Monica 2 non oversampling DAC (foto's 22-03-2007)

Gestart door hifiman, november 13, 2006, 13:57:36

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: Audioloog op november 15, 2006, 08:22:48
Ok. Wel apart, er zijn ook mensen die er 16 stacken en beweren dat het een stuk beter klinkt. Persoonlijk lijkt het mij dat meer zoveel chips stacken je juist problemen introduceert (oppikken van ruis/brom).

Het wordt met 16 ook op alle punten beter, behalve muzikaliteit (in de versies die ik gehoord heb) :-X

RubenP

Citaat van: Audioloog op november 14, 2006, 14:43:06
Een ander punt is nog even het volgende. Ik heb een goedkope 12V loodaccu besteld. Mag je zo'n accu op zijn kant leggen of moet tie persee recht op staan  ???
Loodaccu's zijn meestal gevuld met vloeistof (zwafelzuur) of een gel.
Beide versies zou ik niet op zijn kant leggen.

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

hifiman

Citaat van: RubenP op november 15, 2006, 15:37:45
Loodaccu's zijn meestal gevuld met vloeistof (zwafelzuur) of een gel.
Beide versies zou ik niet op zijn kant leggen.

Ruben
Tsja dat was ook mijn idee, maar het zou praktischer zijn (qua inbouw) als ze mochten "liggen"  ::)

RubenP

Ik weet niet wat voor accu je precies hebt gekocht maar voor motorfietsen zijn er diverse slanke maten in de handel.
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

hifiman

Citaat van: RubenP op november 15, 2006, 15:45:06
Ik weet niet wat voor accu je precies hebt gekocht maar voor motorfietsen zijn er diverse slanke maten in de handel.
Een goedkope  ;D Hij is 150x65x95 mm. Die 150 is de hoogte, dus had ik hem graag op zijn kant gelegd. Het is een gesloten systeem 12 V 7,5 Ah loodaccu trouwens.

hifiman

Monica is ondertussen gearriveerd, het eerste wat ik deed toen ik thuiskwam was het doosje openen en Monica eens goed bekijken  ;D  Monica is echt een kleine donder, zo'n 6 bij 7 cm.

Ik denk dat ik het als volgt ga doen:

Monica (inclusief buffer elco en ontstorings c'tje) in een hele kleine metalen behuizing bouwen met daarin twee vergulde cinch chassis delen en een BNC chassis deel voor de SPDIF ingang en een XLR chassis deel om zo een externe voeding aan te kunnen sluiten.

Dit heeft als voordeel dat ik Monica achter de cd speler in het audio rack kan leggen en daardoor toe kan met een hele korte BNC coax kabel (SPDIF), dit om jitter te minimaliseren.

De voeding (die uiteraard ook in een kastje komt) kan dan op de grond achter het audio rack een plaatsje krijgen. De voeding zal dus in eerste instantie uit een lood accu met lader bestaan en wellicht later omgebouwd worden tot een goede netvoeding.

Het wachtten is nu even op mijn tweede bestelling waarin o.a. de loodaccu zit.  :P Erg frustrerend want ik ben erg benieuwd hoe Monica klinkt  ::)

reMC

Leukkkk!!

De bufferelco ga je zelf nog op de print zetten dus? Hoe groot ga je 'm nemen? Over de lengte van de digitale kabel: in mijn set moet hij minstens 60cm zeker omdat 'ie anders feedback op het loopwerk geeft. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit maar ga niet automatisch uit van 'korter is beter', dat stadium begin zelfs ik een beetje te ontgroeien ;D

Shorty

Voorzitter! Een punt van orde: hoort deze draad niet in het DHZ-gedeelte?  ::)

VrGr,

Bart J.

hifiman

Citaat van: reMC op november 16, 2006, 11:00:55
Leukkkk!!

De bufferelco ga je zelf nog op de print zetten dus? Hoe groot ga je 'm nemen? Over de lengte van de digitale kabel: in mijn set moet hij minstens 60cm zeker omdat 'ie anders feedback op het loopwerk geeft. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit maar ga niet automatisch uit van 'korter is beter', dat stadium begin zelfs ik een beetje te ontgroeien ;D
Ik zat te denken aan 6800 uF ofzo.. En dan een MKT erover van 100 nF.

Wat die lengte betreft, daar zeg je zowat. Ik heb ooit een storing opgelost (ruim 10 jaar geleden :P) en dat betrof een coax kabel (ethernet) die te kort was, langere ertussen en probleem opgelost  :o
Bedankt dat je me hier even aan herinnerd, ik zal het maar gewoon bij 1 meter houden dan..

hifiman

Citaat van: Shorty op november 16, 2006, 11:15:05
Voorzitter! Een punt van orde: hoort deze draad niet in het DHZ-gedeelte?  ::)

VrGr,

Bart J.
Tsja misschien wel, de reden dat ik het niet gedaan heb is omdat dan insinueert dat ik de hele boel zelf gebouwd heb en dat is niet zo (Monica print is al kant en klaar).

reMC

Citaat van: Audioloog op november 16, 2006, 11:24:38
Ik zat te denken aan 6800 uF ofzo.. En dan een MKT erover van 100 nF.

6800uF is wel heel groot hoor. Het werkt natuurlijk wel, maar probeer ook eens 2000 uF!

En als je er mee gaat experimenteren, zet er dan ook eens een TDA1543 in ipv een 1545. De componenten eromheen moeten dan natuurlijk ook iets veranderen, maar het zal wel werken. En een simpele tweak: verwijder het plastic van uitgangselco's...

hifiman

Citaat van: reMC op november 16, 2006, 11:35:56
6800uF is wel heel groot hoor. Het werkt natuurlijk wel, maar probeer ook eens 2000 uF!

En als je er mee gaat experimenteren, zet er dan ook eens een TDA1543 in ipv een 1545. De componenten eromheen moeten dan natuurlijk ook iets veranderen, maar het zal wel werken. En een simpele tweak: verwijder het plastic van uitgangselco's...
Haha eerst maar eens kijken of het karakter van Monica me uberhaupt bevalt. Zoja dan ga ik zeker tweaken en experimenteren.

Shorty

Citaat van: Audioloog op november 16, 2006, 11:25:56
Tsja misschien wel, de reden dat ik het niet gedaan heb is omdat dan insinueert dat ik de hele boel zelf gebouwd heb en dat is niet zo (Monica print is al kant en klaar).

Daar zit wel wat in.... maar dan hou je geen DHZ-afdeling over: ook alle speakerbouwers halen hun units gewoon kant en klaar van de fabriek, evenals de UCD-bakkers en ander volk...  ;)

VrGr,

Bart J.

hifiman

Citaat van: Shorty op november 16, 2006, 11:43:21
Daar zit wel wat in.... maar dan hou je geen DHZ-afdeling over: ook alle speakerbouwers halen hun units gewoon kant en klaar van de fabriek, evenals de UCD-bakkers en ander volk...  ;)

VrGr,

Bart J.
Haha daar heb jij weer gelijk in. Van mij mag dit topic verhuizen hoor..

hifiman

Vandaag via de post de rest van de spulletjes binnen gekregen (oa de loodaccu dus). Chips, hoe moeilijk kan het zijn, ipv 2 RCA chassisdelen hebben ze er 2 jack chassidelen bij gedaan, grrrrr.... Afijn ik heb toch pas zaterdag tijd, dus morgen effe die chassisdelen halen en dan zaterdag boren en solderen  :)

hifiman

Alvast een foto van Monica en haar toekomstige behuizing. Alvast een stukje coax erop gesoldeerd voor de SPDIF verbinding en 4 stukjes zilverdraad met teflon isolatie voor de analoge uitgangen  8)

Morgen haal ik de RCA chassisdelen. Zaterdag gaan we gaatjes boren en de boel werkend maken  :)

hifiman

De loodaccu met een stuk Wyrewizard Spellbinder  :P naar een XLR plug. Klaar om in Monica geprikt te worden  >:D

DA BoSS

geinig 8)

Vraagje: wat voor kastje ga je nu precies gebruiken?

heb je zelf iets in elkaar getimmerd of had je nog wat bruikbaars liggen?

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

hifiman

Citaat van: DA BoSS op november 16, 2006, 22:17:22
heb je zelf iets in elkaar getimmerd of had je nog wat bruikbaars liggen?
Aluminium timmeren heb ik nog nooit geprobeerd  >:D
Het kastje is gewoon gekocht in de winkel, ik maak zaterdag wel even een foto van het complete kastje met Monica erin.

hifiman

Zo, Monica staat te zingen hoor  8)
Ondertussen zit het deksel ook op het doosje, gelijk maar even met loodbitumen behandeld alvorens de boel dicht te schroeven  ;D

edit: ondertussen heb ik de zilverdraadjes (en ook het coax kabeltje) ingekort zodat ze precies op lengte zijn, staat een stuk netter en wie weet klinkt het weer net even beter  ;D

hifiman

Ik heb zojuist een uurtje naar Monica geluisterd en de eerste indrukken (Monica moet nog even inspelen natuurlijk) zijn:

Jeetje, wat klinkt dit anders zeg! Eigenlijk weer een beetje als mijn ex-cd speler, de Tjoeb 4000 (logisch, zelfde DAC chip en ook geen oversampling), maar dan zonder het vervormende (mijn mening) hoog en het overdreven laag van de E288CC buizen  ;D

Het klinkt een stuk minder "spectaculair" en daardaar had ik eerst zoiets van "is dit alles?". Maar al snel werd duidelijk dat het wel een stuk "prettiger" klinkt en dat met name stemmen weer de warmte hebben die ik zo miste.

Later zal ik wat uitgebreider ingaan op de verschillen tussen Monica en mijn CEC 8x oversampling DAC (nu eerst andere dingen te doen en Monica laten inspelen).

searcher

mmm ik ben benieuwd ik had al het vermoeden dat je toch op zoek was naar iets meer warmte in je set.
Dat was dan voor mijn laatste bezoek.

Wat is de inspeel tijd ?

mvg
                                                     Searcher

hifiman

Citaat van: searcher op november 18, 2006, 13:24:40
mmm ik ben benieuwd ik had al het vermoeden dat je toch op zoek was naar iets meer warmte in je set.
Dat klopt  :)

Citaat van: searcher op november 18, 2006, 13:24:40
Wat is de inspeel tijd ?
Tsja dat is altijd een beetje natte vinger werk he, zeker met Monica  ;D
Maar even serieus, Monica begint me nu al steeds meer te bevallen!  :D

garmtz

NON-OS klinkt inderdaad vaak onspectaculair. Daarom is men het tegenwoordig ook zo zat met al die high-tech upsampling rotzooi: het begint allemaal steeds 'gemaakter' te klinken... :-\

De klankbeschrijving komt me zeer bekend voor... ;)

Sander Sassen

CiteerNON-OS klinkt inderdaad vaak onspectaculair.

Da's ook niet zo gek als 't hoog al vanaf 5kHz begint af te vallen en vaak bij 10kHz al op -12dB zit, maar goed  :o

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite