Verlichting bedienen met Sony Ax4000 + x10 Wat heb ik allemaal nodig?

Gestart door Bionica, februari 6, 2007, 19:54:10

Vorige topic - Volgende topic

Bionica

Hallo,

Ik heb sinds kort een Sony RM-AX4000 Integrated Remote Commander, en kan daarmee ook verlichting bedienen via IR, mits ik volgens mij de:  IR7243 IR module van marmitek heb.

Mijn vraag is nu wat heb ik allemaal nog meer nodig??

Ik zie op de site van marmitek staan TM13, LM12 etc.

Wie kan mij ff goed uitleggen wat ik precies nodig heb?

Ik wil in eerst instantie mijn 12volt halogeen verlichting van de Gamma mee bedienen en dimmen, en ook eventueel later andere verlichting.

Maar nu heb ik gelezen dat bepaalde transformatoren(van 12volts halogeen setjes) niet geschikt zijn om te dimmen.. Kan iemand mij hier duidelijk in scheppen?

Heb intussen iets gevonden hierover dit verhaal:
CiteerNiet alle 12V halogeenverlichting kan zondermeer worden gedimd door X-10 modules. De oorzaak zit hem vaak in de gebruikte transformator. Wilt u een 12V verlichting gaan dimmen dan is dit alleen mogelijk wanneer de transformator van het type ringkern is, of dat er gebruik is gemaakt is van een elektronische transformator echter niet elke elektronische transformator zal zich laten dimmen. Het effect is dan knipperende verlichting of doorbrandende zekeringen.
Dit heeft niets te maken met de X-10 modules maar deze transformators kunnen simpelweg niet tegen een dimmer, welke dan ook.

Hoe weet ik of mijn transformator wel geschikt is?
Met zekerheid kunnen wij dat nooit zeggen. Maar algemeen geldt:
-Is de transformator zwaar, meer dan ca 500 gr en heeft deze een vierkante vorm dan is uw trafo niet geschikt voor X-10 modules.
-Is de transformator zwaar, meer dan ca 500 gr en heeft deze een ronde vorm dan is uw trafo waarschijnlijk geschikt voor X-10 modules.
-Is de transformator licht, minder dan ca 500 gr, dan kan de transformator geschikt zijn. Helaas niet alle typen.
Dit zijn slechts vuistregels welke in zijn algemeenheid zullen kloppen maar individuele gevallen kunnen afwijken.

Bron:www.elekhomica.nl

http://www.elekhomica.nl/product_info.php?products_id=325

Ik heb hier op het forum in diverse topics over x10 gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit.

Dus mocht iemand mij iets verder kunnen helpen,  alvast hartelijk bedankt :D

groeten,
Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

PM

De geschiktheid voor je verlichting is een moeilijk puntje.
Ik heb alleen 230v halogeen, dat werkt allemaal goed.

Verder heb je inderdaad de IR7243 nodig om IR om te zetten in X10 de TM13 heb je niet nodig.
Groeten, Peter

Bionica

Citaat van: PM op februari  7, 2007, 09:20:28
De geschiktheid voor je verlichting is een moeilijk puntje.
Ik heb alleen 230v halogeen, dat werkt allemaal goed.

Verder heb je inderdaad de IR7243 nodig om IR om te zetten in X10 de TM13 heb je niet nodig.

De TM13 is toch puur om het signaal van de marmitek AB's om te zetten naar X10?

Pioneer VSX-514 ../DV-668AV ../speakers ../Subwoofer SW-110 Oehlbach Coax interlink ..IXOS Component XHV-804  ../Sony KLV-S32A10E ../Gemkow Professional Powercord + Bals Shuko ../Logitech Harmony One../DIY MDF Speakerzuilen

PM

Ja, om RF om te zetten in X10 (van marmitek afstandsbediening of Pronto b.v.). Maar je gaat toch met infrarood werken?
Groeten, Peter

Bionica

NIEMAND???

GTDesign

Bionica

Citaat van: GTDesign op februari 10, 2007, 18:22:38
Ik had je toch een pm gestuurd ?

Jups maar misschien zijn hier mensen die ook 12volts halogeen verlichting gebruiken, maar zoals ik al zei, niet elke transformator vind het fijn om gedimt te worden.

:D

PM

Ik denk dat het toch heel specifiek voor jouw type trafo moet werken. Misschien kan je ze een keer bij iemand testen?
Groeten, Peter

Bionica

Subtiel Kickje

:D
Citaat van: PM op februari 12, 2007, 11:36:13
Ik denk dat het toch heel specifiek voor jouw type trafo moet werken. Misschien kan je ze een keer bij iemand testen?

Niemand in mijn omgeving heeft X10 e.d.