DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

Citaat van: Guido Tent op februari  5, 2007, 21:42:17
Ik stel een vraag. Voor zover ik het goed zie is het bewuste kastje niets meer dan een standaard applicatie van een goedkoop stukje silicium (ik meen PCM2707). Dat jittert like hell - tel uit je winst.

groet

Guido


Nee bijna, hij komt uit dezelfde familie maar het gaat hier om de Burr Brown/TI PCM2704. Al dit soort stukjes silicium zijn uiteraard goedkoop. Waaruit blijkt dat het "jittert like hell"? Er wordt slechts één 10ppm klok gebruikt voor alle operaties, waar treedt deze jitter dan op als je het apparaat als digitaal transport inzet??

Hier wat linkjes met een verhaal door de ontwikkelaar over de ontwikkeling van de voorganger van de Burr Brown PCM2704 (de PCM2702/2703) en complete uitleg over hoe de USB conversie werkt.
Part 1: http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=12801995
Part 2: http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=12801991
Part 3: http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=56900437

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op februari  4, 2007, 13:12:50
Wat die common base I/V stage betreft vond ik het volgende schema.

Is het wat Guido?


Prima schakeling, maar de ingangsspanning ligt rond 0V. De 1543 werkt op een asymetrische spanning, en vraagt dus een ingang rond de 2 a 3V, dus dat gaat niet helemaal goed.

Guido

Guido Tent

Citaat van: Antoine op februari  5, 2007, 21:56:49
Nee bijna, hij komt uit dezelfde familie maar het gaat hier om de Burr Brown/TI PCM2704. Al dit soort stukjes silicium zijn uiteraard goedkoop. Waaruit blijkt dat het "jittert like hell"? Er wordt slechts één 10ppm klok gebruikt voor alle operaties, waar treedt deze jitter dan op als je het apparaat als digitaal transport inzet??

Hier wat linkjes met een verhaal door de ontwikkelaar over de ontwikkeling van de voorganger van de Burr Brown PCM2704 (de PCM2702/2703) en complete uitleg over hoe de USB conversie werkt.
Part 1: http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=12801995
Part 2: http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=12801991
Part 3: http://www.planetanalog.com/showArticle.jhtml?articleID=56900437

ppm's zeggen NIETS over jitter, zie voor een eenvoudige uitleg:

http://www.tentlabs.com/InfoSupport/Technology/page34/page34.html (scroll down)

Wat van belang is, is de uitgaande jitter laag te houden, omdat alle DACs gevoelig zijn voor jitter aan hun ingang. Omdat USB een heerlijk jitterende bron is, moet je vreselijk je best doen om daar van af te komen. Dat lukt je niet op 1 zo'n chippie.

Als ik metingen heb zal ik ze publiceren

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op februari  4, 2007, 15:16:22

Dit zou wel eens een aardig uitgangspunt kunnen zijn om de Monica DAC te verbeteren, maar wellicht ook onze 1541 DAC !!  :)

De 1541 kun je hier prima aanknopen

Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op februari  5, 2007, 10:40:03
Die kunnen ook oscilleren toch  ???

jongens jongens, jullie maken er hutspot van

NOS DACs hebben een verhoogde hoeveelheid RF aan hun uitgangen. Je kunt nog een beetje filteren (dat doe ik) en dat scheelt.

Minder breedbandige versterkers laten minder van die RF energie door (ze zijn dan dus een filter), maar somige (met name oude transistorversterkers) zijn niet gemaakt om RF te versterken en gaan dan slewen. Bijgevolg kan er DC offset ontstaan.

Oscillatie van versterkers is een ander verhaal, dat hangt van de uitgangsconfiguratie af (comlexe belasting), niet van het ingangssignaal, want meestal oscilleren ze al op hun ingangsruis.....

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op februari  4, 2007, 16:06:14

Ik vind de 100 uF condensator wel een aardig nadeel trouwens, vindt maar eens een betaalbaar high-end exemplaar :P

vergeet de 100uF, die heb je niet nodig. 1uF is zat, wat is de ingangsimpedantie van je (voor)versterker ?

groet

G

Deleted member

Citaat van: Guido Tent op februari  5, 2007, 22:22:39
ppm's zeggen NIETS over jitter, zie voor een eenvoudige uitleg:

http://www.tentlabs.com/InfoSupport/Technology/page34/page34.html (scroll down)

Wat van belang is, is de uitgaande jitter laag te houden, omdat alle DACs gevoelig zijn voor jitter aan hun ingang. Omdat USB een heerlijk jitterende bron is, moet je vreselijk je best doen om daar van af te komen. Dat lukt je niet op 1 zo'n chippie.

Als ik metingen heb zal ik ze publiceren

groet

Guido

Nee absoluut, ik had al uitgezocht wat de "PPM maat" betekent, het ging me dus ook niet echt om het PPM gedeelte in die zin maar meer om het feit dat er slechts één klok wordt gebruikt. De PCM chip volgt de clock van de bron via een tracking mechanisme zodat de buffer nooit vol of leeg loopt (het PLL algortime van SpAct, zie ook onderstaand blokschema). Wat ik dus niet begrijp ik waar die jitter dan optreedt (of waarom in het USB gedeelte) anders dan in de klok zelf of aan de uitgang? Voor de uitgang worden ook nog netjes pulse transformers ingezet en analoog en digitale stroomvoorziening incl. aarde is netjes gescheiden.

Je schrijft dat je eventuele metingen zal publiceren maar van welk apparaat bedoel je? Deze Trends (of de gebruikte PCM chip) of je eigen oplossing?



Deleted member

Citaat van: Guido Tent op februari  5, 2007, 22:39:28
vergeet de 100uF, die heb je niet nodig. 1uF is zat, wat is de ingangsimpedantie van je (voor)versterker ?

groet

G

Audioloog is offline zie ik dus ik zal even antwoorden voor 'm.  ;) De SDAi2175 heeft een input impedance van 100kOhm voor de unbalanced en 10kOhm voor de balanced inputs.

hifiman

Citaat van: Antoine op februari  5, 2007, 22:59:06
Audioloog is offline zie ik dus ik zal even antwoorden voor 'm.  ;) De SDAi2175 heeft een input impedance van 100kOhm voor de unbalanced en 10kOhm voor de balanced inputs.
Yep, ofwel 100K  :)

hifiman

Citaat van: Guido Tent op februari  5, 2007, 22:19:42
Prima schakeling, maar de ingangsspanning ligt rond 0V. De 1543 werkt op een asymetrische spanning, en vraagt dus een ingang rond de 2 a 3V, dus dat gaat niet helemaal goed.

Guido
Dat is lijkt me eventueel op te lossen met een c'tje voor de input ?
Tsja een single-ended versie zou makkelijker zijn, maar ik neem aan dat je nog steeds geen DC op je input mag hebben en dus ontkom je niet aan die extra condensator..

Maar inderdaad ik zou dit eens kunnen bouwen voor de 1541 DAC die nu stof ligt te happen.  :)

Guido Tent

Citaat van: Antoine op februari  5, 2007, 22:51:44
Nee absoluut, ik had al uitgezocht wat de "PPM maat" betekent, het ging me dus ook niet echt om het PPM gedeelte in die zin maar meer om het feit dat er slechts één klok wordt gebruikt. De PCM chip volgt de clock van de bron via een tracking mechanisme zodat de buffer nooit vol of leeg loopt (het PLL algortime van SpAct, zie ook onderstaand blokschema). Wat ik dus niet begrijp ik waar die jitter dan optreedt (of waarom in het USB gedeelte) anders dan in de klok zelf of aan de uitgang? Voor de uitgang worden ook nog netjes pulse transformers ingezet en analoog en digitale stroomvoorziening incl. aarde is netjes gescheiden.

Je schrijft dat je eventuele metingen zal publiceren maar van welk apparaat bedoel je? Deze Trends (of de gebruikte PCM chip) of je eigen oplossing?




dit soort schema's zggen me niets, het is een concept, maar de praktijk werkt altijd met implementaties:
1) De oscillator die in die chip zit is verre van goed
2) De PLL is niet jittervrij
3) De jitterende ingang (USB) wordt on-chip herklokt, hetgeen niet goed genoeg is

Wat ik zal publiceren is de standaard applicatie (zoals bv de Trends), vergeleken met de oplossing die ik in m'n hoofd heb (en in het Tentlabs programma ga aanbieden).

groet

Guido

Deleted member

Citaat van: Guido Tent op februari  6, 2007, 20:42:37
dit soort schema's zggen me niets, het is een concept, maar de praktijk werkt altijd met implementaties:
1) De oscillator die in die chip zit is verre van goed
2) De PLL is niet jittervrij
3) De jitterende ingang (USB) wordt on-chip herklokt, hetgeen niet goed genoeg is

Wat ik zal publiceren is de standaard applicatie (zoals bv de Trends), vergeleken met de oplossing die ik in m'n hoofd heb (en in het Tentlabs programma ga aanbieden).

groet

Guido

Ok Guido, al ben ik nog niet helemaal overtuigd toch bedankt voor je reacties. Je publicatie afwachtende en vertrouwende op je kennis ben ik straks waarschijnlijk één van je eerste klanten voor het apparaat!  :)

Groet,

Antoine.

Baardmans


hifiman

Voor het I/V stage verhaal (voor Monica DAC) heb ik even een apart topic geopend: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56025.0

hifiman

Een beetje laat misschien, maar ik vroeg me af welke cd het was die we tijdens de shootout gehoord hebben met dat koor zeg maar :P
Als iemand het weet dan hoor ik het graag!

garmtz

Was muziek van Allegri. Het stuk heet Misere. Op dezelfde CD een versie van Stabat Mater.

Label is Decca.

hifiman

Citaat van: garmtz op februari 14, 2007, 10:07:39
Was muziek van Allegri. Het stuk heet Misere. Op dezelfde CD een versie van Stabat Mater.

Label is Decca.
Thanks!!  :D

reMC

Citaat van: garmtz op februari 14, 2007, 10:07:39
Was muziek van Allegri. Het stuk heet Misere. Op dezelfde CD een versie van Stabat Mater.

Label is Decca.

Ah, een bekende shoot-out track (volgens mij heb ik die ook naar aanleiding van een shoot-out bij Jiri gekocht) :D

garmtz


Deleted member

Ronald, is dat de track waar je de stemmen zo'n meter of vijf uit mekaar hoorde?

hifiman

Citaat van: Antoine op februari 14, 2007, 11:08:28
Ronald, is dat de track waar je de stemmen zo'n meter of vijf uit mekaar hoorde?
Inderdaad!  :D

Deleted member


garmtz


Deleted member

#323
8 euro bij Bol! linkje ;D

Ronald, welke CD van Eva Cassidy hoorde ik ook al weer bij jou?  :)

Aurora13

Citaat van: Antoine op februari 14, 2007, 11:31:51
8 euro bij Bol! linkje ;D

Ronald, welke CD van Eva Cassidy hoorde ik ook al weer bij jou?  :)

Meenemen naar de shootout dan! :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51505">HTPC Zalman HD501: HDMI -> Pioneer Plasma LX-608D
S/PDIF 1 -> Tact S2150 -> KEF LS50 fronts
S/PDIF 2 -> Tact S2150 -> KEF LS50 center + Velodyne EQ-Max 8
S/PDIF 3 -> Tact S2150 ->