Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Bedankt voor de tip Robert-Jan.

Helaas lukt het mij nog niet om aan een pulse-trafo te komen  :'(
Locale electroboer heeft ze niet, Stuut en Bruin ook niet, en de importeur van Lundahl reageert niet op mijn e-mail  >:(

Iemand nog tips hoe ik aan een pulse trafo kom  ???

Edit: de audiofabriek verkoopt ze  :)

BernHardN

heb je al een mooi kasje waar je alles in doet, die mono units van Richard Krol zijn mooi

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

hifiman

Citaat van: BernHardN op december  1, 2006, 13:21:22
heb je al een mooi kasje waar je alles in doet, die mono units van Richard Krol zijn mooi
Monica zit in een metalen kastje. De voeding ligt nog "los" en komt denk ik even in een apart kastje. Als ik helemaal uitge-experimenteerd ben dan wellicht alles in 1 kast. Ik zal eens zoeken op de door jou genoemde kastjes  :)

hifiman

Mooi spul inderdaad!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BernHardN

is de voeding van Guido niks, beetje aanpassen

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

hifiman

Citaat van: BernHardN op december  1, 2006, 20:26:34
is de voeding van Guido niks, beetje aanpassen
Welke voeding? Bedoel je de shunt regelaars of de XO clock voeding of een andere?

BernHardN

Citaat van: Audioloog op december  1, 2006, 22:12:52
Welke voeding? Bedoel je de shunt regelaars of de XO clock voeding of een andere?

ik bevind me op glad ijs geloof ik  :P
dit is toch een 12V voeding die je kan gebruiken ipv de batterij ?

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

hifiman

Testopstelling om te vergelijken tussen mains supply en battery supply. De mains supply staat nog eens op een lichtnetfilter en is aangesloten met een LAT AC2 MK-I powercord. Het verschil is duidelijk. Monica en battery klinken relaxter maar ook saai/levenloos. Monica op mains supply klinkt misschien wat minder relaxt maar daarmee ook levendiger, dynamischer en het geluid komt duidelijk losser van de speakers. Mijn voorkeur gaat in dit geval toch uit naar de mains supply!

Ik overweeg om zowel als batterij in 1 behuizing te bouwen zodat je nog kunt kiezen middels een schakelaar  O0

Straks naar de audiofabriek om een pulse trafo te halen, betere elco's voor de mains supply en wellicht nog een stel Jenssen condensators voor de uitgangstrap van Monica  ;D

Hanky Panky

En na deze testfase ga je ze op bestelling bouwen voor non-techneuten (zoals ondergetekende) ?  8)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Sander Sassen

Audioloog,

Even een paar opmerkingen:

- draden van secundaire wikkelingen trafo zo kort mogelijk houden en twisten.
- let op dat je trafo secundair juist aansluit, rekening houden met de fase.
- zo direct mogelijk op de diodes aansluiten.
- eerste bufferelco zo dicht mogelijk bij de diodes aansluiten.
- evt. gebruik maken van een RCRC netwerk, met de R's 2.2-ohm, de C's bv. 1000uF

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Deleted member

Citaat van: Audioloog op december  2, 2006, 09:09:04
Straks naar de audiofabriek om een pulse trafo te halen, betere elco's voor de mains supply en wellicht nog een stel Jenssen condensators voor de uitgangstrap van Monica  ;D

Monica word weer heerlijk verwend!  :D

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op december  2, 2006, 13:30:55
Audioloog,

Even een paar opmerkingen:

- draden van secundaire wikkelingen trafo zo kort mogelijk houden en twisten.
- let op dat je trafo secundair juist aansluit, rekening houden met de fase.
- zo direct mogelijk op de diodes aansluiten.
- eerste bufferelco zo dicht mogelijk bij de diodes aansluiten.
- evt. gebruik maken van een RCRC netwerk, met de R's 2.2-ohm, de C's bv. 1000uF

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Bedankt voor de tips Sander!

Ik hou jullie op de hoogte, ben net terug van de audiofabriek en heb nu ook een mooi kastje voor Monica  :)

reMC

Nog een tipje van mijn kant: probeer ook een bloktrafo! En ik zou de afvlakelco (of is een bufferelco wat anders?) juist op de print van de Monica zetten :P

hifiman

Citaat van: hanky panky op december  2, 2006, 13:11:26
En na deze testfase ga je ze op bestelling bouwen voor non-techneuten (zoals ondergetekende) ?  8)
Haha nee hoor, daar vind ik het teveel gedoe voor, dan zou voor mij de lol er vanaf zijn. Daarnaast boor en zaag ik altijd scheef zoals je straks zult zien  ;)

hifiman

Citaat van: reMC op december  2, 2006, 16:38:16
Nog een tipje van mijn kant: probeer ook een bloktrafo! En ik zou de afvlakelco (of is een bufferelco wat anders?) juist op de print van de Monica zetten :P
Tsja, de lokale electroboer heeft alleen maar ringkern trafo's. Verder ben ik wel benieuwd wat een bloktrafo dan voor heeft op een ringkern, ik zie alleen maar nadelen...  :P

En een buffer elco en een afvlakelco zijn dezelfde dingen  ;D
Op de print zetten lukt in dit geval niet zo lekker, printje is nogal klein  :)

hifiman

Dan eindelijk tijd voor eens wat foto's  :D

Monica zit nu in een ander kastje  8) Het uitboren en vijlen van het gat voor de power connector was een heel gedoe (heb eigenlijk geen spullen daarvoor...) maar is gelukt, zij het wat scheef  ;D Gelukkig is het de achterkant dus dat zie je niet  >:D

hifiman

De voorkant. Bewust niks op het frontje gezet, ten eerste zou ik niet weten wat  :P en ten tweede dan ook geen kans om het front te beschadingen met het uitschieten van de boormachine ofzo  ;D

hifiman

De binnenkant van Monica inclusief netvoeding (gescheiden voedingen voor DAC en SPDIF receiver/reclocker).
Ja ik weet het het zier er nogal beun uit die hardwired diodes/elco en dan isolatietape, maar elektrisch gezien is er niks mis mee  ;D

Ik heb Panasonic FC elco's gebruikt overigens.

Er is nog plek over, wie weet later nog een Tent clock....  ::)

hifiman

Als output caps heb ik gekozen voor de peperdure  :o Mundorf Silver/Gold condensatoren. Feitelijk is het na de DAC zo'n beetje het enige onderdeel want nog invloed heeft op het uiteindelijke geluid dus ik wilde hier echt iets goeds voor hebben. Dit is ook makkelijk te rechtvaardigen omdat de DAC in zijn totaliteit nog steeds erg goedkoop is (~ 350 euro ).

hifiman

Nog een foto om het af te leren  ;D

Ik heb het spdif ingangs gedeelte wat gemodificeerd en de condensatoren vervangen door een pulse trafo.

Verder heb ik over elke elco die niet in de signaalweg zit (7 stuks) een speciale condensator van de audiofabriek parallel gezet  met als doel HF te elimineren.

hifiman

Monica heeft een plaatsje gekregen in het audio rack bovenop de Marant receiver. Monica wordt gevoed via een LAT IC2 MK-I netsnoer aangesloten op een netfilter.

hifiman

En dan nog even een totaal overzicht  :)

En die foto bovenop was niet mijn idee, maar ja af en toe moet je compromis sluiten he  ;D

hifiman

En om de vraag hoe het nu klinkt even voor te zijn  ;D , ik wacht nog even met uitspraken daarvoor doen tot de nieuwe condensatoren zijn ingespeeld, ik heb het idee dat het totale klankbeeld nog wel wat gaat veranderen.

Sander Sassen

Audioloog,

Uitgangscondensatoren van 0.47uF zijn veels te klein, minimaal 4.7uF maar liever 10uF bij een ingangsimpedantie van 10K, anders krijg je teveel afval in 't laag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite