Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op november 18, 2006, 16:28:29
Da's ook niet zo gek als 't hoog al vanaf 5kHz begint af te vallen en vaak bij 10kHz al op -12dB zit, maar goed  :o

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Overdrijven we nu niet een beetje? Volgens mij is het -3 dB bij 20 KHz...

hifiman

Citaat van: garmtz op november 18, 2006, 15:42:58
NON-OS klinkt inderdaad vaak onspectaculair. Daarom is men het tegenwoordig ook zo zat met al die high-tech upsampling rotzooi: het begint allemaal steeds 'gemaakter' te klinken... :-\

De klankbeschrijving komt me zeer bekend voor... ;)
Tsja ik heb er nog een beetje gemengde gevoelens over.. Ik mis met Monica met name wat ruimtelijkheid, daar staat tegenover dat cd's die eerst niet lekker klonken nu opeens wel te pruimen zijn en dat is ook wat waard!

Ik ga gewoon lekker een tijdje met Monica draaien en dan over een tijdje weer eens terugschakelen naar de CEC DAC. Ik heb gemerkt dat dat makkelijker is om te horen wat beter bevalt dan continu AB schakelen zeg maar.

Zo te horen ben jij nogal pro NOS DAC Garmt, met wat voor DAC draai je zelf eigenlijk  ???

)p(

Citaat van: Audioloog op november 18, 2006, 21:46:53
Tsja ik heb er nog een beetje gemengde gevoelens over.. Ik mis met Monica met name wat ruimtelijkheid, daar staat tegenover dat cd's die eerst niet lekker klonken nu opeens wel te pruimen zijn en dat is ook wat waard!

Ik ga gewoon lekker een tijdje met Monica draaien en dan over een tijdje weer eens terugschakelen naar de CEC DAC. Ik heb gemerkt dat dat makkelijker is om te horen wat beter bevalt dan continu AB schakelen zeg maar.

Ik heb ook nog steeds gemengde gevoelens over mijn nos dac. Ik mis met de nos dac ook wat helderheid en ruimtelijkheid. Daar staat tegenover dat hij zo lekker vloeiend klinkt. Een ideale dac voor mij in mijn set op de squeezebox aangesloten zou de helderheid die ik met de dac1 hoor combineren met de vloeiendheid van de shek nos dac.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 18, 2006, 22:16:30
Ik heb ook nog steeds gemengde gevoelens over mijn nos dac. Ik mis met de nos dac ook wat helderheid en ruimtelijkheid. Daar staat tegenover dat hij zo lekker vloeiend klinkt.
Tsja, precies hetzelfde wat ik ervaar dus  :) Een best of both worlds combinatie zou mooi zijn ja  :D

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: garmtz op november 18, 2006, 15:42:58
Daarom is men het tegenwoordig ook zo zat met al die high-tech upsampling rotzooi: het begint allemaal steeds 'gemaakter' te klinken... :-\

Wie is 'men'? :-X

Non oversampling en de theorie van Kusonoki omtrent het menselijk gehoor als filter is leuk, maar om een bewezen techniek als 'oversampling' dan maar direct rotzooi te noemen gaat mij veel te ver. De subjectieve voorkeur van een willekeurig persoon op het gebied van upsampling vs non-oversampling DAC's zal ik niet in twijfel trekken maar om NON-oversampling tot de heilige graal te bestempelen terwijl er in technische zin ook genoeg mis mee is, gaat er bij mij toch echt niet in ;D ;)

mvrg

Patrick

hifiman

Een nuttige link mbt een lead/accid battery (die ik gebruik als voeding voor Monica) charger  :)
http://www.vt52.com/diy/myprojects/other/charger/charger.htm

hifiman

Monica heeft een plekje gekregen achter de cd speler  8)

De loodaccu staat 2 verdiepingen lager, achter de dvd spelers  :P

hifiman

Het lijkt alsof Monica wat van karakter begint te veranderen en wat dichter bij het geluid van de CEC DAC komt.. Inspeelverschijnselen of suggestie? Wie zal het zeggen  ;D

reMC

Vergeet alles wat over non-oversampling op papier staat Audioloog, gewoon lekker luisteren 8)

Wat voor SOORT ruimtelijkheid mis je? Dat de muziek naast je speakers speelt? Ruimte tussen de instrumenten qua plaatsing? Of qua klank? Of het gevoel dat de muziek voor je neus staat? Of?

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 16, 2006, 11:25:56
Tsja misschien wel, de reden dat ik het niet gedaan heb is omdat dan insinueert dat ik de hele boel zelf gebouwd heb en dat is niet zo (Monica print is al kant en klaar).

Halffabrikaat dus. Het blijft zelfbouw, want je krijgt geen werkende machine opgestuurd. ::)

Citaat van: Audioloog op november 18, 2006, 22:27:15
Tsja, precies hetzelfde wat ik ervaar dus  :) Een best of both worlds combinatie zou mooi zijn ja  :D

Die zijn er echt wel. Maar daarvoor moet je wat dieper in de buidel gaan tasten. :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: reMC op november 13, 2006, 14:55:57
Zitten er black gates in? Die mag je wat mij betreft dan DIRECT vervangen door bijv Elna's, ik heb nog een boel liggen ;)

Het zou makkelijk zijn als er slechts 1 component was dat op iedere plek de beste is. Helaas is de praktijk weerbarstiger en presteert niet onderdeel altijd hetzelfde in een ander ontwerp. In mijn DAC bleken Philips Military Grades beter te klinken in de voeding; in mijn loopwerk juist weer (gemodificeerde) Black Gates. ;)

Je weet het dus alleen zeker als je het werkelijk uitprobeert in de toe te passen situatie. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: garmtz op november 13, 2006, 14:58:53
Audioloog, elk voordeel hep z'n nadeel...

Bijna goed. Het is precies andersom. ;D

Audiofiel

Citaat van: patrick_vdb op november 19, 2006, 09:03:51
Wie is 'men'? :-X

Men is de vage verwijzing naar al of niet bestaande medestanders van de bewering, welke door degene die het woord bezigde er bij worden gehaald om op anonieme wijze en zonder enige onderbouw een eerder gedane stelling kracht bij te zetten door de lezer het idee te geven er niet bij te horen als deze stelling niet mede wordt onderschreven.

;)

Citeer
Non oversampling en de theorie van Kusonoki omtrent het menselijk gehoor als filter is leuk, maar om een bewezen techniek als 'oversampling' dan maar direct rotzooi te noemen gaat mij veel te ver. De subjectieve voorkeur van een willekeurig persoon op het gebied van upsampling vs non-oversampling DAC's zal ik niet in twijfel trekken maar om NON-oversampling tot de heilige graal te bestempelen terwijl er in technische zin ook genoeg mis mee is, gaat er bij mij toch echt niet in ;D ;)

Ik had het zelf niet mooier kunnen verwoorden.
Ik ben trouwens ook heel tevreden met mijn NON-NOS-OS-DAC. ;D

reMC

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 08:16:44
Het zou makkelijk zijn als er slechts 1 component was dat op iedere plek de beste is. Helaas is de praktijk weerbarstiger en presteert niet onderdeel altijd hetzelfde in een ander ontwerp. In mijn DAC bleken Philips Military Grades beter te klinken in de voeding; in mijn loopwerk juist weer (gemodificeerde) Black Gates. ;)

Je hebt op zich gelijk. Op elke plek klinkt een ander component weer het beste, hoe raar dat ook eigenlijk is. Maar Black Gates hebben voor mij echt een typisch klinisch geluid op welke plek dan ook in een non-os dac (daarin heb ik ze op alle plekken gehoord) ;)

Audiofiel

Citaat van: reMC op november 20, 2006, 08:52:07
Je hebt op zich gelijk. Op elke plek klinkt een ander component weer het beste, hoe raar dat ook eigenlijk is. Maar Black Gates hebben voor mij echt een typisch klinisch geluid op welke plek dan ook in een non-os dac (daarin heb ik ze op alle plekken gehoord) ;)

Je bedoelt in de non-os dac van jou; de suggestie is namelijk dat het met iedere non-os het geval zou zijn en dat is natuurlijk niet te controleren zonder eerst zelf te luisteren.

Mijn idee is: neem niets aan van anderen, ga zelf luisteren. Gebruik adviezen van anderen alleen maar als motivatie om zelf te gaan luisteren.

En met dit soort goedkope oplossingen kost het weinig om diverse versies aan elco's uit te proberen om te zien welke het beste klinkt. En Elna is zeker een alternatief, die maken goede condensatoren. Maar ik zou dan ook meteen wat andere merken er bij proberen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 09:05:41
Mijn idee is: neem niets aan van anderen, ga zelf luisteren. Gebruik adviezen van anderen alleen maar als motivatie om zelf te gaan luisteren.
Maar wat nou als ik bovenstaande niet van jou aanneem  ???  >:D

hifiman

Citaat van: reMC op november 19, 2006, 23:06:43
Vergeet alles wat over non-oversampling op papier staat Audioloog, gewoon lekker luisteren 8)
Haha ok  :)

Citaat van: reMC op november 19, 2006, 23:06:43
Wat voor SOORT ruimtelijkheid mis je? Dat de muziek naast je speakers speelt? Ruimte tussen de instrumenten qua plaatsing? Of qua klank? Of het gevoel dat de muziek voor je neus staat? Of?
Als ik mijn CEC DAC als referentie neem dan vind ik Monica minder 3 dimensionaal klinken. In de breedte zit het wel snor, ik hoor geluiden tot ver buiten de speakers. In de diepte en hoogte lijkt het allemaal een stuk minder te zijn. Alhoewel ik dus het idee heb dat dit nu langzaam beter begint te worden! Monica heeft er nu een uurtje of 10 opzitten.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 08:16:29
Die zijn er echt wel. Maar daarvoor moet je wat dieper in de buidel gaan tasten. :P
Nou hoe diep ik ook tast, hij is echt leeg hoor  ;D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 08:21:41
Men is de vage verwijzing naar al of niet bestaande medestanders van de bewering, welke door degene die het woord bezigde er bij worden gehaald om op anonieme wijze en zonder enige onderbouw een eerder gedane stelling kracht bij te zetten door de lezer het idee te geven er niet bij te horen als deze stelling niet mede wordt onderschreven.
Haha  ;D

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 08:21:41
Ik ben trouwens ook heel tevreden met mijn NON-NOS-OS-DAC. ;D
Heb je wel eens een NOS-OS NON-filtering DAC gehoord eigenlijk  ???

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 09:14:49
Heb je wel eens een NOS-OS NON-filtering DAC gehoord eigenlijk  ???

Ja, en het klinkt niet slecht. Maar ik heb er nog nooit eentje gehoord die mij echt kon bekoren en een realistische reproductie kon geven van de originele muziek. Er is een dimensionale afbeelding, maar ik mis een driedimensionale afbeelding en daarnaast mis ik precisie. Zeg maar dat alles netjes op zijn plek zit in het beeld. En ook ook blijft.

Maar voor eenieder zijn smaak. Ik denk dat een nonos prima past bij het karakter van bijvoorbeeld 47-labs spullen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op november 20, 2006, 09:09:15
Maar wat nou als ik bovenstaande niet van jou aanneem  ???  >:D

Dan heb je er helemaal NIETS van begrepen. 8)

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november 20, 2006, 09:53:43
Ja, en het klinkt niet slecht. Maar ik heb er nog nooit eentje gehoord die mij echt kon bekoren en een realistische reproductie kon geven van de originele muziek. Er is een dimensionale afbeelding, maar ik mis een driedimensionale afbeelding en daarnaast mis ik precisie. Zeg maar dat alles netjes op zijn plek zit in het beeld. En ook ook blijft.
Ok. Monica kan mij in elk geval wel bekoren, maar het missen van dat 3 dimensionale heb ik dus op dit moment ook. Ik wacht even met een eindconclusie tot Monica is ingespeeld en ook dat ik wat langer heb kunnen luisteren.

DA BoSS

Wanneer denk je dat Monica volledig is ingespeeld op de verlangens van meneer Audioloog ???

;D

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

DA BoSS

nog even iets anders: kan me niet aan de indruk onttrekken dat de modificatie/upgrade van je CEC mislukt is ???

(zou daar niet nog veel meer uit te halen zijn?)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: DA BoSS op november 20, 2006, 10:02:18
nog even iets anders: kan me niet aan de indruk onttrekken dat de modificatie/upgrade van je CEC mislukt is ???
Ehhh waar concludeer je dat uit dan? Die modificatie is prima gelukt en Monica profiteert lekker mee met de verbeterde clock.

Citaat van: DA BoSS op november 20, 2006, 10:02:18
(zou daar niet nog veel meer uit te halen zijn?)
Volgens Guido Tent niet. Er zit nu een low jitter clock in, de voeding is verbeterd en de DAC is al van hoge kwaliteit (o.a. discrete opamps en een digitaal filter wat geen last zou hebben van ringing). Dat ik met Monica aan de slag ben gegaan is niet omdat die modificatie niet gelukt zou zijn, maar om te kijken of een NON-OS DAC misschien meer mijn "smaak" is. Het feit dat Monica zo goedkoop is heeft uiteraard flink meegeholpen bij de beslissing dit gewoon eens te proberen. Ook het DHZ gehalte trok mij aan.