Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Citaat van: DA BoSS op november 20, 2006, 10:02:18
nog even iets anders: kan me niet aan de indruk onttrekken dat de modificatie/upgrade van je CEC mislukt is ???

Ik vond hem juist heel goed klinken! :D

Ik kan mij - op mijn beurt -  niet aan de indruk onttrekken dat het niet het geluid van de CD-speler is waar Ronald niet (helemaal) mee kan leven, maar het geluid van de luidsprekers. En dat hij zo'n beetje alles in de set al probeert te upgraden (versterker, interlinks, cd-speler, DAC), behalve de speakers. Ik ben van mening dat het begrip 'smaak', dus wat jij persoonlijk lekker vind klinken, zich het meeste manifesteert bij de luidsprekers. Veel meer dan bij de andere componenten. Daarom is het ook zaak die eerst op orde te krijgen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 10:05:49
... en de DAC is al van hoge kwaliteit (o.a. discrete opamps en ...

Je leert snel! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Misschien is het leuk om als Monica is ingespeeld, om haar eens mee te nemen naar een aantal mensen voor een DAC vergelijk (shootout ?  ;D ) Er zijn vast wel mensen die eens een NOS-OS NON-filtering NON-OPAMP DAC willen horen. :)

DA BoSS

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 10:05:49
Ehhh waar concludeer je dat uit dan? Die modificatie is prima gelukt en Monica profiteert lekker mee met de verbeterde clock.
Volgens Guido Tent niet. Er zit nu een low jitter clock in, de voeding is verbeterd en de DAC is al van hoge kwaliteit (o.a. discrete opamps en een digitaal filter wat geen last zou hebben van ringing). Dat ik met Monica aan de slag ben gegaan is niet omdat die modificatie niet gelukt zou zijn, maar om te kijken of een NON-OS DAC misschien meer mijn "smaak" is. Het feit dat Monica zo goedkoop is heeft uiteraard flink meegeholpen bij de beslissing dit gewoon eens te proberen. Ook het DHZ gehalte trok mij aan.

akkoord, maar kreeg de indruk dat ie nog niet helemaal je smaak was, misschien kon je nog met ander elco'tjes pielen ofzo dacht ik.... in ieder geval lijkt het, ondanks de modificatie nog niet je droomspeler?
smaakkwestie ofzo, ik vond hem errug goed :P

nouja, snap je insteek nu
:)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 10:06:30

Ik kan mij - op mijn beurt -  niet aan de indruk onttrekken dat het niet het geluid van de CD-speler is waar Ronald niet (helemaal) mee kan leven, maar het geluid van de luidsprekers. En dat hij zo'n beetje alles in de set al probeert te upgraden (versterker, interlinks, cd-speler, DAC), behalve de speakers. Ik ben van mening dat het begrip 'smaak', dus wat jij persoonlijk lekker vind klinken, zich het meeste manifesteert bij de luidsprekers. Veel meer dan bij de andere componenten. Daarom is het ook zaak die eerst op orde te krijgen. ;)
chapeau 8)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 10:07:26
Je leert snel! :D
Je bedoeld, ik heb eens een keer wat van je aangenomen  ;D

hifiman

Ik ook!

Ik kan mij - op mijn beurt -  niet aan de indruk onttrekken dat het niet het geluid van de CD-speler is waar Ronald niet (helemaal) mee kan leven, maar het geluid van de luidsprekers. En dat hij zo'n beetje alles in de set al probeert te upgraden (versterker, interlinks, cd-speler, DAC), behalve de speakers. Ik ben van mening dat het begrip 'smaak', dus wat jij persoonlijk lekker vind klinken, zich het meeste manifesteert bij de luidsprekers. Veel meer dan bij de andere componenten. Daarom is het ook zaak die eerst op orde te krijgen. ;)
Ok even wat zaken ophelderen!

Ik ben het gelijk eens als het gaat om de beslissing welk component nu bovenaan de lijst staat om ge-upgrade te worden, dat zijn de speakers, daar is verder geen discussie voor nodig  :P Waarom dan toch Monica? Nieuwe speakers (als ik upgrade wil ik gelijk een stap omhoog en geen stap opzij) kosten dan al snel 3 euro ruggen en dat heb ik gewoon voorlopig even niet. Monica kost 125 euro (ok in totaal 200 euro na inbouw +batterij) en kan ik altijd weer los verkopen voor die prijs als ik wil.

De upgrade van interlink was naar mijn mening een stap die zowiezo nodig was (het klonk gewoon niet goed met die zilveren interlink) en de netsnoeren heb ik gelijk meegepakt. Allemaal zaken die toch eens moesten gebeuren onafhankelijk van met welke speakers ik draai, m.a.w. alles is nu op orde en het heeft geholpen om het optimale eruit te halen met de huidige speakers.

Verder heeft de laatste speaker modificatie (hardwired filter en interne bekabeling vervangen) ook tot een significante vebetering geleid  :)

Op dit moment (voor ik Monica aanschafte) ben ik tot een situatie gekomen waarin ik "voor het eerst!!" tevreden ben over hoe het klinkt. Natuurlijk kan het beter (andere speakers), maar er is nu een balans in het geluid en er zitten geen echte "problemen" meer in. Sterker nog ik begin nu zelfs te twijfelen of ik nog wel zo nodig nieuwe speakers wil hebben, tenslotte is de akoustiek ook een bottleneck en wel eentje waar ik weinig aan kan/wil wijzigen en je kunt je afvragen of weer 3 ruggen uitgeven dan uberhaupt wel verstandig is.

Met de komst van Monica heb ik het stukje warmte in huis gehaald wat ik weer net even miste met de CEC (wat dus niet hetzelfde is als zeggen dat ik de CEC niet goed vind klinken). Of Monica gaat blijven weet ik nog niet, het lijkt een beetje op kiezen wat je lekkerder vind een appel of een peer  ;D

In elk geval is er een duidelijk verschil met voorheen. Bijna al mijn vorige pogingen waren bedoeld om "problemen" in het geluid op te lossen, een geluid waar ik niet mee kon leven!

Nu (en daar is Monica een voorbeeld van) heb ik een geluid waar ik wel mee kan leven en vind ik het leuk om te kijken in hoeverre ik dat nog kan verbeteren met relatief kleine investeringen. (hetgeen een heel andere en veel relaxtere insteek is).  8)

Ik ben ook erg benieuwd wat jullie er nu van zouden vinden, het klinkt echt heel anders nu dan toen tijdens de interlink shootout! Dus mochten jullie eens in de buurt zijn...

Morgen komt Garmt toevallig even langs, ik ben ook benieuwd naar zijn mening, de laatste keer dat hij mijn set heeft gehoord was toen ik net de Lyngdorf had aangeschaft, er is heel veel gewijzigd sindsdien  ;D

hifiman

Citaat van: DA BoSS op november 20, 2006, 10:10:39
akkoord, maar kreeg de indruk dat ie nog niet helemaal je smaak was, misschien kon je nog met ander elco'tjes pielen ofzo dacht ik.... in ieder geval lijkt het, ondanks de modificatie nog niet je droomspeler?
smaakkwestie ofzo, ik vond hem errug goed :P
Guido gaf mij het advies niet te pielen met de condensatoren (geen elco's overigens) in de DAC omdat die al prima waren.
Nee het is niet mijn droomspeler, maar dat verwacht ik ook niet voor 900 euro (aanschaf + modificatie). voor het geld ben ik er dik tevreden over en heb ik ook geen plannen om hem weg te doen. Temeer (en dat was altijd al mijn insteek) het een goed loopwerk is en ik dus ook met een externe DAC (zoals ik nu aan het doen ben) kan experimenteren zonder daarmee de CEC "voor niets" gekocht te hebben. M.a.w. ik kocht een goed loopwerk waar toevallig ook een DAC inzit  8)

)p(

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 10:26:52

Met de komst van Monica heb ik het stukje warmte in huis gehaald wat ik weer net even miste met de CEC (wat dus niet hetzelfde is als zeggen dat ik de CEC niet goed vind klinken). Of Monica gaat blijven weet ik nog niet, het lijkt een beetje op kiezen wat je lekkerder vind een appel of een peer  ;D

Waarom de een of de ander. Kies gewoon diegene waar je het meeste plezier aan beleeft al naar gelang je stemming en de muziek waar je naar luistert. Voor de prijs hoef je hem niet weg te doen denk ik zo ;) Ik zelf kies bij rustige pop muziek vaak voor mijn nos dac, maar bijvoorbeeld bijna nooit voor klassiek.

peter

garmtz

Groot klassiek werk, daar hebben NOS DACs inderdaad vaak moeite mee. Echter met rustige (akoestische) muziek gaat het briljant.

@Audioloog, heeft de modificatie van de CEC ook invloed gehad op de S/PDIF uitgang? Er zijn namelijk twee niveaus van modificatie bij: eentje op de interne klok en eentje op interne klok+S/PDIF uitgang meen ik.

hifiman

Citaat van: )p( op november 20, 2006, 10:57:01
Waarom de een of de ander. Kies gewoon diegene waar je het meeste plezier aan beleeft al naar gelang je stemming en de muziek waar je naar luistert. Voor de prijs hoef je hem niet weg te doen denk ik zo ;)
Ook daar heb ik al aan gedacht ja, echter dan zou ik dus nogmaals de LAT IC-300 interlink (die ik nu gebruik voor cd luisteren) moeten aanschaffen en dat is dan weer 309 euries extra dus  :P Kabels overprikken kan ook, maar dat vind ik niet zo praktisch en is voor de vrouw des huizes al helemaal niet acceptabel.

En weg gaat tie zowiezo niet, kan hem altijd nog inzetten voor de dvd speler  :)

hifiman

Citaat van: garmtz op november 20, 2006, 11:01:36
@Audioloog, heeft de modificatie van de CEC ook invloed gehad op de S/PDIF uitgang? Er zijn namelijk twee niveaus van modificatie bij: eentje op de interne klok en eentje op interne klok+S/PDIF uitgang meen ik.
Ik heb heel bewust voor de XO3 (en dus niet voor de goedkopere XO2) gekozen waarbij dus ook de SPDIF uitgang gemodificeerd is en een externe DAC dus meeprofiteerd van de Tent low jitter clock  :)

Citaa Guido's website:
XO3 is intended to be used when external DACs are connected. XO3 is equal to XO2, but contains an additional reclocking circuit for the digital output (SPDIF). This circuit reduces the jitter at that output. The incoming jitter at the DAC will be lower, resulting in better sound.

garmtz

Citaat van: patrick_vdb op november 19, 2006, 09:03:51
Wie is 'men'? :-X

Alle 'me too' fabrikanten die ook een upsampler gebruiken omdat de rest dat ook doet.

CiteerNon oversampling en de theorie van Kusonoki omtrent het menselijk gehoor als filter is leuk, maar om een bewezen techniek als 'oversampling' dan maar direct rotzooi te noemen gaat mij veel te ver. De subjectieve voorkeur van een willekeurig persoon op het gebied van upsampling vs non-oversampling DAC's zal ik niet in twijfel trekken maar om NON-oversampling tot de heilige graal te bestempelen terwijl er in technische zin ook genoeg mis mee is, gaat er bij mij toch echt niet in ;D ;)

Ik ben best voor een goede implementatie van synchrone oversampling en een goed ontwerpen digitaal filter, alleen rücksichtlos asynchrone upsampling gebruiken omdat het zo leuk staat in de folder vind ik jammer. Hierdoor gaan toch veel spelers op elkaar lijken qua geluid.

hifiman

Ik heb trouwens zowel op de speler als op Monica een BNC connector ipv RCA, dit omdat BNC connectoren 75 Ohm zijn itt tot RCA connectoren. Of het veel scheelt is de vraag, maar wie weet helpt het weer een paar nanoseconden jitter voorkomen  ;D

garmtz

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 11:15:38
Ik heb trouwens zowel op de speler als op Monica een BNC connector ipv RCA, dit omdat BNC connectoren 75 Ohm zijn itt tot RCA connectoren. Of het veel scheelt is de vraag, maar wie weet helpt het weer een paar nanoseconden jitter voorkomen  ;D

Verstandige keuze... Hoewel RCA ook uitstekend kan klinken en bijv. WBT ook een RCA connector heeft die goed 75 Ohm is (alsmede een RCA plug die briljant klinkt met digitaal, de NextGen, wel wat duur...).

garmtz

Citaat van: Audioloog op november 18, 2006, 21:46:53
Zo te horen ben jij nogal pro NOS DAC Garmt, met wat voor DAC draai je zelf eigenlijk  ???

Ik ben inderdaad pro NOS DAC! Ik heb er eentje gehad, ook op een CEC loopwerk en dat was een briljante combinatie, hoewel het aan rust ontbrak (zal aan de voeding hebben gelegen denk ik).

Ik draai nu met een Resolution Audio Opus 21, die mij een combinatie weet te brengen van de vloeiendheid, natuurlijkheid en ongestresstheid van NON-OS/NON-filtering met de dynamiek en precies van 'normale spelers'. Ik heb hier erg lang naar moeten zoeken. De Opus 21  'doet het' met 4x Burr Brown PCM1704, synchrone oversampling (16x) en eigen ontwikkeld digitaal filter. Voor mij is de Opus 21 echt een droomspeler. Wil hem wel meenemen naar je, maar ik weet niet of dat verstandig is... :-X

R

Citaat van: garmtz op november 20, 2006, 11:24:04
Ik ben inderdaad pro NOS DAC! Ik heb er eentje gehad, ook op een CEC loopwerk en dat was een briljant combinatie, hoewel het aan rust ontbrak (zal aan de voeding hebben gelegen denk ik).
Volgens mij heb ik dat toen gehoord de op cremona auditors en de lavardin.. Dat was niet mis O0 O0

hifiman

Ik ben inderdaad pro NOS DAC! Ik heb er eentje gehad, ook op een CEC loopwerk en dat was een briljante combinatie, hoewel het aan rust ontbrak (zal aan de voeding hebben gelegen denk ik).
Even voor de duidelijkheid, een filtering NON-OS DAC of een NON-filtering NON-OS DAC ?

Ik draai nu met een Resolution Audio Opus 21, die mij een combinatie weet te brengen van de vloeiendheid, natuurlijkheid en ongestresstheid van NON-OS/NON-filtering met de dynamiek en precies van 'normale spelers'. Ik heb hier erg lang naar moeten zoeken. De Opus 21  'doet het' met 4x Burr Brown PCM1704, synchrone oversampling (16x) en eigen ontwikkeld digitaal filter. Voor mij is de Opus 21 echt een droomspeler. Wil hem wel meenemen naar je, maar ik weet niet of dat verstandig is... :-X
Interessant! Dat had je niet moeten vragen Garmt, natuurlijk zeg ik daar ja op  ;D
Ik wil wel eens even het verschil horen tussen de CEC DAC, Monica en jouw droomspeler  :) Een Opus aanschaffen zit er zowiezo niet in voor mij, maar het kan mij wel helpen in mijn zoektocht naar de ideale DAC  :)

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 20, 2006, 11:01:36

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 11:09:34
Ik heb heel bewust voor de XO3 (en dus niet voor de goedkopere XO2) gekozen waarbij dus ook de SPDIF uitgang gemodificeerd is en een externe DAC dus meeprofiteerd van de Tent low jitter clock  :)

De Tent klok is wel degelijk van toepassing op je SPDIF-uitgang. Alleen heb je bij de XO2 niet een dedicated (wederom) reclock-uitgang. Maar de enige klok die in je speler zijn werk doet, is de Tent klok. En gezien de structuur van SPDIF, wordt dat ook in dat signaal meegstuurd. ;)

Overigens heeft de versie met extra reclock-uit (XO3) simpelweg 2 SPDIF coax uitgangen. 8)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 11:35:17
De Tent klok is wel degelijk van toepassing op je SPDIF-uitgang. Alleen heb je bij de XO2 niet een dedicated (wederom) reclock-uitgang. Maar de enige klok die in je speler zijn werk doet, is de Tent klok. En gezien de structuur van SPDIF, wordt dat ook in dat signaal meegstuurd. ;)
Dat bedoelde ik ook, maar goed dat je nog even de puntjes op de i zet  :P

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 11:35:17
Overigens heeft de versie met extra reclock-uit (XO3) simpelweg 2 SPDIF coax uitgangen. 8)
Niet bij mij dus, was wel de bedoeling (en was ook zo afgesproken), maar Guido heeft zich vergist en mijn oude spdif uitgang verwijderd  >:( Afijn, het zij hem vergeven  ;D

hifiman

Wat voor voeding hing er dan aan eigenlijk  ???

garmtz

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 11:34:16
Even voor de duidelijkheid, een filtering NON-OS DAC of een NON-filtering NON-OS DAC ?

NON-OS en NON-filtering

CiteerInteressant! Dat had je niet moeten vragen Garmt, natuurlijk zeg ik daar ja op  ;D
Ik wil wel eens even het verschil horen tussen de CEC DAC, Monica en jouw droomspeler  :) Een Opus aanschaffen zit er zowiezo niet in voor mij, maar het kan mij wel helpen in mijn zoektocht naar de ideale DAC  :)

O.k. Doen we...

garmtz

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 11:54:38
Wat voor voeding hing er dan aan eigenlijk  ???

Accuvoeding... :)

Hier een link naar de DAC die ik had:

http://www.ack-industries.com/dAck!.html

Had het meest magische middengebied dat ik tot nu toe zo ongeveer heb gehoord (ik vermoed door de TDA1545 die erin zat, nog mooier midden dan de TDA1543). Zelfs de Opus 21 komt hier niet 100% aan. Maar er zaten veel te veel nadelen aan... :-\

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 11:39:39
Niet bij mij dus, was wel de bedoeling (en was ook zo afgesproken), maar Guido heeft zich vergist en mijn oude spdif uitgang verwijderd  >:( Afijn, het zij hem vergeven  ;D

Okee. Maar op zich geeft dat niet. De reclock-uit is toch beter. In ieder geval op mijn speler wel (waar ook de 'gewone' SPDIF uit nog op zit). Maar ik moet zeggen dat ik de AES/EBU zelfs nog net iets beter vind klinken (dus die gebruik ik dan ook), maar die is niet extra gereclocked.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 12:04:09
Okee. Maar op zich geeft dat niet. De reclock-uit is toch beter. In ieder geval op mijn speler wel (waar ook de 'gewone' SPDIF uit nog op zit).
Jawel, maar ik had het leuk gevonden om te kunnen vergelijken.