Jannis' stereo-HT in opbouw -- keuze televisie

Gestart door Jannis, januari 9, 2007, 16:55:24

Vorige topic - Volgende topic

Jannis

Wat heb ik nu?
Eigenlijk... nog helemaal niets! Ik begin dus bij 0.
- Een oude veel te kleine Grundig vissenkom tv uit mijn studententijd  :P
- Wél een meer dan prima signaal via mijn schotel-setup (waar ik wel alvast een beetje trots op ben  :)). Het betreft een Visiosat bisat schotel met Inverto LNB's die aan een Triax disecq-switch zitten en via Belden coax gekoppeld zijn aan een Topfield 5000Ci ontvanger met Aston cam.

Wat moet er komen?
- Een nieuwe tv
- Een stereo set (geen multikanaals -- dus versterker, cd/dvd, kabels, luidsprekers, the lot...).
Het gaat een dure periode worden maar ik heb er zin in :)

Ik zal straks iets meer posten over onze zoektocht naar een nieuwe tv.

Gisteren besteld (jawel, het eerste onderdeel is een feit!): QED AV2115 SQART (om straks de tv fatsoenlijk op de Topfield aan te kunnen sluiten -- ik gebruik nu nog de standaardkabel van Topfield voor mijn vissenkom).

Jannis

Weer een onderdeel besteld... Een SqueezeBox 3 (wired)! Om straks lekker internetradio en mijn iTunes library (Powerbook G4) te kunnen beluisteren op mijn stereo set. Kan 'm één dezer dagen ophalen.  O0

robert1325

Heel leuk en handig dingetje !     Nu nog een T-amp  O0
T-amp - Jamo J72 studio monitors.

Jannis

De televisiekeuze

Al maanden zijn we aan het wikken en het wegen, kijken en lezen (tests, ervaringen, etc.)...

We begonnen bij 32" LCD, wel gecharmeerd van Sharp. Bleef wel een beetje zitten met het backlight-issue van LCD tv's. In de winkel zul je er weinig van zien -- maar hoe gedraagt een tv zich in je woonkamer in het donker? En toch vaak bij LCD's die artefacten bij bewegende beelden (vooral bij scherpe randen). We keken iig naar de modernere series LCD's. Ook Panasonic was erg mooi. Toen tegen de 32PF9731 van Philips gestoten... met Ambilight... erg mooi (scherpste beeld dat ik tot nu toe heb gezien van 'n LCD). Niet goedkoop... en wat een lompe kast eingenlijk! Toen ik begon te meten, scheelde die 32" bijna niks met een 37" van andere merken...

Dus ook maar eens naar 37" gekeken (makkelijk te doen voor de prijs van die Philips). Zodoende voor het eerst ook tegen plasma aangelopen. Eigenlijk nooit in overweging genomen.

Toen stond daar de Panasonic 37PV60 en allemachies... wat een lekker beeld... super zwartwaarden, niks artefacten, wel minder scherp (eerder analoog qua beeld, maar uiteindelijk eigenlijk erg lekker voor de ogen). En daarnaast hing de 42PV60, de 42" variant dus.  :o :o

Eerst dachten we... 42"... is toch veel te groot joh! Na een minuutje of 10 naar het scherm te kijken ging het meevallen... en zijn we 'verliefd' geworden op dit toestel. Oh jee. Na deze ontmoeting meteen tests en gebruikerservaringen van deze tv gaan lezen en wat blijkt: overal wordt hij de hemel ingeprezen.

Maar nu de vraag... gaat hij passen in de woonkamer? Zowel qua maten (hij komt op een muur tussen twee deuren), optisch (oogt het niet érg overdreven?) en kijkafstand (3.10m). Om dit uit te proberen creatief aan de slag gegaan met tape (zie attachments). En hij blijkt tussen de deuren te passen, met zelfs nog ruimte over aan beide kanten.

Nu heb ik wat meningen nodig om me over de streep te trekken (of niet :))...

Wat denken jullie van de Panasonic 42" PV60 in deze ruimte (woonkamer ca 25m2):

• Past het netjes qua maat (aan het begin leek het wel érg groot, nu begint het te wennen)
  • Past het qua kijkafstand (3.1 meter)?

Jannis

Gezien vanuit het bankstel:

PS: de doos rechtsonder is een 32" LCD die ik nagebouwd heb uit karton --  ter vergelijk.

PS2: excuses voor de brakke telefooncam-plaatjes  :-[

Jannis

Ter vergelijk een 32" LCD tv:

FrankB

Gewoon doen, indien je het estetisch verantwoord vindt. Qua grootte van de tv en de kijkafstand kan het op zich wel (bioscoopervaring >:D)), maar het wordt wel een dominant ding in de kamer.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jannis

Nu heeft de PV60 op zich het voordeel dat deze geen al te opvallen de kast heeft (zilver). Het is iig geen Pioneer van glimmend zwart pianolak :)

FrankB

Citaat van: Jannis op januari  9, 2007, 19:54:43
Nu heeft de PV60 op zich het voordeel dat deze geen al te opvallen de kast heeft (zilver). Het is iig geen Pioneer van glimmend zwart pianolak :)

Maar 42" blijft GROOT, glimmende rand of niet ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Jannis

True :P

Gelukkig nog wel wat ruimte over aan beide kanten :)

Jannis

Argh... de iTV van Apple kost 299,-...

Moet ik de Squeezebox afbestellen???

Voordeel van de Squeezebox: prachtig ingebouwd scherm (tv hoeft niet aan).
Voordeel van de iTV: ingebouwde harddisk, m'n mac hoeft niet aan te staan om mp3's te streamen. Plus films af kunnen spelen, etc.

???

R

Nee ik zou hem lekker door laten lopen. Bewezen product tegenover nieuwkomer. Als echte early adopter lever je meestal wel iets in. Verwacht ook niet teveel van de film functie. Waarschijnlijk is het alleen eigen itunes filmcontent en in 480 of 720 resolutie. Denk niet dat je zomaar alles kan streamen.

Jannis

Hm ja wellicht heb je gelijk...

Het enige 'nadeel' van de Squeezebox is dat je PC/Mac aan moet staan vanaf waar je muziek wil streamen.

Ik denk dat ik -als ik het echt als een gebrek ga ervaren- dan wel een oplossing kan zoeken, bijv. in de vorm van netwerkstorage of 'n mac mini.

Video afspelen is voor mij niet echt interessant, dus daar biedt de iTV mij geen toegevoegde waarde. Ik vraag me sowieso af welke formaten hij af kan gaan spelen (divx?), het is wachten op de eerste hacks. Foto's tonen: wel erg handig!

En toch is het verleidelijk...

R

Of denk aan de nieuwe base station van apple. Die heeft network storage ingebouwd. Plug je zo een HD aan. Weet nog niet precies hoe het gaat werken.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/6434047/wa/PSLID?mco=1643B177&nplm=MA073&wosid=dO6N6Q50Ci7u3p5iC9R16mPHKQk

Citaat van: Jannis op januari 10, 2007, 11:30:19
Ik denk dat ik -als ik het echt als een gebrek ga ervaren- dan wel een oplossing kan zoeken, bijv. in de vorm van netwerkstorage of 'n mac mini.

Jannis

Heb de Squeezebox thuis! Gisteren besteld bij Remkes, vandaag kon ik 'm al ophalen.

Installeren was binnen no time gepiept en hij staat inmiddels al 'n paar uur internetradio te streamen. Echt een super apparaatje!

Jannis

En fase 1 van mijn stereo-HT nadert voltooiing :)

Aangeschaft:
- Panasonic 42PV60EH 42" plasma
- NAD L-53 DVD receiver (stereo versterker met tuner en DVD/CD speler en zeer hoge WAF factor)
- Focal JMLab 716s speakers

Alles staat nu nog op de grond dus nu dringend een kastje/meubel nodig. Verder nog fatsoenlijke kabels: speakerkabel, component, RCA.

Zal snel wat foto's plaatsen.

Ben iig zowat m'n hele CD collectie aan het herontdekken, heerlijk!!!  O0

frank2

ik heb nog 2 stereo kastjes in de aanbieding, zie mijn tread en overig.
grr
frank2
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren