Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

Dat meen je niet, dat wordt een duur geintje dan............ :o
JBL PRX Power!

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op december  3, 2006, 13:51:47
Audioloog,

Uitgangscondensatoren van 0.47uF zijn veels te klein, minimaal 4.7uF maar liever 10uF bij een ingangsimpedantie van 10K, anders krijg je teveel afval in 't laag.

Hallo Sander,

De ingangsimpedantie van mijn versterker is geen 10K maar 100K ohm dus dan het goed moeten gaan toch?

Overigens moet ik toegeven dat het me al niet lekker zat. Oorspronkelijk zat er 4,7 uF in. De audiofabriek medewerker heeft me weten te overtuigen dat 0,47 uF genoeg was bij 100K ingangsimpedantie en had als argument dat ik dan betere (duurdere) caps kon nemen. Het zat me eerlijk gezegd op de terugweg naar huis niet echt lekker, maar na vergelijken met de DAC van mijn CEC speler en Monica met 0,47 uF caps neem ik geen afname in het laag waar eigenlijk.

hifiman

Citaat van: Raphie op december  3, 2006, 13:54:19
Dat meen je niet, dat wordt een duur geintje dan............ :o
Als ik ze moet vervangen dan wel ja! Ik heb het idee dat bij 100 K ingangsimpedantie het dus wel goed gaat..

Overigens zou een kleine afval in het laagste laag in mijn set (lees speaker+ akoustiek) geen kwaad kunnen... Dat nam ik ook mee in mijn afweging toen ik in de audiofabriek moest beslissen welke condensator te nemen.

edit: maar misschien had ik beter Auricaps kunnen nemen, dan had ik voor dezelfde prijs wel 4,7 uF gehad, ach als het uiteindelijk toch nodig blijkt te zijn een hogere waarde te nemen dan  bestel ik alsnog die Auricaps (4,7 uF)  (wel zonder maar ook weer geen financiele ramp).

hifiman

Ik vraag me eigenlijk af waarom er uberhaupt een condensator nodig is, tenslotte zit er op de ingang van de stereo versterker ook weer een condensator dus er kan toch geen DC "doorgegeven" worden..

reMC

Citaat van: Audioloog op december  3, 2006, 13:37:38
Feitelijk is het na de DAC zo'n beetje het enige onderdeel want nog invloed heeft op het uiteindelijke geluid

Vergeet de weerstanden niet... En zie ik daar 0.47 uF staan??? Hoger!!

Edit: ik had eerst even moeten lezen en zie nu dat Sander mij voor was :) Experimenteer met allerlei waarden van de uitgangscondensatoren zou ik zeggen. En waarom heb je voor die dure caps gekozen? Is het een vooruitgang op de BG's?

hifiman

Citaat van: reMC op december  3, 2006, 14:26:53
Vergeet de weerstanden niet...
Daar heb je gelijk in  :)

Citaat van: reMC op december  3, 2006, 14:26:53
En zie ik daar 0.47 uF staan??? Hoger!!
Beetje spijt van inderdaad dat ik niet wat hoger genomen heb inderdaad (prijs speelde hier een grote rol), maar gezien de 100K ingangsimpedantie van mijn versterker zou het geen issue moeten zijn.  De 0,47 uF Mundorf Silver/Gold kost trouwens 36 euro, de 4,7 uF 98  :o (en je hebt er twee nodig uiteraard).

reMC

Citaat van: Audioloog op december  3, 2006, 14:30:07
De 0,47 uF Mundorf Silver/Gold kost trouwens 36 euro, de 4,7 uF 98  :o (en je hebt er twee nodig uiteraard).

Wat duur zeg! Is het wel een vooruitgang?

hifiman

Wat ik ook zou kunnen doen is alsnog een (buizen?) gain stage voor Monica bouwen (hoge ingangsimpedantie, lage uitgangsimpedantie), maar ja dan komt er weer een condensator per kanaal bij  :P

reMC

Citaat van: Audioloog op december  3, 2006, 14:33:02
Wat ik ook zou kunnen doen is alsnog een (buizen?) gain stage voor Monica bouwen (hoge ingangsimpedantie, lage uitgangsimpedantie), maar ja dan komt er weer een condensator per kanaal bij  :P

Niet zo snel :o Eerst goed het board dat je nu hebt verkennen...

hifiman

Citaat van: reMC op december  3, 2006, 14:32:42
Wat duur zeg! Is het wel een vooruitgang?
In eerste instantie: ja en nee. Ik hoor eigenschappen die beter zijn nu, zoals het beter kunnen volgen van instrumenten, daarnaast hoor ik ook eigenschappen die wat minder bevallen zoals een wat koeler/harder geluid.

Ik ga er echter vanuit dat dit nog wat gaat veranderen (of het dan naar tevredenheid is nog maar de vraag natuurlijk) de vorige caps klonken na een week of 2 inspelen ook anders dan in het begin.

Tsja dat hele cap vervang verhaal is een beetje een gok, maar ja dat is ook onderdeel van de hobby natuurlijk. Wel denk ik dat het de laatste keer is geweest dat ik zoveel geld voor een condensator heb uitgegeven (tenzij er na het inspelen er opeens een wereld voor me opengaat ..).

hifiman

Citaat van: reMC op december  3, 2006, 14:36:21
Niet zo snel :o Eerst goed het board dat je nu hebt verkennen...
Maak je geen zorgen, ik heb nog even geen concrete plannen  ;D

reMC

Citaat van: Audioloog op december  3, 2006, 14:36:55
Ik ga er echter vanuit dat dit nog wat gaat veranderen (of het dan naar tevredenheid is nog maar de vraag natuurlijk) de vorige caps klonken na een week of 2 inspelen ook anders dan in het begin.

Ik heb de ervaring dat het in het begin eventje heel goed klinkt, het dan een tijd totaal niets is en uiteindelijk nog mooier wordt dan in het begin. Inspelen is toch lastig met het bouwen...

hifiman

Citaat van: reMC op december  3, 2006, 14:42:56
Ik heb de ervaring dat het in het begin eventje heel goed klinkt, het dan een tijd totaal niets is en uiteindelijk nog mooier wordt dan in het begin. Inspelen is toch lastig met het bouwen...
Ach dat inspelen heb je ook als je het kant en klaar koopt toch?

hifiman

Ik heb nog eens rondgekeken op het net maar veel andere DAC's gebruiken ook 0,47 uF (en dan inderdaad wel een volgende trap met 100K impedantie, net als mijn Lyngdorf  ;D ). Kortom zal wel goed zitten, nadeel is alleen dat als ik de DAC meeneem naar iemand anders dat het mogelijk een issue kan zijn, maar ja ik bouw tenslotte voor mezelf en niet voor iemand anders  >:D

hifiman

Ik zou natuurlijk ook een tweede set rca uitgangen kunnen maken en daar de originele black gates op aan kunnen sluiten...  :P

reMC

Citaat van: Audioloog op december  3, 2006, 14:45:25
Ach dat inspelen heb je ook als je het kant en klaar koopt toch?

Natuurlijk, maar nu moet je dus of heel goed door de inspeeltijd heen kunnen luisteren of steeds een tijd inspelen en DAN pas het nieuwe component uitproberen...

phy

Dat inspelen kan ook een verslechtering van het geluid geven.
Na de modificatie klinkt het goed en daarna gaat het meestal slechter klinken dat merk je gauw  op een gegeven moment komt er een omschakel punt dit gaat erg langzaam en je hebt het meestal niet direct in de gaten tot je op een punt komt dat je zoiets hebt van zo mooi is het nog nooit geweest.
Dit gevoel kan ook achterwege blijven dan is het dus geen verbetering geweest
in ong 50% van de gevallen heb ik dat ;D :)
Het zou ook niet goed zijn dat alles wat je veranderd ook een verbetering is.
Tweaken kost zeeer veel tijd en je moet eerlijk zijn tegen jezelf :)
het is natuurlijk jammer als een component dat 10x zo duur is tegenvalt
en minder blijkt dan een standaard prulletje.
Maar je moet het er wel uitfilteren alleen zo kom je verder
Anders hoeft niet beter te zijn ,anders klinkt het al gauw
en trek je niet teveel aan van ervaringen van anderen.
Dit kan een goede leidraad zijn en een stap op de goede weg
maar je eigen geluid maak je zelf

hifiman

hifiman

Citaat van: phy op december  3, 2006, 23:00:15
Dat inspelen kan ook een verslechtering van het geluid geven.
Na de modificatie klinkt het goed en daarna gaat het meestal slechter klinken dat merk je gauw  op een gegeven moment komt er een omschakel punt dit gaat erg langzaam en je hebt het meestal niet direct in de gaten tot je op een punt komt dat je zoiets hebt van zo mooi is het nog nooit geweest.
Komt me bekend voor inderdaad! Of het in dit geval gaat leiden tot een "zo mooi is het nog nooit geweest" zal nog moeten gaan blijken  ;D

Dit gevoel kan ook achterwege blijven dan is het dus geen verbetering geweest
in ong 50% van de gevallen heb ik dat ;D :)
Gelukkig heb ik mijn percentage niet bijgehouden  :P

Het zou ook niet goed zijn dat alles wat je veranderd ook een verbetering is.
Tweaken kost zeeer veel tijd en je moet eerlijk zijn tegen jezelf :)
het is natuurlijk jammer als een component dat 10x zo duur is tegenvalt
en minder blijkt dan een standaard prulletje.
Maar je moet het er wel uitfilteren alleen zo kom je verder
Klopt. En ja het kost wel eens moeite maar uiteindelijk gaat iets wat niet bevalt (ook als dat geld verlies oplevert) er toch uit.

Anders hoeft niet beter te zijn ,anders klinkt het al gauw
en trek je niet teveel aan van ervaringen van anderen.
Dit kan een goede leidraad zijn en een stap op de goede weg
maar je eigen geluid maak je zelf
:)

hifiman

En dan nu het laatste Monica nieuws  ;D

Had ik al verteld dat ik de spdif input caps vervangen had door een pulse trafo (met een serie c op de primaire winding/signaal poot  en een c naar massa op de secundaire winding/nul poot).  ???  Ik heb niet de moeite genomen om de verschillen te beluisteren (is ook wat lastig dan zou ik 2 monica's moeten hebben..) maar theoretisch is het in elk geval weer een verbetering.

Verder heb ik vandaag een extra output (2 RCS's dus) erbij gemaakt op Monica. Op de ene output staan de originele Blackgate BG N caps aangesloten en op de andere output de Mundorf Silver/Gold. Dit heeft dus als voordeel dat  A/B kan vergelijken tussen deze condensatoren (middels het omsteken van de interlinks).

Het verschil in sound tussen beide caps was toch wel enigszins schokkend. De Mundorfs klinken veel opener en instrumenten zijn ook beter te volgen. Daar staat tegenover dat de black gates relaxter klinken en misschien ook wat natuurlijker. In elk geval zullen er weinig DAC's zijn denk ik waar je kunt kiezen welke condensatoren je gebruikt  8)

Ook heb ik onlangs een schakelaar gemaakt op Monica zodat ik simpel kan schakelen tussen mains en batterij voeding. Het verschil in geluid tussen de twee output caps is echter veel groter dan het verschil tussen mains en batterij voeding.

Tevens heb ik vandaag de chokes die tussen TDA1545 output en de caps zaten verwijderd. De output caps zitten nu dus direkt op de DAC aangesloten. Ik vond het idee van een niet echt noodzakelijk serie component in het signaalpad niet prettig.

Leuk is het dat ondertussen zowel mijn vrouw als ik de Monica DAC prefereren boven de CEC DAC, dat was dus voor ik aan Monica begon te sleutelen andersom!

De volgende stap wordt het aanpakken van de clock en het verbeteren van de netvoeding. Wordt vervolgd  8)

reMC

Citaat van: Audioloog op december  9, 2006, 19:41:35
Het verschil in sound tussen beide caps was toch wel enigszins schokkend. De Mundorfs klinken veel opener en instrumenten zijn ook beter te volgen. Daar staat tegenover dat de black gates relaxter klinken en misschien ook wat natuurlijker. In elk geval zullen er weinig DAC's zijn denk ik waar je kunt kiezen welke condensatoren je gebruikt  8)

De uitgangen precies hetzelfde verbonden met draad of wat dan ook, hetzelfde in ieder geval? En ga je nog experimenteren of wordt het een van deze twee? Welke dan? :)

BernHardN

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Shorty

Citaat van: BernHardN op december 10, 2006, 14:38:30
Dit nieuws vraagt toch weer om foto's  ;D

Ja, graag duidelijke kleurenfoto's van het geluidsverschil!  ;D

VrGr,

Bart J.

hifiman

Citaat van: reMC op december 10, 2006, 14:33:42
De uitgangen precies hetzelfde verbonden met draad of wat dan ook, hetzelfde in ieder geval? En ga je nog experimenteren of wordt het een van deze twee? Welke dan? :)
Yep hetzelfde, ik hevb overigens zilverdraad gebruikt (ooit aangeschaft vcoor het maken van interlinks  ;D )

Mijn voorkeur gaat uit naar de Mundorfs, maar ik zie geen reden de dubbele uitgang niet gewoon lekker te laten bestaan  :)

hifiman

Citaat van: BernHardN op december 10, 2006, 14:38:30
Dit nieuws vraagt toch weer om foto's  ;D
Even geduld tot ik Monica weer open ga schroeven, zal komend weekend wel zijn  ;D