Deense Dondersteen: W1500/97 monitor, Troels Gravesen variant van de A4

Gestart door fgroen, november 13, 2006, 11:17:00

Vorige topic - Volgende topic

fgroen

Het grote Avaclone projekt zit in de elektrische (inspeel) fase, dus de badkamer begon angstig stofvrij te worden.  ;D

Tijd voor een nieuw projekt.

Dit keer een kleine monitor voor in de huiskamer. Momenteel staan daar een paar Dynaudio Gemini's te spelen, die tijdelijk te logeren zijn.

Ik heb ervoor gekozen om niet "de standaard A4 MKII" te bouwen, maar een van de varianten die door Troels Gravesen is gepubliceerd. De link naar de betreffende site vind je hier.

Hoofdreden is, dat zijn ontwerp een iets kleinere baffle toestaat. Ik vind de verhoudingen van de A4 niet zo mooi. Tevens vind ik die uit het midden geplaatste tweeter geen gezicht. Aangezien deze dingen in de woonkamer komen en smoel een groot deel van het criteriumpakket is, speelt dit mee. Aangezien de maatvoering en lay-out van de baffle m.i. cruciaal is in het A4-ontwerp, wilde ik niet het standaard "A4-MKII" filter gebruiken in een ander kastje. Dat gaat denk ik niet optimaal werken. Ik realiseer me terdege dat er mensen op dit forum zijn die hierover een andere mening zullen hebben.  ;)

Troels schrijft een baffle van 190 x 300mm voor, plus of minus 10mm. Ik heb zo hier en daar minus 10mm gedaan.  8) Mijn baffle wordt dus 180 x 290mm.  ;D
De drivers passen er nog net in.

Verdere reden voor dit ontwerp (uit de hele reut die Troels gepubliceerd heeft) is, dat ik toch een zwak heb voor de D2905/9700 tweeter. Die wilde ik er gewoon in hebben.

Door de maatvoering wordt het kastje wel aardig diep, maar die maat valt door de plaatsing nauwelijks op. De Gemini's die nu staan te spelen zijn ongeveer even diep, en dat stoort niet.

Het hout is gekocht (paste gewoon in een boodschappenkratje!!!), afgelopen week-end alle panelen van deuveltjes voorzien, zodat de kastjes in een keer in elkaar zijn te plakken. Natuurlijk komt er ook lood-bitumen in, en er moet nog wat voorbereidend freeswerk aan de achterkant van de baffle gedaan worden om de woofertjes wat meer ademruimte te geven.

Fineer ligt er ook al, ik heb een paar schitterende stroken perenhout bij de Arnhemse fijnhouthandel gekocht, met een paarse vlam erin. Ik kijk nu al uit naar het fineren!

Ik zal zsm foto's posten van de huidige stand van zaken.

Het was wel even wennen, deze dingen worden echt klein.  8)
Alles is zo hanteerbaar, ik ben de afgelopen 18 maanden gewend om met enorme bonken hout te sleuren, nu heb ik een gat zitten frezen in een paneeltje van 80 x 144mm!!  ;D

Dus... Om op die badkamer terug te komen, zelfs als ik die hele A4-kastjes tot stof zou verpulveren kom ik nog niet op een fractie van de hoeveelheid stof die ik met de Avaclones heb geproduceerd...  :D ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Zoals beloofd, wat fotootjes.  8)

Ten eerste, de "werkruimte voor de ukkies. Momenteel waargenomen door een paar Gemini's

Onze woonkamer is nogal lang, dus ze moeten een behoorlijke ruimte bespelen:

Nu hoeft het niet to achterin concertsterkte te zijn, dus het komt wel goed. ;)

fgroen

Dan de bouw van de kastjes. Ik heb nog niets gelijmd, ik zit nog in de "pas- en meet- fase". Ik heb gisteravond de baffle afgetekend, aan voor- en achterkant. Voor montage moet ik aan de achterkant van de baffle nog ademruimte maken voor het woofertje, loodbitumen plakken en pritex plakken.

Stand van zaken:

Plankjes:

Passen:

Achterkant met los filtercompartiment:

Mock-up:

Dit is de grootte van de baffle vergeleken met de units:

Èn: Het perenfineer dat voor deze kastjes al klaar ligt.  8)

Wordt vervolgd...  8)

sphere

Zijn die Scanspeak tweeters zo eenvoudig uitwisselbaar dan? Want Troel (wat een naam) heeft het over de 9700?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Citaat van: sphere op november 14, 2006, 11:35:48
Zijn die Scanspeak tweeters zo eenvoudig uitwisselbaar dan? Want Troel (wat een naam) heeft het over de 9700?

Ik gebruik precies dezelfde tweeter als Troels. Hij wordt alleen met verschillende namen aangeduid. Scanspeak noemde hem D2905/9700, momenteel wordt hij door Tymphany D2905/970000 genoemd. Troels noemt hem nog bij zijn oude naam.  ::)  ;D

Specs D2905/970000

FFF

Mooi project,

Ik heb het zelf ook dat gevoel, sjit bijna af, zal ik toch geen 5.1 set gaan maken?  >:D
Alleen daardoor zou je het afronden al uitstellen.

Maareuh mooie speakers, scan speak is ook goed in staat redelijk wat geluidsdruk neer te zetten naar mijn mening.

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

succes!

fgroen

Citaat van: FFF op november 14, 2006, 12:55:14
Mooi project,

Ik heb het zelf ook dat gevoel, sjit bijna af, zal ik toch geen 5.1 set gaan maken?  >:D
Alleen daardoor zou je het afronden al uitstellen.

Maareuh mooie speakers, scan speak is ook goed in staat redelijk wat geluidsdruk neer te zetten naar mijn mening.

succes!

Ja! 5.1 set!! leuk!!!

Achter een paar cup-of-soups en Erik van Voorst heeft nog wel ideëen over een center...  ;D

Paar Eton subwoofertjes erbij...   :P

Citaat van: FFF op november 14, 2006, 12:55:14

Zijn inderdaad leuke speakertjes. Kan niet knalhard, maar een stevig volume is geen enkel probleem voor die dingen. Ik was in ieder geval helemaal verkocht toen ik die A4-tjes hoorde.

Het Troels filter is een beetje een wild guess, maar als dat helemaal niets is, kan ik van daaruit wel weer verder kijken. Aanbod van reeds bestaande topologiëen genoeg, en anders ga ik zelf wel aan de slag. Voordeel van Scan-speak units is, dat ze redelijk filtervriendelijk zijn.

cve

Het Troels filter is een beetje een wild guess ???

Echt? Leg eens uit als je wilt, want ik ben heel benieuwd naar ervaringen met ontwerpen van Troels.
Wordt wel een erg leuk dingetje.

Co

Martijn M

Ben benieuwd hoe het wordt. De modellen van Troels lijken allemaal goed uitgewerkt. Over niet al te lange tijd horen we dus van Fokke of het ook zo goed klinkt!

Mooi fineer!!! O0

gr.
Martijn
Dutch & Dutch

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jberends

Mijn interesse is ernstig gewekt door de gemini's. Je zegt dat die te leen/logeren zijn? Wat gaat er daarna mee gebeuren?! Worden ze dan nog actief gebruikt? :) Anders heb ik wel bij voorbaat interesse. :)

fgroen

Citaat van: jberends op november 19, 2006, 21:38:27
Mijn interesse is ernstig gewekt door de gemini's. Je zegt dat die te leen/logeren zijn? Wat gaat er daarna mee gebeuren?! Worden ze dan nog actief gebruikt? :) Anders heb ik wel bij voorbaat interesse. :)

Dan gaan ze terug naar de rechtmatige eigenares.  8)

Ik zal haar melden dat er interesse in haar speakers is, maar ze is er nogal aan verknocht.  ;D

Heb je al Gemini's en wil je je verzameling uitbreiden? Als dat niet zo is en je zoekt gewoon een paar leuke speakers, is er in mijn bescheiden mening leuker spul te krijgen dan Gemini's.

Mocht je echt een paar willen hebben, moet je Speaker en Co in Rotterdam even bellen. Die hebben nog een paar staan. En met de shitty toestanden rond DIY Dynaudio denk ik niet dat ze die nog hard nodig hebben als demo...  ::)

jberends

Citaat van: fgroen op november 20, 2006, 10:24:14
Dan gaan ze terug naar de rechtmatige eigenares.  8)

Ik zal haar melden dat er interesse in haar speakers is, maar ze is er nogal aan verknocht.  ;D
Terecht volgens mij :)

CiteerHeb je al Gemini's en wil je je verzameling uitbreiden? Als dat niet zo is en je zoekt gewoon een paar leuke speakers, is er in mijn bescheiden mening leuker spul te krijgen dan Gemini's.
Ik wil niet teveel off topic gaan. Maar ik zou bijna willen vragen om je hart te luchten :)

CiteerMocht je echt een paar willen hebben, moet je Speaker en Co in Rotterdam even bellen. Die hebben nog een paar staan. En met de shitty toestanden rond DIY Dynaudio denk ik niet dat ze die nog hard nodig hebben als demo...  ::)
Laat het nou net deze Gemini's zijn die mijn interesse hebben gewekt.  Ik heb daar, bij S&C Rotterdam, veel speakers beluistered en binnen mijn 'requirements' (EUR, afmetingen, klank, gevoel in willekeurige volgorde) voldoen deze speakers aan veel van de wensen. Toch vond ik de prijs naar verhouding hoog. Ik ben bekend met Dynaudio en haar (afwezige inmiddels) DIY beleid.

Vandaar dat ik ook vraag om binnen dezelfde afmetingen en ongeveer dezelfde prijs een tip te krijgen voor 'leuker spul' zoals je dat zelf noemt. Zelfbouw is wat mij betreft geen probleem.

fgroen

fgroen

Citaat van: cve op november 15, 2006, 14:28:44
Het Troels filter is een beetje een wild guess ???

Echt? Leg eens uit als je wilt, want ik ben heel benieuwd naar ervaringen met ontwerpen van Troels.
Wordt wel een erg leuk dingetje.

Co

Wakker worden, Groen!  ;D

Sorry, je reply was een beetje erbij ingeschoten.

De keus voor een Troels Gravesen ontwerp (lees: filter want een kastje in elkaar bastelen kunnen we allemaal wel) is in die zin een wild guess, dat ik nog helemaal geen ontwerpen van hem gehoord heb. Ik weet dus niet in hoeverre dat mij gaat aanstaan. Echter, als ik naar zijn ontwerpkeuzen kijk, en welke dingen hij belangrijk vindt, dan kan ik me daarin wel vinden.

Mocht het echt helemaal niets worden, dan kan ik altijd zelf nog aan de slag met een filterontwerp.  8)

fgroen

Gisteravond de kastjes maar eens in elkaar geplakt. Natuurlijk een paar fotootjes van geschoten. Weinig wereldschokkends. Omdat ik de hele boel met Deuvels had uitgelijnd, kon de opbouw in één lijmgang plaatsvinden. Natuurlijk eerst droog gepast om te kijken wat de beste klemtaktiek moest zijn.

In ieder geval "ruimschoots" lijm gebruikt.  ;) m.a.w.: het staat nu nog te drogen.  :D

Ik kan nu het Pritex op maat maken, de bedrading erin, de echte achterkant erin, baspijp erin en dan kan het doosje dicht.  ;D

Dan even stevig schuren om de boel netjes vlak te krijgen en dan kunnen we weer fineren!!  :)

fgroen

Hoewel het stil is geweest op dit topic, heb ik niet stil gezeten.  ;)

Een aantal dingen gedaan die op zich niet wereldschokkend zijn.

Toen de kastjes droog waren, heb ik de baspijpjes erin gelijmd met waterbasis montagekit van Bison (zeker weten luchtdicht  ;) )

Ook de bedrading aangebracht en met Hotmelt het Pritex erin geplakt, daarbij de woofer en BR-pijp vrijlatend.Toen dat gedaan was, de zijkant met deuveltjes uitgelijnd en erop geplakt. Dat was de toestand afgelopen vrijdag.

Dit week-end besteed op de achter- boven-, onder- en voorkant van een afwerklaag te voorzien. De achterkant heb ik afgesloten met 8mm MDF (omdat ik de poort nog wil flaren en op deze manier heb ik daarvoor voldoende vlees), boven- en onderkant met 4mm MDF en de baffle met 2mm luchtwaardig multiplex. Al dat hout was nog over van de Avaclone...  O0

Op dit moment staan ze er zo bij:

Strakke kantjes:

8)

Zoals the zien, moet ik de baffle nog even nalopen met de kantenfrees en dan kan het fineren beginnen...

fgroen

Dit projektje weer opgepakt na een kort intermezzo. Was afgelopen long week-end naar Dubai voor de Rugby 7's. Compleet weggeregend, maar wel heel veel lol gehad.  8)

Afgelopen maandag die twee vellen perenhout in stukken gesneden en gisteravond de onderkanten gefineerd. Was een beetje risky omdat het fineer best droog was. Opkrullen tegengegaan door de zichtzijde met water te bevochtigen en daarna meteen houtlijm op de andere kant gerold. Desondanks toch nog een barst tijdens het strijken... Niet heel storend, het is de onderkant. Er komt toch plakvilt overheen.  ;D

Daarna de stukken fineer voor de achterkant met gedestilleerd water (duur woord voor water uit de wasdroger  :D) besproeid en daarna tussen twee platen MDF gelegd met wat gewicht erbovenop. Die stukjes zagen er mooi gestreken uit vanochtend. Toch is dit fineer niet zo soepel als Esdoorn als het vochtig is. Wordt dus even oppassen met fineren. Ik ga vanavond de achterkantjes doen.

Hans Nootdorp

Erg mooi project.
Ik was zelf ook erg geinteresseerd in de ontwerpen van Troels: zijn aanpak ziet er erg degelijk uit. http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm#TJL3W
Vooral zijn EKTA en SP38 spreken mij erg aan. Maar om kort te gaan: ik durfde het niet aan om zomaar iets na te bouwen zonder het gehoord te hebben. Bijv.: Troels vindt de Vifa XT300 geweldig terwijl ik mensen ken die die tweeter zeker niet als hun eerste keus bestempelen. Maar ik kon niemand vinden die wel al iets van hem gebouwd heeft en voor zelfstandig meten en filteren heb ik geen spullen.

Ik heb nu gekozen voor een 3weg systeem met de Scan Speak 15W4531 mid en Scan Speak D2904/7100 tweeter en als woofer Vifa MA26WR09/4. Ik heb enige tijd terug een A4-mkII met R2904/7000 tweeter gehoord en vond hem echt geweldig. Vandaar mijn keuze.

Een vraagje over het fineren: is het voor het fineren echt nodig om het MDF met dun multiplex te beplakken? Bedekt het fineer anders niet voldoende de naden en kopse kanten van het MDF? Ik overweeg nl. ook fineer.

Als je de kasten geheel klaar hebt, is het misschien leuk ze eens naast de A4-7000 te zetten. Of later eens naast mijn kasten.

fgroen

Citaat van: Hans Nootdorp op december  7, 2006, 02:41:14
Maar om kort te gaan: ik durfde het niet aan om zomaar iets na te bouwen zonder het gehoord te hebben.

Is voor mij ook een sprong in het diepe. Waarom ik dit toch gedaan heb komt doordat ik dat woofertje geweldig vind, en van die 9700 tweeter weet ik ook dat ik me daaraan geen buil val. Als de filtering me helemaal niet zint, ga ik zelf wel aan de slag.  8)  Dan moet ik overigens ook nog wel eerst de nodige meetapparatuur aanschaffen.  ;D
De gebruikte luidsprekerunits zullen me in ieder geval uiteindelijk iets geven dat me aanstaat.

Een vraagje over het fineren: is het voor het fineren echt nodig om het MDF met dun multiplex te beplakken? Bedekt het fineer anders niet voldoende de naden en kopse kanten van het MDF? Ik overweeg nl. ook fineer.

Echt nodig is het niet. Ik heb echter wel de ervaring, dat kopse kanten erg hardnekkig zijn. Je kunt schuren wat je wilt, maar helemaal weg krijg je die kopse kanten nooit (ze komen eerder een beetje terug door werking van het MDF) en in de meeste gevallen schuur je de hoeken van de kast nog rond ook. Ik heb kasten gefineerd met Lignaflex en na een half jaar kwamen toch de kopse kanten er doorheen.
Met een dunne afplaklaag (kan ook 2-3mm MDF zijn) dek je de kopse kanten af en weet je zeker dat de te fineren vlakken helemaal recht zijn. Je kunt die extra dikte natuurlijk gewoon meenemen in je ontwerp, zodat de buitenmaten van je speakers niet anders worden dan begroot. Andere optie is om de vlakken met kopse kanten te levellen met een bovenfrees (zie topic Avaclone). Dat geeft echt een retevlak resultaat. Ik heb met de Avaclone wel weer een 4mm MDF laag erop gezet om het zekere voor het onzekere te nemen en de verloren materiaaldikte op te vullen, maar in principe was er van naden niets meer te voelen. In hoeverre dat na een jaar nog zo is, zou ik niet durven zeggen.

Als je de kasten geheel klaar hebt, is het misschien leuk ze eens naast de A4-7000 te zetten. Of later eens naast mijn kasten.

Ik geloof dat er op het ZBA forum ook al sprake over was: een A4-shootout, ook icm met Asterduc. (beetje onsympatieke term, maar ja...  :-\) En er waren nog een paar enthousiastelingen die graag wilden meedoen.
Wat mij betreft is dat een "go".  8) Deze speakertjes gaan toch al op tournee, ik had ook al afgesproken om ze op een zaterdagmorgen mee te nemen naar Speaker en Co.

fgroen

Gisteravond de achterkantjes gefineerd.

Dat pletten van het fineer is dus echt een noodzaak, ondanks dat het Perenhout toch nog relatief weerbarstig blijft, is het veel vlakker, waardoor je geen dikke kronkels hoeft "weg te strijken". Dat levert dus veel minder spanningen op in het hout tijdens het verwerken en ergo minder kans op breuk.

Hier de twee stukjes voor de achterkant op de werkplank en ingesmeerd met lijm:

Zoals te zien, is er nauwelijks krulling van het fineer. Als je droog en ongeplet fineer met witte houtlijm insmeert, dan krult het niet op, maar dan rolt het op.  ;D

Ook met de tape los blijft het mooi vlak:

Na wat Bügelaktion (sorry voor het Germanisme...  ;D )

Al die witte "pleisters" (fineervoegtape) zitten er trouwens op om reeds aanwezige barsten in het fineer onder controle te houden.

Na afsnijden langs de tekenhaak (1mm overhang laten staan) en daarna flush schuren van het fineer ziet de boel er nu zo uit:

Het worden wel koddige kastjes met die twee kleuren...  O0

fgroen

Afgelopen week-end naast al het familie-gedruis ook de zijkanten gefineerd. Hier de "binnenkanten" (of de buitenkanten):

Komende week staat de boven- en voorkant fineren op het programma.

Daarna de speakergaten eruit, baspoort open, filtercompartiment open, schuren en oliën.  O0

Ik had van Peter een paar nylon IKEA snijplanken voor de achterkant (deksels van het filtercompartiment) maar ik weet nog niet of dat de definitieve uitvoering wordt. Ik zit ook nog te denken aan een plaatje wit Trespa. Iemand nog andere suggesties?
Het moet in ieder geval geen metaal zijn (anders wist ik het wel...  ;)), vanwege de spoelen die er pal achter zitten.

WMC

Wat zijn de eisen aan het "filter plankje"? HDPE is ook een leuk kunststof, relatief meegevend, dus mee resoneren zal het niet zo snel. Lexan (Poly Carbonaat), is anders ook leuk, dan kun je altijd je filter blijven bewonderen, je zit met kunststoffen altijd wel aan een bepaalde dikte vast om het een beetje stevig te houden.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

R

Ik dacht aan perspex. Mooi dik, kun je altijd een blik naar binnen werpen. Lijkt me best gaaf. Dikte van 20 of zo, is erg gaaf.

fgroen

Hmm... Perspex...

Wel aan zitten denken. Enig idee waar dat te koop is?