Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Bas Janssen op november 24, 2006, 09:54:21
Had je dan niet eerder moeten horen (of Garmt) dat de fase verkeerd om stond?
Ik zou niet weten hoe ik dat kan "herkennen" als ik dat effect nog nooit gehoord heb  :P

B.J.

Citaat van: Audioloog op november 24, 2006, 09:55:49
Ik zou niet weten hoe ik dat kan "herkennen" als ik dat effect nog nooit gehoord heb  :P

Heeft het niet hetzelfde effect als het aansluiten van speakers uit de fase?

hifiman

Citaat van: Bas Janssen op november 24, 2006, 09:59:17
Heeft het niet hetzelfde effect als het aansluiten van speakers uit de fase?
Nee absoluut niet, het heeft hetzelfde effect als de speakers IN fase maar dan op beide speakers omgedraaid.

B.J.

Citaat van: Audioloog op november 24, 2006, 10:03:40
Nee absoluut niet, het heeft hetzelfde effect als de speakers IN fase maar dan op beide speakers omgedraaid.

Dat maakt toch geen verschil?

Sander Sassen

Ach kom op, heren toch, dit is toch wel basiskennis hoor. Als je beide kanalen 180-graden uit fase zet, draai je feitelijk bij beide luidsprekers de luidsprekeraansluitingen om, dat hoor je niet. Doe je 't bij één van de luidsprekers dan is 't effect duidelijk te horen, omdat je nu uitdoving hebt op meerdere plekken op de luisteras, en daardoor een zeer wazig stereobeeld en een duidelijk verlies aan laag.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Citaat van: Sander Sassen op november 24, 2006, 10:04:37
Ach kom op, heren toch, dit is toch wel basiskennis hoor. Als je beide kanalen 180-graden uit fase zet, draai je feitelijk bij beide luidsprekers de luidsprekeraansluitingen om, dat hoor je niet. Doe je 't bij één van de luidsprekers dan is 't effect duidelijk te horen, omdat je nu uitdoving hebt op meerdere plekken op de luisteras, en daardoor een zeer wazig stereobeeld en een duidelijk verlies aan laag.

Niet waar Sander. Ga bij jezelf maar eens de fase op de speakers omdraaien. Dat klinkt anders! Theoretisch gezien zou je geen verschil moeten merken, maar het heeft te maken met hoe het wisselfilter reageert op waar signaal zit en waar 'nul'.

Absolute fase omdraaien in het digitale domein is trouwens ook wel degelijk hoorbaar.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 24, 2006, 09:41:13
Hohoho! De absolute fase omdraaien op de speakerbussen heeft ook invloed op het filter van je luidsprekers!

Ik ben benieuwd waarom de absolute fase invloed op het filter zou kunnen hebben. Leg eens uit!

CiteerSterker nog, ook een versterker kan fase inverteren.

Sommige versterkers inverteren inderdaad, hoewel de meeste de fase absoluut houden.

Maar op de betere voorversterkers (en DAC's!) vind je een knopje voor het omdraaien van de absolute fase, zodat je uitgebreid kunt testen. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Sander Sassen

Garmtz,

Nee hoor, als je de fase 180-graden draait doet dat niks met je wisselfilter. Maar voordat ik je ga vertellen waarom niet zal ik de boel deze keer eens omdraaien, waarom denk jij dat 't wel verschil maakt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

garmtz

Ik kan het niet verklaren, maar de verschillen zijn soms navenant. Doe het en laat het me maar weten!

sphere

Hoera, weer een "ik weet dat je uit je nek lult, en de theorie steunt me - ik snap niet hoe het kan, maar ik heb het echt gehoord" discussie.  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

hifiman

Citaat van: sphere op november 24, 2006, 16:37:42
Hoera, weer een "ik weet dat je uit je nek lult, en de theorie steunt me - ik snap niet hoe het kan, maar ik heb het echt gehoord" discussie.  ;D
Sander is een ervaren techneut maar blijkbaar een beginnend audiofiel  >:D

hifiman

Op aanraden van Yeo (ontwerper Monica) heb ik de 2200 uF elco die ik parallel over de batterij had staan vervangen door een 47 uF.

En omdat het weekend is nog even een foto van Monica's binnenkant  :)

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op november 24, 2006, 10:04:37
Ach kom op, heren toch, dit is toch wel basiskennis hoor.
Het is ook basiskennis dat een willekeurige 4mm2 speakerkabel beter is dan een willekeurige 1mm2 en toch pakt dat in de audiofiele praktijk vaak heel anders uit!  ;D

Raphie

JBL PRX Power!

hifiman

Het volgende schreef ik vandaag op diyparadise forum. Even te lui om het terug naar nederlands te vertalen  >:D

Today the wife and I did some extensive listening. The advantage of my wife listening as well is that she does not have any expectations on what differences to hear and also she does not read the internet forums or have any technical knowledge :P My point is, she is much more objective about listening then I am   8)

Today we listened to Monica with battery supply, Monica with mains supply (discrete stabilized power supply) and again the CEC DAC. The difference between Monica with battery and Monica with mains supply was quite audible. I let my wife always speak first (for the above mentioned reasons) and she found the sound more open with the mains supply but more relaxed with the battery supply. She preffered the mains supply. I could only agree with her comments and I think I also preferred the mains supply., though I am not sure yet.

When it came to choosing between the CEC DAC or Monica (mains supply), we were not sure which one we preferred which is already different as before when we clearly preferred the CEC DAC. The CEC DAC still sounds a bit more open, also more dynamic but the midrange with Monica sounds more natural and more relaxt.

I was a bit surprised to find that I preferred the mains supply. Guess the next thing I will try is to use separate supplies for the digital and the analog part of Monica.

Erik van Voorst (in memoriam)

Men is natuurlijk genegen om gelijk naar de batterij te grijpen...zeker als audiofiel.....gelijk van al je rotzooi af..... >:(

Velen zijn erachter gekomen dat elk voordeel zijn nadeel heeft....zodat je regelmatig in de audiobladen kunt lezen dat het lichtnet inderdaad wel steeds voor meer dynamiek en pit kan zorgen....en inderdaad de batterij/accu voor VEEL meer rust......

Je zou dus een keuze kunnen maken in het licht van....je installatie tunen...wat wil ik....meer rust of..... ;D

Langzaam zal dan waarschijnlijk het lichtnet mogelijk kunnen gaan winnen....maar dan wel met een goede (geen compressie) filterinstallatie .....heb je misschien dan " the best of both worlds " ....  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Mooi aanvulling Erik! Ik ben al het hele weekend bezig met experimenteren en vergelijken en na eerst voor mains voeding gekozen te hebben zit ik nu toch weer naar accu te luisteren en weet nog steeds niet wat ik wil. Volgend weekend eens experimenteren met een wat dikkere trafo en een niet gestabileerde (heb nu alleen gestabiliseerd kant en klaar blok liggen) zelfbouw voeding met schottky dioden en wat betere kwaliteit elco's.  :)

Tevens ben ik bezig met uitproberen van aparte mains voeding voor digitale en analoge deel. Raar genoeg leek dat slechter te klinken maar dat komt wellicht omdat voor het digitale deel een accu weer idealer is (schoon!).

reMC

Citaat van: Audioloog op november 26, 2006, 13:12:09
Tevens ben ik bezig met uitproberen van aparte mains voeding voor digitale en analoge deel. Raar genoeg leek dat slechter te klinken maar dat komt wellicht omdat voor het digitale deel een accu weer idealer is (schoon!).

Bedoel je een totaal aparte voeding (met trafo en diodes) of gewoon een regulator extra? Het eerste kan ik je (zeker in dit stadium) afraden. Je lost een probleem op (schonere voeding voor alleen dat deel, digitaal of analoog) maar je krijg er twee keer zoveel problemen bij: voedingslijnen gaan op elkaar storen.

hifiman

Citaat van: reMC op november 26, 2006, 13:40:07
Bedoel je een totaal aparte voeding (met trafo en diodes) of gewoon een regulator extra? Het eerste kan ik je (zeker in dit stadium) afraden. Je lost een probleem op (schonere voeding voor alleen dat deel, digitaal of analoog) maar je krijg er twee keer zoveel problemen bij: voedingslijnen gaan op elkaar storen.
Ik heb het inderdaad over 2 galvanisch gescheiden voedingen. Hoe kunnen DC voedingslijnen elkaar storen?

hifiman

Ik denk dat ik die vieze (sorry mijnheer Black Gate) koppel elco's naar de rca uitgangen toe ook maar ga vervangen door wat beters. Misschien Auricap of Mundorf Silver Oil..

reMC

Citaat van: Audioloog op november 26, 2006, 13:49:23
Ik heb het inderdaad over 2 galvanisch gescheiden voedingen. Hoe kunnen DC voedingslijnen elkaar storen?

Ik weet niet of het bij jou al zo extreem is maar bij de dac's van Cees maakt het verschil als de draden (hij gebruikt geen koperbanen maar draden) van + en - tegen elkaar aan of een cm van elkaar af liggen... De massa (aarde) is met één trafo al een regelrechte ramp om die goed te krijgen met de TDA1543 (volgorde van verbindingen op de receiver en regulators, plek van binnenkomst, dikte van de draden op verschillende plekken etc. etc..) Laat staan als je er nog een massa bij krijgt...

Neemt niet weg dat je gewoon moet experimenteren natuurlijk en het absoluut moet gaan PROBEREN (om er van te leren en misschien werkt het jouw set uiteindelijk wel) maar ik ga nog één keer zeggen dat ALLES waarvan je niet denkt dat het verschil gaat opleveren, WEL geluidsverandering teweegbrengt in dit concept ;)

Ik denk dat je van je stoel zou kunnen vallen Audioloog....ik heb zo een hekel aan elco's....daar waar mogelijk bouw ik het op uit condensatoren....het geeft echt een directe geluidswinst...en je hoef je eigenlijk gelijk niet meer druk te maken over slijtage/verslechtering.... :)

Je moet wel ...willing..... zijn om wat extra schoenendozen te vullen met teflon condensatoren maar je hebt dan ook wat....

Gelijk het antwoord op Remco zijn vraag ivm de dac extraatjes.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op november 26, 2006, 18:23:31
Ik denk dat je van je stoel zou kunnen vallen Audioloog....ik heb zo een hekel aan elco's....daar waar mogelijk bouw ik het op uit condensatoren....het geeft echt een directe geluidswinst...en je hoef je eigenlijk gelijk niet meer druk te maken over slijtage/verslechtering.... :)
Ik heb dat reeds ervaren toen ik in mijn scheidingsfilters (van de speakers) de elco's verving door goede MKP's.
Maar ja dat waren dan geen Black Gates, is een goede MKP ook beter dan een Black Gate elco denk je? En wat raad je aan als koppel c'tjes?

Citaat van: Erik van Voorst op november 26, 2006, 18:23:31
Je moet wel ...willing..... zijn om wat extra schoenendozen te vullen met teflon condensatoren maar je hebt dan ook wat....
Hahaha het moet (in mijn geval) wel een beetje leuk blijven  ;D

Audiofiel

Ik denk dat je Black Gates ook (vrijwel) uitsluitend in voedingssecties tegen zult komen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Citaat van: Audioloog op november 26, 2006, 19:51:25
Ik heb dat reeds ervaren toen ik in mijn scheidingsfilters (van de speakers) de elco's verving door goede MKP's.
Maar ja dat waren dan geen Black Gates, is een goede MKP ook beter dan een Black Gate elco denk je? En wat raad je aan als koppel c'tjes?
Hahaha het moet (in mijn geval) wel een beetje leuk blijven  ;D

Was het maar zo makkelijk...in elke kring klinkt zo een C weer anders....ikzelf gebruik Papier in olie Jensen
en Teflon Xerox....en ook wel de Wondercaps...en de Chateauxroux (oid)

Het blijft gewoon moeilijk steeds die waarde op te bouwen.... :(