DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Barrrrry

Ach, maak sowieso maar wat foto's, altijd leuk! Ik kan mijn DAC wel opsturen :)
Ik hoop dat ik vrij kan krijgen!

hifiman

Citaat van: Barrrrry op januari 17, 2007, 11:16:58
Ach, maak sowieso maar wat foto's, altijd leuk! Ik kan mijn DAC wel opsturen :)
Ik hoop dat ik vrij kan krijgen!
We horen het nog wel Barrryy!!

De shootout is dus op het lab van Guido, ik pm jullie zo het adres!

Verder zorgt Guido voor Koffie en Thee en vroeg of wij dan iets lekkers meenemen. Ik neem wel wat gebak mee.


hifiman

Citaat van: Barrrrry op januari 17, 2007, 11:16:58
Ach, maak sowieso maar wat foto's, altijd leuk! Ik kan mijn DAC wel opsturen :)
Ik hoop dat ik vrij kan krijgen!
En ? Weet je al wat?

audiotone

#153
...

Barrrrry

#154
Ik moet helaas werken en ik kan niks regelen (werkgever op vakantie) :-X

Kan iemand foto's maken van de luisterdag? Moet ik een DAC opsturen?

hifiman

Citaat van: Barrrrry op januari 25, 2007, 23:25:00
Ik moet helaas werken en ik kan niks regelen (werkgever op vakantie) :-X

Kan iemand foto's maken van de luisterdag? Moet ik een DAC opsturen?
Jammer dat je niet kan Barrryyyy  :'(

DAC opsturen is nu helaas wat te laat voor :P
Wat de foto's betreft, dat gaat denk ik wel goed komen!  :)

hifiman

Citaat van: audiotone op januari 25, 2007, 20:35:29
te laat...ik had graag mijn DAC (altmann attraction dac) op jullie pijnbank gezet....
Organiseer een volgende shootout zou ik zeggen  :D

sandervg

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman


DA BoSS

veel plezier allen, ben benieuwd naar de bevindingen >:D
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: DA BoSS op januari 27, 2007, 08:47:22
veel plezier allen, ben benieuwd naar de bevindingen >:D
Ik ook, de slagroomtaart is net uit de vriezer gehaald ik ben benieuwd wat de bevindingen zijn  ;)

M

Veel plezier daar met testen, ben ook heel erg benieuwd hoe de speler van Guido zich houdt t.o de rest.
LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

Barrrrry


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

hifiman

Gisteren was het dan zover. De dag van de DAC shootout  ;D

Aangezien Garmt en ik dicht bij elkaar wonen zou Garmt eerst naar mij komen om te carpoolen. Sander zouden we dan aldaar ontmoeten.

Garmt en ik arriveerden om kwart voor een bij het lab van Guido alwaar we vriendelijk ontvangen werden. In afwachting van de komst van Sander begon Guido alvast de uitgangsnivo's van de verschillende DAC's op te meten voor een eerlijk vergelijk. Sander was ondertussen ook gearriveerd en we begonnen gelijk met het belangrijkste, zie foto  ;D




hifiman

Garmt begon alvast met het aansluiten van het spul en het controleren van de fase.

hifiman

#166
De deelnemers, van links naar rechts:
- non oversampling TDA1541 DAC
- Monica 2 DAC (non oversampling TDA1545)

2de foto:
- Tentlabs cd speler
- Resolution Audio Opus 21 cd speler

Daar kwamen nog de volgende deelnemers bij:
- de Marantz CD16 van Sander
- een gemodificeerde Marantz CD10 van Guido
- een xxx (welke was het ook al weer?) DAC van een klant

hifiman

#167
Guido doet alvast wat stretch oefeningen om op te warmen  ;D Garmt is er duidelijk al klaar voor  ;)

Achter de goudkleurige TDA1541 DAC staat overigens de DAC van "de klant".

hifiman

#168
Sander wilde ook graag op de foto , terwijl Guido zijn yoga rituelen voltooid. 8)
Rechts op de foto is nu ook de Marantz CD16 van Sander te zien.

hifiman

#169
We zijn er klaar voor en gaan beginnen met luisteren.

Ik (middelste persoon) kijk erg beteuterd bij het horen van deze mooie Ensemble speakers op de indrukwekkende 300B gebaseerde buizen eindtrappen. Tsja daar kan mijn set toch even niet aan tippen  :-\ Ik krijg gelijk op mijn kop van mijn vrouw, volgende keer moet ik mijn best doen om te lachen op de foto  :P

Maar goed ik dwaal af, we gaan dus luisteren!

hifiman

#170
Ik zal qua meningen alleen voor mezelf spreken zodat ik de andere aanwezigen niet het gras voor de voeten wegmaai.
Voor mij persoonlijk is deze shootout interessant om te kijken welke van mijn 2 meegenomen DACs het beste is, de afvaller ga ik dan verkopen. Tevens was ik benieuwd hoe mijn DACs zich verhouden tot de duurdere jongens. Zo zal ieder van ons zijn eigen insteek hebben gehad voor deze shootout  ;D


hifiman

#171
Als eerste is dus de DAC van de klant aan de beurt. Deze klinkt erg rommelig en wordt al gauw weer uit gezet en aan de kant geschoven. No second chance for deze (DAC) jongen  ;D

Vervolgens is mijn gouden TDA1541 gebaseerde DAC aan de beurt. Deze valt helaas wat tegen, hij komt duidelijk minder goed uit de verf dan ik had verwacht. Bij mij thuis blonk hij uit in ruimtelijkheid, hier klinkt hij wat plat en kan niet zo boeien. Zo blijkt alles weer erg relatief want deze DAC presteert bijvoorbeeld duidelijk beter dan de in mijn CEC speler ingebouwde DAC. Achteraf vind ik het wat jammer dat deze DAC gelijk ook aan de kant geschoven werd, ik had hem graag nog op wat andere aspecten beoordeeld.

We zijn verder gegaan met de resterende DACs waar meer aandacht en tijd aan is besteed in het vergelijken.
Omdat er vanaf dit moment veel gewisseld is bespreek ik ze een voor een en niet persee in de volgorde van het luisteren.

De Monica DAC, deze klinkt lekker! Wat vooral opvalt is de enorme transparantie en het mooie middengebied wat vooral tot uiting komt bij stemmen. Als negatief punt valt er een stuk kleuring te bespeuren, snaar aanslagen klinken duidelijk anders dan op de Tentlabs speler en de Opus speler. Toch doet deze DAC het helemaal niet slecht, zeker niet als je kijkt naar prijs/prestatie verhouding!

De Tentlabs speler waar we allemaal erg benieuwd naar waren. Deze klinkt zonder meer goed en heeft niet de kleuring van de Monica DAC. Wel meen ik dat qua transparantie de Monica DAC dan weer net even beter is. Overal echter is de Tentlabs technisch gewoon een stuk beter en dat is ook logisch gezien het verschil in prijs.

Dan de Opus 21 speler van Garmt, deze vind ik natuurlijker klinken dan de (veel goedkopere) Tentlabs speler. In het hoog is er af en toe wel wat aan te merken op de Opus 21 tov de Tentlabs speler (Garmt merkt op dat dit ook de opname kan zijn, en dat zou kunnen natuurlijk) maar overall is wat mij betreft deze Opus speler de duidelijke winnaar van de shootout hetgeen gezien de prijs dan weer niet echt verrassend is.

De Marantz CD16 (niet gemodificeerd) van Sander vind ik persoonlijk toch wat tegenvallen, hij kon mij niet bekoren.
Guido pakte zijn zwaar gemodificeerde Marantz CD10 erbij en alhoewel het karakter duidelijk hetzelfde was, was er gelijk veel meer detail te bespeuren en klonk het ook wat levendiger.

hifiman

#172
Als tussendoortje nog even een foto van een ander exemplaar van de Tentlabs speler.

hifiman

#173
Tot zover mijn bevindingen. Er valt vast nog meer te vertellen maar dat laat ik graag over aan Garmt en Sander.  >:D

Bij deze wil ik Guido bedanken voor deze shootout en voor de gastvrijheid. Ik heb in elk geval een leuke en interessant middag gehad!  :D

Ook was ik dus erg onder de indruk van de luidsprekers die ik qua uiterlijk in het 100 euro segment inschatte, maar daar zat ik een beetje naast  :P Wat een mooi ruimtelijk en vooral heel diep beeld waarbij het geluid echt volledig los van de speakers komt, ik heb nog niet vaak een dergelijke openheid en diepte in een set gehoord, I'm impressed!   O0

garmtz

Mijn insteek was een beetje om weer een wat non-os DACs te horen (altijd leuk). En om de TentLabs speler eens te beluisteren. Verder nam ik de Opus 21 mee, omdat dat mijn benchmark is en ik die dus goed ken.

Een aantal conclusies waren:

- De Monica DAC is een erg goede DAC, met een enorme transparantie in het middengebied en een levendig en los geluid. Wel heeft de DAC teveel de nadruk op het middengebied en is de afbeelding wat vaag en onrustig. Ben benieuwd hoe mijn vroegere Ack dAck! had vergeleken hiermee. Ik denk dat dat nog steeds de meest magische DAC blijft die ik ken, puur wat betreft het middengebied. Technisch gezien is de DAC dus beperkt, maar hij maakt wel wat goed door zijn lekkere muzikale klank. Zo vond ik de Monica misschien wel meer 'entertaining' dan de toch wel ERG uitgebalanceerde Tentlabs speler (kwestie van smaak, maar ik vond de TentLabs soms op het saaie af).

- De Marantz CD-16 die Sander had meegenomen vond ik echt een Marantz, met het voor dit merk zo specifieke middengebied. Overigens had de gemodificeerde CD-10 van Guido een minder schreeuwerig geluid en was er (dus) meer informatie in het middengebied te horen. Beide spelers klonken echter toch wat 'commercieel'. Ik vond deze spelers na de twee hieronder genoemde DACs de minste spelers.

- De door een klant ingebrachte DAC was het helemaal niet voor mij (veel te 'buizig', dat wil zeggen alle nadelen van buizen en geen van de voordelen, het toonbeeld van een minder geslaagd ontwerp) en ook de DAC op basis van de TDA1541 deed het niet voor mij. Wellicht met wat werk is er nog wel wat van te maken en de gouden kast is natuurlijk een plus... ;D

- De 'winnaars' waren wat mij betreft de Tentlabs speler en de Opus 21. De TentLabs om zijn sublieme uitgebalanceerdheid: deze valt niet op, zowel niet in negatieve zin als in positieve zin. Het is een speler waar je jaren naar zal kunnen luisteren en die niet vervelend zal klinken. Hierin ligt voor mij persoonlijk ook een nadeel: er is een klein gebrek aan 'drama'. Dit drama was wel meer aanwezig bij de Opus 21. Hoewel men van mening was dat het hoog van de Opus 21 wat minder schoon was, had ik het idee dat de andere DACs gewoon vergevingsgezinder waren op dit punt en het hoog meer hetzelfde weergaven per CD. Op de Opus klonk de ene CD duidelijk 'schoner' dan de andere. Ook had de Opus 21 het meest ruimtelijke en coherente geluidsbeeld. Ik moet er wel bij zeggen dat de TentLabs bijna de helft is van de Opus 21, dus voor die prijs heb je met de TentLabs een erg goede speler, die denk ik bij iedereen wel in de smaak zal vallen, tenzij je op zoek bent naar een bepaald 'effect'.