Jungson Moon Harbor HDCD2 + Jungson AV1000C review

Gestart door eazyQ, december 20, 2006, 09:55:03

Vorige topic - Volgende topic

eazyQ

Ik heb sinds kort deze CD speler dus nu maar even een review ervan.

Het uiterlijk vind ik persoonlijk erg mooi, maar het is wel zeer apart, zwart met een chromen front en blauwe display. De fysieke aan/uitknop zit aan de onderkant liks voor, de powerknop op de AB zet hem alleen in standby waarbij de blauw verlichte knoppen van de bediening (die aan de bovenkant van de speler zitten) blauw blijven branden. Het is dus aan te raden hem gewoon met de schakelaar uit te zetten. De Display en de knoppen zijn overigens wel te dimmen. De AB vind ik wel mooi, maar wat aan de overdreven kant. Het feit dat je witte handschoentjes krijgt meegeleverd om hem uit de doos te halen is niet eens zo overdreven, want op zo'n spiegelende chroomplaat zie je direct vingerafdrukken. Verder zijn bijgeleverd een eenvoudige interlink, een eenvoudige toslink en een relatief stevige maar standaard stroomkabel. Niets mis mee dus.

Ik had nog de 15 jaar oude sansui CDspeler staan die ik nu heb weggehaald. De Jungson hangt nu aan de Yamaha RXV350 middels een QED Qunex2. Ik heb een G&W interlink, maar die laat ik even voor wat het is totdat ik een nieuwe versterker heb en een nieuw meubel. Voornamelijk omdat in het huidige meubel het niet makkelijk wisselen is met interlinks. Speakers zijn mijn eigen Mission 762 en speakerkabel de QED SA afgemonteerd ViaBlue Banaanstekkers aan de speakerkant en Viablue flexible pins aan de receieverkant.

Het eerste wat opviel was de enorme rust in het geluid, en dat die rust op zowel laag als hoog nivo bleef gehandhaaft. De speler weegt maar liefst 11Kg en staat behoorlijk stevig op 4 vrij hoge rubberen poten. Hij heeft van zichzelf al nauwelijks last van trillingen. Het stereo geluid via mijn Yamaha, wat ik zelf altijd afdeed als eigenlijk zonde om te luisteren, krijgt ineens een ander beeld, alsof er een andere versterker staat.

Middels deze speler klinkt zelfs de Yamaha zoveel beter in stereo, vooral natuurlijk omdat ik hem analoog heb aangesloten. Als je de speler digitaal aansluit moet je wel een versterker hebben die een goede stereo weergave heeft. Dat heb ik wel gemerkt toen ik als test de v/d Hul Optocoupler er op aansloot. De DAC's van deze speler zijn echt superieur aan die van de yamaha, maar dat is logisch natuurlijk.

Mar goed, afgezien van de dus zeer aangename verbeteringen in het stereogeluid merk je dat de speler te goed is voor de yamaha. Zoals je bij een ballad van een hardrockband de spanning kan horen omdat ze eigenlijk te soft spelen, zo merk je in de sound dat deze speler een goede versterker verdient. Het geluid is zeer open, ruimtelijk, makkelijk plaatsbaar en voldoende lucht tussen de instrumenten. Elk muzikaal detail op de CD is hoorbaar hoe klein ook. Ook Andrea Bocceli was bijzonder strak en goed in de weergave, vooral het nummer semplecimente waar wat drukke passages inzitten ging er zonder moeite doorheen.

Mijn conclusie : dit is dus echt een topklasse speler voor een zeer aantrekkelijke prijs.

eazyQ

En voor de liefhebbers ook wat foto's:

Een close up van de display:

En de afstandsbediening:

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's  ;)

Nahpets

En daar nog een mooie AV1000 bij (alleen jammer dat de kleur van de lampjes/display dan niet helemaal hetzelfde is......)

Ziet er mooi uit hoor.

Enno  :)
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

eazyQ

Citaat van: Enno op december 24, 2006, 10:58:35
En daar nog een mooie AV1000 bij (alleen jammer dat de kleur van de lampjes/display dan niet helemaal hetzelfde is......)

Ziet er mooi uit hoor.

Thx! de kleur van lampjes/display is wel het laatste waar ik me druk over maak overigens.

eazyQ

Citaat van: Enno op december 24, 2006, 10:58:35

Ziet er mooi uit hoor.

Nou Enno, hij wordt binnenkort versterkt door en AV1000C, foto's volgen zodra e.e.a. opgesteld staat.

El Penumbra

Citaat van: eazyQ op januari  2, 2007, 23:40:43
Nou Enno, hij wordt binnenkort versterkt door en AV1000C, foto's volgen zodra e.e.a. opgesteld staat.

Een leuke stap tov je Yammie/Sansui.  8)
TAD ME1 / Soulnote A2 / Sonnet Morpheus / Sonnet Hermes / Shunyata Theta

Rob Eric Blank

Hele stap en de foto's zijn van bekende Edgar kwaliteit 8) :o

eazyQ

Citaat van: Rob Eric Blank op januari  3, 2007, 12:06:26
Hele stap en de foto's zijn van bekende Edgar kwaliteit 8) :o
Niet iedereen fotografeert als hobby Rob  ;)

Nahpets

Citaat van: eazyQ op januari  2, 2007, 23:40:43

Ik hoop dat je net zo veel plezier gaat beleven aan je AV1000 als ik aan de mijne.

Wanneer kan je het pakketje  ;D verwachten?

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

eazyQ

Citaat van: Enno op januari  7, 2007, 22:44:35
Ik hoop dat je net zo veel plezier gaat beleven aan je AV1000 als ik aan de mijne.

Wanneer kan je het pakketje  ;D verwachten?

Ik hoop op vandaag uiterlijk morgen.
EDIT, hij is zojuist aangekomen hoor ik net ;).

Paul1967

En hoe bevalt je Jungson AV1000?

Paul

eazyQ

Eerst het beest inde kast gezet (waar de achterkant uit moest ivm de enorme diepte). Toen het beest aangezet, een blauwe gloed licht op in de display met 2 enorme ouderwetse VU meters die het aantal watts aangeven per kanaal. Daaronder, een kleine klep met daarachter dus de powerknop en 2 functieknoppen, minimaliteit is troef. Een flinke klik bij elke schakeling maak de schakeling duidelijk. Een klein display met daarin de huidige stand voor input en output, en via een druk op functieknop 2 kun je kiezen uit de diverse menu's.

Dan luisteren, zelfs skyradio klinkt ineens een heel stuk beter zeg. Dat valt gewoon op. Even een CD in de Moon Harbor CD speler gedaan, wat een bijzonder natuurlijk geluid, zeer open, zeer ruimtelijk. Omdat deze speler eerst aan een QED Qunex 2 hing en nu aan een W&M interlink is meteen duidelijk dat de W&M een iets warmer geluid geeft dan de QED, maar met veel meer details. Ook valt meteen op dat de versterker bij elk tandje hoger meer power levert, iets wat de meters ook laten zien. Het lijkt een beetje op toeren maken in een ferrari, hoe meer je er maakt, hoe hoger het triomfgevoel, hoe dieper het doordringt in je lichaam. Hoe meer je je realiseerd dat je iets bijzonders hebt, waar je nog lang van gaat genieten. Het enige kleine nadeel is de grootte van het beest, hij is met zijn 55cm diep niet makkelijk te plaatsen, en met zijn 44kg en ook niet een versterkertje voor ergens bovenop. Helaas heb ik vandaag niet zoveel kunnen beluisteren als ik had gewild, maar dat komt de komende tijd zeker goed. Voor de liefhebbersa nog even een plaatje wat duidelijk maakt hoe groot hij nu werkelijk is, en let svp niet op de troep, er komt dit jaar nog een nieuw meubel.

Madagascar opgezet.

Wat valt er op, het overal geluid is zeer vol, detailrijk, helder, ruimtelijk. Je kunt duidelijk horen welke stukken er harder zijn afgemixed voor de spanning, de sub klonk zelfs strakker. Maar nergens is dit storend, sterker nog, het hoort gewoon zo zoals dat klinkt.
Het surroundgeluid was zelfs beter dan de yamaha, bijv. bij de scene waarbij de beestjes in het vliegtuig zitten is echt duidelijk het effect te horen van de beestjes die achterin zitten. De zee tijdens het aanspoelen en de strandscenes is zoveel duidelijker, ook op de achtergrond. Ook andere achtergrond geluiden zijn veel duidelijker aanwezig.
De sub deed zijn werk zeer goed en gaat nog steeds onhoorbaar over in de fronts. Bij de wilde brullen van Alex heb je het idee gewoon naast een leeuw te staan.

wat CD geluisterd.

Jamie Cullum - meerdere nummers, wat een prachtige ervaring, alles komt goed los van de speakers en een goede diepte. Alsof je er simpelweg middenin zit, alsof jamie je elk moment vraagt of je meedoet.
Talk Talk - it's my life, een prachtig nummer met een heerlijk diepe zwarte pianio waarvan het leek alsof ik af en toe in de piano kroop. alsof je de nagels de toetsen hoort raken.
Hitzone 39: even wat nummers uit de top 40 voor de kids opgezet. Ook hier blijkt dat mijn speakers veel meer kunnen dan ze ooit hebben gedaan, zelfs na al die jaren. Bijgeluidjes die eigenlijk nooit opvielen (achtergrondloopjes etc) komen nu uit de verf alsof je ineens een andere versie hebt opgezet.
ook wat Film gekeken.
Fun with Dick and Jane: (had visite) ik wist niet dat zelfs deze comedy (die de 2-de keer leuker was dan de eerste) zoveel surround had. veelal gesprekken, verkeer echt achtergrond geluid dus wat ook duidelijk door de rears werd weergegeven.
Underworld Evolution: een lekkere knalhollywood film waarbij tijdens de gehele eerste scene muziek door de rears pompt en er tijdens de gevechten diverse vecht (en andere) geluiden door de muziek heen goed te horen zijn. In de film zitten diverse heli scenes en die doen het qua surround altijd goed, maar in deze film veranderd het perspectief zo vaak en veranderd het geluid exact mee, waardoor de beleving echt zeer goed is.

Afgelopen weekend:
Eerst een hitzone DVD erin, doet het altijd goed bij de kids en zelf vind ik het ook niet zo heel erg om af en toe popmuziek in dd5.1 te horen.
Daarna even wat UB40 who you fighting for erin, vooral nummer 5, reasons, is een nummer wat ik persoonlijk heerlijk vind. Op een volume van 45 helemaal (te vergelijken met -25 op de yamaha schaal).
Toen kwam er visite en die wilde wat UB40 classics, dus Homegrown in Holland DVD gepakt en die opgezet, echt zalig. Red red wine live op een volume wat ik nog niet eerder had geprobeerd met het beest (rond de -10 yamaha schaal), af en toe twijfelen of ik nu de Watt meters moest bekijken die tot halverwege (soms zelfs verder) uitsloegen of het DVD beeld.
Daar achteraan nog wat Phill Collins the last farewell tour erin met drums, drums end more drums op DTS, fantaschtisch!! Van DVD 2 nog even in the air tonight dat was een beleving op zich, mooi gemixed en de drums knalde bijna letterlijk naar binnen.
Daarna nog wat Andrea Bocceli op CD waarbij het leek alsof de speakers het eindelijk weer eens leuk vonden om zo hard te mogen spelen, alsof je eindelijk eens gas kan geven in je sportwagen. Ook hier weer de twijfel om even de ogen te sluiten en te luisteren of toch te kijken naar watt meters die bij semplecimentetoch ruim over de helft gingen.
En daarna voor de kids nog wat andere hitzones erin gehad, ideaal om wat met de sub instellingen te spelen ook.
Toen begon Shrek 2 op SBS en heb ik de DVD ervan maar gepakt, dat kijkt en luistert immers veel beter.
Het mooist van dit alles is dat de helft van de tijd mijn vrouw het volume bediende en ik moet echt zeggen dat het mij goed deed om haar zo te zien genieten en ze eigenlijk zonder problemen zolang zo hard muziek luisterde. Dat was wel eens anders. Dan pas merk je dat met zo'n goede versterker echt geen last meer hebt van luistermoeheid, iets wat de yamaha toch wel gebeurde.

Kortom, ik ben er zeer content mee!