HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 15 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Vandaag werden de Von Schweikert VR2's netjes aan huis gebracht. Ze zijn behoorlijk veel groter dan de arme Spendors, die nu zielig in een hoekje staan te vloeken. Wel mooie speakers om te zien, helaas niet helemaal mijn kleur.

Vreemd genoeg is het geluid niet veel anders dan van de Spendors, maar wel volwassener en groter. Dat laatste was ook wat ik zocht dus dat komt goed uit. Tot nu toe geen acoustische verrassingen, het laag gaat wel diep maar is niet prominent. Natuurlijk moet er nog behoorlijk veel geëxperimenteerd worden met de plaatsing. Het meegeleverde boekje zaagt daar vele pagina's over door.

De Sony X222ES cd-speler heb ik moeten offeren vanwege een tergend hoog. Kennelijk is de VR2 behoorlijk kritisch op de kwaliteit van de aanlevering. De Samsung dvd-speler draait nu en dat klinkt heel wat beter. Niet spectaculair maar wel gedegen. Hopelijk komt volgende week de Roksan cd-speler weer terug. :(

De afgelopen uren heb ik er veel soorten muziek doorheen gejaagd en dat klinkt allemaal prima. Na wat klassiek draai ik nu de nieuwe cd van de Foo Fighters en dat gaat gelukkig ook goed: veel dynamiek, lekker veel swing en goed gedoseerd laag. De harde-pop test heeft hij dus doorstaan.

Verdere highlights: lekker robuust gebouwd, zeer ruimtelijk geluid, wat meer rust in het geluid. Wat ik met die tweeter op de achterkant moet is me nog onduidelijk. Als je 'm heel zacht zet staat hij al veel te hard. Nu staat hij dus uit.

Maar ik moet eerst mijn cd-speler weer terug om een goed oordeel te kunnen vormen. Hopelijk valt de electronica nu niet door de mand. 
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Lekker geluidje, wel! Het is allemaal nog niet zo strak omdat er maar een dvd-spelertje als bron wordt gebruikt. Maar toch sleept het geluid je mee zodat je vanzelf wat harder gaat draaien. Nu ook eindelijk het grote geluid terug van mijn ouwe TDL's.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Joep

Gefeliciteerd met je aanschaf! Leuk ook, want ik heb ook de VR-2's gehad. Ik vond ze toen bijna net zo goed als een JM Reynaud Evolution Mk.3 (minder stage, meer klankkleuren) en omdat ze een stuk goedkoper waren heb ik voor de VR-2 gekozen, in African Hazelwood-uitvoering. Welke kleur heb jij?

Ik vond ze 100x beter dan de Xanadu's DS-14ALNF die ik ervoor had.

De VR-2's hebben bij mij op een Sony QS-930 en een 47Labs Shigaraki gespeeld. Heerlijke speaker, niet al te kritisch qua akoestiek (stonden bij mij in meerdere kamers, te weten een van 3x,5, 4x7 en 4,5x8 en overal ging het niet fout) en door de rear-tweeter een diepte werking die ik toen ongekend vond! Vooral als ze ver in de kamer stonden.

Veel plezier met luisteren!

BTW, Kwamen ze nog in hun velourse colbertjes? ;D

Deleted member

Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf!  O0 Ik ken de VR2's persoonlijk niet maar Von Schweikert staat als merk op zich bekend om z'n transparantie en dus idd. garbage in=garbage out. Die ervaring heb ik in elk geval met m'n VR4's GenIII's en ook de GenII's die ik hiervoor had. Verschillen en karakter in niet alleen de bronspeler maar ook de bron (CD etc.) zelf ga je feilloos ontdekken. Dat samen met het tòch niet analytische karakter maakt dit voor mij erg goede speakers. Mijn ervaring is dat de drivers die Von Schweikert gebruikt niet echt bijzonder (lees exotisch/esoterisch) zijn maar dat ze dat geheel goed maken in de match, de luidsprekerconstructie en de uitstekende kwaliteit van de crossoverfilters.

Zoals je zelf al schreef de handleiding is erg uitgebreid maar volg 'm goed, er staan gouden tips in. Bijvoorbeeld de manier van het afstellen van de focus d.m.v. roze ruis werk uitstekend om die focus goed te krijgen en een uitstekende plaatsing te krijgen. Vergeet ook niet op zoek te gaan naar lood om te speakers te verzwaren, ze zijn er echt op gebouwd om dat lood aan boord te hebben. Filosofie achter het verzwaren d.m.v. lood door de gebruiker i.p.v. af-fabriek is de kosten voor aanschaf te verlagen.

Ik ben benieuwd wat je er over een maandje van vindt. Jouw verleden een beetje kennende wordt dat de kritieke fase!  ;)

HuubF

@Joep, daarom kreeg ik je niet te pakken; je heet geen Proprius meer. ;D De kleur is helaas dark cherry, vrij donker en een beetje rood. Ze vallen wel op door die kleur en door de vorm. Best groot en diep. Prima geluid inderdaad, erg natuurlijk en dynamisch. Er zat inderdaad velours om die dingen. Beetje onhandig want dat is erg glad.

@Antoine, de vorige eigenaar heeft er al lood in gedaan. De handleiding moet ik nog maar eens doornemen. Ze hebben mijn Sony cd-speler al afgeserveerd maar het is opvallend dat een dvd-speler het wel bevredigend doet. Ben benieuwd hoe de Roksan klinkt op de VR2's. En of de VR2's er over een paar maanden nog staan, inderdaad. ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

neverywhere

Citaat van: HuubF op april  2, 2008, 23:02:12
@Joep, daarom kreeg ik je niet te pakken; je heet geen Proprius meer. ;D De kleur is helaas dark cherry, vrij donker en een beetje rood. Ze vallen wel op door die kleur en door de vorm. Best groot en diep. Prima geluid inderdaad, erg natuurlijk en dynamisch. Er zat inderdaad velours om die dingen. Beetje onhandig want dat is erg glad.

@Antoine, de vorige eigenaar heeft er al lood in gedaan. De handleiding moet ik nog maar eens doornemen. Ze hebben mijn Sony cd-speler al afgeserveerd maar het is opvallend dat een dvd-speler het wel bevredigend doet. Ben benieuwd hoe de Roksan klinkt op de VR2's. En of de VR2's er over een paar maanden nog staan, inderdaad. ;D

Ik had eigenlijk gedacht dat die spendors het langer vol zouden houden dan die Roksan...

Al geef ik die vr2 eerlijk gezegd ook niet al te lang gezien je commentaar op die tweeter aan de achterzijde....Kan ook met de Roksan te maken hebben....ik heb zelf andere speakerkabels aangeschaft om het hoog wat te temmen....is wel verbetert maar op de lange duur zullen ze het veld toch wel moeten ruimen voor wat rustiger speakers.
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

HuubF

Citaat van: neverywhere op april  2, 2008, 23:39:28
Ik had eigenlijk gedacht dat die spendors het langer vol zouden houden dan die Roksan...

Al geef ik die vr2 eerlijk gezegd ook niet al te lang gezien je commentaar op die tweeter aan de achterzijde....Kan ook met de Roksan te maken hebben....ik heb zelf andere speakerkabels aangeschaft om het hoog wat te temmen....is wel verbetert maar op de lange duur zullen ze het veld toch wel moeten ruimen voor wat rustiger speakers.

Het geluid van de Spendor S5e lijkt eigenlijk best wel op die VR2's: de nadruk lijkt te liggen op het midden. Het verschil is dat de Spendor's behoorlijk veel kleiner zijn, dus ze klinken minder groot. Het laag van de VR2's is natuurlijk ook veel beter. Prettig vind ik dat het een transmissielijn is, daar krijg ik prettige gevoelens bij (TDL, lucht, onbeperkt, snel).

Waarom die Spendor's er al weer uitgaan? Ik ben (na jaren meanderen) met een versneld groeipad bezig. Ik begon met de Monitor Audio RS6's, dat waren evenwichtige, probleemloze allrounders maar misten finesse. De Spendor S5e's zijn ook all-rounders, zijn veel audiofieler maar klinken wat ielig. Daar kwam ik achter toen ik bij iemand een heerlijke transmissielijn beluisterde. De VR2's moeten het allemaal kunnen: allround met focus op het middengebied maar nu ook de extensie naar het laag en het gevoel van oneindigheid. Een orkest moet weer een beetje groot lijken. En dit alles binnen de beperkte acoustische mogelijkheden van mijn vierkante stenen kamer.

Vanochtend had ik zowaar het gevoel dat dit wel eens zou kunnen lukken.

Wat betreft die tweeter: die kun je natuurlijk ook gewoon uitzetten. Vanochtend heb ik geprobeerd hem héél zachtjes te zetten (stand 1) en toen had ik het gevoel dat er iets gebeurde: het hoog werd wat levendiger.

Al met al maken de VR2's tot nu toe het beloofde wel waar: je krijgt het gevoel alsof er live iets gebeurt. Ik denk dat die extra tweeter daar ook een rol in speelt. Als ik op den duur niet merk dat dit gevolgen heeft voor andere belangrijke zaken zou dit wel eens een blijvertje kunnen zijn.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martijn M

Als je de speakers verder de kamer in zet, kun je meer profiteren van de extra ruimtelijkheid die de rear-tweeter kan brengen. Uiteraard is het sowieso goed om een speaker zo ver mogelijk van wanden en grote objecten vandaan te halen, maar vooral bij een speaker met afstraling ook aan de achterzijde.
Dutch & Dutch

sultankat

Citaat van: keyser op april  3, 2008, 12:47:59
Als je de speakers verder de kamer in zet, kun je meer profiteren van de extra ruimtelijkheid die de rear-tweeter kan brengen. Uiteraard is het sowieso goed om een speaker zo ver mogelijk van wanden en grote objecten vandaan te halen, maar vooral bij een speaker met afstraling ook aan de achterzijde.

Klopt! En zorgen dat ze afstralen naar ongeveer hetzelfde materiaal ivm reflectie: niet de ene speaker naar een absorberende achterwand en de andere juist niet.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

chansig

Citaat van: keyser op april  3, 2008, 12:47:59
Als je de speakers verder de kamer in zet, kun je meer profiteren van de extra ruimtelijkheid die de rear-tweeter kan brengen. Uiteraard is het sowieso goed om een speaker zo ver mogelijk van wanden en grote objecten vandaan te halen, maar vooral bij een speaker met afstraling ook aan de achterzijde.

Is totaal speaker afhankelijk en er zijn wat mij betreft geen algemeenheden op los te laten. Zoals Antoine al aangaf: Von Schweikert heeft een duidelijke en uitvoerige manual erbij zitten als het om de plaatsing gaat.

Simpelste is om deze te volgen...lijkt mij.
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

Ik durf te beweren dat het verder in de kamer zetten van luidsprekers altijd voordelig is voor de klank, mits er voldoende bafflestepcompensatie in het systeem is toegepast en het laag dus niet te dun wordt.

Zojuist heb ik de manual er even bijgepakt. Er staan wel zinnige dingen in, maar maakt mijn opmerking niet overbodig lijkt mij, of wel?
Dutch & Dutch

chansig

Citaat van: keyser op april  3, 2008, 13:42:02
Ik durf te beweren dat het verder in de kamer zetten van luidsprekers altijdvoordelig is voor de klank, mits er voldoende bafflestepcompensatie in het systeem is toegepast en het laag dus niet te dun wordt.

Zojuist heb ik de manual er even bijgepakt. Er staan wel zinnige dingen in, maar maakt mijn opmerking niet overbodig lijkt mij, of wel?

Nee dus..maar de mits geef je al. Ik zeg alleen speaker afhankelijk...jij schrijft hetzelfde alleen dan met een mooi woord.

Ik weet niet wat er in de manual staat, dus ik kan niet zeggen of jouw opmerking voor deze speaker onzinnig is of juist niet.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: keyser op april  3, 2008, 13:42:02
Zojuist heb ik de manual er even bijgepakt. Er staan wel zinnige dingen in, maar maakt mijn opmerking niet overbodig lijkt mij, of wel?

De manual op Internet, of heb je die VR2's ook?

Overigens vind ik het niet altijd een voordeel als de speakers ver van muren staan. Dat geldt alleen als je de luisterplek ook oneindig kunt varieren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Martijn M

Citaat van: HuubF op april  3, 2008, 14:41:28
De manual op Internet, of heb je die VR2's ook?

Overigens vind ik het niet altijd een voordeel als de speakers ver van muren staan. Dat geldt alleen als je de luisterplek ook oneindig kunt varieren.

Nee, ik heb de VR2's niet, maar ik heb er wel eens een tijdje naar geluisterd. De manual staat op de site van Von Schweikert.

Over het algemeen zorgt het goed vrij plaatsen van luidsprekers ervoor dat het geluid meer diepte krijgt en dat alles meer los komt van de speakers. De eerste reflecties bereiken je oren op een later tijdstip dan als de speaker dicht bij grote objecten staat. We nemen die reflecties dan waar als zijnde reflecties, in plaats van ze op één hoop te gooien met het directe geluid.
Bovendien zal het directe geluid op deze manier in geluidssterkte relatief nog iets sterker zijn dan dat van de reflecties, waardoor je meer hoort van wat de luidspreker doet en minder van wat de ruimte doet.

Uiteraard zijn luidsprekers waarbij weinig voor bafflestepverlies is gecompenseerd wat minder geschikt om vrij in de ruimte te zetten, omdat het laag dan te zwak klinkt. Met de VR2 was dit in de ruimtes waarin ik ze gehoord heb echter niet zo'n probleem.
Dutch & Dutch

reMC

De VR-2's klinken erg goed als ze ver van de muur staan (dit geldt lang niet voor alle speakers! Het is wel een beetje een smaakkwestie: wil je een diepe virtuele soundstage of wil je liever dat ze tastbaar in je kamer staan? In een perfecte opstelling - milimeterwerk- en met natuurlijk mooie spulletjes heb je het beide).

De achtertweeter had ik altijd op 1 staan (of 0.1, wat dan ook de eerste stand was), dan had ik in mijn kamer wel de illusie van diepte, maar niet dat ik de tweeter hoorde en bleef het redelijk tastbaar.

De manual van Von Schweikert is inderdaad wel nuttig, maar met in ieder geval als kanttekening dat je ze de VR-2's niet helemaal moet volgooien met zand/atabites/whatever. Dan mis je de levendigheid. Daarnaast is een transistor op het laag en buizen op het midhoog natuurlijk ook niet ideaal (wat ze adviseren), maar dat doet onze Huub toch niet.

Kwabbernoot

Citaat van: reMC op april  3, 2008, 15:25:33
Daarnaast is een transistor op het laag en buizen op het midhoog natuurlijk ook niet ideaal (wat ze adviseren), maar dat doet onze Huub toch niet.

Waarom niet?

Groeten...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op april  3, 2008, 17:56:01
Waarom niet?

Groeten...

Muzikaliteit is voor mij niet afhankelijk van buizen. Met een transistorversterker en/of een kabeltje lukt me dat ook.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Ruud-

Citaat van: Kwabbernoot op april  3, 2008, 17:56:01
Waarom niet?

Groeten...

Waarschijnlijk gebaseerd op jarenlange ervaring op dat gebied ;D ;)
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

HuubF

Citaat van: Ruud- op april  3, 2008, 19:54:38
Waarschijnlijk gebaseerd op jarenlange ervaring op dat gebied ;D ;)

Oh, ik heb al buizenversterkers hier gehad hoor! De één een week en de ander een uurtje. ;D

Die Ah! Njoe Tjoeb buizen-cdspeler was wel mooi, trouwens.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

Citaat van: Kwabbernoot op april  3, 2008, 17:56:01
Waarom niet?

Groeten...

'We' (men) willen onze luidsprekers links en rechts, de uitgangen op onze cd-spelers etc. allemaal exact gelijk hebben, we meten tot uit den treure of alle luidsprekerunits even "recht" weergeven etc. etc., maar het mid/hoog mag wel (totaal) anders aangestuurd worden dan het laag ??? ;)

Martijn M

Citaat van: Ruud- op april  3, 2008, 19:54:38
Waarschijnlijk gebaseerd op jarenlange ervaring op dat gebied ;D ;)

Beetje onnodig sarcastisch... ::)
Dutch & Dutch

garmtz

Ben ook niet van de verschillende versterkers op 1 speaker...

chansig

#1472
Citaat van: reMC op april  3, 2008, 20:50:20
'We' (men) willen onze luidsprekers links en rechts, de uitgangen op onze cd-spelers etc. allemaal exact gelijk hebben, we meten tot uit den treure of alle luidsprekerunits even "recht" weergeven etc. etc., maar het mid/hoog mag wel (totaal) anders aangestuurd worden dan het laag ??? ;)

Ik heb in de vorige week een combi gehoord op een wijze dat ik daar alleen maar van kan dromen, ook bij Ruud eenzelfde ervaring...dus 'we' hebben alleen nog maar positieve ervaringen er mee gehad.  ;) :D

Of het voor de Von Schweikert iets is weet ik uiteraard niet....

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted member

Ik kan me zo voorstellen dat het best goed kan klinken wanneer beide versterkers exact dezelfde versterkingsfactor geven. Bij de Von Schweikert VR2 ligt de crossoverfrequentie op 200Hz en de VR4 op 150Hz dus dat is in beide gevallen redelijk laag waardoor grote verschillen in karakter tussen de versterkers op mid/hoog en laag denk ik niet zo duidelijk op zullen vallen. Maar goed, gehoord heb ik het nog nooit dus dit is een uitspraak op gevoel.  ;)

Martijn M

Voor een verschil in versterkingsfactor moet je hoe dan ook compenseren, omdat je anders de tonale balans van de luidspreker om zeep helpt.
Door een buis alleen op het middenhoog te zetten, heb je een buis zonder buizengeluid. De nadelen van een buis op het laag heb je immers niet.
Behalve het verschil in versterkingsfactor zie ik geen nadeel in het gebruik van verschillende types versterkers.
Dutch & Dutch