HTMIMIC - het kriebelt

Gestart door mimic, november 6, 2006, 21:23:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HTip

Mooie keuze. Ik heb de AVR350 bij een M&G mogen ervaren. Erg prettig geluid was dat.

Veel luisterplezier :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

de AVR350 is mooi, later een Naim toevoegen is erg mooi, maar de grootste winst, en de solide basis van de nieuwe set, is het rondom gebruik maken van de Epossen imo.


genietse :inlove:




Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

mimic

Het gaat hier wel om de AVR300 hoor :)

De tip naar de Epos es-11 is goud waard geweest! Ik ben erg benieuwd naar de match!
KEF LS50W - Velodyne DD12

HTip

Citaat van: mimic op maart  5, 2010, 16:47:37
Het gaat hier wel om de AVR300 hoor :)

Dat weet ik, maar ik denk dat de klank ongeveer hetzelfde zal zijn ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

mimic

Marantz is net opgehaald, ik ben versterkerloos :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#381
Geld is overgemaakt naar LOTS, de arcam word dinsdag verstuurd!

Aangezien ik nu geen geluid heb ben ik maar begonnen met de hele HT opnieuw aan te sluiten/ schoonmaken, opruimen enz enz enz. Ik leg alles zo klaar dat ik woensdag de stekkers in kan pluggen en voila!

( iemand nog tips m.b.t. leuke 5.1 referentie bestandjes/ fragmenten 1080P :) )

Nu ik toch verder even niets te doen heb.. ( kuch )...

wat mij opviel tijdens het draaien met de 5e ES11 als center, dat de dialogen wel heel "laag" bij de grond hangen. Niet qua toonhoogte, maar echt de plaatsing. Niet gek, de ES-11 staat op de grond, maar zelfs gekanteld/ verhoogd was het erg wennen...... Ik kan me voorstellen dat bij een "kleine" 42"plasma dit niet zo veel uitmaakt, maar bij 130cm beeldhoogte klinkt het appart. Ik was even benieuwd hoe de Ht eigenaren met beamers dat doen? ( wellicht dat ook de receiver daar invloed op heeft, maar dat de dialogen "loskomen" van een mono kanaal...? )
KEF LS50W - Velodyne DD12

B.

Gefeliciteerd met de AVR300!  :pompom:
Die komt hier ook te staan

mimic

#383
Dank!

Dus jij hebt er ook 1 gevonden? :) Ben benieuwd naar onze ervaringen!

p.s. je hebt toch geen zwarte he, want ik heb "helaas" straks een in het grijs ( de rest van mijn setup is zwart )

KEF LS50W - Velodyne DD12

B.

Citaat van: mimic op maart  7, 2010, 22:12:24
Dank!

Dus jij hebt er ook 1 gevonden? :) Ben benieuwd naar onze ervaringen!

p.s. je hebt toch geen zwarte he, want ik heb "helaas" straks een zilveren!



Zilver (gelukkig) :D
Dat vind ik de ''echte'' Arcam kleur. Jij niet? 8)

mimic

Daar heb je wel een beetje gelijk in :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Robbert54

ik vind de zilveren arcam ook veel mooier dan de zwarte. oogt bij arcam althans veel stijlvoller.

en gefeliciteerd met je aanwinst natuurlijk!!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

mimic

Ik heb al spijt dat ik er over begonnen ben :) Tuurlijk is de zilveren mooier, alleen is alles bij mij verder zwart :)

Ik ben 2 daagjes bezig met afwerken, opruimen, kabels goed leggen. Er liggen nu 5 paar LS kabel samen met een digitale interlink/ optische link enz enz netjes gepaard te wachten op hun baasje. Kortom, als de Arcam er is... kabels pluggen en klaar. Ben nog even wat banaantjes aan het regelen, dan ligt het helemaal klaar.

Wat ik ook heb gedaan, en een vraagje over heb is de LS plaatsing. Surround was bij mij altijd een ondergeschoven kindje, dus voor stereo staat alles binnen de beperkingen van de ruimte ok. Maar nu de center/ surround kanalen. Ik was in de veronderstelling dat de rears min of meer " gespiegeld " t.o.v. de fronts moesten, zo staat het, en dit veranderen word lastig. Nu lees ik op verschillende sites dat de surrounds vrijwel naast de luisterpositie komen... dat word lastig, zeg maar onmogelijk ( due to the layout ).

Andere vraag al denk ik het al te weten. Mijn center moet neem ik aan op de cm nauwkeurig de zelfde afstand tot de luisterpositie hebben als de fronts. Met andere woorden, dichter naar de muur?
KEF LS50W - Velodyne DD12

B.

Citaat van: mimic op maart  8, 2010, 22:29:55
Ik heb al spijt dat ik er over begonnen ben :) Tuurlijk is de zilveren mooier, alleen is alles bij mij verder zwart :)

Ik ben 2 daagjes bezig met afwerken, opruimen, kabels goed leggen. Er liggen nu 5 paar LS kabel samen met een digitale interlink/ optische link enz enz netjes gepaard te wachten op hun baasje. Kortom, als de Arcam er is... kabels pluggen en klaar. Ben nog even wat banaantjes aan het regelen, dan ligt het helemaal klaar.

Wat ik ook heb gedaan, en een vraagje over heb is de LS plaatsing. Surround was bij mij altijd een ondergeschoven kindje, dus voor stereo staat alles binnen de beperkingen van de ruimte ok. Maar nu de center/ surround kanalen. Ik was in de veronderstelling dat de rears min of meer " gespiegeld " t.o.v. de fronts moesten, zo staat het, en dit veranderen word lastig. Nu lees ik op verschillende sites dat de surrounds vrijwel naast de luisterpositie komen... dat word lastig, zeg maar onmogelijk ( due to the layout ).

Andere vraag al denk ik het al te weten. Mijn center moet neem ik aan op de cm nauwkeurig de zelfde afstand tot de luisterpositie hebben als de fronts. Met andere woorden, dichter naar de muur?

Ik heb eens een leuk artikel geschreven over plaatsing van speakers. Is al wat jaartjes terug, maar ik zal het opzoeken :)

B.

#389
Waar en hoe stel ik mijn speakers op, uitgaande van een ideale HT ruimte

Om een surround geluid opstelling volledig tot zijn recht te laten komen, is het raadzaam om veel zorg te besteden aan de opstelling van de speakers.
Dit stukje tekst helpt je op weg om een echte bioscoop in huis te halen.





7.1,.. 6.1,.. 5.1,.. 4.1,.. 4.0

Bij een surround opstelling kom je altijd getallen als (bijv.) ''5.1'' tegen. Het eerste cijfer staat voor het aantal aangesloten ''full-range'' (volledig spectrum) kanalen en het tweede cijfer (achter de komma dus) staat voor het LFE kanaal.


Gelijke speakers

Bij een surround opstelling is het van groot belang om overal gelijke speakers te plaatsen. Men is vaak geneigd om voor wat forsere speakers te plaatsen als achter en de center is veelal een liggend model, die makkelijk in een AV meubel past. Niks mis mee, als het om gemak en ruimtebesparing gaat. Maar om een echt homogeen geluidsbeeld te creeren heb je overal gelijke speakers nodig. Vergelijk het met een stereo opstelling, daar zet je links ook geen andere speaker neer dan rechts.

:headbanging: Gebruik 4(>) dezelfde ''full-range'' speakers.


Gelijke afstand

De speakers staan rondom en jij zit in het midden, dat is het hele idee. Als de frontspeakers 3 meter vanaf de luisterplek staan, dan moeten de surroundspeakers ook 3 meter vanaf de luisterplek worden opgesteld.

 :headbanging: Alle speakers dienen op gelijke afstand van de luisteraar te staan.

Het komt naar mijn mening toch teveel voor dat een gelijke opstelling niet altijd mogelijk is vanwege de vorm of grootte van de kamer. In dat geval zou je met een dB-meter op de luisterplek kunnen meten hoeveel dB verschil er is tussen voor en achter. Dit verschil corrigeer je dan met de instellingen van de receiver of de versterkingsfactor van de versterkers. Testtonen om tijdens de meting af te spelen bevinden zich meestal op de receiver. Er wordt dan op ieder kanaal dezelfde toon afgespeeld, zodat je per kanaal kan meten en corrigeren.

:headbanging: Alle kanalen moeten op luisterpositie exact even luid zijn in volume.


Het LFE kanaal

Het LFE kanaal (Low Frequent Effect) vind je als onversterkte uitgang op de receiver. Men denkt meestal dat het LFE kanaal bedoeld is ter ondersteuning van de laagweergave, omdat conversionele speakers meestal niet lager gaan dan 45 Hz. Dit is echter een misverstand. Het LFE kanaal heeft een apart spoor op de filmdrager, die net als alle andere kanalen, een grote rol speelt in de surround beleving. De subwoofer die je hier op aansluit is meestal aktief en moet een behoorlijke inpact kunnen geven wanneer dat op de filmdrager is vastgelegd (explosies. helikopters, etc.).

Het LFE kanaal is er dus niet ter ontlasting van de front- en surroundspeakers, maar bevat effecten die een eigen spoor hebben op de DVD. Om overige speakers te ontlasten kun je dus eventueel een andere aktieve subwoofer gebruiken, die je dan gewoon aansluit op een ''pre-out'' (onversterkte uitgang) van de receiver. Bij voorkeur is deze subwoofer dan wat strakker van klank dan de LFE subwoofer, omdat je de subwoofer dan ook beter kunt inzetten voor muziekweergave in stereo.

 :headbanging: Het LFE kanaal is ook een surround kanaal en vereist dus een aparte subwoofer


Indraaien speakers

Veelal is plaatsing van de speakers een kwestie van smaak. Er wordt vaak weinig zorg aan besteed, terwijl het resultaat na een uurtje schuiven verbluffend kan zijn! Speakerfabrikanten zijn het er meestal over eens dat de speakers rondom de luisterpositie ook écht rondom je bevinden. Afstand tussen de linker en rechter speakers zijn minder belangrijk, zolang je er maar een cirkel van maakt. Dit doe je door de speakers wat naar binnen te draaien, zodat de dome van je tweeters elkaar allemaal kruisen bij de luisterpositie. Zelf heb ik hier een andere mening over, je wilt namelijk niet altijd exact in het midden zitten, daar kun je (spreekwoordelijk) gek van worden. Overigens stralen niet alle speakers even mooi naar voren toe, dus een beetje draaien en schuiven kan qua persoonlijke voorkeur zeker positief uitpakken.


Afstand tussen links en rechts

Je ziet speakers vaak heel dicht op elkaar staan, bijna tegen het beeldscherm aan. Maar vergelijk dat eens met het stereo geluid van een ghettoblaster, daar zit totaal geen ruimte in het geluid en het stereo effect is amper aanwezig. Om een brede ''soundstage'' te verkrijgen dien je de speakers zo ver mogelijk uit elkaar te zetten. Maar er is een limiet, je kan namelijk niet kilometers afstand houden tot links en rechts. Daar is echter geen exacte regel over, gezien de ene speakerset verder uit elkaar kan staan dan de andere. Dit komt door het afstraalgedrag van de speakers, dat verschilt per systeem. Op gehoor kun je beslissen wanneer de speakers te ver uit elkaar staan, dan hoor je namelijk een ''gat'' in het totaalbeeld van het geluid. Dit gat is dan in het midden te horen, alsof daar een hele grote blokkade staat die geluid absorbeert. Bij een goede afstand tussen links en rechts is er geen enkel gat te horen en is het net alsof er ook een speaker in het midden staat (cruciaal bij een 4.1 configuratie, waar geen center aanwezig is).


Afstand houden van wanden

Om het geluidsbeeld rondom de speakers zo ruim mogelijk te houden, worden de speakers het liefst een stukje van de wanden geplaatst. Wanden vormen een opstakel voor de voortbeweging van de geluidsgolven. Overigens kunnen lange wanden zorgen voor een negatieve ''in-room'' afstemming in de lagere regionen, waardoor de ene speaker anders lijkt te klinken dan de ander. Houdt dus altijd een beetje afstand tussen muur en speaker. Hoeveel afstand is niet te zeggen, 'hoe meer hoe beter' geldt eigenlijk, maar daar heeft niet iedereen de ruimte voor. Maar zorg, ook hier weer, dat alle speakers een gelijke afstand hebben van de wanden.



 :headbanging: Waarom zijn gelijke speakers zo belangrijk?

Bij een beetje serieus genomen stereo opstelling worden 2 indentieke speakers gebruikt. De reden daarvan is vanwege het feit dat alleen identieke speakers in het geluidsbeeld kunnen ''verdwijnen''. Je hebt dan niet meer het idee dat je naar apparatuur aan het luisteren bent, maar eerder naar een concert, waarbij je over een groot beeld instrumenten kunt plaatsen alsof ze zich daar ook daadwerkelijk bevinden.

Dit geldt dus automatisch ook voor de achterkanalen. 4 identieke speakers zijn in staat om een geluidsbeeld neer te zetten waarbij je met gesloten ogen niet kunt bepalen waar de speakers staan. De linker front en de rechter surround overlappen elkaar namelijk ook als er een helikopter over je heen vliegt.

Naar mijn mening is men geneigd om voor 7.1 te kiezen omdat de gebruikte speakers in een 4.1 opstelling gewoonweg niet in staat zijn om voor homogeniteit  te zorgen.



Tuurlijk ben ik mij ervan bewust dat niet iederen het geld heeft om 4 dure speakers aan te schaffen. Maar toch vind ik dat een 4.1 setup met identieke speakers vele malen beter klinkt dan een 7.1 setup met verschillende speakers. En wat geld betreft zul je dan nog goedkoper uit zijn met de 4.1 set :)

mimic

Kijk dat is mooi overzichtelijk!!! Bedankt voor het leesvoer!

De Arcam is vandaag verstuurd, kan nauwelijks wachten.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Xander32

#391
Schuiven met speakers: echt doen! Kost je hooguit een paar zweetdruppels en/of een chagie vriendin/partner  :P maar het resultaat van een correcte speaker opstelling is echt super!

Meer winst (voor nop) ga je niet snel op een andere wijze behalen.


Suc6,


Sander.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mimic

In een stereo opstelling ben ik hier uiteraard tot diep in de nachten mee bezig geweest. Simpelweg een cdtje op en gaan.

Voor surround vind ik dit veel lastiger, ik zou graag een "kort" filmpje/ sequence hebben waarmee ik op het gehoor kan gaan plaatsen.
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Vandaag het bekende gele briefje in de bus,

"de zending word de eerstvolgende werkdag opnieuw aangeboden... "

:angel:
KEF LS50W - Velodyne DD12

Valkyrie

Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

B.


mimic

Citaat van: Valkyrie op maart 10, 2010, 23:05:37
Dus nog 1 dagje wachten! :P

Met een beetje pech morgen pas. Vandaag ben ik ook aan het werk :(
Citaat van: B. op maart 10, 2010, 23:54:22
Ik heb 'm al :headbanging:


Ik zag het, en heb express maar niet teveel mee gelezen :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

WHAAAOHOEEEE

( eerst eten maken helaas! )
KEF LS50W - Velodyne DD12

Douma

CitaatWHAAAOHOEEEE

( eerst eten maken helaas! )

Ach, is nieuwe apparatuur niet net zoals verliefdheid, de behoefte om te eten verdwijnt als sneeuw door de zon...
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Citaat van: Douma op maart 11, 2010, 18:09:04
Ach, is nieuwe apparatuur niet net zoals verliefdheid, de behoefte om te eten verdwijnt als sneeuw door de zon...

Om eerlijk te zijn, ik heb een half bordje gehad :)

De Arcam draait, de eerste indrukken zijn goed. Moet erg wennen aan de menu structuur, en ik zie vast nog veel dingen over het hoofd maar hij speelt.

De surround ervaring is nu al van een geheel ander niveau, de sound word veel meer " uit elkaar geplukt " als de bron daarom vraagt. Er kan nu iets echts linksachter gebeuren en dat zonder dat je denkt "het komt uit mijn links achter speaker". Kortom, het geluid is beter te plaatsen, de speakers zijn minder duidelijk aan te wijzen. Let wel echt films heb ik nog niet gekeken, enkel bekende scene`s.

Mijn Flac database heeft een leuke uprade met deze arcam, de dacs zijn vele malen beter als de marantz. Hier komt al een beetje van de leuke match Arcam+ Epos naar boven. Het geluid is heerlijk "makkelijk" maar toch gedetailleerd. Het stereobeeld is nog wat "iel", de vocalen zijn wel heel erg "tastbaar" geworden ( ik moest 2x checken of de center niet mee deed ).

Rechtstreeks op de analoge bron blijkt de Arcam ook nog eens een degelijke vv te zijn, helaas heb ik mijn highlevel op de sub nog niet aangesloten maar de eerste indrukken zijn positief.

Echt diepgaand kan ik nog niet gaan, hij speelt nog maar 1,5 uur maar ik hou jullie op de hoogte. Vooralsnog lijkt dit een match made in heaven!

KEF LS50W - Velodyne DD12