Het scherpte "probleem" na een calibratie op Sony TV.

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 26, 2003, 17:50:57

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Erg vaak zie ik mensen die zeer tevreden zijn over de gehele calibratie maar die vallen over het schijnbare verlies aan scherpte.

Dit is niet de waarheid.
Wat scherpte doet in een beeld is het toevoegen of accentueren van overgangen, dit maakt het beeld voor het oog zeer scherp, maar wat er in realiteit gebeurt is dat er juist verschrikkelijk veel detail verloren gaat.

Bij de calibratie gebruik ik daar een speciaal patroon voor genaamd SHARPNESS patern, dit wordt gechecked met een 200TVL patroon. Dit wordt ook getoond gedurende de calibratie.

Vooral van mensen met Sony TV's hoor ik de klachten het meest, het feit hierin is makkelijk te verklaren alleen binnen de filmstand is het mogelijk de SVM uit te schakelen, maar dan nog is het beeld niet 100% te krijgen door het terug brengen van de sharpness, er moet dus altijd een compromie gekozen worden.

Dat compromie zal voor veel mensen even wennen zijn, maar na een paar dagen kijken zul je niet meer kunnen wennen aan het keiharde beeld dat je ziet als je de scherpte nog verder omhoog draait.

Bij de Sony beeldbuizen is er echter voorzover ik nu weet geen manier om gestoken beeld te krijgen met alle resolutie zonder een soort waas over het beeld, vandaar dat ik alleen op de Sony buizen kies voor een compromie.

TOCH is dit wel DE manier om de maximale resolutie te zien en te houden. Natuurlijk is iedereen vrij om de scherpte verder op te draaien, maar onthoudt wel dat bij de stand die ik kies je al ongeveer 20% van je detail kwijt bent (die ook niet terug te krijgen is in deze serie TV's), draai je hem boven mijn setting zal dit verlies verder oplopen tot gemiddeld 50%.

Het beeld LIJKT scherper maar wat je ervoor terug krijgt een artifact dat omrandingen benadrukt en dit gaat automatisch ten kosten van de echte detailiring van een beeld.

Persoonlijke keuzes gaan natuurlijk altijd voor op vastgestelde regels, immers de klant moet blij zijn met zijn TV. Maar ik wil het hier wel even uitleggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Meeuwtje

Goedemorgen Frank,

Ikzelf heb ook een sony tv, de 28 FX 66, hoe zit 't hiermee qua beeld en scherpte? Ik vind 'm nu niet zo heel scherp en een vriend van mij (Armand Govaia) zei dat ik eens moest vragen naar ISF Callibratie.
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 706s3 / B&W HTM72s3 / B&W 707s3 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

J.A.F._Doorhof

Hi,

Bij de calibratie wordt het algehele beeld aangepakt, dus ook scherpte.
Normaliter is na de calibratie de TV ook scherper dan voorheen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Meeuwtje

Beste Frank,

Dus dit kan ook bij mijn Sony toestel?
Ik las in jou 1ste bericht dan van die mensen nogal wat klachten komen als hun tv gecallibreert is.
Pana 65GZW954 / Denon X4700 / Rotel 1565 / CXUHD 4K HDR / Zidoo Z9X / Dune Real Vision / B&W 706s3 / B&W HTM72s3 / B&W 707s3 / B&W asw610 / SVS Prime Elevation (Atmos)

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ik zie niet waar ik dat zo geschreven heb.
Mensen met een Sony TV moeten nogal wennen aan het beeld omdat Sony standaard enorm veel digitale scherpte toevoegt, nu moet ik eerlijk bekennen dat het bij de nieuwere toestellen een stuk beter is.

Tevens laat ik tegenwoordig iets scherpte aan staan voor de klant, waardoor de "pijn" wat verzacht wordt :D.

Ik doe dit nu ruim 2 jaar en heb geloof ik 3 mensen die niet tevreden zijn met hun calibratie (ik laat in het midden waar dat aan ligt :D), dus dat valt wel mee, toch ?

MvrGr.
Frank
Custom installer

MB

Frank,

Je zegt dat je voor sony tv's een compromis moet sluiten voor wat betreft de scherpte instelling. Betekent dit nu dat sony tv's een minder goed eindresultaat hebben na een calibratie dan zeg maar een philips tv.
Ik ben namelijk bezig met het uitzoeken van een nieuwe 82 cm breedbeeld tv en twijfel tussen een sony of een philips.

Marcel

J.A.F._Doorhof

Hi,
Nee, zoals ik boven al aangeef zijn de nieuwe modellen anders dan de oudere modellen.
Bij de nieuwe modellen is er ook niet echt een OFF stand voor sharpness maar kan ik het wel veel beter doseren.

Bij de oude modellen was het OF iets edge enhancement OF een te soft beeld.
Bij de nieuwe modellen zitten hier ongeveer 4 stappen tussen, dus kan ik het nog fijner afstellen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

digipaps

J.A.F._Doorhof

Volgens mij heb ik die al een paar keer gedaan, maar met alle exusses :D ik zie zoveel TV's dat ik de nummers niet echt onthoudt tenzij er ECHT iets MIS is met een TV.

MvrGr.
Frank
Custom installer

digipaps

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  9, 2004, 21:54:23
Volgens mij heb ik die al een paar keer gedaan, maar met alle exusses :D ik zie zoveel TV's dat ik de nummers niet echt onthoudt tenzij er ECHT iets MIS is met een TV.

MvrGr.
Frank

Het is je vergeven Frank  :D, ik zie het wel.. ;)

Digipaps

digipaps

Hallo Frank, ik heb je PM gestuurd betreffende de Sony KV-24WX1D...die bij mij op zolder staat.
De TV in woonkamer is perfect, echter die op zolder heeft een gekanteld beeld.....rechts hoger dan links..

Weet jij hier raad mee..??

groet, wil (digipaps)

J.A.F._Doorhof

Hi,
Er zit een kantel functie in het toolbox menu als het goed is.
SOMMIGE Sony's hebben die kantel functie echter niet.

Ik heb al per PM geantwoord.
Custom installer

Snel beantwoorden

Waarschuwing: er is al ten minste 60 dagen geen nieuw bericht geplaatst in dit topic.
Tenzij je zeker weet dat je hier wilt reageren, overweeg je beter om een nieuw topic aan te maken.

Naam:
E-mail:
Verificatie:
Laat dit vak leeg alsjeblieft:
Typ de afgebeelde letters over
Luister naar de letters / Vraag een andere afbeelding aan

Typ de afgebeelde letters over:

Hoeveel is 20 plus vijf min een:
Wat is de afkorting voor high dynamic range:
Sneltoetsen: gebruik ALT+S om te verzenden/posten, of ALT+P om te bekijken