Deense Dondersteen: W1500/97 monitor, Troels Gravesen variant van de A4

Gestart door fgroen, november 13, 2006, 11:17:00

Vorige topic - Volgende topic

fgroen

Citaat van: keyser op januari  5, 2007, 19:24:38
Wanneer mogen we een stukje over de eerste luisterimpressie verwachten? Nu kan het toch niet lang meer duren? :P

U vraagt, wij draaien.  :P

Ik heb dit week-end de boel in elkaar gezet.

In eerste instantie even mijn Avaclones losgekoppeld en wat bekabeling omgestoken. En dan de eerste klanken...

Holy sh*t!! Ik was even vergeten waarom hier ook alweer aan begonnen was. Alsof je naar grote systemen aan het luisteren bent. Bas zit nog vast, en dondert de kamer in. Maar de overall klankbalans is mooi rustig. Het hoog rollt ietsje af (niet die +3dB die de laatste tijd zo in de mode is) en dat maakt deze speakers heerlijk rustig. De ruimtelijke afbeelding is gewoon eng. Kleine kastjes zijn hier duidelijk in het voordeel. De ruimte tussen de speakers wordt mooi opgevuld met een goed te volgen 3D stereo beeld. Ook heb ik niet het gevoel naar een "typische zelfbouwspeaker" te luisteren. Het is duidelijk dat Troels een stuk verder gaat dan "hij doet het". Een "bravo" is hier op zijn plaats. Het zet de overige ontwerpen van zijn website in een heel interessant daglicht.

Naarmate de tijd vorderde begon het laag al een beetje los te komen. Deze units spelen een stuk sneller in dan de Accutons van de Avaclone. "1492" van Vangelis is gewoon een belevenis op deze speakers. Dat gedonder in het sublaag wordt gewoon zonder reserve de kamer in gesmeten.

In een later stadium heb ik de Densen B100 en Teac VRDS-20 uit de woonkamer gehaald en de Dondersteentjes daarop aangesloten. Ook op deze elektronica blijft het aardig overeind en het klankbeeld van de Dondersteentjes is duidelijk herkenbaar, hoewel de finesse van de Wadia/ML/Classé ontbreekt. Een systeem vergelijk tussen de Avaclones en Donderstenen laat een dunner klinkende Avaclone horen. De Dondersteentjes klinken wat voller, hebben een zekere kleuring in het midlaag die bij de Avaclone afwezig is en het laag is wat levendiger. Met verder inspelen zal het laag nog wel wat rustiger worden vermoed ik.

Na gewenning op de donderstenen moet ik even terug schakelen als ik de Avaclones weer hoor. Dan kom ik tot de conclusie dat de Avaclones toch een heel stuk mooier zijn. (gelukkig maar...  8)) De doortekening in het laag gaat een heel stuk verder en alles staat een stuk stabieler en met meer fundament opgesteld in het geluidsbeeld.

Wat mij is opgevallen is dat de gewenning aan het ene of andere systeem erg snel gaat. Binnen 30 seconden "zit je erin". Realiteit is dat beide systemen hun eigen signatuur hebben. Het feit dat de Dondersteentjes zo snel aan zich laten wennen, betekent m.i. dat de kleuring die ze hebben niet storend is. De suggestie van realiteit wordt er niet door gestoord.

Kortom, projekt geslaagd. Dit zijn speakertjes waarop je heel makkelijk verliefd kan worden, en die enorme WAF koppelen aan kwaliteiten die tegemoet komen aan de eisen van zeer veeleisende muziekliefhebbers.
De achterkantjes zitten er nu nog niet in, die liggen momenteel op het postkantoor te wachten om opgehaald te worden. Als ze helemaal af zijn, gaan ze naar de woonkamer.

Een update na inspelen volgt.  8)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

Erg mooi :)

Moet je ze nog vrij opstellen, of kunnen ze betrekkelijk dicht tegen de muur aan? Op de foto lijken ze behoorlijk diep. Verder is de WAF natuurlijk super. Wat voor stands heb je eronder gezet?
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Citaat van: sphere op januari  8, 2007, 12:46:43
Erg mooi :)

Moet je ze nog vrij opstellen, of kunnen ze betrekkelijk dicht tegen de muur aan? Op de foto lijken ze behoorlijk diep. Verder is de WAF natuurlijk super. Wat voor stands heb je eronder gezet?

Ik had ze in eerste instantie pal voor de Avaclones staan, en dat geeft minimaal problemen. Het is beter, dat ze achter een beetje ademruimte hebben. Er hoeven geen meters achter te zitten.

De stands zijn niets echt bijzonders, gewoon ijzeren stands die mijn vriendin nog had. Wel goed stevig. Er zit wel een naamplaatje op, ik zal vanavond wel even kijken.

Ik heb vanmiddag even de acrylaat plaatjes van het postkantoor opgehaald. Kan ik ze er vanavond opbastelen.  >:D

Martijn M

Fokke,

ik kan me goed voorstellen dat de Ava's all in all beter zijn. Hoe zit het echter met het bereik boven... zeg 400 hz? In de lagere regionen kunnen ze natuurlijk niet meekomen, maar boven die 400 hz presteren die Scanspeaks ook lang niet misselijk!

Gr.
Martijn
Dutch & Dutch

BernHardN

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Citaat van: keyser op januari  8, 2007, 19:22:02
Fokke,

ik kan me goed voorstellen dat de Ava's all in all beter zijn. Hoe zit het echter met het bereik boven... zeg 400 hz? In de lagere regionen kunnen ze natuurlijk niet meekomen, maar boven die 400 hz presteren die Scanspeaks ook lang niet misselijk!

Gr.
Martijn

Het presteert lang niet gek. Ik had gisteravond tijdens een luistersessie met die kleintjes wel het idee: "als ze aktief zouden zijn dan zouden nog een stuk beter kunnen".  8)

Make no mistake: de scan speaks presteren lang niet slecht. En een eindoordeel kan ik nog lang niet vellen. Ik heb het idee dat er nog een sluier overheen hangt. Kan misschien ook te maken hebben omdat die Audyn Caps de tijd nodig hebben om in te spelen. De eerste felheid die er de eerste dag inzat is er inmiddels uit, en ze zijn een stuk "liever" geworden. Misschien iets té rustig. Maar omdat het inspelen nog niet klaar is (ik denk, dat je na ong. 50-100 uur kan spreken dat van ingespeelde speakers) is alles wat ik zeg onder voorbehoud.

Ik ga gewoon stug door met inspelen. Ze staan vandaag weer de hele dag te blèren.  >:D

Het vergelijk dat ik nu heb tussen de Avaclones en Dondersteentjes wordt natuurlijk ook vertroebeld door het verschil in elektronica. Waar de Avaclones mee aangestuurd worden is in de nuances vele malen beter dan de VDRS-20/Beat B100 combinatie.

fgroen

Citaat van: sphere op januari  8, 2007, 12:46:43
Wat voor stands heb je eronder gezet?

Hier zou ik nog even op terug komen. Zoals gezegd zijn de stands met mijn vriendin meegekomen. Het merk is Lovan (Amerikaans). In hun huidige produktenpakket lijken deze er verdacht veel op:

Ze zijn goed zwaar en netjes afgewerkt. Zeer waarschijnlijk is er beter te krijgen, maar "this does the job" voor dit moment.  ;)

Omdat ze normaal bij ons op de parketvloer staan, en er geen "schoteltjes" bijzaten, heb ik de spikes ondersteboven gemonteerd zodat ze op de bolkopmoeren staan.  ;D

fgroen

Gisteravond de kunststof platen erin gezet. Ziet er toch wel chique uit.  8)

Ik heb verguld schroefjes gebruikt. Staat leuk bij de speaker terminals.  ;D

Ze zijn qua constructie echt af. Luisterervaringen volgen.  8)

ruud2

Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Rock Solid

Ziet er errug mooi uit ... zeker ook met dat plaatje op de achterkant. De volgende speakers ga ik ook proberen te fineren !

Misschien kun je ook nog wat uitproberen met de baspoort wat af te dichten, vilt rond de tweeter, luidsprekers een beetje achterover hellen, etc.

Erik van Voorst (in memoriam)

Leuk te lezen...zie je hoe snel doorhebt dat het midden en middenlaag niet klopt...terwijl je impulsief eerst wow roept....en na rustig terugluisteren al snel je kwaliteiten weer herkent.....ik weet precies hoe dat gaat...ben ook vaak erin getuind.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Gister maar eens wat aan het sjouwen en kabelprikken geweest. Het volgende vergeleken:

Setup 1: Teac VRDS-20 via Oehlbach kabeltje naar Densen B100

Setup 2: Wadia via Sommercable gebalanceerd naar Classé CAV-150

Het verschil is shockerend. Bij setup 2 was de magie gewoon weer terug. Laag onder controle, mooie soundstage, levendig en toch mooi gecontroleerd en ga zo maar door.

Grrrrrrmmmmmbbblll de culprit zit dus in het stapeltje Teac/Densen. Voor de zekerheid eerst maar even die Oehlbach eruit geflikkerd en een zelfbouw zilveren interlink erin, maar dat maakte nagenoeg geen verschil.

Toen setup 3: Wadia via Monitor PC (3,5 meter of zo) naar Densen B100

Setup 3 blijft ook overeind. Speel mooi. Ik heb hier niet al te lang naar zitten luisteren, maar de meeste kwaliteiten van Setup 2 zitten erin. Hier ga ik vanavond eens uitgebreid naar zitten luisteren.

Vooralsnog is de kans groot, dat er binnenkort een VRDS-20 op de tweedehands markt beschikbaar komt.  >:D ;D

fgroen

fgroen

We zijn inmiddels alweer een weekje verder.

Dat verhaal met de VRDS-20 zat me een beetje dwars, dus ik ben naarstig op zoek geweest naar een vervanger die beter in de set zou integreren. Wat dat betreft een beetje in het duister tasten, want wat zou nu goed integreren en daarbij toch nog enigzins binnen een redelijk budget passen? m.a.w.: ik had niet zo heel veel zin in een tweede Wadia.  ::)

Een aantal mogelijke opties:
- Proceed
- Meridian 506 / 508
- Marantz uit het up-market segment
- Micro Mega

Ik wilde hoe dan ook geen bit stream meer. dus een hoop spelers van Marantz en Micro Mega vallen dan al af.

Nu heb ik vroeger een Proceed PCD-2 gehad, en dat was een verdomd leuke speler. Mooi rustig, goede sound stage, strak laag etc. Ik heb die PCD-2 toen aan de kant gezet voor mijn Wadia.

Dus op zoek gegaan naar een Proceed, en er bleek iemand te zijn die een PCD-3 had staan en een Teac erop in wilde ruilen. Hij was op zoek naar een VRDS-10, maar vond de 20 nog mooier.  8)
De ruil is gister dus gebeurd. De VRDS-20 deed het op zijn set (Densen B100 met QUAD elektrostaten) uitstekend. Hij blij, en ik blij.   :)

De Proceed doet precies goed wat met de Teac fout ging. Mooi gecontroleerd laag, strakke soundstage en toch mooi muzikaal. Al in al heeft de Wadia een grotere soundstage, het laag gaat dieper en zo zijn er nog een heleboel dingen te noemen die de Wadia beter doet dan de Proceed, maar ik zou haast zeggen dat het setje met Proceed net wat aangenamer klinkt dan wanneer de Wadia zijn kunsten vertoont. Het lijkt wel alsof de Wadia "te groot" is voor de Dondersteentjes. Op de Avaclones komt de Wadia weer beter tot zijn recht.

Omdat de Proceed iets slanker is in het laag dan de Wadia, lijkt het wel alsof de kleuring van het systeem is afgenomen, het laag en midlaag is wat minder wollig geworden. Maar als er laag energie ís, voel je wel de rugleunig van de bank tekeer gaan. Het moet niet gekker worden. De speakertjes zijn met de Proceed helemaal tot leven gekomen.

Kortom, de aktie was zeer geslaagd.

Wat me wel duidelijk is geworden, is dat die kleine monitors behoorlijk kieskeurig zijn met de elektronica die ervoor staat. Dat is dus echt een kwestie van uitproberen. Maar àls de elektronica klopt, dan is het ook regelrecht smullen geblazen.

Ik laat de boel nog wat verder inspelen, en dan gaan ze naar de huiskamer.

BernHardN

Citaat van: fgroen op januari 16, 2007, 10:27:25

Ik wilde hoe dan ook geen bit stream meer. dus een hoop spelers van Marantz en Micro Mega vallen dan al af.

Kan je een NooB eens uitleggen wat je hiermee bedoeld, bitstream.  :D

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

D/A conversie op basis van Bitstream. (ook wel 1-bits D/A conversie genoemd). Zie bijvoorbeeld hier en hier.

Bitstream was een  methode van Philips om de veel duurder te maken ladder converters overbodig te maken. In de 90-er jaren werd je er mee doodgegooid, omdat het technisch superieur zou zijn aan (multibits) ladderconverters. Nu zijn de Philips DAC-7 bitstream chipsets volgens mij in de betere regionen niet meer te bekennen.

Zo had bitstream geen zero-cross vervorming en de monotoniteit (laat de ingang van 0 naar 65535 tellen en meet de spanning: die moet dan zonder hikken oplopen) was perfect. Allemaal waar, maar het had ook een hele eigen klank. Vooral het laag was bij bitstream converters het kind van de rekening.

Dus... Misschien zijn er mensen die het nog fantastisch vinden, het is niet helemaal mijn kopje thee.

Ik heb een tijdje een geleden een artikel gelezen waarin werd uitgelegd waarom SACD ten dode opgeschreven was: SACD is inherent op basis van bitstream, en met een bitstream converter kun je geen dithering toevoegen wat zeer nadelig te noemen is, aldus dat artikel. Het werd een "fundamental flaw" genoemd.

Anyway, misschien zit ik er helemaal naast. Over smaak valt sowieso niet te twisten.  ;D

Edit: url hersteld.

BernHardN

Oké, duidelijk.
vroeger toen de eerste cd-spelers kwamen met 1 bit D/A werdt het aangeprezen als "je van het" idd met de uitleg; je kan makelijker 10x 1 zak zand op een kar leggen dan 10 zakken in 1x :D

BernhardN

Onkyo TX-NR818
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Nog even een update.

Tijdens het luisteren gisteravond kwam ik geleidelijk tot de conclusie dat het laag van de speakers nog steeds een beetje aan de enthousiaste kant was. Mooi vol, maar het overheerste een beetje de details die op de achtergrond plaatsvinden.

In eerste instantie had ik de demping van de kasten uitgevoerd als gespecificeerd in het originele A4 ontwerp. Dus alleen Pritex tegen de wanden, geen volume demping.

Gisteravond dus even de woofertjes eruit geplukt en een handvol langharig schapenwol achter de woofer en achter de tweeter gestopt. Dat klonk meteen een stuk beter! Het over-enthousiste laag is eraf, terwijl het laag nog steeds vol is en een stuk strakker klinkt. Ik heb de woofertjes even met twee van de vijf schroefjes vastzitten, zodat fine-tunen snel uitgevoerd kan worden. Ik zal hier eerst weer eens een tijdje naar luisteren voordat ik een volgende optimalisatiestap uitvoer. Àls dat moet, denk ik eerder aan nog een beetje wol erbij dan weer een beetje eruit.

Ik heb vanochtend nog even de website van Troels door zitten spitten, en je moet gewoon bij andere ontwerpen kijken hoe zijn "dempingstaktiek" is.

fgroen

De knoop is doorgehakt, de kleintjes staan in de woonkamer. Ik merkte, dat ik wat moeite had met loslaten. Ik had dikke pret met de donderstenen in mijn luisterruimte. Ik kwam haast niet meer aan de Avaclones toe.  ;D

Beneden klinkt het toch allemaal weer een beetje anders. Imaging is niet helemaal zoals het kan omdat er een bank rechts van de speakers staat en ze niet zoveel de ruimte hebben als in mijn luisterruimte. Verder is de woonkamer een stuk harder qua akoestiek dan mijn luisterruimte. Het verschil tussen parket en tapijt laat zich goed merken. Het gevolg is dat het in de woonkamer allemaal een stuk frisser klinkt dan in de luisterruimte. Ik vermoed, dat Troels zijn speakers ook een beetje op een kale ruimte ontwikkelt. Het komt dus eigenlijk wel goed uit.

Wat ook opvalt is dat het laag mooi in proportie gekomen is. Nog steeds vol, maar nergens maskerend. In de gehele woonkamer en daaraan grenzende open keuken is een mooi vol geluid waar te nemen. Dit is toch enigzins opmerkelijk, want bij elkaar praten we toch over zo'n 70 vierkante meter.

Al met al klinkt het zeker niet onaardig.  ;)

Ik maak dit week-end nog wel een paar foto's.

fgroen

Zoals beloofd nog een paar foto's

Linker speaker:

Rechter speaker:

Ze beginnen steeds makkelijker te klinken. 8)

Ik blijf me verbazen over deze speakers. Als ik niets anders had om naar te luisteren zou ik me zeker niet gestrafd voelen. Uiteraard doen ze dingen in het diepste laag niet helemaal netjes, maar dat kan ik ze makkelijk vergeven. De afbeelding en het gemak waarmee een relatief grote soundstage neer wordt gezet kan niet anders dan bewonderd worden. Het gebeurt nu dat ik met veel plezier in de woonkamer een CD-tje ga zitten luisteren (dan ben ik te lui om mijn Avaclone set aan te zwengelen en warm te laten worden). Zeker in de ochtend is het goed toeven voordat ik naar mijn werk ga.  ;D

Ik heb het idee, dat de condensatoren nu ook ingespeeld raken. Er is een hard randje verdwenen dat ik m.i. niet aan de luidsprekerunits kan toeschrijven.

fgroen

Ik ben afgelopen zaterdag eens met de kleintjes onder mijn arm naar Speaker en Co in Rotterdam gegaan. Ik had Peter beloofd ze eens mee te nemen als ze klaar waren. Zo gezegd zo gedaan dus.

Toen ze op de stand stonden, ontlokte dat bij Peter de opmerking "wat een eigenwijze dingen zijn dat!!"  ;D
Aangesloten op een setje bestaande uit Vincent CD-speler en Marantz PM7001 (meen ik) klonken ze heel verdienstelijk. Ook een hoop klanten kwamen erbij zitten en waren verrast door die dingen. Een aantal begon vervolgens vragen te stellen met de veronderstelling dat ik daar werkte, dat was wel komisch.

Ook Peter was behoorlijk onder de indruk van die Speakers. Peters vrouw zei meteen: "Tjeezus, wat een laag zeg!!" Bij nader vergelijk met de A4MkI bleek dat ze iets voller klonken.  ;D

Kortom, het was een heel vermakelijke middag daar in Rotterdam. Het was leuk om te zien hoe die kleine speakertjes geapprecieerd werden. Werd ik ook wel een beetje trots van...  ;)
Het was ook leuk om een aantal mensen te ontmoeten die eens kwamen orienteren, en die enthousiast te kunnen maken over deze hobby.

P@ulus

Chips, had ik best bij willen zijn........
Ik heb afgelopen dagen deze post eens doorgelezen/doorgekeken, en ik vind het héél fraai. Dan heb ik het niet alleen over de fineerafwerking, maar over het héle project. De A4 heb ik al meerdere malen gehoord bij Speakerland, en telkens vind ik 'm weer mooi. Als deze 'Troelsvariant' er echt nog zo'n schep oplegt.. :o
Ergens op het topic was er sprake van een shootout met verschillende A4's, heeft dat al plaatsgevonden cq gaat dat nog plaatsvinden? In het laatste geval zou ik er graag bijzijn. Ik kan jullie dan niet verwennen met ook een A4-variant, maar ben wel érg geïnteresseerd om de versies te horen, omdat ik overweeg om (weliswaar niet op korte termijn) andere spreakers te gaan bouwen, en dan zou dit wel heel mooi passen in het beoogde segment (prijs/afmeting/vormgeving), vandaar.
Ik hoor/lees het wel.
In ieder geval complimenten over dit project!!!
Marantz/Heart CD6000 (+Tentlabs ocsil, HEA clock-supply + caps). Bluesound Node N130 met PD Creative voedingsprint en iFi PowerX, Rega Brio-R, Kef R101, Rel HT1003 mk1, Audioquest Powerquest 2, Audioquest en Supra bekabeling, Dual CS721. Bluesound Node2 met Musical Fidelity V-Can2, Hifiman HE 400i (2020).

sphere

Hoe wijkt troels filter af van bijv. het filter voor de A4mkII? Klankmatig bedoel ik dan, plaatjes kijken lukt nog wel  ;D (ik heb ze nog niet vergeleken)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Citaat van: P@ulus op februari  7, 2007, 22:17:10
Chips, had ik best bij willen zijn........
Ik heb afgelopen dagen deze post eens doorgelezen/doorgekeken, en ik vind het héél fraai. Dan heb ik het niet alleen over de fineerafwerking, maar over het héle project. De A4 heb ik al meerdere malen gehoord bij Speakerland, en telkens vind ik 'm weer mooi. Als deze 'Troelsvariant' er echt nog zo'n schep oplegt.. :o
Ergens op het topic was er sprake van een shootout met verschillende A4's, heeft dat al plaatsgevonden cq gaat dat nog plaatsvinden? In het laatste geval zou ik er graag bijzijn. Ik kan jullie dan niet verwennen met ook een A4-variant, maar ben wel érg geïnteresseerd om de versies te horen, omdat ik overweeg om (weliswaar niet op korte termijn) andere spreakers te gaan bouwen, en dan zou dit wel heel mooi passen in het beoogde segment (prijs/afmeting/vormgeving), vandaar.
Ik hoor/lees het wel.
In ieder geval complimenten over dit project!!!

Dank je wel voor je lovende woorden!

Op weg naar S&C realiseerde ik me dat ik inderdaad niet had aangegeven op het forum dat het zou gebeuren. Het was een beetje last-minute werk. Ik wist pas op zaterdag morgen dat ik er tijd voor zou hebben.  :-\

Hiervoor mijn excuses.

Een shoot-out zal zeker een beetje eerder aangekondigd worden.  ;) Zet je notifier maar aan...  ;D

fgroen

Citaat van: sphere op februari  7, 2007, 22:34:59
Hoe wijkt troels filter af van bijv. het filter voor de A4mkII? Klankmatig bedoel ik dan, plaatjes kijken lukt nog wel  ;D (ik heb ze nog niet vergeleken)

Wat betreft de plaatjes, lijken die filters in de verste verten niet op elkaar. De Troels speaker heeft een seriefilter, en de A4mkII een parallel filter met 12dB/oct. hellingen.

Wat mij opviel in vergelijking met de A4mkI is dat de integratie tussen woofer en tweeter met de Troels speaker veel beter is. Het geluidsbeeld is veel homogener. Ook het laag is iets makkelijker. Volgens Peter had dat te maken met de diepte van deze eigenwijze donderstenen.  8)

Afgelopen week heb ik mijn speakers nog meegenomen naar een vriend van mij die met Sugden Masterclass elektronica op een paar N801 speakers draait. N801's aan de kant en deze speakers ervoor in de plaats op de pijnbank.... Lang niet gek. Ten opzichte van de Nautilussen missen ze wel wat, maar dat mag ook wel.

Voor de rest presenteerden ze heel laid back met de diepgang die elke keer weer verrast. Ook hier werd weer de opmerking gemaakt dat ze waarschijnlijk voor een wat hardere ruimte waren ontwikkeld, en leek het erop dat ze voor popmuziek waren geoptimaliseerd. Voor klassiek waren ze iets te terughoudend.
Wat wel naar voren kwam, is een soort hard randje aan het hoog, dat zich alleen bij bepaalde geluiden manifesteert. Dat geeft natuurlijk iets raars, als het hoog bijna altijd boterzacht is, en soms uithaalt.
Of dat komt omdat ze nog relatief nieuw zijn, of omdat het filter toch niet helemaal optimaal is weet ik nog niet.... Misschien dat hier de toepassing van normale Audyn-Caps zich wreekt. Als iemand hierover ideëen heeft hoor ik het graag. Voorlopig wil ik ze eerst eens een tijd gebruiken zoals ze nu zijn, en na verloop van tijd nog eens testen.

Al met al zijn al deze opmerkingen gemaakt omdat de speakers als het ware onder een vergrootglas lagen. Zelfs over de N801's is op die manier nog wat te zeggen....  ;D

Als ik over een jaar nog steeds denk dat het beter kan zal ik eens kijken of er niet toch een ander filter voor ontwikkeld moet worden.. Dat wordt voor mij dan een behoorlijke leerweg.  ;D