Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 15:15:14
Ik heb het tegenovergestelde van een KoenK en GVC na 40 jaar met audio bezig te zijn geweest zeg ik nooit dat iets onmogelijk is.
Het is een gouden regel van mij dat je nooit zomaar kan zeggen dat iets onmogelijk is zonder het geverifieerd te hebben. Dat heb ik gisteren ook nog toegelicht (voorbeeld Teddy Pardo power supply). Hier is dus sprake van een serieus misverstand, iets dat dit forum niet vreemd is.

En er zijn natuurlijk grenzen aan wat mogelijk of onmogelijk is. Als jij morgenvroeg zegt dat je de zon in het westen hebt zien opkomen dan zeg ik dat je op een of andere manier misleid bent geweest. Net zoals iedereen weet waar de zon opkomt beschik ik, en anderen met veel expertise, ook op gebied van audio over bepaalde zekerheden. En zelfs dan houd ik meestal nog een slag om de arm.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Koen K

#10026
Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 15:25:14
Nergens.
Maar ik lees uit jouw verhaal dat door jou ervaring in audio en uitspraken over kabels netwerk kabels en verschillen in versterkers daar een sterke mening over hebt.
En als ze er al zijn daar niet zo veel waarde aan hecht omdat ze niet noemens waardig zijn.
Ikzelf heb daar geen mening over totdat ik dat zelf in mijn eigen setup heb getest.

Rob


Als we het over kabels in het digitale domein hebben, dan ben ik inderdaad erg sceptisch. Het idee dat daar verschillen in zitten is een beetje als het idee dat een bezorgmaaltijd lekkerder smaakt als die op een rode fiets bezorgd is. Er is vast een of ander verhaal te verzinnen waarom het in theorie een invloed zou kunnen hebben, maar in praktijk is het zo goed als zeker onzin.

Als ik jou vertel dat het geluid beter gaat klinken als je een dromenvanger in de garage hangt, ga je dat dan ook eerst zelf testen of heb je er misschien toch al een mening over?

Kwabbernoot

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 15:15:14
<knip>
Dan is het natuurlijk heel persoonlijk het verschil dat je hoort wat dat waard is en of je dat de moeite vind.
Voor mij is ieder verschil de moeite waard ook al is hij klein uiteindelijk tilt dat op lange termijn je set naar een hoger plan.
<knip>

Rob

Of je het verschil wel of niet de moeite waard vind is uiteraard aan jezelf.

Ik ben nooit dergelijke grote verschillen tegengekomen dat het voor mij de moeite is. Als ik ze al denk waar te nemen dan zit ik op dat moment, om die kleinste verschillen bloot te leggen, zó geforceerd te luisteren dat ik niet meer weet of ik het nu echt hoor of dat ik het mijzelf wijsmaak. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ga ik dat ook nooit blind terug horen. En ga ik dat later horen als ik relaxed muziek zit te luisteren? Wordt het eventuele verschil dan ineens groter ofzo, omdat ik dan ontspannen zit te luisteren? Welnee. Het zit alleen maar in de weg van het genieten. Van het ontspannen.

Constant het gevoel hebben dat je er nog niet bent, lijkt mij verschrikkelijk.

Groeten...


Rob_Dingen

Quote from: gvc on February 18, 2021, 16:00:52
En er zijn natuurlijk grenzen aan wat mogelijk of onmogelijk is. Als jij morgenvroeg zegt dat je de zon in het westen hebt zien opkomen dan zeg ik dat je op een of andere manier misleid bent geweest. Net zoals iedereen weet waar de zon opkomt beschik ik, en anderen met veel expertise, ook op gebied van audio over bepaalde zekerheden. En zelfs dan houd ik meestal nog een slag om de arm.

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 16:03:27
Als ik jou vertel dat het geluid beter gaat klinken als je een dromenvanger in de garage hangt, ga je dat dan ook eerst zelf testen of heb je er misschien toch al een mening over?

Beide mooie voorbeelden die niets met audio te maken hebben waar ik dus ook niets mee kan.
Nou eigenlijk 2 dromenvangers achter mijn oren of erlangs zou best wel eens hoorbaar kunnen zijn.
Jullie hebben beide een uitgesproken mening die hier genoeg op het forum te lezen zijn.

Ik ben een DIYer die wat goede telegartner netwerk stekkers heeft besteld en wat CAT7 netwerk kabel en ga het eens proberen en zie wel waar het schip strand.
Is een testje wat qua kosten te overzien is en baat het niet schaad het niet.

Rob

chansig

#10029
Laatste keer dat ik een verschil tussen kabels ervoer was op het moment dat er hier mensen waren en mij blind hebben laten vergelijken. Gevolg was dat ik een AQ Vodka kabel van ruim 200 euro heb gekocht. Dat was 3 of vier jaar terug. Ook bij terugwisselen na een maand oid, ervoer ik weer verschil. Toen de Vodka weer verkocht omdat ik de goedkopere beter vond klinken.

Experimenteren met kabels ben ik al lang geleden mee gestopt. Heb ook het nodige door mijn handen en ervaring heen laten gaan. Dus het is niet dat ik zomaar iets aanneem...zeg maar ervaring welke op een latere tijd werd ondersteund door technische onderbouwingen.

Dromenvanger ga ik nog een keer proberen.

De JBL's zijn aangekomen. Nu eerst even sporten. Vanvond wordt de sub opgehaald en vrijdag de speakers.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 16:20:40
Beide mooie voorbeelden die niets met audio te maken hebben waar ik dus ook niets mee kan.
Nou eigenlijk 2 dromenvangers achter mijn oren of erlangs zou best wel eens hoorbaar kunnen zijn.
Jullie hebben beide een uitgesproken mening die hier genoeg op het forum te lezen zijn.

Ik ben een DIYer die wat goede telegartner netwerk stekkers heeft besteld en wat CAT7 netwerk kabel en ga het eens proberen en zie wel waar het schip strand.
Is een testje wat qua kosten te overzien is en baat het niet schaad het niet.

Rob

Waarom kan je niets met de dromenvangers ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koen K

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 16:20:40
Beide mooie voorbeelden die niets met audio te maken hebben waar ik dus ook niets mee kan.

Het is een analogie, geen voorbeeld. Het gaat erom dat in het digitale domein alleen de tijd en waarde van een sample tellen. Net als bij een bezorgmaaltijd alleen het eten en de temperatuur daarvan telt. De kwaliteit van de patchkabel en de kleur van de fiets zijn zaken die geen invloed op de werking van het systeem hebben, tenzij ze zo ernstig afwijken dat het signaal / de maaltijd überhaupt niet meer aankomt.

Quote
Ik ben een DIYer die wat goede telegartner netwerk stekkers heeft besteld en wat CAT7 netwerk kabel en ga het eens proberen en zie wel waar het schip strand.
Is een testje wat qua kosten te overzien is en baat het niet schaad het niet.

Dat is allemaal prima voor zover het jouw eigen plezier aangaat. Als jij meer geniet van muziek met een fancy netwerkkabeltje, waarom zou ik je dat dan willen afpakken? Ik wens iedereen maximaal muziek- en audiogenot toe. Als je andere mensen gaat aanraden om óók een fancy netwerkkabeltje aan te schaffen zal ik zeker niet nalaten te vermelden dat de werking zeer hoogstwaarschijnlijk niet op het geluid berust.

Geert (gvc)

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 16:20:40
Beide mooie voorbeelden die niets met audio te maken hebben waar ik dus ook niets mee kan.
Dat zijn analogieën, een zeer gebruikelijke manier om een redenering toe te lichten en daarmee overweg kunnen is een redelijk cruciale skill.

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 16:20:40
Jullie hebben beide een uitgesproken mening die hier genoeg op het forum te lezen zijn.
Echter lezen velen van jullie zaken die we nooit gezegd en bedoelt hebben, ook dat is dagelijks op het forum te lezen. Kan gebeuren, maar het wordt wel vervelend als men het zelfs niet wil weten als we het verder toelichten.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 16:29:56
Dat is allemaal prima voor zover het jouw eigen plezier aangaat. Als jij meer geniet van muziek met een fancy netwerkkabeltje, waarom zou ik je dat dan willen afpakken? Ik wens iedereen maximaal muziek- en audiogenot toe. Als je andere mensen gaat aanraden om óók een fancy netwerkkabeltje aan te schaffen zal ik zeker niet nalaten te vermelden dat de werking zeer hoogstwaarschijnlijk niet op het geluid berust.
Dat is wat ik bedoel met vooringenomenheid.
Er is een gigantische kabel markt in de wereld en die kan in mijn ogen niet blijven bestaan op lucht en snake oil.
Duizenden audio liefhebbers investeren daar in en horen verschillen wel of niet terecht.
Zo lees ik dat nu ook over netwerk kabels en switches door veel gebruikers dus wil ik dat wel eens proberen.
Dus dat zo'n grote groep dit zegt triggerd mij en zegt mij persoonlijk meer als mensen die dit niet proberen en zeggen dat het waarschijnlijk niet op geluid berust.

Rob

Koen K

#10034
De redenering 'ik kan me niet voorstellen dat het oplichterij is, dus het is geen oplichterij' wordt vaak gemaakt.

Zoals eerder gezegd: er zijn ook massa's mensen die zich niet kunnen voorstellen dat God wel/niet bestaat. Dat zegt allemaal niks over de vraag of Hij/Zij wel/niet bestaat.

(excuses voor de analogie)

Geert (gvc)

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 16:57:55
De redenering 'ik kan me niet voorstellen dat het oplichterij is, dus het is geen oplichterij' wordt vaak gemaakt.
Vooringenomenheid?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Timvg

Gebakken lucht in audio gaat veel verder dan kabeltjes in ieder geval.

katwax

Heb zelf samen met 3 andere forum genoten enkele jaren geleden een test gedaan met die befaamde Vodka netwerkkabel. Een tijdje ervoor was dit ook gedaan in een demo waarbij alle aanwezige een verschil zouden gehoord hebben.
We hebben deze kabel getest in 2 sets, waarbij conclusie was geen verschil of zoals we het ook schrijven was het verschil dan zo klein, dat het verwaarloosbaar is :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 16:42:24
Dat is wat ik bedoel met vooringenomenheid.

Rob

Ik kan dus vaststellen dat jouw vooringenomenheid begint bij dromenvangers. Die van mij begint dan dus eerder.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: Koen K on February 18, 2021, 16:57:55
De redenering 'ik kan me niet voorstellen dat het oplichterij is, dus het is geen oplichterij' wordt vaak gemaakt.

Zoals eerder gezegd: er zijn ook massa's mensen die zich niet kunnen voorstellen dat God wel/niet bestaat. Dat zegt allemaal niks over de vraag of Hij/Zij wel/niet bestaat.

(excuses voor de analogie)
Is weer een analogie die nergens op slaat de mensen die het wel horen bestaan gewoon dat is niet verzonnen.



Quote from: katwax on February 18, 2021, 17:10:37
Heb zelf samen met 3 andere forum genoten enkele jaren geleden een test gedaan met die befaamde Vodka netwerkkabel. Een tijdje ervoor was dit ook gedaan in een demo waarbij alle aanwezige een verschil zouden gehoord hebben.
We hebben deze kabel getest in 2 sets, waarbij conclusie was geen verschil of zoals we het ook schrijven was het verschil dan zo klein, dat het verwaarloosbaar is :)
Prima je hebt het in ieder geval geprobeerd.
En dus ook recht van spreken.

chansig

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 17:39:15
Is weer een analogie die nergens op slaat de mensen die het wel horen bestaan gewoon dat is niet verzonnen.

Ik hoop echt dat je een grapje maakt en de boel wat loopt te stangen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Laten we voor het gemak van de discussie van God even ruimtemannetjes maken. Mogelijk pak je hem dan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tjeb

Quote from: Rob_Dingen on February 18, 2021, 16:42:24
Dat is wat ik bedoel met vooringenomenheid.
Er is een gigantische kabel markt in de wereld en die kan in mijn ogen niet blijven bestaan op lucht en snake oil.
Duizenden audio liefhebbers investeren daar in en horen verschillen wel of niet terecht.
Zo lees ik dat nu ook over netwerk kabels en switches door veel gebruikers dus wil ik dat wel eens proberen.
Dus dat zo'n grote groep dit zegt triggerd mij en zegt mij persoonlijk meer als mensen die dit niet proberen en zeggen dat het waarschijnlijk niet op geluid berust.

Rob

Ben je wel eens in een opname studio geweest? Wij hebben in onze klantenkring een kleine studio en ik  kwam jaren geleden met die eigenaar in gesprek over kabels en dergelijke. Het gesprek ging van mijn kant al snel over hifi en bekabeling van Siltech, van de Hul en wat zijn ideeën hierover waren. Hij begon meteen te grinniken en gaf aan dat hij bekend was met deze (hij noemde het zo, niet ik) "kabel-niche" en vroeg mij meteen om te raden hoeveel kabel er in zijn studio lag..
Uiteraard wist ik het niet en hij melde me lachend dat dit zo'n 2 km signaal voerende kabel was en dat het met de "niche-kabel" vermoedelijk een kostenpost van een paar ton zou betekenen...
Hij gaf ook aan dat hij met zijn "simpele afgeschermde klote kabel" toch best aardige opname kon maken.


Ik speelde destijds zelf ook met Siltech interlinks (type weet ik echt niet meer) en was altijd bezig met "de puntjes op de i zetten" kabeltje, tweakje, andere dac, versterker en noem het maar op.. Deze man heeft me toch aan het denken gezet, als het geluid in de studio is opgenomen dmv "normale" kabels, zou die 50 cm Siltech die ik er dan tussen knoop nog verschil maken?
Zou dat metertje kabel van mijn WCD naar mijn apparaat werkelijk verschil maken als er vanuit het nutsbedrijf kilometers aan normale koper kabel in de grond ligt? Zou die 15mm smeltdraad in die zekering verschil in klank brengen na al die kilometers?

Ik heb destijds vaak aan mezelf getwijfeld omdat mensen nog wel eens dingen hoorde die ik niet hoorde. Toen ik voor mijn eerste serieuze versterker ging kijken (Marantz PM80) werd ik zo ongeveer voor gek verklaard door de verkoper bij Raf in Utrecht dat ik geen verschil hoorde tussen de klasse A en klasse A/B stand welke dmv een schakelaar was aan te passen. Ik heb hem toen laten staan en voor een Arcam gekozen omdat deze voor mijn gevoel beter klonk.

De laatste eyeopener was het versterker vergelijk, een ding van een paar 1000 euro wat nauwelijks beter presteerde dan een exemplaar van een paar 100 euro..
Dan kan je zeggen dat de ABX niet werkt maar voor een dergelijk prijsverschil zou verwachten dat je de verschillen tussen beide versterkers toch makkelijk zou moeten kunnen aangeven.
Ik had een goed resultaat (ergens in de 80%) maar daar heb ik zou vreselijk mijn best voor moeten doen dat ik kapot was.

Ik ben ook zoekende geweest en als ik er heel eerlijk en open naar terug kijk ben ik eigenlijk een beetje gek geluld door de audio bladen en de fora.. 
ik heb dus altijd open gestaan voor dergelijke zaken maar ben dus later een beetje tot innekeer gekomen door een optelsom van bovenstaande zaken en het inzicht dat de akoestiek in mijn huiskamer grotere problemen met zich meebrengt dan wat een kabeltje zou kunnen veranderen..

Ik gun ieder zijn hobby maar zie hier op het forum soms foto's voorbij komen waarvan mijn wenkbrauwen toch best omhoog gaan en deze mensen het vaak hebben over duidelijke klankveranderingen door apparatuur of bekabeling.. Ja daar ben ik best sceptisch over en af en toe ventileer ik dit ook..



Timvg

Quote from: chansig on February 18, 2021, 16:22:29


De JBL's zijn aangekomen. Nu eerst even sporten. Vanvond wordt de sub opgehaald en vrijdag de speakers.

Gr. Hans

Die JBL's zijn trouwens zeer goed te EQ'en




HuubF

Hans, de JBL's al geprobeerd?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RalphH

#10045
Quote from: katwax on February 18, 2021, 17:10:37
Heb zelf samen met 3 andere forum genoten enkele jaren geleden een test gedaan met die befaamde Vodka netwerkkabel. Een tijdje ervoor was dit ook gedaan in een demo waarbij alle aanwezige een verschil zouden gehoord hebben.
We hebben deze kabel getest in 2 sets, waarbij conclusie was geen verschil of zoals we het ook schrijven was het verschil dan zo klein, dat het verwaarloosbaar is :)

Was een leuk proefje inderdaad en ook om t in forumverband te doen met medewerking van een vooraanstaand forumsponsor die de vodka (en nog 1 toch?) had toegezonden  :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Quote from: HuubF on February 18, 2021, 18:10:38
Hans, de JBL's al geprobeerd?

Nee...de doos staat al wel boven. Nog niet uitgepakt oid.

Ik verwacht in het weekend. Of als ik nog zin heb vanavond.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

 :D

Ik heb drie dozen in huis...true.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RalphH

Een echte dozenschuiver jij.

Veel plezier vanavond met aansluiten en luisteren!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer