Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

BernHardN

even een reactie tussen door over de accu/batterij,
nu heb ik niet veel verstand van electronica (iets meer van electro) maar waneer een accu zonder herlading wordt belast
geeft hij niet meer 12V maar meer 10V hier zal hij een hele poos op draaien en langzaam minder worden.
een batterij heeft meer dat hij ipv 12V op papier, 13V in praktijk kan zijn. hier heel lang op draaid en dan zeer snel leeg zal zijn

accu   ---                            batterij  /---------------\
             -------                                                      \
                       ----                                                  \
                                                                                \
zo ongeveer

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 26, 2006, 18:23:31
Ik denk dat je van je stoel zou kunnen vallen Audioloog....ik heb zo een hekel aan elco's....

En ik juist niet (voor mij geeft een elco juist vrijwel altijd een verbetering in vergelijking met een gewone condensator: coherentie, vloeiendheid en rijkheid) :D Mijn tip voor elco's: Elna Silmic II (op elke plek klinkt een ander fabrikaat elco het beste maar Elna is een ZEER goede allrounder).

Je merkt het Audioloog, genoeg om zelf te beslissen ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

:o

Ik durf je niet tegen te spreken...want ik neem aan dat je het zelf in een direct vergelijk gehoord hebt....en dat is het enige wat uiteindelijk telt....... ;)

Rest wel mijn verbazing.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 26, 2006, 21:31:23
:o

Ik durf je niet tegen te spreken...want ik neem aan dat je het zelf in een direct vergelijk gehoord hebt....

Klopt (maar natuurlijk zijn ook hier uitzonderingen). Maar het gaat hier natuurlijk over de TDA-dac en daar zou IK aan condensatoren overal (wat in totaal maar 9 plekken zijn), behalve in het PLL filter, elco's gebruiken. Ik geloof dat we het hier al eerder over hadden gehad trouwens ;) En in de dac van Peter zitten toch ook elco's op de uitgang? Op DIYaudio.com spugen vooral veel mensen daarop, totdat ze het geprobeerd hebben... ;)

Peter gebruikt bijna helemaal geen elco's/condensatoren in het analoge gedeelte..check maar... 8) ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

reMC

Citaat van: Erik van Voorst op november 27, 2006, 08:38:12
Peter gebruikt bijna helemaal geen elco's/condensatoren in het analoge gedeelte..check maar... 8) ;)

Ik zag het al ja, maar wel op de uitgang toch? Audio Note Copperfoil?

Yep....maar dat zijn WEL condensators GEEN elco's...sommigen kiezen ook hier liever voor een trafo... ;)

Sander Sassen

Elna Silmic II? Heeft er iemand een teiltje?  :o Dat zijn dus echt condensatoren met een heel eigen signatuur, of feitelijk kleuring, bah!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

reMC

Citaat van: Sander Sassen op november 27, 2006, 16:49:34
Elna Silmic II? Heeft er iemand een teiltje?  :o Dat zijn dus echt condensatoren met een heel eigen signatuur, of feitelijk kleuring, bah!

Vind je BG mooier?

Elk component heeft een signature...anders verkochten ze maar 1 soort.... ;)

Ik ga hier niet zo erg van over mijn nek hoor......nogmaals als men bewust dit soort componenten in een kring gebruikt om een doel te bereiken is daar volgens mij niets mis mee....

Het is aan een ieder om een keuze te maken.....spreekt het geluid uit die Print of DAC je aan....brengt het jou dichter bij jouw muziek...prima toch.....

Ik denk dat we niet te vooringenomen moeten reageren.... ;)

Sander Sassen

BG is ook een condensator met een bepaald eigen karakter, dat probeer ik dus te vermijden, redelijk neutraal zijn bv. Elna RE3 of Philips/BC 165.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

reMC

Citaat van: Sander Sassen op november 27, 2006, 16:55:14
BG is ook een condensator met een bepaald eigen karakter, dat probeer ik dus te vermijden, redelijk neutraal zijn bv. Elna RE3 of Philips/BC 165.

Die ken ik niet.

Ik vind Elna op de meeste plaatsen juist heel rijk aan klank (een schaarse eigenschap) en dat vind ik belangrijk. Een BG bijvoorbeeld filtert naar mijn mening op die plekken een heleboel structuren weg: rijkheid en dat klinkt juist klinisch.

hifiman

Iemand al eens de auricaps geprobeerd als koppelcondensator?

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 27, 2006, 17:05:15
Iemand al eens de auricaps geprobeerd als koppelcondensator?

Wel deze:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Van zo een condensator gaat het hart sneller kloppen (slijm slijm)  ;D

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november 27, 2006, 18:26:44
Van zo een condensator gaat het hart sneller kloppen (slijm slijm)  ;D

De foto is bijna op ware grootte... ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Al is die 5000V wellicht ietwat overdreven  ;D

hifiman

Ondertussen heb ik de onderdelen voor een netvoeding voor Monica in huis. Een ringkerntrafo van 120 VA met 2x 9V secundair. Lekker oversized dus (de schakeling trekt als het goed is slechts een paar honderd milli ampere).

De bedoeling is om 2 x 12 V DC te maken om het digitale en analoge deel van Monica gescheiden te voedden.
Dit doen we met 3A (MBR360) schottky dioden voor de dubbelfasige gelijkrichting en dan een afvlak elco van 3300 uF. (en dat 2x dus)

Op de Monica print zit dan vervolgens al een 7805 voor het digitale deel (reclocking en spdif receiver) en een LM317 voor het analoge deel (DAC TDA1545).

Ik neem aan dat de combinatie trafo/dioden/elco plus een spanningsregelaar al een spanning oplevert die schoon genoeg is (qua rimpel) ?

Ik zag op internet wat schema's waar smoorspoelen werden gebruikt in de voeding, er werd dan gesproken over een snelle voeding. In mijn beleving maak je een voeding toch juist traag als je er een smoorspoel in zet, immers de spoel probeert de stroom constant te houden en zal dus traag zijn als het gaat om wijzigingen in stroomvraag. Iemand hier een mening over of nog tips voor deze voeding?

Ik bouw de voeding in een aparte metalen behuizing overigens.

Verder zat ik nog te denken om betere (lage ESR) elco's in te zetten (47 uF) voor na de regulators.

Tips, meningen en commentaar is welkom!

Van het weekend ga ik dan deze voeding eens vergelijken met de batterij voeding en kijken welke het beste bevalt. Ik hoop de mains voeding want dat gedoe met een SLA batterij en laden enzo is in mijn ogen toch wat primitief/onpraktisch allemaal.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 27, 2006, 18:33:53
De foto is bijna op ware grootte... ;D
In welke applicatie is deze Auricap toegepast Arjen?

hifiman

Dan wil ik ook nog proberen of een pulstrafo op de spdif ingang van de DAC een verbetering brengt (tov de condensatoren die nu gebruikt worden). Alleen moet ik eerst nog aan zo'n ding zien te komen want de lokale electronicaboer had ze in elk geval niet  :P

garmtz

Citaat van: Audioloog op november 29, 2006, 13:06:42
Dan wil ik ook nog proberen of een pulstrafo op de spdif ingang van de DAC een verbetering brengt (tov de condensatoren die nu gebruikt worden). Alleen moet ik eerst nog aan zo'n ding zien te komen want de lokale electronicaboer had ze in elk geval niet  :P

Lundahl?

hifiman

Citaat van: garmtz op november 29, 2006, 13:21:50
Lundahl?
Ik heb Tribute zojuist al een e-mail gestuurd  :)

Maar helemaal snappen waarom een pulstrafo nou beter is doe ik nog niet eigenlijk. Kan iemand mij dat uitleggen misschien  ???

hifiman

Weet iemand waar ik Panasonic elco's (schijnen goed te zijn, lage ESR en niet zo perperduur als black gate) vandaan haal? Heb nu (dan kan ik elk geval aan de slag) even goedkope Sprague elco's genomen maar wil die dan uiteindelijk wel vervangen voor wat beters.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 27, 2006, 18:36:02
Al is die 5000V wellicht ietwat overdreven  ;D

Hij is precies voldoende, met minder gaat het niet werken ;)

Citaat van: Audioloog op november 29, 2006, 13:04:01
In welke applicatie is deze Auricap toegepast Arjen?

In mijn Acoustat X OTL versterkers. :P

Robert - Jan

Citaat van: Audioloog op november 29, 2006, 13:35:30
Weet iemand waar ik Panasonic elco's (schijnen goed te zijn, lage ESR en niet zo perperduur als black gate) vandaan haal? Heb nu (dan kan ik elk geval aan de slag) even goedkope Sprague elco's genomen maar wil die dan uiteindelijk wel vervangen voor wat beters.

Probeer audiofabriek.nl eens, die hebben ze meestal op voorraad.

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!