Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 21 Guests are viewing this topic.

chansig

De 8c is volgens mij ook niet gesloten, de 8m is een basreflex....heeft in ieder geval een poort aan de achterkant. De C heeft openingen aan de zijkant (en in mijn gedachte daarom ook niet gesloten). Die zitten er niet voor niets, hier kan het laag afbuigen naar achter waardoor het gelijktijdig van achter de speaker (mede daarom ook dicht op de wand te plaatsen) ook weer naar voren kan worden gestraald met het mid/hoog.

De kans is aanwezig dat ik het eea door elkaar haal qua werking maar dat zal dan wel gecorrigeerd worden door gene of dene.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

En die 20Hz is op - 6 dB. Als ik de specs van de 8c goed lees dan zit er tussen 30 en 20Hz een verschil van 1,5 dB.

Voor een speaker van dit formaat absoluut niet slecht. Beetje de kamer meenemen op een positieve manier en je ervaart zeker genoeg laag. Wat ik zaterdag voor het eerst hoorde was dat de ontwerpers de dsp eigenlijk zo min mogelijk willen laten corrigeren en er dus veel tijd is gaan zitten in een speakers die bij voorbaat door het ontwerp al "fouten" corrigeert/voorkomt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kwabbernoot

Quote from: chansig on January 11, 2017, 11:05:14
De 8c is volgens mij ook niet gesloten, de 8m is een basreflex....heeft in ieder geval een poort aan de achterkant. De C heeft openingen aan de zijkant (en in mijn gedachte daarom ook niet gesloten). Die zitten er niet voor niets, hier kan het laag afbuigen naar achter waardoor het gelijktijdig van achter de speaker (mede daarom ook dicht op de wand te plaatsen) ook weer naar voren kan worden gestraald met het mid/hoog.

De kans is aanwezig dat ik het eea door elkaar haal qua werking maar dat zal dan wel gecorrigeerd worden door gene of dene.

Gr. Hans

Uit het interview met Martijn haal ik dat die gaten aan de zijkanten alleen voor het midden zijn. Om daar een cardoïde afstraalgedrag te creeëren. Ik heb geen idee of ik dat goed interpreteer.Ik denk dat de bas een gesloten systeem is.

Groeten...

chansig

Ik meende juist gehoord te hebben dat dit voor het laag is. 

Maar goed...er is vast wel iemand die uitsluitsel kan geven. De kans is natuurlijk groter dat jij gelijk heb en ik niet goed opgelet heb. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

Quote from: chansig on January 11, 2017, 11:32:21


Maar goed.... De kans is natuurlijk groter dat jij gelijk heb en ik niet goed opgelet heb. :D

Gr. Hans
Jij scoort dan weer beter op zelfkennis! ;D
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

chansig

Kwabber heeft dat ook wel....durft hij alleen niet te laten zien...ik weer wel. Dus daar scoor ik dan ook weer goed op. Eigenlijk ben ik geweldig en is het hebben van technische kennis mijn enige minpunt. Thanks... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

djoeri

Het is voor het midden om het geluid wat afbuigt rondom de kast van de middentoner naar achteren tegen te gaan. Het laag is gesloten en maakt dus gebruik van de achterwand als afstraal wand en moet dus ingesteld worden afhankelijk van de afstand tot de wand.
Ik vond bij de 8C het hoog/midden beter in balans mogelijk door net wat meer laag en waarschijnlijk iets andere inzet van de mid driver.

Groet Djoeri

Lion of Judah

Quote from: garmtz on January 10, 2017, 23:06:11
Uiteraard niet... Er was gewoon een duidelijke reden voor het plaatsen van de 8c in de kleinere ruimte en het geeft ons de impuls om in de toekomst nog meer aan de akoestiek te doen in die ruimte. Het is al beter dan de gemiddelde zaak, maar wij gaan natuurlijk niet voor gemiddeld... 😉
Dat is een nobel streven maar een luisterkamer die akoestisch gezien meer in de buurt komt van de gemiddelde woonkamer waar deze speakers in terecht zullen komen, daar is ook wel wat voor te zeggen. Als ik me niet vergis dan is daar in het ontwerp ook juist op ontwikkeld.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Bas Akkerman

Quote from: chansig on January 11, 2017, 16:30:50
Kwabber heeft dat ook wel....durft hij alleen niet te laten zien...ik weer wel. Dus daar scoor ik dan ook weer goed op. Eigenlijk ben ik geweldig en is het hebben van technische kennis mijn enige minpunt. Thanks... :D

Gr. Hans
:clapping:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MAW

#4435
Quote from: Kwabbernoot on January 11, 2017, 11:27:50
Uit het interview met Martijn haal ik dat die gaten aan de zijkanten alleen voor het midden zijn. Om daar een cardoïde afstraalgedrag te creeëren. Ik heb geen idee of ik dat goed interpreteer.Ik denk dat de bas een gesloten systeem is.

Groeten...

Quote from: chansig on January 11, 2017, 11:32:21
Ik meende juist gehoord te hebben dat dit voor het laag is. 

Volgens mij geldt dit wel voor een groot deel van het bereik. De frontplate waveguide gebruiken ze volgens mij voor de directivity van de tweeter output en de waveguide/kast om de directivity van de midwoofer te controleren (welke doorloopt tot 100hz).

De output van de subs op de achterzijde is dacht ik niet cardioide (tenminste, ik zou niet weten hoe). Het idee is volgens mij dat als je ze dicht bij de achtermuur zet het verschil in fase van de 'reflectiegolf' in relatie tot de directe golf verwaarloosbaar is en dat ze juist rekenen op die reflectie bij het bepalen van de gewenste output naar voren. Dus in het laag zal hij (ws. onder een bepaalde frequentie en/of met een bepaalde afwzwakking) minder output geven om in zijn totaliteit (de 'directe' golf naar voren + de reflectiegolf naar achteren) een zo recht mogelijke output naar de voorzijde van de speaker. Hoe dan ook zal een setje met 4 x 8inch subs mooi wat output kunnen leveren in de subrange.

Ik moet ze helaas nog steeds horen. Martijn heeft me er voor zaterdag netjes aan herinnerd, maar ik was helaas weer verhinderd. Maargoed, komt nog wel. En anders bel ik gewoon een keer bij Hans aan ;)
Gr. Martijn

Sirius666

 :worship
Quote from: Lion of Judah on January 11, 2017, 18:45:08
Dat is een nobel streven maar een luisterkamer die akoestisch gezien meer in de buurt komt van de gemiddelde woonkamer waar deze speakers in terecht zullen komen, daar is ook wel wat voor te zeggen. Als ik me niet vergis dan is daar in het ontwerp ook juist op ontwikkeld.

Een luisterkamer dient toch juist optimaal ingericht en akoestisch behandeld te zijn? Het gaat tenslotte om het neerzetten van een zo mooi mogelijk plaatje....het gaat uiteindelijk om de verkoop.

Sailor Jan

Quote from: Sirius666 on January 11, 2017, 22:12:36
:worship
Een luisterkamer dient toch juist optimaal ingericht en akoestisch behandeld te zijn? Het gaat tenslotte om het neerzetten van een zo mooi mogelijk plaatje....het gaat uiteindelijk om de verkoop.

Jazeker! Dan raken mensen thuis teleurgesteld en dan bedenken ze net dat ze 10.000 Euro hebben uitgegeven; tja dan kun je bijna niet zeggen dat het slecht klinkt. Zo'n dure speaker moet goed klinken...
Wees lief voor jezelf

Lion of Judah

Quote from: Sirius666 on January 11, 2017, 22:12:36
:worship
Een luisterkamer dient toch juist optimaal ingericht en akoestisch behandeld te zijn? Het gaat tenslotte om het neerzetten van een zo mooi mogelijk plaatje....het gaat uiteindelijk om de verkoop.
Wat mij betreft dus, naast een geoptimaliseerde luisterkamer, ook een luisterkamer die meer lijkt op de gemiddelde woonkamer.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Sirius666

#4439
Quote from: Lion of Judah on January 11, 2017, 22:42:29
Wat mij betreft dus, naast een geoptimaliseerde luisterkamer, ook een luisterkamer die meer lijkt op de gemiddelde woonkamer.

Lastig te realiseren lijkt mij, er zijn teveel variabelen. Geoptimaliseerd is geoptimaliseerd, dan hoef je enkel nog 2 varianten qua grootte aan te bieden en klaar.

Quote from: Sailor Jan on January 11, 2017, 22:25:08
Jazeker! Dan raken mensen thuis teleurgesteld en dan bedenken ze net dat ze 10.000 Euro hebben uitgegeven; tja dan kun je bijna niet zeggen dat het slecht klinkt. Zo'n dure speaker moet goed klinken...

Zo denken kabelfetisjisten toch juist?  :D


garmtz

Het is al verwoord, maar zal ook nog maar mijn eigen mening geven... ;)   Over het algemeen klinkt een gemiddelde huiskamer beter dan onze kleine demoruimte, dus de redenatie dat het bij de klant dan minder zou klinken, gaat niet echt op. Wij willen proberen de best mogelijke akoestische omstandigheden te creëeren zonder de ruimte om te vormen tot iets dat mensen niet meer herkennen als een relatief 'normale' kamer.

En een 'gemiddelde' huiskamer is leuk gezegd, maar die bestaat niet...

Wij hebben gemerkt dat je maar één kans krijgt voor een goede demo en als het bij de klant minder dreigt te klinken, kan die toch gewoon zijn budget verdelen over apparatuur EN akoestiek? Weten we toevallig ook wel het e.e.a. over en we doen regelmatig aanpassingen aan huiskamers. Dat is pas een upgrade!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

garmtz

Quote from: Sailor Jan on January 11, 2017, 22:25:08
Jazeker! Dan raken mensen thuis teleurgesteld en dan bedenken ze net dat ze 10.000 Euro hebben uitgegeven; tja dan kun je bijna niet zeggen dat het slecht klinkt. Zo'n dure speaker moet goed klinken...

Alleen onwelwillende dealers doen dat hun klanten aan. Wij nemen altijd een akoestiekadvies mee of op zijn minst een haalbaarheidsonderzoek naar welk type luidspreker het beste 'past' bij de ruimte, gevolgd door een thuisdemo. Geen thuisdemo mogelijk bij een dealer?? Walk away...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DofN

Netjes, zeker ook het advies over akoestiek bij luidsprekers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Sailor Jan

#4443
Quote from: garmtz on January 11, 2017, 23:26:18
Alleen onwelwillende dealers doen dat hun klanten aan. Wij nemen altijd een akoestiekadvies mee of op zijn minst een haalbaarheidsonderzoek naar welk type luidspreker het beste 'past' bij de ruimte, gevolgd door een thuisdemo. Geen thuisdemo mogelijk bij een dealer?? Walk away...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jullie doen het anders, maar er zijn inderdaad nog genoeg andere dealers die wel op deze manier handelen. Ik ben helaas nog niet bij jullie langs geweest(komt ongetwijfeld nog).

Zeker advies over akoestiek is mooi en geheel anders dan andere dealers.
Wees lief voor jezelf

Sirius666

Quote from: garmtz on January 11, 2017, 23:26:18
Alleen onwelwillende dealers doen dat hun klanten aan. Wij nemen altijd een akoestiekadvies mee of op zijn minst een haalbaarheidsonderzoek naar welk type luidspreker het beste 'past' bij de ruimte, gevolgd door een thuisdemo. Geen thuisdemo mogelijk bij een dealer?? Walk away...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Met jullie meer prijzige aanbod is het m.i. niet heel raar om ook thuisdemo's aan te bieden. Er is tenslotte (high end) marge aanwezig  ;)

Maar nu ben ik wel benieuwd. Merk je dat mensen happig zijn om een verhaal over akoestiek aan te horen? Of gebeurt het met regelmaat dat men er niets mee doet?

Lion of Judah

Quote from: garmtz on January 11, 2017, 23:21:58
Het is al verwoord, maar zal ook nog maar mijn eigen mening geven... ;)   Over het algemeen klinkt een gemiddelde huiskamer beter dan onze kleine demoruimte, dus de redenatie dat het bij de klant dan minder zou klinken, gaat niet echt op. Wij willen proberen de best mogelijke akoestische omstandigheden te creëeren zonder de ruimte om te vormen tot iets dat mensen niet meer herkennen als een relatief 'normale' kamer.

En een 'gemiddelde' huiskamer is leuk gezegd, maar die bestaat niet...

Wij hebben gemerkt dat je maar één kans krijgt voor een goede demo en als het bij de klant minder dreigt te klinken, kan die toch gewoon zijn budget verdelen over apparatuur EN akoestiek? Weten we toevallig ook wel het e.e.a. over en we doen regelmatig aanpassingen aan huiskamers. Dat is pas een upgrade!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Duidelijk verhaal Garmt, ik ben "om". ;)
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Kwabbernoot

Quote from: garmtz on January 11, 2017, 23:26:18
Alleen onwelwillende dealers doen dat hun klanten aan. Wij nemen altijd een akoestiekadvies mee of op zijn minst een haalbaarheidsonderzoek naar welk type luidspreker het beste 'past' bij de ruimte, gevolgd door een thuisdemo. Geen thuisdemo mogelijk bij een dealer?? Walk away...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Even de beroepszeikerd uithangen maar waarom zetten mensen dergelijke handtekeningen niet gewoon uit. Ze voegen echt helemaal niets toe. Ik vind ze verschrikkelijk irritant.

Zo! Hèhè, dat lucht (even) op.

Verzonden vanaf mijn HP ProBook 6570b met Google Chrome.  :blink: :laugh:

Groeten...

garmtz

Quote from: Sirius666 on January 12, 2017, 12:46:19
Met jullie meer prijzige aanbod is het m.i. niet heel raar om ook thuisdemo's aan te bieden. Er is tenslotte (high end) marge aanwezig  ;)

Maar nu ben ik wel benieuwd. Merk je dat mensen happig zijn om een verhaal over akoestiek aan te horen? Of gebeurt het met regelmaat dat men er niets mee doet?

Wij kunnen alleen adviseren, mensen moeten er zelf heil in zien... We zijn in ieder geval eerlijk over de effecten ervan en proberen mensen daarin echt te informeren. Regelmatig volgt er een aanpassing op, die vaak een fractie is van het bedrag dat ze aan high-end audio uitgeven, maar uiteraard een enorme positieve invloed heeft.

garmtz

Quote from: Kwabbernoot on January 12, 2017, 13:13:35
Even de beroepszeikerd uithangen maar waarom zetten mensen dergelijke handtekeningen niet gewoon uit. Ze voegen echt helemaal niets toe. Ik vind ze verschrikkelijk irritant.

Zo! Hèhè, dat lucht (even) op.

Verzonden vanaf mijn HP ProBook 6570b met Google Chrome.  :blink: :laugh:

Groeten...

Ik zal het uitzetten!

Kwabbernoot

Het was niet persoonlijk, Garmtz.  ;) Het lijkt wel steeds vaker weer op te duiken.

Groeten...