tips om mp3 kwaliteit op te krikken

Gestart door Fatalfelix, oktober 27, 2006, 11:15:29

Vorige topic - Volgende topic

Fatalfelix

Beste forumleden,

Heb mijn pc aangesloten op mijn stereo maar begin mij eigenlijk steeds meer te ergeren aan het verschil tussen een normale cd en mp3. Vandaar ook dit topic, want ik was eigenlijk benieuwd of jullie nog goede tips hebben om de kwaliteit te verbeteren. Heb nu een SB Audigy II geluidskaart en was van plan om er een los dacje bij te kopen in de hoop de kwaliteit wat te verbeteren maar ik was benieuwd of er nog meer simpele oplossingen zijn.

Mvg, Rogér
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

Sk

Een mp3 zelf kan je niet verbeteren als een mp3 128 kbps is kun je er geen 192 kbps van maken, je mist namelijk die informatie. Je kunt namelijk een plank ook niet langer zagen.

Ik heb zelf ook een audigy 2. Als ik jouw was zou ik je audigy drivers verwijderen en overgaan op de Kx drivers deze zijn vele malen beter voor muziek, dit is ook duidelijk te horen. Verder maak ik gebruik van de digitale uitgang van de geluidkaart en heb dus een coax kabel lopen naar mijn receiver toe die vervolgens weer aangesloten zit op mijn stereoversterker. Ik moet zeggen ik ben hier redelijk tevreden over. Ik luister via de pc voornamelijk naar .flac en .wma. Mp3 zal zowieso altijd minder blijven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

dipswitch

zoals gezegd, gebruik maken van de spdif uitgang van je soundcard, laat de dacs van je receiver het werk doen. Wanneer je met LAME geencodeerde mp3's afspeelt met een minimale bitrate van 128kbit, dan is het verschil met origineel feitelijk niet te horen (Zie oa. de test in de C'T). Meestal gooien da-converters van geluidskaarten roet in het eten, waardoor het mp3-tje de schuld krijgt. Op zich zou de audigy al redelijk goede da converters moeten hebben.

De ellende is dat er erg veel mp3's rondzwerven welke met waardeloze encoders gemaakt zijn. Nogmaals, een goed geëncodeerde mp3, goede da converter of spdif out gebruiken, niets aan de hand.

daffy

Als je zelf vanaf cd mp3's ript gebruik maken van een zo hoog mogelijke bitrate
in iedergeval boven de 192 kbps en het liefst 320 kbps (al dan niet variabel)

Tevens zit er nogal wat kwaliteitsverschil in de ripprogramma's EAC in combinatie
met de lame decoder steekt naar mijn mening met kop en schouders boven alle ander programma's uit en is nog gratis ook.

Eac : http://www.exactaudiocopy.de/

grtjzz Daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

Fatalfelix

Citaat van: Sk op oktober 27, 2006, 11:51:28
Een mp3 zelf kan je niet verbeteren als een mp3 128 kbps is kun je er geen 192 kbps van maken, je mist namelijk die informatie. Je kunt namelijk een plank ook niet langer zagen.

Ik heb zelf ook een audigy 2. Als ik jouw was zou ik je audigy drivers verwijderen en overgaan op de Kx drivers deze zijn vele malen beter voor muziek, dit is ook duidelijk te horen. Verder maak ik gebruik van de digitale uitgang van de geluidkaart en heb dus een coax kabel lopen naar mijn receiver toe die vervolgens weer aangesloten zit op mijn stereoversterker. Ik moet zeggen ik ben hier redelijk tevreden over. Ik luister via de pc voornamelijk naar .flac en .wma. Mp3 zal zowieso altijd minder blijven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

bedankt voor de tip zal die Kx drivers eens gaan downloaden  :)

ook bedankt voor de andere tips, dat van die spdif uitgang gaat jammergenoeg niet lukken omdat m'n Beocenter gebruik maakt van 7 pins aansluitingen. Denk dat ik er dan toch maar een losse dac tussen moet gooien en die Kx drivers moet gebruiken

Mvg Rogér

update: heb de Kx drivers net geinstaleerd en moet zeggen dat de muziek wel wat minder vlak is gaan klinken  :)

Sk

Citaat van: Felixdi op oktober 27, 2006, 14:44:03

update: heb de Kx drivers net geinstaleerd en moet zeggen dat de muziek wel wat minder vlak is gaan klinken  :)

Fijn dat de Kx drivers je bevallen. Ik merkte een duidelijke verbetering van o.a. instrumenten. betere plaatsing en het geheel klinkt vlotter.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

VDM

Fatalfelix

Citaat van: VDM op oktober 27, 2006, 15:45:53
Of je gebruikt lossless (FLAC of APE) om je muziek op te slaan.

FLAC: http://flac.sourceforge.net/
APE: http://www.monkeysaudio.com/

denk dat dit alleen zin heeft als ik cd's naar de pc toe rip of heeft het ook zin als ik mp3 opsla naar flac of ape

Sk

Citaat van: Felixdi op oktober 27, 2006, 16:08:43
denk dat dit alleen zin heeft als ik cd's naar de pc toe rip of heeft het ook zin als ik mp3 opsla naar flac of ape

Het heeft inderdaad alleen zin bij normale (orgionele) audio cd's. je kan van een mp3 128 kbps wel een .flac maken maar de kwaliteit blijft hetzelfde al dan niet minder als de mp3 zelf. Je maakt immers weer een extra omzetting.

Del member

Hier wat tips van een voormalig expert :

- gebruik andere mp3 decoders

voor winamp had je vroeger speciale plugins die mp3's intern op 32bits floats decodeerden en de boel naar 24 bits ditheren
dit klonk al een stuk minder 'mp3'

kortweg je gaat de harde randjes in het hoog gaan upscalen in het tijdsdomein door statistisch verdeelde ruis wat dithering is

dat heette de mad plugin zulke dithering features zitten nu standaard in foobar

- gebruik een upsample algoritme

de secret rabbit code is de beste

de mp3 artefacts liggen ook weer in het frequentiedomein waarop de typische brickwall filters van DAC's liggen
waardoor je geluid harder wordt

door te upsamplen verplaats je het probleem naar een een frequentiegebied wat niet meer hoorbaar is

- koop een DEFTIGE geluidskaart, bij voorkeur een pure IO interface met S/P DIF

Audiophile 24/96 en 24/192 niet slecht de kaarten van RME audio zijn nog een stuk beter en kunnen mee met veel CD en DVD spelers

wil je het summun koop dan een empirical audio USB naar S/P DIF interface
theoretisch kan je geen nog zuivere interface bedenken

dit kan mee met de duurste loopwerken

en dan kan je je cd speler ook al verkopen want dan speel je alles harddisk based af :)
en je houdt de originele cd als backup of voor in de wagen

dipswitch

damn, ub4b heeft er kaas van gegeten! ;)

'k heb zelf ooit gebruik van de sblive & audigy gemaakt, wat mij toen opviel (wat ook op de kx-project ergens vermeld staat) is dat wanneer je gebruik maakt van de dacs vd. "rear" uitgang van de kaart, het geluid stukken beter is. Ik meen (maar dat is vast ergens na te lezen) dat de reden ervan is dat de dacs van de "front" uitgang embedded in de emu10k2 chip (of verwanten) zitten, terwijl de dacs van de "rear" uitgang separaat op de kaart zitten. De KX-drivers bieden ook de mogelijkheid deze twee uitgangen te swappen. Het scheelde bij mij iig. een hoop in dynamiek, kanaalscheiding en een paar kilo ruis :)

Als MediaPortal gebruiker de volgende vraag: bestaat er een Directshow decoder/filter welke van de genoemde dithering & upsampling technieken gebruikt maakt? Ik stuur vanuit mijn htpc via spdif direct digitaal uit naar een receiver, welke 32bit samplefrequenties ondersteund. Zo een filter zou de boel nog deftiger maken  ;)

Fatalfelix

Citaat van: ub4b op oktober 27, 2006, 16:36:47
Hier wat tips van een voormalig expert :

een heleboel tips

echt bedankt voor al deze tips  :)

Freshfighter

Ik heb ook een M-Audio Audiophile 2496. Sublieme kaart.

Verder nog twee tips:
Gebruik foobar2000 ipv winamp. Zelfs met de MAD plugin laat foobar winamp vlotjes in het zand bijten. Foobar is een heel licht programmatje maar met heavy-ass features zoals kernel streaming en ASIO. Vooral kernel streaming is indrukwekkend: foobar bypassed dan alle rommel dat windows (vaak downsamplen e.d.) met het geluid uithaalt en stuurt het rechtstreeks naar de geluidskaart.

OGG Vorbis ipv mp3/wma/etc. Ogg formaat is het beste lossy formaat, voor hogere bitrates. Gebruik dit met CDex  om te rippen met quality setting 8 en ik moet eerlijk toegeven dat ik nog maar heel moeilijk het verschil hoor met CD. Exact Audio Copy is ook goed, maar cdex is een pak gemakkelijker in gebruik en kwalitatief vergelijkbaar.

Succes

Fatalfelix

Heb foobar er ook even opgezet en moet zeggen dat het lijkt alsof de nr.s net iets anders klinken dat via winamp. Vind het alleen wel jammer dat foobar wat minder overzichtelijk wordt met m'n 4500 mp3tjes maar om echt te genieten van een paar losse nr.s ga ik hem zeker gebruiken :D

Mvg Rogér

Allure

Reken maar dat er verschil zit tussen de verschillende afspeelprogramma's. Ik luister vaak met een Sony hoofdtelefoon rechtstreeks op de PC aangesloten, en dan klinkt de Windows Media Player gewoon 'lekkerder' dan Winamp. Het 'swingt' gewoon meer.

Goed mogelijk dat het met een andere hoofdtelefoon weer anders is, maar toch. Alleen is Winamp wel weer gebruiksvriendelijker dan de Media Player.
The Sun Is The Same In A Relative Way, But You're Older

dazzdax

Ejorne

Citaat van: ub4b op oktober 27, 2006, 16:36:47
de secret rabbit code is de beste

Gelukkig blijkt secret rabbit code nog steed gratis te zijn (GNU-Licence)
Helaas moet je (tegenwoordig?) zelf de source-code compilen, zodat je een werkende versie krijgt...
Nog meer helaas is dat ik daar geen kaas van heb gegeten. Ik heb getracht te begrijpen wat nu precies de bedoeling is, maar het is echt allemaal abra... ehhh pocus-pas voor mij...  :P

Het nare is dat ik ooit de werkende gecompileerde versie heb gehad. Echter is die tijdens een re-install vergeten te backuppen... (hoe stom kun je zijn...)

Nergens op het i-net kan ik nog een gecompileerde versie vinden...
Ik moet er bijna van  :'(

Del member

Citaat van: Ejorne op november  2, 2006, 14:22:05

Nergens ?

[root@superman Foobar2000]# ls -la
total 4680
drwxr-xr-x   2 poelfr poelfr    4096 Sep  1 03:49 .
drwxr-xr-x 117 poelfr poelfr    4096 Oct 22 00:04 ..
-rwxr--r--   1 poelfr poelfr 1628258 Jun  5 16:16 foobar2000_0.9.1.exe
-rwxr--r--   1 poelfr poelfr 1548176 Jun 30 15:52 foobar2000_0.9.2.exe
-rwxr--r--   1 poelfr poelfr 1325371 Jan  7  2006 foobar2000.exe
-rwxr--r--   1 poelfr poelfr  119808 Feb 24  2005 foo_dsp_src.dll
-rwxr--r--   1 poelfr poelfr  105719 Jan 11  2006 foo_dsp_src.zip

Oh ja deze src werkt enkel met de oudere foobar2000.exe (0.8.iets)

GreyGhost

Citaat van: Ejorne op november  2, 2006, 14:22:05
Gelukkig blijkt secret rabbit code nog steed gratis te zijn (GNU-Licence)
Helaas moet je (tegenwoordig?) zelf de source-code compilen, zodat je een werkende versie krijgt...
Nog meer helaas is dat ik daar geen kaas van heb gegeten. Ik heb getracht te begrijpen wat nu precies de bedoeling is, maar het is echt allemaal abra... ehhh pocus-pas voor mij...  :P

Het nare is dat ik ooit de werkende gecompileerde versie heb gehad. Echter is die tijdens een re-install vergeten te backuppen... (hoe stom kun je zijn...)

"Verborgen" op de Secret Rabbit Code site:

http://www.mega-nerd.com/SRC/fb2k.html

Check helemaal onderaan.

:) enjoy!

Sk

Citaat van: GreyGhost op november 14, 2006, 11:36:14

Check helemaal onderaan.

wouw thanx ik heb me hier rot naar gezocht. Nu nog opzoek naar het topic van ub4b waarin hij alles duidelijk uitgelegd heeft.  ;)

Del member

Check helemaal onderaan.

Hehe das dus wellicht de src voor foobar 0.9 . Goed dat ze nu een gecompileerde versie hebben.
vroeger waren die gecompileerde versies outlawed - en enkel werkende op de oudere 0.8
beetje stom want src op zich is open source

wat ik wel mis in 0.9 zijn de dithering/noise shaping features van de 0.8

Ejorne

Check helemaal onderaan.

Jo, je bent geweldig !!!  ;D

ik kan dat echt niet vinden op de site. Ik ben nog eens gaan kijken via jou linkje, maar wanneer ik terug ga naar de home van die site dan kom ik op geen enkele manier weer op de pagina van jou linkje...

Sk

Citaat van: ub4b op november 14, 2006, 13:57:36
Hehe das dus wellicht de src voor foobar 0.9 . Goed dat ze nu een gecompileerde versie hebben.
vroeger waren die gecompileerde versies outlawed
beetje stom want src op zich is open source

Weet jij het verschil tussen foobar 0.9 en een nieuwere versie? Werkt die SRC alleen met 0.9?

Del member

Citaat van: Sk op november 14, 2006, 14:00:02
Weet jij het verschil tussen foobar 0.9 en een nieuwere versie? Werkt die SRC alleen met 0.9?

de src in bovenstaande link is voor de 0.9.whatever versie ik speel hier nu met bvb de 0.9.2 er is ondertussen een 0.9.4.1

Sk

Citaat van: ub4b op november 14, 2006, 14:03:19
de src in bovenstaande link is voor de 0.9 versie ik speel hier nu met bvb de 0.9.2

ok. weet je ook het verschil tussen die 2?