de ultieme cdr jitter offtopic topic nu met poëzie !

Gestart door Del member, januari 29, 2007, 19:06:56

Vorige topic - Volgende topic

redfox001

Maar Ub4b kennende post hij niet zo maar en hij vermeldt ook dat hij veel metingen en luisterproeven heeft gedaan om zijn resultaten in zijn geval te verifieren. Dat maakt de methode in ieder geval bruikbaar voor hemzelf als hij op zoek is naar goedkopere CDR's. Ik ben het wel met Sander eens dat het resultaat wel eens minder merkgebonden zou kunnen zijn en dat sommige cd's van het eene merk het beter zullen doen dan andere maar hopelijk hebben we nu een methode om dit te kunnen verifieren.

Ik ga er zeker beter naar kijken maar dan op de manier dat ik een cd brand eerst ga luisteren, vind ik hem goed dan ga ik meten. Want eigenlijk denk ik soms dat een MFSL die ik heb gebrand nu en dan wat minder is  ???

Draiz

Garmt, mijn kritiek lag niet eens bij de inhoud maar bij de toonzetting. Van het begin af aan doet Sander alsof UB4B een kleuter is die in de hoek gezet moet worden. Fijne vent, ..... Dat zijn geen woorden om een reply mee te beginnen. En dan nogmaals, wat er zich in jouw bovenkamer afspeelt... Ook al een non argument. Ub4b heeft aangegeven dat hij ondanks Sanders kritiek in zijn zienswijze gelooft en dat hij dus niet van mening veranderd door Sander. Ieders goed recht toch? Maar ik zie niet dat UB4B Sander als persoon aanvalt en andersom zie ik dat duidelijk wel. Ik kan niet beoordelen wie van de twee gelijk heeft en wie er de meeste kennis/het beste gehoor heeft maar daar gaat het me ook helemaal niet om!
Sonus Faber                                           Nord Ost                               Lexicon           Chord           Tag Mclaren       Velodyne   
Cremona Auditors + Center       Red Dawn + Super Flatlines  + Tyr            MC12          SPM 1900           CDT20R             DD12

Del member

Citaat van: Draiz op maart 12, 2007, 22:41:44
Ub4b heeft aangegeven dat hij ondanks Sanders kritiek in zijn zienswijze gelooft en dat hij dus niet van mening veranderd door Sander.

Even off-topic toelichting

Als je in je vriendenkring aan het ene uiterste een aantal ingenieurs hebt (vier jaar voor Alcatel gewerkt in de DSL ontwikkelings afdeling) en aan het andere uiteinde mensen die voornamelijk vanuit hun gevoel leven (veel mensen hebben van kindsaf aan afgeleerd om op hun gevoel te leren vertrouwen omdat we in een westerse denkmaatschappij leven - denkwerk is ons export product - de site van Sander is een klassiek voorbeeld daarvan hij doet dat soort zaken blijkbaar fulltime) en beide hun goede en slechte eigenschappen hebben dan is in zowat alles wat ik tot nu toe doe er een gulden middenweg geweest. Deze zienswijze van zowel kritisch zijn als open staan voor dingen die ik NOG NIET kan bewijzen heb ik al dikwijls gepost je kan me op dat gebied niet meer van m'n stuk brengen. Wie in een van beide uitersten belandt heeft volgens mij geen aarding met de realiteit.

Oh ja er zijn mensen die het leuk vinden me te vernederen (dat denken ze tenminste) met psychiaters (liefst dan nog per PM) ...

Ik vind het een eer ... hoe kon je het raden .... het zal wel intuitie geweest zijn leuk dat je dat ook nog hebt (en je zal toegeven dat dat allemaal dikke zever is). Ik ben immers zoon van een gerenommeerd psychiater/neuroloog uit Gent - audiofiel in hart en nieren. Lenco 75, Celestion Ditton 33, Akai reel2reel decks en Technics equipment daarmee ben ik in m'n kinderjaren mee opgevoed.

Omdat ik bewust kies om een ander beroeps traject te bewandelen (dokters hebben we in de familie sinds de jaren 1400 't is echt een duidelijk patroontje als je die gigantische stamboom voor je hebt - je kan er een tafel mee dekken) heb ik ook de schaduw zijde van dit soort beroepen kunnen bekijken, door er zelf niet mee in te stappen.

Als ik dan analyseer hoe psychiaters en dokters werken dan merk ik hoe mis ze de bal soms slaan. Er zijn ook goede dingen gebeurd mijn vader heeft bvb in Gent electroshock therapie verbannen. Toch blijft de psychiatrie in vele opzichten barbaars omdat ze net zoals de mentale rationele wetenschappers niet open staan voor zaken zoals voorgevoel, intuitie .... het wordt dan schizofrenie, bipolar disorder, ..... steek de mensen in een hokje geef iets wat het onderdrukt ipv geneest en verkoop het als geneesmiddel. Onderdruk wat je niet mentaal kan begrijpen.

Fijn is dat die kwak industrie en ondertussen mag iedereen belasting betalen voor de zorgverzekering :)  Net zoals een klassieke dokter die niet weet waarom je ziek bent dan is een virusje het ideale excuus - schrijf maar antibiotica voor. Het andere uiteinde is ook niet de heilige graal er zit redelijk wat kwak tussen. En er zijn oprechte dingen die werken waarvoor er nog geen wetenschappelijke verklaringen zijn.

De realiteit zit er ergens tussenin. En dat geldt voor alles. Er is mistens even veel kwak in de wannabe wetenschappelijke wereld (meestel gesponsord of met commerciële belangen) als in de alternatieve gevoelswereld en bijhorende industrie. Het is de levenskunst met beide bewust om te gaan en niet in een van beide uitersten te belanden :)

Mensen die fel reageren in deze topic zitten in één van zulke uitersten.

garmtz

Ik snap je standpunt ub4b en ik ga er een heel stuk in mee ook, immers neig ik ook vaak meer naar een holistische kijk die alles in zich heeft dan een 1-dimensionale beleving, maar is dit topic niet juist bedoeld geweest om op een vrij wetenschappelijke manier verschillen tussen brand-methodieken en discs te vinden? Het is mijn topic niet, maar het lijkt zo of je off-topic gaat in je eigen topic. Kijk, zolang jij dat o.k. vindt, blijf ik eraf... ;)

garmtz

Citaat van: Draiz op maart 12, 2007, 22:41:44
Garmt, mijn kritiek lag niet eens bij de inhoud maar bij de toonzetting. Van het begin af aan doet Sander alsof UB4B een kleuter is die in de hoek gezet moet worden. Fijne vent, ..... Dat zijn geen woorden om een reply mee te beginnen. En dan nogmaals, wat er zich in jouw bovenkamer afspeelt... Ook al een non argument. Ub4b heeft aangegeven dat hij ondanks Sanders kritiek in zijn zienswijze gelooft en dat hij dus niet van mening veranderd door Sander. Ieders goed recht toch? Maar ik zie niet dat UB4B Sander als persoon aanvalt en andersom zie ik dat duidelijk wel. Ik kan niet beoordelen wie van de twee gelijk heeft en wie er de meeste kennis/het beste gehoor heeft maar daar gaat het me ook helemaal niet om!

Snap wel waar jouw gevoel vandaan komt, maar tja, ik kan natuurlijk niet modereren op een manier van uiten, tenzij het echt naar schelden en modder gooien gaat. Wel kan ik aangeven dat het belangrijk is elkaar in elkaars waarde te laten en wellicht posts 2x door te lezen voor ze te posten... ;)

Del member

Citaat van: garmtz op maart 12, 2007, 23:53:48
Ik snap je standpunt ub4b en ik ga er een heel stuk in mee ook, immers neig ik ook vaak meer naar een holistische kijk die alles in zich heeft dan een 1-dimensionale beleving, maar is dit topic niet juist bedoeld geweest om op een vrij wetenschappelijke manier verschillen tussen brand-methodieken en discs te vinden? Het is mijn topic niet, maar het lijkt zo of je off-topic gaat in je eigen topic. Kijk, zolang jij dat o.k. vindt, blijf ik eraf... ;)

Het doel van de topic is een link te leggen tussen hoorbare verschillen uit het verleden (toen ik nog niks kon meten wel vaststellen gehoormatig dat er een serieus verschil was en ik toen al gevoelsmatig een indruk had van "deze opname uit eenzelfde reeks is de meest juiste") met hoorbare verschillen in het heden die blijkbaar aan eenzelfde wetmatigheid voldoen, maar daarvoor moet je een klein beetje breder durven denken ipv 1 dimensionaal.

Vandaar de korte toelichting. Het kan enkel helpen om in te zien hoe ik tot meer hollistische conclusies ben gekomen ipv de louter de klassieke 1d (of 2d of 3d) beschouwing.

garmtz

Roeland22

Citaat van: ub4b op maart 12, 2007, 23:40:26
Even off-topic toelichting

Oh ja er zijn mensen die het leuk vinden me te vernederen (dat denken ze tenminste) met psychiaters (liefst dan nog per PM) ...

[alyseer hoe psychiaters en dokters werken dan merk ik hoe mis ze de bal soms slaan. Er zijn ook goede dingen gebeurd mijn vader heeft bvb in Gent electroshock therapie verbannen.

En er zijn mensen waar je tig keer iets vriendelijk tegen kan proberen uitleggen en het dan nog niet snappen en op hetzelfde blijven doordrammen, waardoor je maar even de platvloerse behandeling moet bovenhalen in de hoop dat dat dan wel begrijpelijk is (al is die hoop ook maar ijdel gebleken).

Electroshocktherapie verbannen is nooit gebeurd in Gent (wordt nog heel frequent toegepast in t UZ) en is daarenboven een van de meest effectieve therapiëen voor een zware depressie (nog steeds). En hoewel zoiets barbaars klinkt is het dat niet...
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro

Del member

Citaat van: Roeland22 op maart 13, 2007, 07:51:46
En er zijn mensen waar je tig keer iets vriendelijk tegen kan proberen uitleggen en het dan nog niet snappen en op hetzelfde blijven doordrammen,

Ja kijk eens in eigen spiegel he Roeland. Wat je anderen verwijt dat doe je meestal zelf.
Zo beschuldig je mij nu al enkele weken dat ik vooroordelen tegen jou poneer.
We zullen deze PM's hier maar niet bovenhalen of je waarde als reviewer keldert helemaal.

Citaat van: Roeland22 op maart 13, 2007, 07:51:46
waardoor je maar even de platvloerse behandeling moet bovenhalen in de hoop dat dat dan wel begrijpelijk is (al is die hoop ook maar ijdel gebleken).

Electroshocktherapie verbannen is nooit gebeurd in Gent (wordt nog heel frequent toegepast in t UZ) en is daarenboven een van de meest effectieve therapiëen voor een zware depressie (nog steeds). En hoewel zoiets barbaars klinkt is het dat niet...

Electroshock is id jaren 70 oa verbannen in de Mater Dei, een toch wel belangrijkere instelling dan de K12 van 't UZ als het op menselijke aanpak aankomt.

Electroshock is de voodoo van de psychiatrie, een techniek waarvan ze niet precies weten hoe het werkt maar vermoeden door synaptische verbindingen kapot te maken moet het brein zich geforceerd herstellen.
Dit is inderdaad BARBAARS in de wetenschap dat het onderbewustzijn eigenlijk al deze tools al heeft (een klassiek geschoolde psychiater uit de jaren 70 heeft daar geen kaas van gegeten) en men deze barbaarse technieken moet forceren, wellicht is psychotherapie & hypnotherapie te langdradig of te duur. "een van de meest effectieve therapiëen" duid op 1) economisch belang 2) er zijn nog andere therapieën (gelukkig maar).

Er zijn voldoende andere technieken om mensen uit hun depressie te halen met minder ingrijpende technieken dan electroshock. Maar het UZ is en blijft een economische instelling , geneeskunde aan de lopende band. Het UZA is niet beter. Als ze met een aantal shocks ervan geraken (ongeacht de lange termijns shit) of met kostelijkere maar niet ingrijpende technieken dan moet ik er geen plaatje bij maken hoe zo'n berdrijf werkt. Net de colruyt van de geneeskunde.

Roeland22

Mja, jij beschuldigt mij na het misbruiken van mijn gastvrijheid van het hebben van een "gigantisch vooroordeel". Dat verwijt ik je. Dat is onbeleefd, onwelvoeglijk etc. Ik laat je bij mij binnen, laat je mijn faciliteiten gebruiken en daar bedank je me voor door me een beetje te gaan zitten beledigen.

Jij leidt daaruit af dat ik niet tegen kritiek op mijn set kan en enkel jaknikkers rondom mij wil. En dat blijf je doen zelfs nadat ik je herhaaldelijk heb duidelijk gemaakt dat jij van mijn set mag vinden wat je wil. Dat je hem zelfs mag vinden klinken naar een Neanderthaler met een mammoetdrol in zijn neus. Ik heb daar geen enkel probleem mee.

Waar ik wel een probleem mee heb is het misbruiken van iemands gastvrijheid om die dan vervolgens een beetje publiekelijk te gaan zitten beledigen. DAt is iets totaal anders dan het hebben van kritiek op mijn set. En dat je dat niet wil/kan snappen is diep en diep triest en zegt heel veel over hoe jij bent en denkt.

Die shootout was enkel en alleen ten jouwer behoeve en voor jouw plezier, niet het mijne. En dan had je zelfs nog het lef om te blijven nadat ik verschillende malen had gevraagd om te vertrekken daar mij vriendin was thuisgekomen en wij nog moesten avondeten (om 21U...). Dit was een gegeven dat ik je op voorhand reeds verteld had ook...

Ik weet niet in wat voor een wereld jij leeft Ub4b, maar ik leef in een wereld waarin een opvoeding genoten hebben en weten wat beleefdheid is bijna vanzelfsprekend is.
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro

dekkersj

Citaat van: ub4b op maart 13, 2007, 00:03:51
Het doel van de topic is een link te leggen tussen hoorbare verschillen uit het verleden met hoorbare verschillen in het heden die blijkbaar aan eenzelfde wetmatigheid voldoen[...]
Hoe heb je die hoorbare verschillen vastgesteld? Heb je dat blind getest?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

dazzdax

Mensen, even iets anders: volgens mij is er ooit een demo geweest waar men een jitterrijke bron vergeleek met een jitterarme bron. De verschillen tussen veel en weinig jitter worden pas hoorbaar als je een bron met weinig jitter hebt gehoord. Mijn vraag is derhalve: is de hoeveelheid jitter echt zo essentiëel? Ik heb het dan niet over zeer veel jitter vs heel weinig jitter, maar tussen gemiddelde jitter (zoals dat het geval is bij de meeste CDP's) en heel weinig jitter (bij de duurste digitale front ends). Verder is het toch zo dat jitter het geluid aangenaam kan kleuren? Kortom: het motto "Jitter über Alles" gaat niet altijd op.

Chris

Joris1971

Wat een gezeur allemaal om die jitter! Alsof je niks beter te doen hebt.

garmtz

Joris, wellicht is het beter dit soort opmerkingen gewoon niet plaatsen of uit dit topic weg te blijven. Bij voorbaat dank.

visitor

Citaat van: dazzdax op maart 13, 2007, 13:58:35
Mensen, even iets anders: volgens mij is er ooit een demo geweest waar men een jitterrijke bron vergeleek met een jitterarme bron. De verschillen tussen veel en weinig jitter worden pas hoorbaar als je een bron met weinig jitter hebt gehoord. Mijn vraag is derhalve: is de hoeveelheid jitter echt zo essentiëel? Ik heb het dan niet over zeer veel jitter vs heel weinig jitter, maar tussen gemiddelde jitter (zoals dat het geval is bij de meeste CDP's) en heel weinig jitter (bij de duurste digitale front ends). Verder is het toch zo dat jitter het geluid aangenaam kan kleuren? Kortom: het motto "Jitter über Alles" gaat niet altijd op.

Chris

Ik heb een tijdje geleden mijn Philips DVD-963SA als transport vervangen een Denon DCD-1500AE cd speler. Deze Denon heeft volgens de metingen heel lage jitter op zijn digitale uitgang en is daardoor volgens mij goed bruikbaar als cd transport. Het verschil tussen de Philips en de Denon als transport gebruikt in combinatie met mijn Lexicon MC-8 is duidelijk. Het geluid is minder hard, dynamischer, minder compressie, diepere en strakkere bas, natuurlijker, ... . Dus voor mij een duidelijk verschil tussen de Philips en de Denon alhoewel de Philips ook al redelijk deftig is op zijn digitale uitgang.

Als ik mij niet vergis heeft er lang geleden een interessant artikel in Stereophile gestaan over jitter en de invloed ervan. Mogelijks staat dat artikel ook ergens op hun website.

dekkersj

Citaat van: Erwin op maart 13, 2007, 16:31:23
Ik heb een tijdje geleden mijn Philips DVD-963SA als transport vervangen een Denon DCD-1500AE cd speler. Deze Denon heeft volgens de metingen heel lage jitter op zijn digitale uitgang en is daardoor volgens mij goed bruikbaar als cd transport. Het verschil tussen de Philips en de Denon als transport gebruikt in combinatie met mijn Lexicon MC-8 is duidelijk. Het geluid is minder hard, dynamischer, minder compressie, diepere en strakkere bas, natuurlijker, ... . Dus voor mij een duidelijk verschil[...]
Hoe heb je dat vastgesteld? Blind?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

visitor

Citaat van: dekkersj op maart 13, 2007, 16:33:26
Hoe heb je dat vastgesteld? Blind?

Groet,
Jacco

Dat was niet echt nodig. Het verschil was heel duidelijk.

dekkersj

Citaat van: Erwin op maart 13, 2007, 16:43:51
Dat was niet echt nodig. Het verschil was heel duidelijk.
Dat zeggen ze allemaal, totdat die blinde test er echt komt. Dan blijkt dat er gegokt wordt.

Groet,
Jacco

Del member

Citaat van: dekkersj op maart 13, 2007, 16:51:19
Dat zeggen ze allemaal, totdat die blinde test er echt komt. Dan blijkt dat er gegokt wordt.

Groet,
Jacco

blinde testen zijn trouwens niet altijd de heilige graal
audioforum had ooit een blinde kabeltest

er werden zodanig lange stukken gedraaid en met zoveel kabels gewisseld dat mensen de kluts kwijt geraakten
en vermoeid werden en dan lukt het al helemaal niet om nog consistent te luisteren

Sander Sassen

CiteerDat zeggen ze allemaal, totdat die blinde test er echt komt. Dan blijkt dat er gegokt wordt.

Of dat men de bron met de meeste jitter toch beter vindt klinken. Bv. de DCD-1500AE van Denon heb ik hier recentelijk nog gehad, gauw weer dichtgeschroefd, kennelijk is men bij Denon de handleiding hoe een nette CD-speler te bouwen kwijtgeraakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

dekkersj

Citaat van: ub4b op maart 13, 2007, 16:55:47
blinde testen zijn trouwens niet altijd de heilige graal
audioforum had ooit een blinde kabeltest

er werden zodanig lange stukken gedraaid en met zoveel kabels gewisseld dat mensen de kluts kwijt geraakten
en vermoeid werden en dan lukt het al helemaal niet om nog consistent te luisteren

Wat voor kabels waren dat?

Groet,
Jacco

visitor

Citaat van: dekkersj op maart 13, 2007, 16:51:19

Groet,
Jacco

Ik had veel liever geen aparte CD speler/loopwerk gekocht. Dat had mij geld, plaats en moeite gespaard. Het verschil tussen mijn DVD speler als transport of mijn CD speler als transport was van die aard dat ik bij gebruik van de DVD speler geen zin had om muziek te luisteren en als ik al luisterde was dat nooit lang. Ik kon er echt niet van genieten. Sinds ik de Denon CD speler als transport gebruik, vind ik het jammer als er een goed programma op TV is omdat ik dan geen muziek kan luisteren. ;) Dat zegt voor mij meer dan genoeg en meer dan gelijk welke blinde test.

Ik heb trouwens nog een interessant verhaaltje hierover. Een tijd geleden was ik op zoek naar een D/A convertor en mijn oog was gevallen op een Cyrus DAC-XP. Toen we uitgebreid hadden getest of de Cyrus CD8x/DACXP combinatie nu echt beter was dan de Cyrus CD8x als standalone speler, vroeg ik om eens een DVD speler als transport te gebruiken. Ik vroeg dit omdat ik had gelezen dat de DAC-XP soms problemen had met 'locken' op een digitaal signaal bij sommige DVD spelers. Toen de winkelier zo vriendelijk was om een Marant DV-8300 aan te sluiten als transport, bekeken we elkaar na een paar seconden luisteren met dezelfde verwarde blik en dezelfde opmerking. Dit was heel duidelijk een stuk minder. Langer dan een halve minuut hebben we dan ook niet geluisterd naar deze combinatie. Het was hier dus zeker niet de bedoeling om verschillen tussen transporten te zoeken en toch hoorden we beide na een paar seconden dat er wel degelijk een groot verschil was tussen de CD8x of de DV-8300 als transport. Voor mij is dit minstens even goed als een blinde test. ;)

visitor

Citaat van: Sander Sassen op maart 13, 2007, 16:56:39
Of dat men de bron met de meeste jitter toch beter vindt klinken. Bv. de DCD-1500AE van Denon heb ik hier recentelijk nog gehad, gauw weer dichtgeschroefd, kennelijk is men bij Denon de handleiding hoe een nette CD-speler te bouwen kwijtgeraakt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik wil hier niet in discussie gaan of een nette speler belangrijk is voor lage jitter. Dit is niet belangrijk voor mij en daar ging het ook niet over. Je opmerking doet hier dus helemaal niet terzake en geeft alleen maar (bewust?) aanleiding tot misinterpretatie.
Hier alvast een foto van de binnekant van een DCD-1500AE. Het kan slechter zou ik zo denken. ;)

visitor

Citaat van: Sander Sassen op maart 13, 2007, 16:56:39
Of dat men de bron met de meeste jitter toch beter vindt klinken. Bv. de DCD-1500AE van Denon ...

De Denon DCD-1500AE (en grotere broer) is getest en gemeten in een degelijk tijdschrift dat ik thuis liggen heb. Daaruit bleek dat dit toestel heel lage jitter had. Je insinuatie is dus volledig ongegrond volgens mij.

Sander Sassen

CiteerDe Denon DCD-1500AE (en grotere broer) is getest en gemeten in een degelijk tijdschrift dat ik thuis liggen heb. Daaruit bleek dat dit toestel heel lage jitter had. Je insinuatie is dus volledig ongegrond volgens mij.

Wie zegt dat ik jitter gemeten heb? Dat beweer ik niet hoor, alleen dat de opbouw van dit apparaat van geen kanten klopt, bv. het gebruik van enkelzijdige print in een apparaat waar signalen tot ettelijke tientallen MHz gewoon zijn is gelijk een weggever dat de ontwerper aan de verkeerde zaken geld heeft besteed.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite