HuubF's settje, de karavaan trekt voort... - De laatste en hopelijk beste set -

Gestart door HuubF, februari 8, 2007, 23:28:32

« vorige - volgende »

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

Rody

#750
Ik neem aan dat je mijn AVI bedoelt? Is best een 'aardige' machine.
Als je hem een x wilt proberen, dan mag je me wel ff mailen :)

Overigens wel een drastische stap ;D

chansig

Huub,

Je bent en blijft onnavolgbaar... ;D

Meer kan ik er eigenlijk niet op schrijven...ik kom binnenkort wel weer eens luisteren...

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Rody op september  7, 2007, 14:20:40
Ik neem aan dat je mijn AVI bedoelt? Is best een 'aardige' machine.
Als je hem een x wilt proberen, dan mag je me wel ff mailen :)

Overigens wel een drastische stap ;D

Ik ken de AVI want ik heb de cd-speler en geïntegreerde versterker 3 speakers terug een weekje van Arend op proef gehad. Dat beviel me prima, moet ik zeggen. Later heb ik een jaartje de eindversterker in bezit gehad.

Maar... de apparaten zijn samen net iets te duur voor wat ik ervoor wilde uitgeven, ook die van jou. En áls cd-speler en versterkers steeds meer op elkaar gaan lijken kan het ook wel een klasse lager.

De stap is niet drastischer dan het eerst kopen van nieuwe speakers! Ik vind alleen de volgorde op deze manier logischer. Ik ben older, sadder en hopelijk ook wijzer geworden.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op september  7, 2007, 14:27:46
Huub,

Je bent en blijft onnavolgbaar... ;D

Meer kan ik er eigenlijk niet op schrijven...ik kom binnenkort wel weer eens luisteren...

Niet onnavolgbaarder dan jij Hans! :P

Is het jou nog niet opgevallen hoe lang we al aan het kloten zijn met dacjes, versterkertjes, loopwerkjes en kabeltjes? En hoe moeilijk het is om te bepalen wat mooier is? En iedereen is met zijn eigen zoektocht bezig en zit met een halfproduct thuis waar nog 'het één en ander aan moet verbeteren'.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op september  7, 2007, 14:33:48
Niet onnavolgbaarder dan jij Hans! :P


Ik heb daar wel wat langer over gedaan  :D...jaartje of 10 nu inmiddels.. Maar ik werp het je niet voor de voeten, ik was alleen oprecht verbaasd door je actie.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

visitor

#755
Citaat van: chansig op september  7, 2007, 14:27:46
Huub,

Je bent en blijft onnavolgbaar... ;D


Ik kan Huub ergens wel begrijpen en heb een gelijkaardige ervaring. Ik heb onlangs al mijn versterker dozen (Lexicon, Chord, Arcam) verkocht en heb een simpele Denon AVR-1507 gekocht (past bij mijn Denon DVD-1930) als tijdelijke oplossing. De bedoeling is uiteindelijk naar een nieuwe dvd speler en een nieuwe surround versterker van hetzelfde merk te gaan maar dat ben ik nog aan het uitzoeken. Maar wat het ergste is, ik vind de AVR-1507 nog helemaal zo slecht niet :o en ben nog nooit zo tevreden geweest over de kwaliteit/prijs verhouding van mijn setup. ;)

HuubF

Citaat van: chansig op september  7, 2007, 14:51:22
...jaartje of 10 nu inmiddels...

Maar Hans, dat moet toch een keer ophouden? Ik ben mezelf na 4 jaar wel zat, hoor! Mijn doel is alleen maar het samenstellen van een set waarmee ik alle soorten muziek kan draaien, waarvan ik kan blijven genieten. Natuurlijk zit er in die eindeloze zoektocht een leerelement want je smaak ontwikkelt zich en je hoort een hoop bij anderen.

En het is natuurlijk gezellig. :-*

Maar vroeg of laat moet toch het 'wow'-moment komen. En als dat te lang duurt deugt de zoekmethode niet.

Het pijnlijke is dat ik de laatste jaren bij anderen ook nog nooit een set heb gehoord waarvan ik dacht dat dat het helemaal was. Wel soms alleen voor klassiek of alleen voor pop, maar weer niet beiden. NOOIT zat er 100% in wat ik zocht want anders had ik dat setje natuurlijk gewoon óók kunnen kopen. ::)

De zoektocht is dus niet alleen voor mij moeilijk...  >:D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Niet helemaal Huub. De laatste 2 jaar (misschien iets korter) is er wel degelijk iets verandert in mijn aanschaf patroon (al was het alleen maar dat mijn beurs de bodem heeft bereikt). De eerste jaren is het van goedkoop naar duur gegaan, zelfs tot het punt dat er een set stond met een nieuwwaarde van ruim 11000 euro. Ik denk dan aan de Linn Ikemi cd speler, KR-VT20 eind en KR-P140 voortrap, Audio Physic Spark speakers en de nodige bekabeling.

Moet je nu eens kijken...een set van nog geen 2500 euro...Het heeft me dus heel veel geld gekost en veel plezier,spanning en frustratie opgeleverd. Ik merk nu dat ik eigenlijk net zo tevreden ben met het geluid als een paar jaar terug. Ik zoek ook niet meer naar het welbekende walhalla. Het walhalla zit hem voor mij nu in een cd van bv Tom Waits, Dead can Dance of Boudewijn de Groot waarbij ik heerlijk kan genieten.

Een in gestraalde stroomkabel of een zekering waar iemand over heen gepiest heeft zodat deze weer beter geleid.Zijn zaken die mij een tijd geleden enorm konden bekoren...nu gaat dat allemaal langs mij heen. Als ik soms de beschrijvingen lees van sets en hoe iedere aanschaf ze weer in hogere sferen doet brengen. Vraag ik me na 50 pagina's af: "Hoe ruk de set wel niet geklonken moet hebben die ze hadden op de allereerste pagina...".

Ik laat me, denk ik, niet meer gek maken...wat ik nu doe is geklungel in de ruimte zonder enige voor bedachte rade. Als ik een loopwerk te koop zie staan, kijk ik eerst naar de prijs. Als ik het geld heb ga ik me afvragen of het leuk zou kunnen zijn om te beluisteren, niet of het een verbetering met zich mee zal gaan brengen.

De spanning van een ander apparaat is wel iets wat ik altijd zal blijven houden..maar ik merk dat ik snel tevreden ben de laatste tijd.

Ik heb daarnaast wel 1 set gehoord die alles voor me had..

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

snikkeltje

Gefeliciteerd Huub, De eerste stappen naar "audiofiele" rust!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Kwabbernoot

Citaat van: R op september  7, 2007, 14:12:26
Lekker drastisch... Succes met je zoektocht. In welke prijsklasse kunnen we meedenken?
Huub, ik denk dat R hier bedoelde om mee te denken over de luidsprekers en niet de electronica.
Wel een mooie stap die je hebt genomen Huub alhoewel ik zelf toch eerst voor de speakers zou gaan. Maar goed, dat werkt bij jou dus blijkbaar niet. Succes met het vervolg.

@Hans: welke set was dat dan? Ik meende dat je ooit de set van Ruud hebt genoemd maar weet dat niet meer zeker.

Groeten...

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op september  7, 2007, 16:06:27
Huub, ik denk dat R hier bedoelde om mee te denken over de luidsprekers en niet de electronica.
Wel een mooie stap die je hebt genomen Huub alhoewel ik zelf toch eerst voor de speakers zou gaan. Maar goed, dat werkt bij jou dus blijkbaar niet. Succes met het vervolg.

@Hans: welke set was dat dan? Ik meende dat je ooit de set van Ruud hebt genoemd maar weet dat niet meer zeker.

Inderdaad, dat zal de set van Ruud zijn. Dat kan ik wel beamen. Moet je wel geld, geduld en ruimte voor hebben. Alle 3 ontbreken bij mij. :D

R zal inderdaad de luidsprekers bedoelen; voorlopig klinkt het prima met de Focal's en moet de set nog inspelen. Nu klinkt het al wat minder ongemakkelijk dan gisteren. Volgens mij kopen mensen die niet in inspelen geloven nooit wat nieuws, zodat ze geen idee hebben van het ongemak ervan. :-X

Maar als de Focal's er uit gaan heb ik een oorlogskas van zo'n 3500 euro. Het mag ook tweedehands zijn. De speakers moeten qua klank passen bij het Roksan-setje, die zijn hand niet omdraait voor pittig rock-werk. Maar ook klassiek moet er fatsoenlijk uitkomen. Liefst gemakkelijk plaatsbaar i.v.m. de acoustiek.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Perfectionist

Heerlijk om weer je stappen te lezen op je zoektocht naar de ideale set! Ik had jullie (Huub, Hans, Tjeb?, Rutt?) een beetje gemist hier.

Wel een beetje drastisch idd maar vaak bouw je het beste op van scratch af aan omdat je dan alle stappen in logische volgorde weer kunt doorlopen; methodologisch (om een duur woord te gebruiken) wel het meest zuiver.

Wel eeuwig zonder verder van de Focals Eelectra overigens; dat zijn zulke mooie luidsprekers....  :-X
Een beter forum begint bij jezelf.

DA BoSS

Zo Huub, was je die hele Hifi illusie - money jerker circus eindelijk zat?

Gefeliciteerd, lijkt me geen verkeerde zet. O0

wat voor speakers wil je naartoe?

iets eenvoudigs, of iets wat perfect matcht.
Misschien zelf monitor speakers??


mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

frank2

Ik kan alleen voor mezelf praten, ergens moet je stoppen, en hoewel ik zelf vlink kan doorgaan heb ik gelukkig een vrouw die mij tegenhoud. In mijn geval kan ik nog een heleboel dingen verbeteren qua set maar dit ga ik niet doen. Het is goed zo, het enige wat ik nu nog doe is de akoestiek iets proberen te verbeteren. Dat doet heel wat meer dan weer een nieuw kabeltje of cd speler.
In mijn geval een groot vloerkleed en de oude elder in de kamer leggen zodat er meer demping is wat bij mij thuis de bottleneck is.
Natuurlijk kan die akoestiek veeeel beter maar dat kost weer een vermogen..... ik heb voor mijzelf al besloten dat na paar kleine aanpassingen ik niets meer doe in de aanschaf. En verder gewoon lekker muziek ga luisteren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Rody

Heb je al wat foto's van de Roksan set?
Ik heb ze weleens zien staan en geloof ik ook heel kort gehoord.
Zag er prima uit in elk geval :)

chansig

Citaat van: Perfectionist op september  7, 2007, 18:08:20
Ik had jullie (Huub, Hans, Tjeb?, Rutt?) een beetje gemist hier.


Ik mag weer op het andere forum en daar liggen toch een beetje mijn roots.. :)

@Kwabber..het was inderdaad de set van Ruud..

@Huub als de tijd daar is kom ik graag weer langs om een beetje mee te helpen met zoeken, zo hoor ik ook weer eens wat nieuw en ander spul..

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

reMC

Huub, ik hoop voor je dat dit goed uitpakt :-\

blue-eyes

#767
Let er wel op dat sets veelal gericht zijn op een specifiek soort muziek. In de diverse "shoot-outs" en luistersessies kwamen veel mensen bij elkaar met een diversiteit aan smaak. Veelal was de conclusie dat een set was samengesteld op basis van de persoon zijn muziek voorkeur. Sterker nog, veelal bleek dat andere muziek soorten er minder op uitkwamen.

Let wel, bovenstaand zegt natuurlijk helemaal niets dat een set niet alles kan spelen, alleen ik begin er toch langzamerhand wel in te geloven, te vaak gehoord. Een muzieksoort vraagt een bepaalde weergave, en daar is bepaalde apparatuur nu eenmaal beter geschikt voor dan een andere.

Succes met je zoektocht! Als je echt je 3500 euro in 2e hands speakers stopt krijgt je superspeakers!

Ga je voor monitoren of staanders?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Perfectionist

#768
Citaat van: chansig op september  7, 2007, 19:52:32
Ik mag weer op het andere forum en daar liggen toch een beetje mijn roots.. :)

Had ik al begrepen. Kan me wel voorstellen.

Mijn roots liggen daar ook maar het bevalt me hier uiteindelijk veel beter.
Een beter forum begint bij jezelf.

aMUSEd

Citaat van: Blue-Eyes op september  8, 2007, 12:23:01
Let er wel op dat sets veelal gericht zijn op een specifiek soort muziek. In de diverse "shoot-outs" en luistersessies kwamen veel mensen bij elkaar met een diversiteit aan smaak. Veelal was de conclusie dat een set was samengesteld op basis van de persoon zijn muziek voorkeur. Sterker nog, veelal bleek dat andere muziek soorten er minder op uitkwamen.

Let wel, bovenstaand zegt natuurlijk helemaal niets dat een set niet alles kan spelen, alleen ik begin er toch langzamerhand wel in te geloven, te vaak gehoord. Een muzieksoort vraagt een bepaalde weergave, en daar is bepaalde apparatuur nu eenmaal beter geschikt in dan een andere.
Deze beleving heb ik ook.

Het lijkt me niet zo moeilijk om een set samen te stellen die goed presteert icm muziek van een genre. Wanneer je de set wilt samenstellen voor meerdere, echt verschillende, genres wordt het lastiger. Zo vind ik het lastig om een set samen te stellen die populaire (meestal niet al te fraai opgenomen) muziek en subtielere muziek goed weergeeft (quote van Huub: Ik luister zowel naar de Deftones als naar Shostakovich!). Ik denk dat dit aspect verantwoordelijk is voor veel van de veranderingen die sets doorgaan.
Het meest succesvolle wat je kan doen is de juiste balans voor jouw smaak vinden.. en wanneer je dat punt bereikt moet je daar blij mee zijn.. ook al worden niet alle soorten muziek optimaal weergegeven. Dit probleem los je volgens mij niet door meer geld uit te geven. Het zou me niet verbazen wanneer 'we' misschien wel meerdere keren op 90% van de juiste balans hebben gezeten maar dat we het gewoon niet accepteren dat er muzieksoorten zijn die niet optimaal klinken. Je kan natuurlijk ook voor elke muzieksoort een sets aanschaffen ;D.

Huub: Hoe is de balans in de Roksan set?
Ik hoop dat het afscheid van de Lavardin versterker goed uitpakt. De versterker kan imo overweg met veel soorten muziek. Het kan natuurlijk ook uiteindelijk gewoon je smaak niet zijn.

HuubF

#770
Citaat van: aMUSEd op september  8, 2007, 13:38:12
Huub: Hoe is de balans in de Roksan set?
Ik hoop dat het afscheid van de Lavardin versterker goed uitpakt. De versterker kan imo overweg met veel soorten muziek. Het kan natuurlijk ook uiteindelijk gewoon je smaak niet zijn.

De balans in de Roksan-set is perfect. Ik mis wat brille van de Lavardin maar verder wordt werkelijk elke soort muziek naadloos weergegeven.

Omdat ik deze set nu als referentie-set beschouw (hoewel het natuurlijk audiofieler kan) ben ik nu ook beter in staat de Focal speakers te beoordelen. Tot mijn stomme verbazing is er met het laag nu niets meer mis. De autoriteit van het Roksan-setje is dus behoorlijk groot en de Focal's kunnen dit gewoon aan. Wel is het hoog nu jammer genoeg wat minder: geen sprankeling en te weinig details. Dat ligt aan de speakers want dat was een aantal mensen al eerder opgevallen, alleen werd dat gecompenseerd door al die Sony cd-spelers en Siltech kabels. ;)

De volgende beslissing ligt dus in het verlengde van de eerste: de Focal's worden vervangen door een goed aangeschreven moderne mainstream-speaker die net als de Roksan-set alle muziek aankan. Waarschijnlijk wordt dit een Monitor Audio Silver RS6. Die heb ik al eerder ergens gehoord en tsja, daar was eigenlijk niets mis mee. Het kreng moet wel enorm lang inspelen, dus ik probeer 'm 2e-hands te krijgen.

Aldus ontstaat een voor een forumlid ongelofelijk saaie set waar ik wel verder mee kan als basis.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DA BoSS

#771
Hoi Huub,

Ik hoop dat je dit geen onbeleefde vraag vind, maar ik vraag me toch nog steeds een beetje af waarom heb je je wensen nou zo drastisch naar benenden hebt bijgesteld?

Was je de zoektocht gewoon zat?
Of ging het uiteindelijk teveel over (veel) geld?
Of wegens spijt om eerdere keuzes?
Desillusie wellicht?
Teveel blabla in de branche?
Of nieuwe vriendin oid?


mvg,



High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

(klinkt me toch een beetje of je je hobby van de afgelopen jaren rigoreus aan de wilgen wilt hangen?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

HuubF

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2007, 08:13:34
Was je de zoektocht gewoon zat?

Wel het volslagen ongerichte karakter ervan.

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2007, 08:13:34
Of ging het uiteindelijk teveel over (veel) geld?

Ik wil best veel geld uitgeven aan iets goeds, maar dan moet het ook écht goed zijn.

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2007, 08:13:34
Of wegens spijt om eerdere keuzes?

Ach, het is ook leerzaam. ;)

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2007, 08:13:34
Desillusie wellicht?

Wel een beetje, maar nu ik een andere weg ben ingeslagen heb ik het gevoel dat het een goede strategie is.

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2007, 08:13:34
Teveel blabla in de branche?

Dat vind ik juist wel meevallen. Het klankkarakter van het Roksan-setje klopt exact met wat er over geschreven is. Wel wordt er tamelijk oeverloos geouwehoerd over hifi door mensen die juist op 'de branche' afgeven.

Citaat van: DA BoSS op september 11, 2007, 08:13:34
Of nieuwe vriendin oid?

Dat wel, ja. ;D

Het wordt gewoon tijd voor een eigen weg. De malloten die beweren dat alles hetzelfde klinkt en inspelen onzin is hebben een deel van het gelijk: het hoeft niet duur te zijn om lekker te klinken. De halve garen die denken dat een andere condensator een wereld van verschil kan zijn hebben ook deels gelijk: veel aandacht en geld kan een set audiofieler doen klinken maar de kans op problemen neemt dan vreemd genoeg toe.

Er is eigenlijk niets mis met een set die volledig is afgestemd op de smaak van het volk, als je eigen smaak eigenlijk heel gewoontjes is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

garmtz

#774
Ik begrijp precies waarom je deze richting in bent geslagen. Mijn set is heel stabiel en dat hou ik graag zo. Dat heeft te maken met het feit dat ik veel heb kunnen beluisteren en testen voordat ik mijn 'droomset' vond. En die set is zo nauwkeurig gematcht qua componenten dat iedere verandering het een beetje uit balans trekt. SYnergie is een belangrijk iets en wordt het gemakkelijkst bereikt met componenten van hetzelfde merk, zo simpel is het...

Al enig idee van de speakers?

EDIT: Monitor Audio Silver RS6   :-X   (ik zou het niet doen, maar wie ben ik...)