HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: reMC op september 25, 2007, 10:44:09
Ik wil je alleen maar als advies geven: ga niet uit van het feit dat je stroom 'perfect' moet zijn om 'eerlijk' apparatuur te kunnen testen. En ga al helemaal niet uit van de heiligheid van een PS-Audio, je hoort immers zelf ook dat het nadelen heeft, maar je hoopt volgens mij dat die met andere apparatuur weer opgeheven worden. Of dat zo is, is de grote vraag ;)

Waarom zou ik daar niet van uit moeten gaan? Ik vind het (na jaren ploeteren) overteerbaar om apparatuur in huis te halen zonder dat je weet hoe het écht klinkt.

Ik neem natuurlijk aan dat zo'n regenerator een nette, schone sinus aflevert. En dat is dan een ideale uitgangssituatie om een set op te bouwen. De mensen die vinden dat zo'n ding 'het leven uit de muziek zuigt' hebben een set bij elkaar gezocht die meesurft op de nukken van het lichtnet. ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

#951
Citaat van: garmtz op september 25, 2007, 10:04:30
@reMC: ik ben het roerend eens met je beschrijving van de PS Audio. Om dezelde redenen ben ik ook niet zo enthousiast over deze regeneratoren.
Nogal generaliserend! Heeft meerdere malen credit(s) verkregen als zijnde 'product of the year'.(TAS & Stereophile)
En hebben in acht jaar van gebruik nooit bij mij als obsolete in de kast gestaan.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

Citaat van: HuubF op september 25, 2007, 12:38:07
Waarom zou ik daar niet van uit moeten gaan? Ik vind het (na jaren ploeteren) overteerbaar om apparatuur in huis te halen zonder dat je weet hoe het écht klinkt.

Ik neem natuurlijk aan dat zo'n regenerator een nette, schone sinus aflevert.

Wat mij betreft maak je daar al twee foutjes. Namelijk door te denken dat je met een stroomregenerator weet hoe je apparatuur "echt klinkt" en door aan te nemen dat zo'n apparaat een nette, schone sinus aflevert. Netjes is 'ie wel en schoon waarschijnlijk ook, maar wat zegt dat over de kwaliteit (die door meer elementen dan net- en schoonheid wordt bepaald)?

Met name mijn eerste punt: het is nogal een linke aanname om te denken dat een stroomregenerator het beste uit je apparatuur haalt. Ik schreef perfect natuurlijk niet voor niets tussen aanhalingstekens: de stroom uit een PS-Audio is muzikaal gezien IMHO namelijk verre van perfect. Ik begrijp dat je je stroom op orde wilt hebben voordat je met apparatuur gaat testen, maar nogmaals: wie zegt dat een PS-Audio je daar bij helpt? Ik denk eerder dat alle apparatuur die je test door aan te sluiten met een PS-Audio diezelfde klinsche klankeigenschappen krijgt. Begrijp me niet verkeerd: als je er 100% tevreden mee bent moet je niets van me aantrekken (moet je misschien sowieso niet ;D), maar als ik het goed heb vond jij ook dat je systeem zonder PS-Audio op bepaalde punten beter klonk?

Citaat van: scrutinizer op september 25, 2007, 12:54:43
Nogal generaliserend! Heeft meerdere malen credit(s) verkregen als zijnde 'project of the year'.

Ach, B&W's krijgen ook de ene EISA Award naar de andere :-X

dekkersj

Citaat van: reMC op september 25, 2007, 14:07:41
[...]
Ach, B&W's krijgen ook de ene EISA Award naar de andere :-X
Misschien wel terecht... (of zouden het hele domme mensen zijn die die awards uitdelen?)

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Audiofiel

Citaat van: dekkersj op september 25, 2007, 14:22:51
Misschien wel terecht... (of zouden het hele domme mensen zijn die die awards uitdelen?)

Of ze dom zijn weet ik niet. Maar EISA awards worden enkel uitgedeeld aan de sponsors van de EISA zelf. Met andere woorden: men geeft elkaar een award. Lekker onafhankelijk dus. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: reMC op september 25, 2007, 14:07:41
Wat mij betreft maak je daar al twee foutjes. Namelijk door te denken dat je met een stroomregenerator weet hoe je apparatuur "echt klinkt" en door aan te nemen dat zo'n apparaat een nette, schone sinus aflevert. Netjes is 'ie wel en schoon waarschijnlijk ook, maar wat zegt dat over de kwaliteit (die door meer elementen dan net- en schoonheid wordt bepaald)?

Dezelfde denkfout geldt voor het gebruik van een scheidingstrafo. Waarom denk jij dat de stroom na een extra barrière als een trafo beter is geworden. Anders, okee. Maar beter, dat weet je ook niet zeker. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op september 25, 2007, 14:28:44
Dezelfde denkfout geldt voor het gebruik van een scheidingstrafo. Waarom denk jij dat de stroom na een extra barrière als een trafo beter is geworden. Anders, okee. Maar beter, dat weet je ook niet zeker. ;)

Mijn situatie is anders omdat ik reeds tevreden ben en de effecten van een scheidingstrafo al ken in dezelfde soort set als de mijne, waar ik net zo goed mee zo willen leven.

Huub wilt een set opbouwen en neemt daarbij aan dat de PS-Audio een goede factor is die alleen maar positieve hoorbare kwaliteiten kan hebben. ;)

dekkersj

Citaat van: Audiofiel op september 25, 2007, 14:26:34
Of ze dom zijn weet ik niet. Maar EISA awards worden enkel uitgedeeld aan de sponsors van de EISA zelf. Met andere woorden: men geeft elkaar een award. Lekker onafhankelijk dus. :-X
In deze wereld is iedereen afhankelijk, anders kun je niet het hoofd boven water houden. Ze zullen altijd wel ergens lid van zijn. En als er genoeg lid van zijn, is er mi geen sprake meer van onafhankelijkheid maar meer van saamhorigheid.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

HuubF

Citaat van: reMC op september 25, 2007, 14:32:21
Huub wilt een set opbouwen en neemt daarbij aan dat de PS-Audio een goede factor is die alleen maar positieve hoorbare kwaliteiten kan hebben. ;)

Daar ga ik wel van uit, ja. Aangenomen dat de PS-Audio doet wat wordt beloofd betekent een verandering automatisch een verbetering.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

#959
Citaat van: reMC op september 25, 2007, 14:07:41
door aan te nemen dat zo'n apparaat een nette, schone sinus aflevert. Netjes is 'ie wel en schoon waarschijnlijk ook, maar wat zegt dat over de kwaliteit (die door meer elementen dan net- en schoonheid wordt bepaald)?
Die keuze heb je idd ook op de PowerPlant. Maar in de MultiWave opties maakt McGowan er gewoon 'Dirty Diana' van, omdat hij ook d.m.v. experiment er achter was gekomen dat door het toevoegen van frequentie gerelateerde blok- en sinus-golven er een 'verandering' in de weergave ontstond.
Ik ben van mening dat de PowerPlant, 'indien goed toegepast' de mogenlijkheid creerd van het fenomeen
'een goede dag (uur) van het lichtnet' maar dan continue.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

#960
Citaat van: scrutinizer op september 25, 2007, 15:30:15
Die keuze heb je idd op de PowerPlant...

Dat hebben we gisteren geprobeerd maar het effect daarvan was niet of nauwelijks te horen. Waar ik wél in geloof is de truc wisselstroom ==> gelijkstroom ==> wisselstroom. Als dit tot een verandering van de klank leidt moet het een verbetering zijn.

Na 2 weken luisteren moet ik ook zeggen dat een aantal problemen waar ik al jaren mee zat, zijn verdwenen. Dat de versterker/cdspeler daardoor iets anders gaat klinken kan natuurlijk onmogelijk worden gezien als een nadeel.

In deze visie is de klacht dat muzikaliteit en meeslependheid zou verdwijnen natuurlijk hilarisch. Nu ik het verschil heb gehoord zou ik onmogelijk kunnen leven met muzikaliteit die ontstaat door een aanwijsbaar gebrek.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op september 25, 2007, 15:39:10
Dat hebben we gisteren geprobeerd maar het effect daarvan was niet of nauwelijks te horen. Waar ik wél in geloof is de truc wisselstroom ==> gelijkstroom ==> wisselstroom. Als dit tot een verandering van de klank leidt moet het een verbetering zijn.

Na 2 weken luisteren moet ik ook zeggen dat een aantal problemen waar ik al jaren mee zat, zijn verdwenen. Dat de versterker/cdspeler daardoor iets anders gaat klinken kan natuurlijk onmogelijk worden gezien als een nadeel.

In deze visie is de klacht dat muzikaliteit en meeslependheid zou verdwijnen natuurlijk hilarisch. Nu ik het verschil heb gehoord zou ik onmogelijk kunnen leven met muzikaliteit die ontstaat door een aanwijsbaar gebrek.

Huub
Als experiment om dit vast te stellen........Luister bv. maar eens in Sin-wave.....228 volt.......en breng de frequentie maar eens naar 90 hz..... luister hier vervolgens eens een paar uur naar.(strak in 't jasje).. en schakel dan maar eens over naar Twave.( waar het meer een peervormige weergave betreft.... ronder laag en rijkere mid's)
Dit moet toch aardig in kaart brengen waar de functies van de powerplant toe instaat zijn. 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op september 25, 2007, 16:27:33
Huub
Als experiment om dit vast te stellen........Luister bv. maar eens in Sin-wave.....228 volt.......en breng de frequentie maar eens naar 90 hz..... luister hier vervolgens eens een paar uur naar.(strak in 't jasje).. en schakel dan maar eens over naar Twave.( waar het meer een peervormige weergave betreft.... ronder laag en rijkere mid's)
Dit moet toch aardig in kaart brengen waar de functies van de powerplant toe instaat zijn. 

Ga ik vanavond proberen! Welke setting heb jij?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: HuubF op september 25, 2007, 16:30:34
Ga ik vanavond proberen! Welke setting heb jij?
Ik heb de powerplant eigenlijk vanaf 'day one' en heb alle update-versies van MultiWave geprobeert (en in de kast liggen), maar zoals veel goede ontwerpen, was het eerste waveboard voor mij het beste in balans.
En ben ik van PS 300 naar een PS 1000 gegaan, en vervolgens weer terug naar 2x PS 300's.
Om analoog en digtaal gescheiden van sap te voorzien.
Dus als antwoord op jouw vraag, eigenlijk een andere wave als dat jouw PS 500 genereerd.
ps. Wat wel van belang is om de aangesloten apparaten te laten wennen aan de nogal andere (gedwongen) powersupply situatie(s).

En het dus zeker niet even een A naar B vergelijk is.



   
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

DA BoSS

#964
Citaat van: reMC op september 25, 2007, 14:07:41
Met name mijn eerste punt: het is nogal een linke aanname om te denken dat een stroomregenerator het beste uit je apparatuur haalt..... Ik begrijp dat je je stroom op orde wilt hebben voordat je met apparatuur gaat testen, maar nogmaals: wie zegt dat een PS-Audio je daar bij helpt?

Hey reMC,

je zal het toch wel met me eens zijn dat je mét de powerplant veel makkelijker apparatuur kan vergelijken ???

Immers, je weet dan iig zeker dat de stroomtoevoer voor elk apparaat gelijk is....
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

garmtz

Het is omgekeerd Da Boss! ;)  ZONDER power plant hoor je beter welk apparaat het minst gevoelig is voor 'troep' op het lichtnet. Dus je kunt beter vergelijken ZONDER. Als je echter al een power plant hebt of van plan bent aan te schaffen kun je beter MET luisteren.

Mijn mening is dat een regenerator een klankverschil kan geven. Maar de waarheid?? Alleen al dat de verschillende settings een verschillende klank geven?

Audiofiel

Citaat van: garmtz op september 25, 2007, 19:30:42
Mijn mening is dat een regenerator een klankverschil kan geven. Maar de waarheid?? Alleen al dat de verschillende settings een verschillende klank geven?

Dat is toch niet veel anders dan de spanning die je op verschillende tijdstippen op je net binnenkrijgt? Dat is ook iedere keer anders... :-X

Mooie van zo'n Powerplant is dat je in ieder geval altijd DEZELFDE spanning krijgt. Dus als je het beter vind klinken mét, heb je ook het voordeel van constante kwaliteit. Iets wat iemand met een 'gewone' stroomtoevoer niet heeft. Zelfs niet met een scheidingstrafo. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

DA BoSS

#967
Citaat van: garmtz op september 25, 2007, 19:30:42
Het is omgekeerd Da Boss! ;)  ZONDER power plant hoor je beter welk apparaat het minst gevoelig is voor 'troep' op het lichtnet.

je hebt niet gelijk vrees ik :-[

zonder power plant kan je welliswaar beter horen welke het minst gevoelig is voor troep op het lichtnet.
Maar aangezien je nooit twee apparaten tegelijk kan beluisteren, zal de lichtnet situatie mogelijk verschillen.
Met een powerplant sluit je 'de stroomvoorziening als een variabele factor in het vergelijken' uit.

Minder omgevings variabelen = makkelijker vergelijken

of....

Aanname is dat het je gewoon nooit lukt om alle apparaten die je ooit had willen vergelijken op 1 plek op 1 tijdstip daadwerkelijk te vergelijken.

Maargoed, ik ben het er wel met eens dat het misschien niet erg handig om zo te vergelijken als je er toch geen hebt staan of wilt gaan gebruiken >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

HuubF

Citaat van: garmtz op september 25, 2007, 19:30:42
Het is omgekeerd Da Boss! ;)  ZONDER power plant hoor je beter welk apparaat het minst gevoelig is voor 'troep' op het lichtnet. Dus je kunt beter vergelijken ZONDER. Als je echter al een power plant hebt of van plan bent aan te schaffen kun je beter MET luisteren.

Als je niet van plan bent een Powerplant te kopen heb je gelijk. Met Powerplant heb je daarentegen tóch een voordeel. Het zou kunnen dat je met veel goedkopere apparatuur tevreden bent. Want ik neem aan dat apparaten hun eigen burcht beter beveiligen tegen boze stroom naarmate de aanschafprijs hoger wordt.

Zelf denk ik stiekum dat die stroomproblemen een groot deel van de controverse tussen niet-audiofielen en audiofielen zou kunnen oplossen. Als de niet-audiofielen tenminste zouden geloven in 'vuile stroom'.  ;)

Hier zit een uiterst grappige tegenstelling. Je moet tóch een beetje in voodoo willen geloven om de rest ook te kunnen begrijpen...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DA BoSS

Citaat van: HuubF op september 25, 2007, 20:33:14
Hier zit een uiterst grappige tegenstelling. Je moet tóch een beetje in voodoo willen geloven om de rest ook te kunnen begrijpen...

oh......oh
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Erik van Voorst (in memoriam)

#970
sorry verkeerde topic zat ik.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

#971
Citaat van: Audiofiel op september 25, 2007, 19:34:31
Mooie van zo'n Powerplant is dat je in ieder geval altijd DEZELFDE spanning krijgt. Dus als je het beter vind klinken mét, heb je ook het voordeel van constante kwaliteit.

Dat lijkt mij zeker waar. Mijn punt is echter nog steeds dat ik vind dat de constante kwaliteit in termen van muziek MET PS-Audio lager ligt dan ZONDER. Terwijl Huub in zekere zin aanneemt dat de kwaliteit beter wordt. Ik vind gewoon dat 'ie daar mee moet oppassen, that's all!

Een vergelijk met PS-Audio is eerlijker omdat de spanning constant is, maar IMHO tevens oneerlijk omdat een PS-Audio de kwaliteit van een apparaat kan beperken.

Ik vind ook dat je met het testen van een apparaat (welke dan ook) rekening moet houden met het feit dat het apparaat eventueel beter kan klinken als je iets anders in je set ook wijzigt. Veel experimenteren dus, OOK als je verschillende versterkers beluisterd (dus ZONDER en MET PS-Audio proberen ;))

Audiofiel

Citaat van: reMC op september 26, 2007, 09:49:12
Een vergelijk met PS-Audio is eerlijker omdat de spanning constant is, maar IMHO tevens oneerlijk omdat een PS-Audio de kwaliteit van een apparaat kan beperken.

Ik vrees dat je dat ook zou kunnen zeggen van een scheidingstrafo. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HuubF

Citaat van: reMC op september 26, 2007, 09:49:12
Dat lijkt mij zeker waar. Mijn punt is echter nog steeds dat ik vind dat de constante kwaliteit in termen van muziek MET PS-Audio lager ligt dan ZONDER. Terwijl Huub in zekere zin aanneemt dat de kwaliteit beter wordt. Ik vind gewoon dat 'ie daar mee moet oppassen, that's all!

Een vergelijk met PS-Audio is eerlijker omdat de stroom constant is, maar IMHO tevens oneerlijk omdat een PS-Audio de kwaliteit van een apparaat kan beperken.

Ik vind ook dat je met het testen van een apparaat (welke dan ook) rekening moet houden met het feit dat het apparaat eventueel beter kan klinken als je iets anders in je set ook wijzigt. Veel experimenteren dus, OOK als je verschillende versterkers beluisterd (dus ZONDER en MET PS-Audio proberen ;))

Het beoordelen van Hifi is al een vergelijking met teveel onbekenden voor 1 mensenleven. Als je dan de kans hebt om één factor uit te sluiten doe je dat toch?

Kun jij me uitleggen hoe betere stroom de kwaliteit van een apparaat kan beperken? Als een apparaat zielloos presteert met schone stroom dan is het toch gewoon een zielloos klinkend apparaat? Kennelijk is dat apparaat dan niet zó goed dat het de emotie van cd keurig kan overbrengen naar de luisteraar. Het heeft een storingsbron nodig voor een lekker klinkend sausje. Waarmee het geluid afhankelijk wordt van plaats, seizoen, dag van de week en uur van de dag.

Wow, muzikaal hoor!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

reMC

#974
Citaat van: Audiofiel op september 26, 2007, 10:00:55
Ik vrees dat je dat ook zou kunnen zeggen van een scheidingstrafo. ::)

Natuurlijk! Maar het verschil is (nogmaals) dat Huub aanneemt dat de kwaliteit met een PS-Audio vooruit gaat (en eventuele minpunten dus in de aangesloten apparatuur zitten) en ik het eerst wil horen voordat ik het geloof. Nu ken ik Huub wel een beetje en is hij zeker iemand die voornamelijk z'n oren gelooft, daarom snap ik deze koers ook niet helemaal ;)

Citaat van: HuubF op september 26, 2007, 10:03:12
Kun jij me uitleggen hoe betere stroom de kwaliteit van een apparaat kan beperken? Als een apparaat zielloos presteert met schone stroom dan is het toch gewoon een zielloos klinkend apparaat?

OF een zielloos klinkende regenerator, dat kan toch net zo goed? En Huub, de spanning wordt niet per sé schoon. De spanning wordt stabiel, gebalanceerd en 'recht'. Het regenereren maakt de stroom natuurlijk wel behoorlijk onafhankelijk van het lichtnet (waardoor je die viezigheid in theorie kwijt bent), maar de elektronica in de PS-Audio introduceert waarschijnlijk weer een hoop nieuwe viezigheid (wat mij betreft hoorbaar).

Eigenlijk zou je jouw set moeten nemen en de set die je 'perfect' vind en waar je het meest van geniet. Vervolgens sluit je een PS-Audio op die perfecte set aan. Wat nou als dat de set minder genietbaar maakt? Is die 'perfecte' set tóch niet zo perfect? Of is het dan tóch misschien de PS-Audio die de set negatief beïnvloedt... Zeg het maar, doe mij maar de set die me op alle punten raakt maar geen PS-Audio in de keten heeft...

Begrijp me niet verkeerd: het gaat hier wat mij betreft niet om de PS-Audio an sich, maar om het 'gevaar' van het zomaar geloven in bepaalde kwaliteiten.