DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sandervg

#200
Citaat van: Gerritv_be op januari 28, 2007, 21:34:38
Is er geweten wat audio cube heeft aangevangen met de SB3. Wat hebben ze precies vervangen aan componenten?
Nee, dat weet ik niet precies. Er zijn wat condensatoren vervangen, er is het nodige uitgehaald en volgens mij is de signaalweg flink verkort. reMC weet misschien preciezer wat er is veranderd.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

Citaat van: sandervg op januari 28, 2007, 15:03:28
We hebben het daar niet meer zo uitgebreid over gehad, maar ik ben nog wel benieuwd hoe Audioloog en Garmt mijn totale set ervaren hebben: wat vond je erg mooi eraan en wat kan nog beter? Waar ligt nog verbeterpotentieel? Het is soms heel verfrissend als iemand die de set nog niet goed kent de set eens beoordeeld.  :)
Ik vond je set erg goed klinken (refererend aan de combi modded SB3 met Progression DAC)! Echt heel mooi!

Wel denk ik dat jouw speakers niet helemaal mijn smaak zijn (al zijn ze duidelijk beter en mooier dan wat ik heb staan!), ik mis nog wat meer openheid in het geluid. Dit zal met name een smaak kwestie zijn, het is dat je me er naar vraagt, want er is zeker niks mis met het geluid!

Ook miste ik de diepte die ik bij Guido hoorde, maar goed dat heb ik thuis ook niet en dat met name te maken hebben met de flinke ruimte die er bij Guido om de speakers was (vrije opstelling ver van de muur).

Je merkte zelf op dat je het laag af en toe wat te vond, persoonlijk vond ik dat wel meevallen, ik vond het laag wel lekker klinken eigenlijk.

Op dit moment kan ik alleen maar jaloers zijn op wat ik gehoord heb dus dat zegt genoeg   8)

Groetjes,

Ronald

hifiman

Citaat van: Guido Tent op januari 28, 2007, 13:17:23
De Monica DAC is voor het geld absoluut een winner. Wel heeft ze een goed loopwerk nodig. Wat je dan krijgt is een transparant geluid, vrijwel verlost van technische klank, voldoende schoon maar wel  gekleurd. dat laatste ligt aan de distorsie, het is wat euphonisch. ik heb wel een idee dat te verbeteren, maar daar moet ik nog goed over nadenken.
Ik hou me van harte aanbevolen voor een goede oplossing! Wellicht ga ik zelf nog even proberen hoe het klinkt als ik een opamp de I/V conversie laat doen. Nadeel is dat ik dan niet meer AB kan vergelijken, misschien maar eens een tweede Monica bestellen :P

hifiman

Citaat van: reMC op januari 28, 2007, 19:24:10
Audioloog, weet je met wat voor voeding de Progression dac speelt? ::)
Nee dat weet ik niet, maar het antwoord is geloof ik al gegeven  :P

sandervg

@reMC, Audioloog en Garmtz: dank voor de feedback. Ik heb vorige week gehoord dat de opvolger van de sonatine (van audio cube) wellicht ook op de gaincard goed zou kunnen presteren. Dat konk wel interessant. Ik ben momenteel aan het nadenken wat ik wil:

A: afmaken van de huidige set zoals jullie hem gehoord hebben met passende speakerkabel / interlinks en daarbij zorgen dat het geheel iets helderder gaat klinken

B: de Cresendo''s van audio cube eens uitproberen... Wel een hele smak geld en ik weet nog niet wat voor niveau te halen is met de rest van de 47labs apparatuur... Echter als het audio cube gaat lukken om op bv. 90% van het resultaat met hun gemod. SUN versterkers (buizen) te komen, zou ik daar ook wel wat voor voelen...
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Del member

Bedankt voor de interessante shootout en jullie tijd om het te organiseren en hier neer te zetten.

Zelf ben ik ook met een vrij uitgebreide shootout van totaal iets anders bezig (ook pure stereo) maar voorlopig kunnen we de resultaten nog niet publiceren omdat er nog luistersessies gepland zijn  ;D

DA BoSS

Citaat van: ub4b op januari 29, 2007, 12:20:57
Bedankt voor de interessante shootout en jullie tijd om het te organiseren en hier neer te zetten.

Zelf ben ik ook met een vrij uitgebreide shootout van totaal iets anders bezig (ook pure stereo) maar voorlopig kunnen we de resultaten nog niet publiceren omdat er nog luistersessies gepland zijn  ;D

tipje van de sluier, qua apparatuur?
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2007, 11:06:30

Ook miste ik de diepte die ik bij Guido hoorde, maar goed dat heb ik thuis ook niet en dat met name te maken hebben met de flinke ruimte die er bij Guido om de speakers was (vrije opstelling ver van de muur).


Ronald

Inderdaad, speakers ver van de achterwand, liefst 2 meter. Verder heb je voor diepte ook goede electronica nodig, bij opname en weergave. Ook jitter speelt hier een rol.

groet

Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2007, 10:11:55
Als eerste is dus de DAC van de klant aan de beurt. Deze klinkt erg rommelig en wordt al gauw weer uit gezet en aan de kant geschoven. No second chance for deze (DAC) jongen  ;D

Hoi,

Deze DAC vandaag nog nader bekeken, met klant en schema's erbij. Los van wat suggesties her en der is er naar de klok gekeken, waarop de converter draait (draaide). Dit is een 11.2896 MHz TCXO (waarom die T in hemelsnaam) van Chinese makelij. Dat ding eruit gezwierd en een Tentlabs 11.2896 MHz XO erin gezet.

Van de kleuring verdween 75%, het beeld trok open en er kwam diepte. Ineens werd het een boeiende machine.

groet

Guido



garmtz


Audiofiel

Citaat van: Guido Tent op januari 29, 2007, 20:28:09
Van de kleuring verdween 75%, het beeld trok open en er kwam diepte. Ineens werd het een boeiende machine.

Hans Klok Tent... 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Guido Tent op januari 29, 2007, 20:24:15
Inderdaad, speakers ver van de achterwand, liefst 2 meter. Verder heb je voor diepte ook goede electronica nodig, bij opname en weergave. Ook jitter speelt hier een rol.
Duidelijk! Helaas is dat in een kleine huiskamer wat aan de lastige kant  :-\

kit-kat

Citaat van: sandervg op januari 29, 2007, 10:43:05
Nee, dat weet ik niet precies. Er zijn wat condensatoren vervangen, er is het nodige uitgehaald en volgens mij is de signaalweg flink verkort. reMC weet misschien preciezer wat er is veranderd.

Super om mee te lezen met deze shootout. Ik leer er weer veel van. :D

Ik ben ook erg benieuwd welke verandering zijn aangebracht aan de sb3. Ik heb ook sinds 2 weken een sb3 en wil graag het geluid verbeteren met een betaalbare dac of modificatie.
Hoeveel kost zo´n modificatie?

"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

hifiman

Citaat van: Guido Tent op januari 29, 2007, 20:28:09
Van de kleuring verdween 75%, het beeld trok open en er kwam diepte. Ineens werd het een boeiende machine.
:o Dat is mooi Guido! Ik ben verbaasd omdat ik nooit had verwacht dat jitter ook voor (subjectief) kleuring zorgt, was in de veronderstelling dat het verminderen van jitter  puur voor meer resolutie cq focus zorgde.

kit-kat

Ik lees dat de monica dac een erg goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Helaas wordt het alleen verkocht als zelfbouw pakket toch? Ik heb helaas twee redelijk linker handen en geen apparaten om te solderen etc....kun je ze ook kant en klaar kopen?
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

hifiman

Citaat van: kit-kat op januari 29, 2007, 21:29:12
Ik ben ook erg benieuwd welke verandering zijn aangebracht aan de sb3. Ik heb ook sinds 2 weken een sb3 en wil graag het geluid verbeteren met een betaalbare dac of modificatie.
Hoeveel kost zo´n modificatie?
Tijd voor een powerbuy SB3 modificatie  ;)

Een externe DAC zal zowiezo al een beter geluid geven! Kijk echter weer uit met zomaar een DAC nemen, ze klinken allemaal anders en de smaak kwestie speelt ook een grote rol :P

Wat die modificaties betreft, je kunt je SB3 bijvoorbeeld opsturen naar Bolder in the US. Persoonlijk wil ik pas geld uitgeven aan een modificatie als ik weet wat er voor mijn geld aan gebeurd  ::) of als ik dat misschien niet weet maar het resultaat vantevoren heb mogen horen  ;D

kit-kat

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2007, 21:34:20
Tijd voor een powerbuy SB3 modificatie  ;)

;) I´m in
Ik heb gehoord over bolder, ik heb veel gesnuffeld op het forum van slimdevices.....maar stuur mij dac liever niet naar Amerika.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

hifiman

Citaat van: kit-kat op januari 29, 2007, 21:33:50
Ik lees dat de monica dac een erg goede prijs-kwaliteit verhouding heeft. Helaas wordt het alleen verkocht als zelfbouw pakket toch? Ik heb helaas twee redelijk linker handen en geen apparaten om te solderen etc....kun je ze ook kant en klaar kopen?
Hoi Kate. Ja hoor Yeo verkoopt ze ook gebouwd en dat kost (in verhouding) niet zoveel, maar ik zou zeggen kijk zelf even op de webshop van diyparadise.


hifiman

Citaat van: kit-kat op januari 29, 2007, 21:40:00
;) I´m in
Ik heb gehoord over bolder, ik heb veel gesnuffeld op het forum van slimdevices.....maar stuur mij dac liever niet naar Amerika.
Ik ook niet, maar dan meer om reden dat ik geld stop in iets waarvan ik het resultaat niet ken..

)p(

Misschien een goede business voor Guido. Sb3 modificatie + externe dac op basis van zijn dac in de tentlabs cd speler :)

peter

sandervg

#220
Citaat van: kit-kat op januari 29, 2007, 21:29:12
Ik ben ook erg benieuwd welke verandering zijn aangebracht aan de sb3. Ik heb ook sinds 2 weken een sb3 en wil graag het geluid verbeteren met een betaalbare dac of modificatie.
Kit-kat, de modificatie waar we naar geluisterd hebben had alleen betrekking op het digitale domein, dus de squeezebox puur als loopwerk ingezet. Als ik me de shootout kan herinneren bij jouw thuis, hoorde jij geen verschil tussen het loopwerk van de SB3 en een dure CD speler. Met andere woorden: jij zult met een digitale mod niet veel opschieten. Ik denk dat je het beter kunt zoeken in een mooie DA converter op je SB3. Of een analoge mod van de SB3 door bolder, maar ook dan geldt dat je niet weet wat je terug gaat krijgen... Tja, en DA converters zijn er natuurlijk genoeg! Dat hangt helemaal van je budget af natuurlijk  ;)

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2007, 21:40:44
Yeo verkoopt ze ook gebouwd en dat kost (in verhouding) niet zoveel
Maar dan moet je nog wel zelf een voeding in elkaar knutsellen. En dát is van zeer grote invloed op de klank zoals we tijdens het tweede deel van de shootout hebben ervaren. Dus het blijft nog wel echt DIY.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Guido Tent

Citaat van: )p( op januari 29, 2007, 21:58:08
Misschien een goede business voor Guido. Sb3 modificatie + externe dac op basis van zijn dac in de tentlabs cd speler :)

peter

Hoi

Ik zou me eens moeten verdiepen in een SB, maar heb ook nog wat ander werk, af en toe:-)

De DAC van de Tentlabs speler is los beschikbaar, in Q2 staat een USB / SPDIF naar I2S omzetter gepland (eentje met lage jitter), die als voorzet kan dienen voor de DAC. Zo krijg je een integrale oplossing voor PC gebaseerde weergave.

De SB is te verbeteren op vlak van jitter, maar er is nogal weinig ruimte onder de kap aldaar.......

groetjes,
=
Guido

hifiman

Citaat van: Guido Tent op januari 29, 2007, 23:12:00
De SB is te verbeteren op vlak van jitter, maar er is nogal weinig ruimte onder de kap aldaar.......
Ik heb geen enkel bezwaar tegen een externe clock  ;D

kit-kat

Citaat van: sandervg op januari 29, 2007, 22:25:35
Kit-kat, de modificatie waar we naar geluisterd hebben had alleen betrekking op het digitale domein, dus de squeezebox puur als loopwerk ingezet. Als ik me de shootout kan herinneren bij jouw thuis, hoorde jij geen verschil tussen het loopwerk van de SB3 en een dure CD speler. Met andere woorden: jij zult met een digitale mod niet veel opschieten. Ik denk dat je het beter kunt zoeken in een mooie DA converter op je SB3. Of een analoge mod van de SB3 door bolder, maar ook dan geldt dat je niet weet wat je terug gaat krijgen... Tja, en DA converters zijn er natuurlijk genoeg! Dat hangt helemaal van je budget af natuurlijk  ;)
Maar dan moet je nog wel zelf een voeding in elkaar knutsellen. En dát is van zeer grote invloed op de klank zoals we tijdens het tweede deel van de shootout hebben ervaren. Dus het blijft nog wel echt DIY.

Dat klopt Sander. Je hebt een goed geheugen. Ik heb jan-febr 2006 ook een shootout gehouden met squeezebox en apple airport express.
Uiteindelijk kregen we toen de airport express niet aan de praat, dus werd het meer een squeezebox/cd speler shootout.
Hieronder mijn eigen voorkeur van 1 tot 4, waarbij ik persoonlijk weinig verschil hoorde tussen 1 en 2.  Anderen bij de shootout wel. Ik zou dus zelf voor nr 2 gaan, omdat sb veel gemak geeft.

1- Parasound (loopwerk + losse DAC)-gebalanceerd op Chord
2- Squeezebox + parasound DAC- gebalanceerd op Chord
3- Tjoeb - niet gebalanceerd op Chord
4- Squeezebox (met interne dac) - niet gebalanceerd op Chord

Waarom heb ik dan nog geen parasound dac?....nou vooral omdat hij nog best prijzig is en ik daar het geld niet voor had of heb. Ik kan het beste waarschijnlijk mijn geld in een dac steken.
"We lose our health to make money...
and then lose our money to restore our health."

"We get bored with childhood, we rush to grow up, and then long to be children again."

Del member

Citaat van: Guido Tent op januari 29, 2007, 23:12:00
De SB is te verbeteren op vlak van jitter, maar er is nogal weinig ruimte onder de kap aldaar.......

In de opvolger "The Transporter" is er wellicht wat meer plaats voor mods :

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html