuiven is voorbij, de speakers en subwoofer hebben nu een ideaal plaatsje. Het geluid is nu optimaal ruimtelijk en het laag heeft nu een kwaliteit die je alleen met een subwoofer kunt bereiken, subtiel maar lekker diep.

Alle muziekjes komen er nu prima uit, van kassiek tot grunge. Helemaal tevreden dus? Ja, voor het eerst in 5 jaar.  ???
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

hifi | Roderick

Citaat van: HuubF op november 15, 2008, 10:56:19
Alle muziekjes komen er nu prima uit, van kassiek tot grunge. Helemaal tevreden dus? Ja, voor het eerst in 5 jaar.  ???
:D

chansig

Citaat van: HuubF op november 15, 2008, 10:56:19
Al weer 2 weken verder. Het schuiven is voorbij, de speakers en subwoofer hebben nu een ideaal plaatsje. Het geluid is nu optimaal ruimtelijk en het laag heeft nu een kwaliteit die je alleen met een subwoofer kunt bereiken, subtiel maar lekker diep.

Alle muziekjes komen er nu prima uit, van kassiek tot grunge. Helemaal tevreden dus? Ja, voor het eerst in 5 jaar.  ???

Mooi om te lezen en ik kan me er iets bij voorstellen..want het was een mooie set in wording...

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Inmiddels heb ik 351 cd's geript. Vlak voor de verkoop van mijn Sony X222ES heb ik nog even gecheckt of de cd-speler toch niet beter klonk dan de Apple... nee dus.

Van de week was het even spannend. Ik vond eindelijk de voeding van de phono-voorversterker in een doos terug (ik ben nog steeds met een gigantische interne verhuizing bezig)  dus ik kon de Denon platenspeler weer aansluiten. 

De platenspeler klonk perfect, veel beter dan met de eerdere configuraties. Dus ook de analoge ingang van de AVI speakers werkt prima.

De enige pijnpunten zijn nu van practische aard. Het is irritant dat ik niet kan zien hoe hard het volume staat. Omdat de AVI's behoorlijk hard kunnen, ondanks de belabberde acoustiek, levert dat soms grappige, soms pijnlijke momenten op. Zoals een buurman die informeert of we krankzinnig geworden zijn. Gelukkig dacht hij dat de jongens nog in de studio bezig waren.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Joep

Citaat van: HuubF op november 22, 2008, 01:07:43
Het is irritant dat ik niet kan zien hoe hard het volume staat.

Zien? Het horen is toch al voldoende? :)

HuubF

Citaat van: Joep op november 24, 2008, 12:26:58
Zien? Het horen is toch al voldoende? :)

Als je niet kan zien hoe hard ie staat varieert het volume nogal. Soms merk ik dat pas als anderen daar opmerkingen over maken.

Status: alle cd's zijn geript en zitten in 2 verhuisdozen. Met dat rippen (van 390 cd's) ben ik 3 weken bezig geweest. Gisteren heb ik gauw een backup gemaakt van het hele spul. Ik kan nu 15 dagen onafgebroken naar muziek luisteren. 8)

Nu de platenspeler zo'n succes blijkt heb ik ook mijn LP's eens uitgezocht. Omdat de kast waar de hifi in stond vrijwel leeg is heb ik de LP's daar maar ingezet. Een archaïsch gezicht dat me aan de jaren 70 doet denken.  :)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Zee

huub, kun je de platen niet ook gewoon naar je pc rippen?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Joep

Citaat van: HuubF op november 24, 2008, 17:39:47
Als je niet kan zien hoe hard ie staat varieert het volume nogal.

Volgens mij begin ik het nu te snappen.. Je bedoelt het volumeverschil tussen de diverse albums (over cd's hebben we het natuurlijk niet meer)? :)

roeleken

Citaat van: Zee op november 24, 2008, 21:48:22
huub, kun je de platen niet ook gewoon naar je pc rippen?

je gaat toch geen lp's rippen, wat voor fun is daar nou toch aan.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Audiofiel

Huub, heb je in je iTunes wel de ' geluidscontrole' aangezet? Daarmee wordt het volume genormaliseerd (door in je bestanden een tag mee te geven met + of – een aantal dB). Wil je het nog beter, dan bestaan er ook losse commerciële programma's die dat (nog beter) voor je kunnen doen met je hele bibliotheek.


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Zee

Citaat van: roeleken op november 24, 2008, 23:36:15
je gaat toch geen lp's rippen, wat voor fun is daar nou toch aan.


Ideaal toch?   Alle gemakken van een digitaal medium, met de vervorming en tikken van de analoge LP!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!