Set van Hans

Started by chansig, October 27, 2006, 18:49:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 37 Guests are viewing this topic.

Flavio

Quote from: chansig on November 22, 2016, 18:24:05
Ik zou niet weten hoe maar ik sluit het niet uit.

Gr. Hans

Lijkt me ook onwaarschijnlijk want het signaal voor de tweeter wordt in de luidspreker gefilterd.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

jossie

Quote from: Janozj on November 22, 2016, 17:12:49
Kan die verkeerde Mini DSP instelling ook de dood van de tweeter verklaren?

Mogelijk. De matrix aan de ingang laat je kiezen welke ingang naar welke uitgang gaat. Als je beide ingangen samen naar één uitgang stuurt worden ze bij elkaar opgeteld (voor elke uitgang in dit geval = mono). Een beetje afhankelijk waar je dan volume regelt (voor of na de minidsp) of als je erg hard draait (toch Hans?), is de kans vrij groot dat de mini intern clipt met extra HF energie als gevolg.

De minidsp heeft weinig headroom intern, een dubbel CD nivo trekt ie niet denk ik. Zou ik 's kunnen nameten.

Niet ondenkbaar dat de twiet daar aan overleden is, maar kan natuurlijk van alles zijn, het is ook nog een preproductie exemplaar....
Omni !

chansig

Het zou dus kunnen. Het blijft wel puzzelen dus ik zal Martijn even op je post attenderen.

Gr.Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

MAW

Quote from: jossie on November 22, 2016, 20:00:12
Mogelijk. De matrix aan de ingang laat je kiezen welke ingang naar welke uitgang gaat. Als je beide ingangen samen naar één uitgang stuurt worden ze bij elkaar opgeteld (voor elke uitgang in dit geval = mono). Een beetje afhankelijk waar je dan volume regelt (voor of na de minidsp) of als je erg hard draait (toch Hans?), is de kans vrij groot dat de mini intern clipt met extra HF energie als gevolg.

De minidsp heeft weinig headroom intern, een dubbel CD nivo trekt ie niet denk ik. Zou ik 's kunnen nameten.

Niet ondenkbaar dat de twiet daar aan overleden is, maar kan natuurlijk van alles zijn, het is ook nog een preproductie exemplaar....

Als je de inputs van links en rechts beiden naar de outputs van links en rechts routeert krijg je inderdaad mono. Maar het geluid staat gewoon zo hard als het staat. Als de speakers meer lucht (moeten) verplaatsen dan staat het geluid ook gewoon harder. Dus hoe hard je het geluid hoort is dan evengoed een graadmeter voor hoe zwaar de speakers belast worden als dat het altijd is.

Ik zie niet hoe dit de oorzaak kan zijn. Als het te hard staat, dan staat het gewoon te hard. Mono of niet. Simple as that! :)
Gr. Martijn

jossie

Begrijp jij het verband tussen clippen en extra HF energie?

Omni !

MAW

#3955
De relevantie van het verband tussen die twee binnen deze context is mij onduidelijk.

Beantwoordt dat je vraag?  ;D
Gr. Martijn

jossie

Omni !

MAW

#3957
Nou, leg maar eens uit hoezo het relevant is dan.

Als een speaker zowel left als right moet verwerken en hij daardoor veel meer lucht moet verplaatsen, dan verplaatst hij dus gewoon veel meer lucht. Als een speaker meer lucht verplaatst dan hoor je dat in de zin dat het geluid harder gaat.

Dus als je gaat muziek gaat afspelen en luistert hoe hard het geluid staat is dat evengoed een graadmeter voor hoe hard de speaker moet werken in mono als dat het dat is in stereo modus. De speakers moeten onder de streep gewoon evenveel lucht verplaatsen in beide gevallen om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen. In mono is de verdeling tussen het linker en rechter kanaal overigens nog stabieler dan in stereo. Dusjah, dit argument verklaart voor mij niet waarom de tweeter 'spat'.

Als het geluid te hard heeft gestaan dan heeft het geluid gewoon te hard gestaan. Of dit in mono of in stereo modus is, is mi irrelevant.
Gr. Martijn

jossie

Mogelijk heb ik de setup niet goeg begrepen maar volgens mij heeft Hans de minidsp in de keten zitten. Ik heb in een eerder topic de minidsp aan de tand gevoeld en geconcludeerd dat het apparaat weinig uitsturingsruimte heeft.

Als je links en rechts vol signaal instuurt, laten we even zeggen bv 100 Hz met 1 volt rms dan zit je zo ongeveer aan de limiet van de ruimte aan de ingang.

Vervolgens worden in de ingangsmatrix de signalen digitaal bij elkaar opgeteld en uitgestuurd naar de uitgangen. Dan is het signaal twee maal zo groot geworden. Daardoor kan het signaal groter zijn geworden dan de uitsturingsruimte in de DA sectie. Dan clipt het signaal en komen er boventonen bij die linea recta naar de tweeter fietsen.

Uiteraard volledig theoretisch, gezien de schade mogelijk toch waar [emoji51]
Omni !

MAW

Ok dan heb ik je niet gevolgd (en snap ik ook wat je bedoelt met 'clippen' in je vorige post).
Gr. Martijn

chansig

#3960
Fijn hoor luisteren naar stereo weergave. Wat ik al schreef.....weer een nieuw geluid. Dat is het grootste voordeel van af en toe geen slimme dingen doen. Daarnaast wel weer wat inzicht in het audiofiele brein van mij gekregen. Belangrijkste conclusie: Geef toe aan wat je meen te horen en zoek uit waarom dat zo is.

Goed bovenstaande gezegd hebbende wat betekent dit dan voor het geluid nu. Nou f*&(ing goed. Nu maar hopen dat men dit nog serieus kan nemen... :D

Ik meen wel te horen dat op iets harder niveau de kamer gaat meedoen. Dus het gaat geen kwaad kunnen om straks met mijn eigenste speakers de boel te meten en aan te passen waar nodig. Spreiding is werkelijk waanzinnig, nog waanzinniger dan dat het was, stemmen zijn een genot om naar te luisteren, scheiding van instrumenten in prachtig scherp. Diepte is ws geen eigenschap van de speakers maar is hetzelfde as dat het was.

Straks gaat mijn vrouw kassen dus dan kan ik weer even knallen... :D

Dus genieten....echt genieten zonder twijfel. Met de wetenschap dat het ws met instellen van de dsp nog beterder kan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Janozj

Mooi zo. Da's de ellende met DSP, de mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je altijd het gevoel hebt dat het beter kan.  ;D

chansig

De SONOS nu op wireless gezet. Scheelt straks weer een draadje trekken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Siddartha

is de lucht wel schoon genoeg? Anders klinkt het straks weer slecht... :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

scrutinizer

Quote from: Janozj on November 23, 2016, 12:14:50
Mooi zo. Da's de ellende met DSP, de mogelijkheden zijn zo uitgebreid dat je altijd het gevoel hebt dat het beter kan.  ;D

::) ^^
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

chansig

#3965


Net betaald en gekocht via MP. Een SPL Phonitor...voor de koptelefoon(s).

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

felix01

Quote from: chansig on November 23, 2016, 14:57:31


Net betaald en gekocht via MP. Een SPL Phonitor...voor de koptelefoon(s).

Gr. Hans

wow ,knap  :clapping:
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

chansig

Tjemig wordt er nu al geklapt als het me lukt om iets te betalen ? Dan zijn de verwachtingen wel heel erg laag.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Flavio

#3968
Quote from: chansig on November 23, 2016, 15:28:21
Tjemig wordt er nu al geklapt als het me lukt om iets te betalen ? Dan zijn de verwachtingen wel heel erg laag.  :D

Gr. Hans

Dat krijg je als je een paar dagen naar mono geluid zit te luisteren en dat op dit high end forum openbaar maakt.
Let op dat je hoofdtelefoon wel een stereo plug heeft.  :colgate:
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer NX4-6000 | Buttkicker BKA1000-N
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 2x T+A TLS 20 | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL 90 | 2x Teufel M 950 D | 2x T+A TAL X1
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

Jumping Jack

Hans heeft aan één oorschelp genoeg.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Oeps.....ik heb niet eens een koptelefoon.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maikel_audionerd

Hans, ik kan je flinke dosis gezonde zelfspot wel waarderen.
En blijf met een glimlach je topic volgen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

chansig

En daar doen we het voor. Voor Maikel... :D

In ieder geval bedankt....

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maikel_audionerd

Quote from: chansig on November 23, 2016, 17:15:17
En daar doen we het voor. Voor Maikel... :D

In ieder geval bedankt....

Gr. Hans
Oh neeeeeee, niet voor mij... alleen...
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

op eigen verzoek verwijderd.

Bijzonder gaaf ding Augustinus!

8)