DIY audiomeubel

Gestart door arieB, januari 5, 2007, 15:49:30

Vorige topic - Volgende topic

arieB

Ik ben sinds kort ook bezig met mijn eigen audiomeubel.

nou heb ik een aantal vragen over blumotion ladegeleiders.

1. is blumotion een soort add-on, ik kan namelijk online nergens iets over blumotion i.c.m maatvoering vinden, ik vind alleen info over blumotiongeleiders in het algemeen, lijkt dus net 1 standaard maat.
2. waar kan ik deze ladegeleiders online bestellen?

Onkyo TX-SR702 - Phonar Veritas P5 Front - Phonar Camparo 4P Center - Wharfdale Diamond 9.1 Rear - Bi-wired Oehlbach Silverstream Front - Bi-wired Oehlbach Streamline Rear - Profigold PGD4015 OxyPure Interlink - MCE 2005

mindwipe

Ik heb destijds me rot gezocht naar die dingen voor mijn meubel, maar kon ze niet vinden online. Ik heb uiteindelijk gekozen voor standaard praxis rails en ben toen naar de Ikea gegaan om losse "eindstops" te kopen, dit zijn kleine plastic "dempers" die je met 1 schroefje aan je meubel vastschroeft en zo aan het eind  van de rails er voor zorgen dat je la langzaam sluit, hoe hard je er ook mee gooit (op de keukenafdeling, 6 stuks voor 9 euro geloof ik)

arieB

Topic is al enige tijd oud maar zal voor de mensen die interesse hebben alsnog mijn bevindingen en een aantal foto's posten.

Enige tijd geleden kreeg ik zoals velen hier op het forum het idee om 'maar zelf' een audiomeubel te maken.
Probleem was namelijk (net als bij een hoop anderen) dat ik geen geschikt meubel kon vinden dat qua afmetingen en uiterlijk aan mijn wensen voldeed.

Idee was om een zwevend dressoir te maken dat mooi bij de rest van mijn meubels paste en waar naast mijn apparatuur ook plek zou zijn voor mijn gameconsoles en dvd's.

Na het maken van een aantal gedetaileerde schetsen en het bijelkaar zoeken van te gebruiken materialen ben ik uiteindelijk in februari begonnen met het fabriceren van mijn eigen meubel.
Ervaring met het bewerken van hout 0,0 maar met tips en logisch nadenken moest ik een heel eind komen dacht ik....

Na het maken van de schetsen ben ik naar een houthandel gegaan om alle (MDF)planken tot op de milimeter nauwkeurig te laten zagen, omdat ik niet zeker wist of ik het materiaal onder verstek kon laten zagen en hier verder ook geen ervaring mee had heb ik besloten om het geheel zo in elkaar te zetten dat alle verbindingen 'onzichtbaar' zouden blijven.

In mn avonduren heb ik de kast stap voor stap (met deuvels) in elkaar gezet en uiteindelijk verlijmd met houtlijm. Basis van de kast was eigenlijk zo gepiept, het bovenblad netjes afwerken was echter iets lastiger, zijn uiteindelijk 2 bladen van 18mm opelkaar geworden welke in netjes heb geschuurd en opelkaar gelijmd. Het blad ligt boven op de basis en is 'verankerd' met 4 deuvels in de hoeken zodat het niet kan schuiven.

Het geheel is 180 cm breed geworden en heeft 2 laden gekregen en 3 klapdeurtjes. links- en rechtsboven zijn 2 laden geworden voor mijn dvd's, links- en rechtsonder zijn 2 klapdeurtjes waarachter mijn gameconsoles staan. In het midden heb in 1 grote klapdeur waarachter mijn receiver en mediacenter staan.

Ladegeleiders van Blum heb ik uiteindelijk niet kunnen vinden, zijn dus andere geleiders geworden, principe is echter hetzelfde, trekken zichzelf netjes (vertraagd) dicht, de grote deur heeft een valschaar gekregen om te voorkomen dat hij te ver doorklapt tijdens het openen en een push-to-open mechanisme omdat het geheel greeploos is.

In het middelste schap heb ik overigens ook een hard-glazen plaat bevestigd waarop mijn mediacenter staat en aan de achterzijde zelfs ventilatie ingebouwd zodat de apparatuur waneer de kast(deur) gesloten is niet te heet word.

Het geheel zou overigens net als in de topic van Mr. G (geloof ik) zwevend worden opgehangen aan een bevestigingsbalk welke ik met keilbouten zou bevestigen aan de betonnen wand.

Ik wilde er echter wel voor zorgen dat alle kabels netjes uit het zicht konden worden weggewerkt, ik moest dus tijdens het process ook nadenken over de wijze waarop ik de kabels onzichtbaar van mijn tv,receiver, gameconsoles, kabel, etc mijn meubel in konden worden geleid.

Hier stuite ik op het eerste probleem, ik moest namelijk wel eerst een constructie bedenken waarbij ik gemakkelijk kabels kon trekken zonder in de knel te komen, ik wilde namelijk voorkomen dat ik de kabels permanent in de muur moest inmetselen. Na enig speurwerk op het forum kwam ik wederom een topic tegen met bruikbare info. Een van de forumleden had namelijk een vierkant profiel van een afzuiginstallatie in de muur in gemetseld, de doorsnede hiervan was 10x10 cm, hiermee moest ik een heel eind komen....

Tweede probleem was echter de sleuf die ik moest maken in de betonnen wand, op het internet trof ik echter een hoop info aan van mensen die (beweerden) bij verhuurbedrijven voor gereedschap een betonfrees te hebben gehuurd waarmee dit een fluitje van een cent moest zijn.
Nou om een lang verhaal kort te maken, dit zal ongetwijfeld opgaan bij een bakstenen muurtje, in het geval van beton is dit voor een amateur geen doen, na 15 minuten 'expirimenteren' met de 'mega slijptol' besloot ik om op te geven en dit fijn over te laten aan een professional, LEVENSGEVAARLIJK apparaat en niet te doen in je eentje, zeker niet zonder ervaring!
Muren waren verschrikkelijk hard, frees schoot constant weg en tot overmaat van ramp ging het apparaat nadat er wat stof in was gekomen niet eens meer uit!!!
Stond ik dan, monsterlijk/gierend apparaat in mn handen dat niet meer uit wilde en ik ook niet even op mn houten vloer kon neerzetten :-(
Met wat kunst en vliegwerk apparaat toch uit gekregen door de stekker er uit te trekken, kan jullie vertellen, had het gelijk helemaal gehad met dat ding!!

Wonder boven wonder had ik een paar minuten laten een vriend aan de telefoon welke mij doodleuk vertelde dat hij iemand kende die tegen een redelijke vergoeding sleuven kon frezen en direct gaten kon boren voor nieuwe inbouwdozen, kijk, dat was nou precies wat ik nodig had.
Zo gezegd zo gedaan, contact opgenomen met het betreffende persoon en 2 dagen later had ik een nette sleuf in de muur waar het profiel in paste en 3 gaten voor inbouwdozen in mijn wand. 2 gaten voor stopcontacten welke precies achter mn dressoir moesten uitkomen en 1 voor de te verleggen kabelaansluiting.

Ok, door naar de volgende fase, zelf electra verleggen, sleuf dicht stucen en vervolgens een stucadoor zoeken welke de muur weer (net als de overige wanden in mn huiskamer) netjes kon spuiten.
Nou dat heb ik geweten, offertes varieerend van 900 tot 1600 euro en dat voor 1 wand!!
Uiteindelijk maar besloten om de stoute schoen aan te trekken en het stucen zelf te gaan proberen, hield echter wel in dat ik niet 1 wand van 15 m2 moest laten doen maar mijn hele huiskamer, keuken, gang, etc van in totaal 100m2 zelf moest doen :-(
Ach, als het niet lukt kan ik er alsnog een stucadoor bij roepen, ben niet compleet achterlijk dus zal vast wel lukken dacht ik :-)

Kan vertellen dat het stucen me reuze is meegevallen, heeft me alleen wel mega veel tijd gekost, maar goed het heeft me uiteindelijk ook mega veel geld gescheeld. Uiteindelijk voor 140 euro alles opnieuw gestuct, klinkt toch een stuk beter dan 1600 euro niet?!

Uiteindelijk wel een paar maanden verder en dan te bedenken dat dit hele gebeuren begon met het ophangen van een lcd tv en het maken van een kastje voor mn apparatuur ;-)
Maar goed, ook al heb ik een paar maanden in de zooi gezeten, ik heb niet opgegeven en het eindresultaat ben ik best tevreden mee, al zeg ik het zelf.

Kast hangt, de muren van mn huis zijn netjes vlak gestuct en geen ellendige kabels meer in het zicht :-)

Kan weer heerlijk op de bank zitten en een dvdtje kijken, glas rose erbij en genieten!!

Moet nog wel e.a. afwerken qua plinten maar daar neem ik lekker de tijd voor, komt allemaal wel, het ergste is achter de rug....

Hieronder volgen wat foto's die ik 'tijdens' heb genomen voor de mensen die interesse hebben, foto's zijn niet allemaal super maar zal later nog eens proberen wat betere foto's te nemen.

vooraf :

tijdens :

resultaat :

Onkyo TX-SR702 - Phonar Veritas P5 Front - Phonar Camparo 4P Center - Wharfdale Diamond 9.1 Rear - Bi-wired Oehlbach Silverstream Front - Bi-wired Oehlbach Streamline Rear - Profigold PGD4015 OxyPure Interlink - MCE 2005

chulin

CHAPEAU!!!!!!!!

Heel mooi Arie

Pioneer PDP-5080XD ISF | Humax 5100C l |Pioneer BDP-51FD |Denon AVR-1912 | PS3 | Dune Smart D1 | B&W MT-10 + BK xxls400 | Logitech Harmony One | Isotek Mira | W&M Audio | Canare

audionut

Men neme een paar maggies, doen daar wat minipodjes bij en hebbe.... een kamer vol speakers!

R

0 ervaring zeg je? ha ha , geweldig.

Petje af voor je ontzettend mooie bouwerk. Ziet er echt geweldig uit.

Pieter-Jan

Heel knap gedaan hoor ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

koen29

ziet er zeker goed uit 8) tijd mee bezig geweest zeker ;D

gr,koen
denon dcd-1550
denon PMA-2000R
audio static es100
W&M LS-01
dual 505-2

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

arieB

Allen harstikke bedankt voor de positieve reacties :)

heeft zeker heel wat tijd in gezeten maar de reacties maken toch weer een hoop goed...

Nadat ik op het internet en hier op het forum had gezien wat voor mooie 'kunstwerken' mensen afleverden heb ik gewoon besloten om het zelf eens te gaan proberen en is me niet tegengevallen moet ik zeggen.

Had echt 0,0 ervaring met dhz'en maar het leek me gewoon leuk om te proberen, ben dus (wel 100x) naar bouwmarkt gegaan en gereedschap (winkelhaken, bovenfrees, spanbanden, etc, etc, etc) gaan halen en 'gewoon' aan de slag gegaan  ::)

Enige dat een beetje tricky was was het verven, heb een aantal offertes aangevraagd bij spuiterijen maar vond 600 euro op een kast van 300 euro een beetje teveel van het goede, achteraf is het eigenlijk ook prima gelukt.
Paar (kritische) vrienden van me vroegen zelfs wat het spuiten me uiteindelijk gekost had  :P

Maar ben nog niet helemaal klaar hoor moet ik eerlijk zeggen, moet de deurtjes nog netjes afhangen en vervolgens alle plinten gaan bevestigen.
Bedoeling is namelijk dat je straks echt helemaal geen draden meer ziet lopen, draden van mn front- en rearspeakers komen dus ook nog achter een hoge plint te liggen. Draden gaan vervolgens achter de plint de muur in en komen achter in mn dressoir weer de kast binnen...

Heb als het goed is overal aan gedacht, althans dat hoop ik dan maar...

Vond het al met al best leuk om te doen, is toch iets heel anders dan de hele dag achter een pc hangen, was dus een aangename afleiding  ;)

anyway nog een paar foto's voor de liefhebbers :

donaldk

Ziet er echt heel netjes uit, zowel je kast als je muren. Maar waarom moet je alles inclusief de gang opnieuw stucen, als je in een muur breekt, terwijl een beroepsstucadoor wel slechts een muur zou kunnen doen?

arieB

thnx,

nou, niks moet, ik hou alleen van consistentie en wilde overal dezelfde afwerking in mn huiskamer en de direct aangrenzende ruimtes.
De muren waren overal bespoten met spack en dat is zelf niet te doen, heb geen appratuur (compressor, etc) en zonder ervaring gaat dat de eerste keer geheid mis...

Alternatief was dus om dan (gelijk alles) helemaal glad te stucen, dat was makkelijker en ik had hier alleen 'eenvoudig' gereedschap voor nodig.
Achteraf gezien vind ik helemaal glad gestuct ook een stuk mooier.

probleem is gewoon dat stucadoors de deur bij je platlopen als ze je hele huis kunnen stucen maar als het om 1 muurtje gaat eigenlijk allemaal niet thuis geven.
Opzich begrijpelijk, is gewoon niet 'rendabel' voor ze en als ze het wel willen doen krijg je alleen maar absurde offertes voor je kiezen!
Prima, maar ik besteed mn geld alleen liever aan andere dingen, heb het uiteindelijk zelf kunnen doen voor een fractie van dit bedrag  ;)

Deleted member

Wow, dat is de radicale aanpak!  ;D Feli met het resultaat, het ziet er superstrak uit!  :)

daxie

Mooi mooi, zo hoort het te zijn!

Als dit de eerste keer was dat je zo iets deed, echt chapeau, heel mooi werk!

kuiperik

Ziet er erg strak uit zo, het resultaat mag er zijn.

Weet uit ervaring dat het wel het nodige werk zal zijn geweest, heb zelf nameliijk onlangs ook mijn kamer aardig verbouwd :P.  Maar als je dan zo'n resultaat krijgt, dan zul je er ook wel erg tevreden mee zijn.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

J.H

Het ziet er allemaal heel netjes uit, en dat voor een beginnend DHZer. ;)

MvG,

Jan
[5.1.2]  Arcam • Eminence • B&C • REL • SVS • Apple • Furman • Sony

Rob Eric Blank

Erg VET. Ik overweeg ook om zelf iets te klussen maar dan niet geen zwevend meubel.

westham

prachtig gedaan arie, het kan dus wel als je geen ervaring hebt met doe het zelven.

even over de foto's, of je beweegt teveel op het moment van afdrukken of je hebt je camera niet op autofocus staan.

mrrepel

ziet er echt netjes uit zeg !

Fabian1

Citaat van: arieB op juni 12, 2007, 15:38:08

Ziet er goed uit zeg!!!!

Ikzelf heb de ingevreesde koof precies hetzelfde gemaakt. Ik had er alleen twee nodig. Mooi stukje werk!!!! Check de link en vergelijk de overeenkomsten.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35297.msg494479#msg494479

Grtn, Fabian.

arieB

Citaat van: fabian1 op oktober  1, 2007, 12:47:30
Ziet er goed uit zeg!!!!

Ikzelf heb de ingevreesde koof precies hetzelfde gemaakt. Ik had er alleen twee nodig. Mooi stukje werk!!!! Check de link en vergelijk de overeenkomsten.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=35297.msg494479#msg494479

Grtn, Fabian.

hahaha, nou die overeenkomsten zijn absoluut geen toeval hoor!

een bekende van me had iets soortgelijks een paar maanden eerder gedaan, slimmerd had alleen een rvs hoekprofiel gebruikt en de boel vrolijk dichtgesmeerd.
Tja, toen 1 van de (3) kabels het begaf had hij een 'probleem' en uiteraard geen zin om zijn net gestucte muur weer open te gaan slopen.
Dat gaat mij niet dus gebeuren dacht ik voor dat ik met 'mijn onderneming' begon... en zowaar na wat rondklikken op het forum stuite ik op een goed idee  ;)

Fabian1

Citaat van: arieB op oktober  1, 2007, 18:15:40

hahaha, nou die overeenkomsten zijn absoluut geen toeval hoor!

een bekende van me had iets soortgelijks een paar maanden eerder gedaan, slimmerd had alleen een rvs hoekprofiel gebruikt en de boel vrolijk dichtgesmeerd.
Tja, toen 1 van de (3) kabels het begaf had hij een 'probleem' en uiteraard geen zin om zijn net gestucte muur weer open te gaan slopen.
Dat gaat mij niet dus gebeuren dacht ik voor dat ik met 'mijn onderneming' begon... en zowaar na wat rondklikken op het forum stuite ik op een goed idee  ;)

Krijgen we nou?!   Had ik maar octrooi aangevraagd!!! Hahahahahahahaha. LMAO

arieB

Overigens vreemd dat daar geen 'out-of-the-box' oplosssingen voor zijn.

Ziet overal mooie (gephotoshopte) afbeeldingen met flatscreens aan de muur waar geen kabel te bekennen is, in de praktijk blijkt bijna 'niemand' te weten hoe ze dit moeten realiseren  ???

Vond je idee iig super, nette oplossing en met gemak de dikste kabels door de muur  ;D

Godtoh

Erg netjes zeker voor een 1e keer.
Je hebt neem ik aan ook gedacht aan de koeling van de apparatuur?

Ga je nou ook zelf een sub bouwen? ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

arieB

Thnx,

aan koeling ook gedacht, heb in de achterwand van het meubel een fancontroller en 3 ventilatoren ingebouwd.
Zijn allemaal achter mijn receiver en MCE geplaatst, kan met de fancontroller de snelheid waarmee de fan's draaien (en warme lucht moeten afvoeren) regelen.
Ooit nog eens kijken of ik de fancontroller op e.a. manier met mn Pronto kan bedienen, zou wel grappig zijn.

1 grote van 120mm en 2 kleine van 60mm, grote ventilator en de controller kun je zien op de foto's, kleine helaas niet.

Subwoofer heb ik gelukkig niet nodig, mijn frontspeakers geven meeeeer dan genoeg 'laag' zowel bij muziek als films.
Ik houd het hier dus lekker bij 5.0, huidige setup is nu eigenlijk perfect afgestemd op deze ruimte  ;D

Overigens in de tussentijd nog wel DHZ speakerstands gemaakt voor mn rearspeakers.
Wilde eens testen hoe 5.0 zou klinken maar niet weer een vermogen uitgeven aan (rear)speakers, cheap-ass Wharfdale Diamonds gekocht om mee te laten spelen met mn Phonars en dat was eigenlijk gelijk raak. Niet gedacht dat 2 verschillende merken elkaar in deze setup zo goed zouden aanvullen, super veel geluk mee gehad denk ik...
Uiteindelijk maar gelijk speakerstands gemaakt.

Volgende klusexpiriment word waarschijnlijk de badkamer  ;D