Opus Clone: Passief vs. Aktief

Started by fgroen, January 10, 2007, 10:45:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fgroen

Hier dan antwoord op de vraag wat er gaat komen na de kleine Dondersteentjes.



Het plan is, om een Opus Clone te gaan bouwen. Omdat er intussen een schat aan informatie over de filtering is gecreëerd (met dank aan Tony, Marc en de vele anderen die hieraan hebben bijgedragen) leek het mij interessant om de Opus zowel aktief aan te sturen, en tevens de Milestones filtering in de definitieve toestand op te bouwen. De werkwijze van Marc vind ik heel overtuigend, en ik kan me prima vinden in zijn aandachtspunten als het om weergave gaat.

Op deze manier kan er gekeken worden hoe top-notch passieve filtering (want zo beschouw ik de Milestones filtering) zich verhoudt ten opzichte van een aktieve set-up. In eerste instantie analoog, en ik denk dat er in het verdere verloop van dit projekt ook wel een digitale variant van komt.

Zoals op het plaatje is te zien, zijn de kasten reeds aanwezig. Die heb ik van een audio-fanaat over kunnen nemen die enthousiast aan het projekt was begonnen, de kasten had laten maken en uiteindelijk heeft besloten er niet mee door te gaan. Het scheelt mij het nodige zaag- en bouwwerk. Zoals te zien zijn de kasten wel een beetje "rough", dus er moet wel het een en ander aan gebeuren. Zo wil ik de bodem eruit frezen om goed bij de binnenkant te kunnen, wellicht de bovenkant vlakken want die is wat rond, en de facetten helemaal strak maken.

Ik heb al mooi fineer liggen, dat ik tegelijk met het peren fineer heb gekocht: 5 enorme vellen Riegel Esdoorn met een heel uitzonderlijk patroon.   8)

Ook de units zijn al in huis. Ik ben van plan om voor de Avaclone een paar C2-24 tweeters te kopen (die zijn verkrijgbaar met C2-12 faceplate), zodat de C2-12 door kunnen schuiven naar dit projekt. De C2-220 woofer en C2-79 middentoner heb ik nog liggen uit het Avaclone projekt, waar ze na aanschaf van de C2-90 aan de kant waren gezet.  :D

Gaan mooie kastjes worden.  ;D

Door de opzet van het projekt komt het filter extern, en op de kast komt een 8-polige Speakon aansluiting van Neutrik, net als de Avaclones.

Dit projekt gaat "tempo doeloe" lopen, hoofdzakelijk om me in 2007 van de straat te houden.  :P
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

ruud2

#1
mooie doos  ;) , maar uh , ik zie schroeven , spijkers ?  en hoe zit de binnenkant eruit??
wanddikten enz. ???

ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

fgroen

Quote from: ruud2 on January 10, 2007, 11:08:18
mooie doos  ;) , maar uh , ik zie schroeven , spijkers ?  en hoe zit de binnenkant eruit??
wanddikten enz. ???

ruud

Gezonde nieuwsgierigheid.  ;D

Kasten zijn volledig naar specs van Tony gebouwd. 30mm dik MDF. Ik denk dat de plamuurplekjes die je ziet spijkergaten zijn die de panelen hebben gefixeerd tijdens de bouw.

Hoe de binnenkant eruit zit weet ik ook niet. Ben ik verder niet zo bang voor. Als er een brace ontbreekt, lijm ik die er zelf wel in. Wel weet ik, dat ik nog lood bitumen erin moet aanbrengen. Mede een reden waarom de bodem eruit gaat.

Ik heb er wel vertrouwen in dat ik er een nette speaker van kan maken.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Martijn M

Dutch & Dutch

BernHardN

ZOOooo.......... dan heb je ook al een volgende in je hoofd denk ik  :o

deze wordt ook weer met spanning gevolgd  :)

succes

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Quote from: BernHardN on January 10, 2007, 13:35:39
ZOOooo.......... dan heb je ook al een volgende in je hoofd denk ik  :o

Waarschijnlijk wel, maar die is zó geheim, dat ik het zelf ook nog niet weet.....  :D

Ik denk, dat als deze jongens af zijn, mijn huis zo langzamerhand op een audio-winkel begint te lijken.  ;)

Ik heb ook nog elektronica projekten (phono pre, update aktieve filter, eindbakken) en een overhaul van mijn Thorens TD-165 op stapel staan.  ::) O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

aMUSEd


FFF

Heb je al enig idee waar je deze voor gaat gebruiken?
Als rears bijvoorbeeld?

Neem aan dat je niet zoveel geld uit geeft om alleen maar te proberen hoe goed je eigen speakers zijn ten opzichte van marc's ontwerp?

Ben benieuwd naar je resultaat, vindt het wel "gevaarlijk" om zo'n kast over te nemen, maar het scheeld je idd wel wat zaagwerk. (het in elkaar zetten is "zo" gebeurd.)

Ben erg benieuwd naar je bevindingen en ga dit topic ook zeker volgen, mijn voortgang van de soups ligt op een laag pitje, hoewel ze vrijwel af zijn  :(

fgroen

Quote from: FFF on January 10, 2007, 15:58:06
Heb je al enig idee waar je deze voor gaat gebruiken?
Als rears bijvoorbeeld?

Neem aan dat je niet zoveel geld uit geeft om alleen maar te proberen hoe goed je eigen speakers zijn ten opzichte van marc's ontwerp?

Ben benieuwd naar je resultaat, vindt het wel "gevaarlijk" om zo'n kast over te nemen, maar het scheeld je idd wel wat zaagwerk. (het in elkaar zetten is "zo" gebeurd.)

Ben erg benieuwd naar je bevindingen en ga dit topic ook zeker volgen, mijn voortgang van de soups ligt op een laag pitje, hoewel ze vrijwel af zijn  :(


Uiteraard gaan deze speakers uiteindelijk wel een bestemming krijgen. Er broeit ook nog een plan om de TV die we nu hebben een keer op te ruimen en daar iets serieus in de richting HT voor in de plaats te zetten. Dan is iets SOUPerigs (grote pannen SOUP voor en cup-a-soup achter) natuurlijk een speakersetje om van te dromen. Eventueel aangevuld met een 15" subwoofer.

Maar dat is redelijk verre toekomstmuziek. De eerste intentie is inderdaad om onderzoek te doen. Niet zozeer om Marc's speakers met die van mij te vergelijken. Maar de discussie aktief/passief tot op heden kent maar weinig gevallen waarin een direkt vergelijk gemaakt werd op eenzelfde speakerplatform. Dat kun je natuurlijk doen met bijv. een paar Delta '94 speakers (liefst gewoon 2e hands kopen en dan de ingewanden eruit rukken) maar dan blijf ik zitten met een paar speakers die me niet bekoren en waarover ik twijfels heb dat het passieve ontwerp wel op enig niveau staat. Een aktieve set-up zal het in dat geval dan winnen om verkeerde redenen.

Komt bij, dat ik een groot deel van de kosten al gemaakt heb. Het passieve filter zal nog wel even een aderlating worden, maar ja..  ::)
Als de passieve Milestones klaar zijn, zal ik zeker eens gaan luisteren naar een paar echte Opussen om te kijken waar de Milestones staan in vergelijk met de resultaten van de heer Patel met deze driver line-up. Gezien de feed-back op Marc's werk denk ik dat de Milestones anders zullen klinken maar zeker op hetzelfde niveau zullen staan. Proof of the pudding blijft natuurlijk the eating...  :D

Dus mijn intentie in dit projekt is in eerste instantie om een vergelijkingsplatform te creëeren waarmee ik kan zien in hoeverre aktieve filtering meekomt met passieve filtering in alle muzikale aspekten van weergave. Dat aktieve filtering technisch superieur is, staat voor mij buiten kijf. Maar diverse stromingen in audioland hebben al aangetoond dat technische perfectie niet per sé synoniem is met ultiem muzikaal genot (bijv. buizenversterkers en platenspelers). Dit projekt is voor mij persoonlijk dus ook een uiterst belangrijke en mogelijk confronterende reality check.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

BernHardN


Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

fgroen

Momenteel staan ze onder een paar Gemini's, en zijn ze nog geen steek verder.  8)

Ik ben mijn inpandige werkplaats kwijt. Deze heeft zijn oorspronkelijke functie teruggekregen: badkamer.  ;D

Het is dus een beetje wachten totdat ik met goed fatsoen mijn schuurtje inkan. Momenteel vind ik het allemaal een beetje te zompig.

In de loop van het voorjaar zal dit projekt zeker zijn vervolg krijgen. Het fineer ligt ongeduldig te wachten om erop geplakt te worden.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

RennieB


fgroen

Quote from: RennieB on February 16, 2008, 18:21:49
Hey! Come'on!!

Of zijn ze al af?

:) :) :) :) :) :)

Volgens mij vraag je nu naar de bekende weg.  ;)

Maar, topic gevonden.  ;D

Ik ga hiermee binnenkort aan de slag.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Hè, hè.. Eindelijk begonnen.

Ik had de stapel fineer ook al een hele poos liggen, dus dat ben ik nu erop aan het plakken.

De kasten waren een beetje "rough", dus ik heb een aantal uren besteed aan het aankleien van hoekjes en randjes met polyesterplamuur. Geweldig spul...  ;D

Gisteravond heb ik de achterkanten gefineerd, en kreeg even een wake-up call. Dit spul is zó verschrikkelijk broos... Oppassen geblazen!! Misschien dat ik de komende stukken fineer wat vochtiger ga persen om ze wat soepeler te krijgen. Wederom de witte houtlijm/strijkijzer methode. Werkt fantastisch. Ik heb het nu aangedurfd om het er gewoon op te strijken alsof ik een broek strijk, en dat gaat ook.  :o Ik volg het stijkijzer dan met een aandrukplankje om het nog even aan te drukken achter het strijkijzer. Twee handen verplicht!!

Deze speakers worden ook geen spiegelbeeld van elkaar. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt...  :)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Erik van Voorst (in memoriam)

....hij gaat weer prima....blijf ik volgen  8)

........ben wel benieuwd hoe dat uitpakt die titel....passief versus aktief... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Quote from: sphere on May  6, 2008, 12:11:18
Welk merk plamuur :)

Gewoon, dat oranje potje met grijze meuk en dat tubetje waar een rose worm uitkomt.  ;D

Quote from: Erik van Voorst on May  6, 2008, 13:56:49
........ben wel benieuwd hoe dat uitpakt die titel....passief versus aktief... ;D

Ik ook. Ik houd er hoe dan ook een mooi paar speakers aan over.  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

buizengek

suc6 fgroen en ik volg dit met argusogen
mvg
buizengek

fgroen

Nog maar wat plaatjes. Ik heb het hout een stuk vochtiger gemaakt en langer geperst. Hierdoor wordt het veel soepeler en is het makkelijker te verwerken... Geduld is een schone zaak.  ;D

Ik sproei het nu goed vochtig (met het equivalent van een plantenspuit) met een fijne nevel. Aan beide kanten, want door het bevochtigen zetten de houtvezels aan het oppervlak meteen uit en dat zorgt ervoor dat het fineer oprolt. Door aan beide kanten te bevochtigen blijft het "plat".

Daarna voor een half etmaal (s'ochtends vochtig maken, s'avonds fineren) afpersen tussen twee platen MDF en een stevig gewicht erop (een Classé CAV-150 doet het prima als presse-papier). Dan wordt het mooi vlak en is goed te verwerken. Ook het insmeren met lijm zorgt dan voor weinig extra bolling.

Van een speaker zijn nu beide zijkanten gefineerd. De riegel in dit fineer is werkelijk spectaculair. Ik kan niet wachten tot ze in de olie staan.....  :-*

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Nog een plaatje:

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

fgroen

Gisteravond maar weer een velltetje geplakt.

Ik heb het proces met een paar fototjes vastgelegd, misschien voor sommige mensen interessant. (zoals Wowly al een keer heeft aangegeven: fineren is geen reet aan, gewoon een keer doen)

Stap 1 velletje natmaken met plantenspuit en ong. 8-12 uur afklemmen onder een presse-papier (pas op: ook niet te lang laten liggen, anders droogt het fineer weer op!!)

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Stap 2 is het aanbrengen van houtlijm (D3) met een rollertje. Ik zorg altijd dat de randen iets dikker ingesmeerd zijn, zodat die nagelvast te bakken zijn. Zoals te zien op de tweede foto, rolt het fineer niet al teveel op als het voldoende vochtig en voldoende lang geplet is.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Stap 3 is het stijkijzer (na het vel fineer correct uitgelijnd te hebben). Ik zet het eerst in het midden vast door het strijkijzer 10 seconden aan te drukken, en daarna 20 seconden met een plaatje MDF na te persen. Op die manier zit het vel "vastgetacked" en kan het niet meer verschuiven en/of verdraaien. Op de 2e foto heb ik over de langsas een baantje getrokken met het strijkijzer (van het midden uit). In deze fase is het wederom belangrijk dat het fineer voldoende soepel is (door het natte persen), anders krijg je op dit moment scheuren.
Op de 3e foto is alles vastgestreken.



Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Stap 4 is het schoonsnijden. Enorm oppassen om de nerf goed in te schatten, en kleine stukjes per keer. Dit is een beetje een geduldwerkje. Als de nerf het werkstuk inloopt, doet je stanleymes dat ook. Na het schoonsnijden nog een schuurklosje erlangs (korrel 150) en klaar is Kees.

Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.