DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Dan neem ik het woord weer over  ;D

Er kwam na deze shootout nog een overwacht vervolg! Sander nodigde ons uit (of stelde Garmt het voor? afijn dat doet er niet zoveel toe  :P) om nog bij hem langs te komen. Voor Sander was dit interessant zodat hij dan eens de Opus DAC kon vergelijken met
de Progression DAC die hij op proef heeft staan en tevens kon kijken in hoeverre de veel goedkopere  Monica DAC het er in zijn set vanaf zou brengen.

Voor mij was het met name interessant om mijn Squeezebox (vanaf nu SB3 genoemd) te kunnen vergelijken (spdif uitgang) met de door Audio Cube gemodificeerde SB3. En natuurlijk vond ik het ook leuk om zowiezo Sander's set eens te horen.

Ik ben helaas vergeten foto's te maken bij Sander thuis..

hifiman

#176
Wederom zal ik mij beperken tot het weergeven van mijn eigen mening al was er volgens mij wel redelijke consensus over onze bevindingen.

Dan begin ik even met de SB3. Ik kan er kort over zijn, de SB3 van Audio Cube klinkt zo ontzettend veel beter dan de mijne. Ik kon haast mijn oren niet geloven, ik had verschillen verwacht op het vlak van resolutie en focus, maar dat was niet het geval. Dit klonk gewoon veel muzikaler, simpelweg veel mooier. Het verschil tussen kunnen boeien en niet kunnen boeien! Wauw, als mijn SB3 zo klinkt dan weet ik het wel, dan geen cd spelers meer voor mij! (niet alleen vanwege het geluid ook vanwege het concept en functionaliteit). Waar Garmt en ik eerder deze dag bij mij thuis nog concludeerden dat mijn CEC cd speler toch duidelijk mooier klonk dan de SB3 als transport weet ik zeker dat de SB3 van Audio Cube dit nadeel volledig wegneemt. Ook na het wisselen tussen de Opus cd speler en de SB3 met de Opus als DAC was het voor mij duidelijk, de SB3 (als loopwerk) is na modificatie een volwaardig alternatief voor een goede cd speler. Overigens was dit alles met de originele voeding van de SB3.


hifiman

#177
Dan wat de DAC's betreft, op de een of andere manier kwam de Opus DAC in deze set niet zo uit de verf evenals mijn Monica DAC (relatief lage ingangsimpedantie van de voorversterker?) De Progression DAC daarentegen sprong er met kop en schouders bovenuit. Daar moeten wel 2 opmerkingen bij gemaakt worden, ten eerste hebben we het hier over een 5K DAC. Ten tweede klonk deze DAC met de originele voeding stukken minder, verbazingwekkend hoeveel een voeding kan uitmaken zeg  :o

Voor mij was de grote winnaar van deze shootout de combinatie van gemodde SB3 op de Progression DAC met gemodde voeding. En dat was niet alleen een kwestie van simpelweg de betere zijn, nee ik vond het ook nog eens supermooi klinken. Als budget geen rol speelde dan ging ik per direct voor deze combo! Uiteraard spelen speakers en versterking ook een grote rol en wellicht zou ik daar dan weer andere keuzes in maken (smaak) maar als bron zou ik het wel weten!  :)

Dan wil ook Sander en zijn vriendin bedanken voor de gastvrijheid en voor het aanbod om mee te eten (wat we gezien het tijdstip niet meer gedaan hebben). Ik heb in elk geval een hele leuke en boeiende dag gehad jongens!  :D

sandervg

Een zeer interessante shoutout. Eigenlijk waren het inderdaad direct 2 shoutouts, want na de sessie bij Guido zijn we doorgereden naar Utrecht waar we nog wat zaken met elkaar hebben vergeleken. Eerst mijn conclusies van de 'Guido sessie'.

Erg leuk om eens wat mensen van het HTForum te ontmoeten en om met Guido kennis te maken. Wat een brok kennis was er in die ruimte aanwezig! Ik heb er in iedergeval ook weer veel van geleerd. Het was voor mij een zeer geslaagde dag waar ik zelf ook weer wat beslissingen heb kunnen nemen in de richting die ik uit wil gaan met mijn set. Ik was vooral erg benieuwd naar het vergelijk tussen de Opus en de Tentlabs en natuurlijk hoe mijn Marantz zich daar in staande kon houden. Leuk toetje was voor mij om de gemodificeerde CD10 te kunnen beluisteren.

De twee afvallers bij Guido ga ik niet veel over zeggen. Ook ik was hier niet over te spreken. Zeer plat beeld dat me niet kon boeien. Okay: de anders spelers oplopend in prijs:

Monica
Ik was zeker verrast door de Monica dac. Ik zou daar prima mee kunnen leven. Hij boeide behoorlijk, was mooi transparant. De onrust herkende ik niet zo erg. Wel de kleuring. Dat hoorde ik vooral bij akkoestische instrumenten zoals de 'spaanse gitaar' waar we een tijd naar geluisterd hebben bij Guido en later ook in Utrecht bij Loreena McKennitt. Ik heb zelf niet eerder een DAC uit deze prijsklasse gehoord waar ik zo over te spreken was. Als Audiloog het zou lukken om de kleuring er nog wat uit te halen ben je zeker spekkoper!

Marantz CD16
De Marantz gaat sowieso vervangen worden in mijn set. De vraag is waarmee. Ik vond deze speler overigens niet zo 'slecht' of tegenvallend als Audioloog of Garmt. Ja, hij kon niet meekomen met de Opus21 en de Tentlabs (ook niet te verwachten gezien het verschil in leeftijd én prijs). En zelfs de Monica DAC had veel punten waarop hij de Marantz kon verslaan. Toch boeide het geluid mij wel. Het hoog én het laag was overdreven aanwezig (commercieel?) en ik vond het geluid wat onrustig (schreeuwerig?). Het geluid vond ik wel minder gekleurd dan de Monica.

Ik moet wel zeggen dat de speler op de set van Guido zeker niet op z'n best te horen was. De set van Guido is zo ongeveer het tegenovergestelde van mijn set en is ook absoluut niet mijn smaak. Dat maakte het luisteren bij Guido voor mij sowieso wat lastig en de match tussen de CD speler en de set van Guido was er simpelweg niet. Dat matchen zo belangrijk is ondervonden we later ook in Utrecht (even de spanning erin houden  :D )

Marantz CD10
Deze was beter dan de Marantz CD16. Natuurlijk was dat ook te verwachten. Toch hoorde ik nog steeds duidelijk een Marantz. Er was meer informatie aanwezig en er kwam meer rust in het geluidsbeeld. De klankbalans is niet wezenlijk veranderd ik blijf een typische (maar wel heel goede) Marantz horen. Ik denk dat de upgrade van Guido zeker zijn geld waard is en als ik de CD16 in basis zou willen houden, zou ik dit ook sterk overwegen. Echter, ik wil meer verbetering!

Tentlabs
Een mooie speler. Ik vond deze het minst uitgesproken. In de zin van: erg ging eigenlijk helemaal niets mis. Hij blonk wat mij betreft ook niet uit in bepaalde gebieden. Het was mooi rustig, erg schoon en redelijk betrokken. Ik vond hem zeker ook niet saai. Grootste verschil met de Opus vond ik de plaatsing van instrumenten. En dat zou voor mij de reden zijn waaorm ik de Opus zou verkiezen boven de Tentlabs in de opstelling waarin we beide spelers beluisterd hebben. Het beeld werd met de Tentlabs allemaal wat breder en minder duidelijk. Bij de Opus had ik meer het gevoel dat de instrumenten in de ruimte aanwezig waren.

Opus
Voor mij was dit de winnaar van de sessie bij Guido. Niet gek gezien het prijsverschil. Sterke punten waren voor mij de plaatsing en het gevoel dat de instrumenten in de ruimte aanwezig waren. Het klonk me net iets natuurlijk in de oren dan de Tentlabs en het betrok me iets meer. Ik vond het minder schone hoog wel een nadeel. Dit zou ik later in Utrecht nog sterker horen op mijn eigen set. Echter: dit is absoluut een kwestie van smaak. Ik denk dat er evenveel mensen zullen zijn die de tentlabs zouden verkiezen boven de opus.

Mijn oordeel
De Marantz CD16 kan nog prima meekomen met hedendaagse CD spelers, mits je beseft dat dit een speler is met techniek van meer dan 10 jaa oud. De prijs was destijds 3500 gulden. Er was geen match met de set van Guido, maar het geluid kon me boeien en ik heb hier al jaren met heel veel plezier naar geluisterd. De CD10 doet hier een stapje bovenop, zonder er een andere CD speler van te maken. De Monica is voor mij zelf geen alternatief, omdat ik niet handig genoeg ben voor zelfbouw of om zelf voedingen in elkaar te sluitelen. Bovendien wil ik daar de tijd ook niet echt voor nemen. Mijn oordeel zou zijn dat de Opus 'de beste uit test' was (met dank aan de betere plaatsing van de instrumenten in de ruimte en de extra betrokkenheid) en dat de tentlabs de 'beste koop' was (mooie speler zonder gebreken en dat is veel waardevoller dan het misschien klinkt) en de Monica de titel 'voordelige keuze' (écht héél veel waar voor je geld!) voor haar rekening nam (om maar even in consumentengids termen te spreken  ;D).

Drie winnaars dus wat mij betreft!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2007, 10:43:09
Daar moeten wel 2 opmerkingen bij gemaakt worden, ten eerste hebben we het hier over een 5K DAC. Ten tweede klonk deze DAC met de originele voeding stukken minder, verbazingwekkend hoeveel een voeding kan uitmaken zeg  :o
Kleine correctie: De 5k is inclusief de originele voeding die we bij mij thuis niet geluisterd hebben. De voeding die ik wél heb laten horen is de originele voeding van de shigaraki lijn van 47labs en is véél minder duur  ;) Dit verschil heb ik even laten horen omdat Garmt zo verwonderd was dat de 'progression DAC' zoveel beter klonk dan de Shigaraki dac. Dit verschil zit mijns inziens vooral in de voeding. Dus heb ik even de shigaraki dac aangesloten op de progression DAC en weg was de magie. Idd: voedingen zijn héél belangrijk!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 28, 2007, 10:38:29

Dan begin ik even met de SB3. Ik kan er kort over zijn, de SB3 van Audio Cube klinkt zo ontzettend veel beter dan de mijne. Ik kon haast mijn oren niet geloven, ik had verschillen verwacht op het vlak van resolutie en focus, maar dat was niet het geval. Dit klonk gewoon veel muzikaler, simpelweg veel mooier.

Was dit ook in een directe vergelijking bij Sander tussend de sb's? Bij de shootout tussen mijn standaard sb en Sander's gemodde sb vond ik de verschillen ook erg groot. En ik ben het helemaal mee eens als Sander het probleem met een wat donker hoog kan oplossen is de combinatie van zijn sb3 met de progression dac gewoon super en ik zou zelf nooit meer terugkijken en de cd speler de deur uitgooien. Vergeet trouwens niet Sanders speakers, ik denk dat het gewoon een heel mooie match is. Niet mijn smaak, maar wel gewoon goed met een heel mooi doortekend  midden gebied.

peter


hifiman

Citaat van: )p( op januari 28, 2007, 11:28:55
Was dit ook in een directe vergelijking bij Sander tussend de sb's?
Ja!

Citaat van: )p( op januari 28, 2007, 11:28:55
Bij de shootout tussen mijn standaard sb en Sander's gemodde sb vond ik de verschillen ook erg groot. En ik ben het helemaal mee eens als Sander het probleem met een wat donker hoog kan oplossen is de combinatie van zijn sb3 met de progression dac gewoon super en ik zou zelf nooit meer terugkijken en de cd speler de deur uitgooien.
A ok, dat je al eens genoemd inderdaad, maar ik besefte tot nu niet dat jouw opmerkingen over dat exemplaar gingen. Gek genoeg is mij niks opgevallen dat het donkerder klonk.. Ik heb Garmt er overigens ook niet over gehoord.. Het was trouwens wel met de originele voeding (die ik bij me had), misschien dat dat nog wat uitmaakt..

Citaat van: )p( op januari 28, 2007, 11:28:55
Vergeet trouwens niet Sanders speakers, ik denk dat het gewoon een heel mooie match is. Niet mijn smaak, maar wel gewoon goed met een heel mooi doortekend  midden gebied.
Zekers!  :)

sandervg

#182
Dan nog wat ervaringen van het tweede deel van de shoutout in Utrecht. Dit was een spontane actie, maar wel heel gezellig. Deze actie was zo spontaan, dat terwijl wij naar Utrecht reden, mijn vriendin ondertussen nog snel het huis probeerde toonbaar te maken (Monique: bedankt!)  :D. Ik was ook erg benieuwd, omdat ik net de nieuwe audio cube voeding (nieuwe diodes) voor de progression DAC thuis had staan waar ik zelf nog niet naar had geluisterd.

Eerst hebben we naar het verschil geluisterd tussen de standaard SB3 en de gemod. SB3. Inderdaad weer een zeer groot verschil, gelijk aan toen ik beide SB vergleek met )p( een paar weken geleden. De standaard SB werd al snel opgeruimd. Absoluut een geslaagde modificatie! Vervolgens naar de DAC's geluisterd.

Opus 21
Het resultaat daarvan was inderdaad wat onverwacht. Met name de Opus21 kwam niet lekker uit de verf. Ik heb nog even de ingangsimpedantie van de gaincard opgezocht: deze is 22k. Toch niet echt verkeerd. Daar komt bij dat de Opus in principe rechtstreeks op een eindversterker aangesloten kan worden. We hebben het geprobeerd met fix en variable uitgangen (en daarbij de gaincard vol open gezet), maar het wilde niet lekker. Hier bleek maar weer hoe belangrijk het is om een goede match te hebben met de rest van de set en ruimte. Ik snap nog steeds niet waar het hem precies in zat. Guido benoemde tijdens de eerste luistersessie al dat het hoog van de opus wat minder schoon was. Dit kon ik toen niet zo heel goed horen, maar was op mijn set bij Loreena McKennitt duidelijker hoorbaar. Het maakte daarbij niet uit of we met de gemod. SB3 of het loopwerk van de Opus21 de DAC van de opus aanstuurde (wat ik als een groot compliment voor de gemod. SB3 beschouw). Het klonk iets onrustiger en het middenlaag werd voor mij wat benadrukt waar mijn set juist geen behoefte aan heeft. Bij sommige andere CD's klonk het hoog weer juist iets frisser dan de Gaincard.
Dit bewijst maar weer eens dat dat het samenbrengen van allemaal top componenten nog geen top set geeft.

Monica
De Monica klonk ook hier mooi, transparant, maar kon echt niet op tegen de progression. Dat is ook logisch gezien het prijsverschil en bijvoorbeeld het verschil in kwaliteit van de voeding tussen beide DACs. Ook hier hoorde ik een kleuring in het geluid van de Monica. Niet omprettig om naar te luisteren, maar het zou op termijn wat kunnen gaan vervelen. Ik hoop dat Audioloog die kleuring nog wat kan verminderen.

Progression DAC
Ik heb de progression dac niet eerder zo mooi horen klinken in mijn set. Ik wil 'm nog wat uitgebreider vergelijken voor ik definitief mijn oordeel kan geven (ik ben een luisteraar die toch vaak meer tijd nodig heeft) en de diodes van de audio cube voeding zijn nog helemaal niet ingespeeld. Eén van mijn problemen dat ik tot nu toe had met de progression was dat het nog niet dynamisch genoeg klonk en niet de betrokkenheid had van mijn CD16. Ik heb 'm nog niet vergeleken met de CD16, maar het klonk zeker wel betrokken. Het vervangen van de voeding door de voeding van de shigaraki was hierbij een doodzonde! Weg was de magie! Weg was de betrokkenheid. Snel weer terug geschakeld naar de andere voeding!

Mijn oordeel
Deze shootout heeft voor mij definief duidelijk gemaakt dat ik verder ga met het squeezebox + progression DAC verhaal. Ik denk dat de betrokkenheid nu is zoals ik 'm hebben wil. Blijf ik alleen nog met een iets te donker geluid zitten: iets te veel middenlaag en iets te weinig hoog. Misschien is dat ook waarom de Opus het niet lekker deed op mijn set. Dit wat donkerder geluid ligt niet aan de electronica, maar is een kenmerk van mijn speakers. Ik wil ze echter niet graag wegdoen, omdat ik de andere eigenschappen van deze luidsprekers zo ontzettend waardeer. Ik hoop dat ik met andere interlinks hier nog niet iets helderheid in kan brengen, dan ben ik een tevreden mens! Een ander alternatief zou zijn om met de module waar Audioloog nu mee aan het spelen is het laag iets te temperen en het hoog iets te benadrukken. Als dat niet ten koste gaat van de andere kwaliteiten van het geluid is dat misschien ook een optie.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: )p( op januari 28, 2007, 11:28:55
als Sander het probleem met een wat donker hoog kan oplossen

Voor een klein deel is het opgelost met andere speakerkabel. De 47 labs speakerkabel klink beter in het hoog dan mijn Linn kabel waar wij mee geluisterd hebben. Ik streef niet naar het super heldere geluid dat uit jouw KEF's komt, dus ik denk dat het verschil moet andere bekabeling overbrugbaar moet zijn. Misschien dat ook de andere diodes in de voeding wat hebben gedaan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Citaat van: sandervg op januari 28, 2007, 11:39:00
Voor een klein deel is het opgelost met andere speakerkabel. De 47 labs speakerkabel klink beter in het hoog dan mijn Linn kabel waar wij mee geluisterd hebben. Ik streef niet naar het super heldere geluid dat uit jouw KEF's komt, dus ik denk dat het verschil moet andere bekabeling overbrugbaar moet zijn. Misschien dat ook de andere diodes in de voeding wat hebben gedaan.

Als je helemaal tevreden bent kom ik graag nog eens langs om het eindresultaat te beluisteren :)

Peter

Erik van Voorst (in memoriam)

....hardstikke leuk leesvoer.....ik typ dit terwijl ik naar mijn gemodde dac luister..hahahaha... 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

advr



mooi al die verhalen, de Tenlabs heb ik ook al mogen beluisteren in de plexiglas uitvoering.  ;D
voor zijn geld een ontzettend mooie speler.

ik had het vergelijk met de Opus wel eens willen horen wie weet komt dat ooit nog eens.  :o
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Guido Tent

Hallo allemaal,

Ik vond het een leuke middag, enkele gezichten achter het forum gezien, goed stuk taart en muziek !

De afvallers zijn al beschreven. Beiden gaven donkerbruine suiker klank, en buizensoep - helaas, maar bij de X-factor gaat het er ook hard aan toe :-)

De Marantz is gegeven de leeftijd zeker niet slecht, maar klinkt technisch, en zeker niet schoon in het hoog. Wel de typische relaxte weergave van de grote Marantz machines. Een modificatie van opamps en klok brengt zo'n Marantz een wezenlijke stap verder. Het verschil van de standaard 16 en gemodde 10 is prima beschreven.

De Monica DAC is voor het geld absoluut een winner. Wel heeft ze een goed loopwerk nodig. Wat je dan krijgt is een transparant geluid, vrijwel verlost van technische klank, voldoende schoon maar wel  gekleurd. dat laatste ligt aan de distorsie, het is wat euphonisch. ik heb wel een idee dat te verbeteren, maar daar moet ik nog goed over nadenken.

De Opus en Tentlabs zijn aan elkaar gewaagd, en verschillen op detail. Beide zijn mooi open, rustig in weergave en natuurlijk. De Opus is iets preciezer in plaatsing, maar is naar mijn oren net niet helemaal schoon. Ik zelf vind de Tentlabs wat minder opvallen, wat vloeiender in weergave (ik ben allergisch voor spectaculair klinkende audio apparaten). De doorslag wordt door smaak maar wellicht met name gegeven door de stand van de bankrekening (Opus 4500 euri, Tentlabs 2500).

hartelijke groet,
-
Guido tent

sandervg

#188
Citaat van: Audioloog op januari 28, 2007, 10:43:09
...uiteraard spelen speakers en versterking ook een grote rol en wellicht zou ik daar dan weer andere keuzes in maken...
We hebben het daar niet meer zo uitgebreid over gehad, maar ik ben nog wel benieuwd hoe Audioloog en Garmt mijn totale set ervaren hebben: wat vond je erg mooi eraan en wat kan nog beter? Waar ligt nog verbeterpotentieel? Het is soms heel verfrissend als iemand die de set nog niet goed kent de set eens beoordeeld.  :)

Voor wie er niet bij was: de totale set waar we op geluisterd hebben bestond uit een gemodificeerde SB3, een NFO interlink naar de 47labs progression DAC met Audio cube voeding. Vervolgens met PHY interlinks naar de Gaincard (25watt en 2x powersupply van 50 watt) en vervolgens met de platte 47labs speaker kabel naar de Elipson Futura's.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

FrankB

Citaat van: advr op januari 28, 2007, 12:39:14
mooi al die verhalen, de Tenlabs heb ik ook al mogen beluisteren in de plexiglas uitvoering.  ;D
voor zijn geld een ontzettend mooie speler.

ik had het vergelijk met de Opus wel eens willen horen wie weet komt dat ooit nog eens.  :o

Guide vindt de Opus iets preciezer dan de Tentlabs, is niks voor jou dus ;D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

advr

Citaat van: FrankB op januari 28, 2007, 15:50:42
Guide vindt de Opus iets preciezer dan de Tentlabs, is niks voor jou dus ;D

volgens mij is juist ALLES precieser dan een Opus  :o :o ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Citaat van: sandervg op januari 28, 2007, 15:03:28
We hebben het daar niet meer zo uitgebreid over gehad, maar ik ben nog wel benieuwd hoe Audioloog en Garmt mijn totale set ervaren hebben: wat vond je erg mooi eraan en wat kan nog beter? Waar ligt nog verbeterpotentieel? Het is soms heel verfrissend als iemand die de set nog niet goed kent de set eens beoordeeld.  :)

Ik denk dat de totale keten van SB3 naar Gaincards nog moeilijk is te verbeteren. Ik kreeg echt een gevoel van 'dit klopt' bij het beluisteren. Misschien moet je nog wel goed kijken naar de stroom, want de 47 Labs kan NOG 'vrijer' en opener klinken dan nu. Ik vind de Futura misschien wel iets minder magisch dan de 1303, maar wel rustiger en zeker donkerder. Eigenlijk vond ik de Futura iets TE donker. Van mij mag het wel wat lichter (zowel in de tonale balans als in de snelheid). Ik ben gewend aan een Living Voice en die is een stuk levendiger en dynamischer en ook luchtiger.

Ik zat met Jeff Buckley wel in de muziek, dus dat zit wel snor.

reMC

Leuke verhalen jongens, erg leuk 8)

Audioloog, weet je met wat voor voeding de Progression dac speelt? ::)

reMC

Citaat van: sandervg op januari 28, 2007, 15:03:28
Voor wie er niet bij was: de totale set waar we op geluisterd hebben bestond uit een gemodificeerde SB3, een NFO interlink naar de 47labs progression DAC met gemodificeerde voeding. Vervolgens met PHY interlinks naar de Gaincard (25watt en 2x powersupply van 50 watt) en vervolgens met de platte 47labs speaker kabel naar de Elipson Futura's.

Ik weet wel een verbeterpunt: vervang de PHY interlinks door die van 47labs of NFO/Audio-Cube. Je hoog zal dan nog rustiger zijn, de tonale balans zal beter kloppen (ik denk dat die nu een beetje naar het hoog neigt) en de dynamische pulsen zullen wat losser van elkaar staan, minder een geheel vormen, je krijgt meer de dynamiek van ieder instrument op zich te horen.

Echt gaaf dat de gemodificeerde SB3 zo goed is bevallen, ik vind ook dat er nauwelijks loopwerken zijn die dezelfde openheid, rust, het gemak en de klankrijkheid halen.

reMC

Citaat van: sandervg op januari 28, 2007, 11:13:55
Dus heb ik even de shigaraki dac aangesloten op de progression DAC en weg was de magie. Idd: voedingen zijn héél belangrijk!

Je bedoelt dat je de Shigaraki voeding hebt aangesloten op de Progression dac? Waar luisterde je daarvoor mee dan? De Dumpty of de trafo van Audio-Cube?

Gerritv_be

Citaat van: sandervg op januari 28, 2007, 15:03:28
We hebben het daar niet meer zo uitgebreid over gehad, maar ik ben nog wel benieuwd hoe Audioloog en Garmt mijn totale set ervaren hebben: wat vond je erg mooi eraan en wat kan nog beter? Waar ligt nog verbeterpotentieel? Het is soms heel verfrissend als iemand die de set nog niet goed kent de set eens beoordeeld.  :)

Voor wie er niet bij was: de totale set waar we op geluisterd hebben bestond uit een gemodificeerde SB3, een NFO interlink naar de 47labs progression DAC met gemodificeerde voeding. Vervolgens met PHY interlinks naar de Gaincard (25watt en 2x powersupply van 50 watt) en vervolgens met de platte 47labs speaker kabel naar de Elipson Futura's.

@Sander of anderen
Is er geweten wat audio cube heeft aangevangen met de SB3. Wat hebben ze precies vervangen aan componenten?

HT: Panasonic DP-UB424EGK | Yamaha RX-V1067 | Philips 65OLED803 | pureAV PF-40 | Dyn. Evoke 50, focus 200c, B&W N805
Music: Daphile Lenovo Netbook <-usb-> Topping D90LE <- AQ diamondback xlr -> Vincent SV234 <- Kimber 8tc -> Dyn. Evoke 50 
PC audio: ifi zen dac | DT 770 Pro

garmtz

de mooie voeding op de Progression was een Pel-gemodifieerde.

reMC

Citaat van: garmtz op januari 28, 2007, 21:35:39
de mooie voeding op de Progression was een Pel-gemodifieerde.

Wel de grote trafo van 47? Of een trafo van Audio-Cube?

sandervg

Citaat van: reMC op januari 28, 2007, 19:32:54
Ik weet wel een verbeterpunt: vervang de PHY interlinks door die van 47labs of NFO/Audio-Cube. Je hoog zal dan nog rustiger zijn, de tonale balans zal beter kloppen (ik denk dat die nu een beetje naar het hoog neigt) en de dynamische pulsen zullen wat losser van elkaar staan, minder een geheel vormen, je krijgt meer de dynamiek van ieder instrument op zich te horen.
Niet echt... De NFO interlinks maken het hoog idd rustiger, maar je zou het ook donkerder kunnen noemen. Zoals Garmt en )p( al aangaven klinkt mijn set juist nog iets te donker. Juist eerder te weinig hoog dan te veel hoog. Los van alle andere kwaliteiten van de NFO interlink, is die extra donkerte eigenlijk een showstopper.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Citaat van: reMC op januari 28, 2007, 19:37:04
Je bedoelt dat je de Shigaraki voeding hebt aangesloten op de Progression dac? Waar luisterde je daarvoor mee dan? De Dumpty of de trafo van Audio-Cube?
Ik wat slordig geschreven  :-[.  De Progression DAC is beluisterd op de audio-cube trafo met de diodes van de dumpty. Verder hebben we de progression DAC even aangesloten op de shigaraki voeding, maar dat was dus geen succes.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian