Review Acoustat 1+1 electrostaten met X OTL buizenversterkers (incl. historie)

Gestart door Audiofiel, september 23, 2006, 16:44:14

Vorige topic - Volgende topic

Audiofiel

Hier een iets duidelijker plaatje:

Dat dust cover ziet er een beetje uit als een soort extra dicht luidsprekerdoek als ik het zo zie.

> het antwoord op je vraag is overigens: bij de Acoustat zie je de draden van de statoren gewoon lopen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dazzdax

Yo Peerless Monster, jammer van de vriendin met de hypersensitieve ears. Hoe kun je dan nog naar muziek luisteren? Gaat ze dan oorbeschermers dragen of ga je in een dedicated ruimte luisteren? Ik vraag me gewoon af. Het is een praktisch probleem.

Chris

Peerless Monster

Citaat van: dazzdax op oktober  1, 2006, 16:21:56
Yo Peerless Monster, jammer van de vriendin met de hypersensitieve ears. Hoe kun je dan nog naar muziek luisteren? Gaat ze dan oorbeschermers dragen of ga je in een dedicated ruimte luisteren? Ik vraag me gewoon af. Het is een praktisch probleem.

Chris

Sowieso als ze in de ruimte is waar ik muziek draai (huiskamer dus vaak moeilijk ;) ), dan kan hij niet hard (max 75 dB). Wil ik op volle toeren draaien dan is een avondje stappen of tv kijken op de slaapkamer het beste ;).

Overigens staan de Acoustats nu bij mijn ouders en tegen de tijd dat we weer gaan verhuizen zal ik een dedicated luisterruimte gaan maken, zodat zij er in ieder geval geen last van heeft...
Maar dat is voorlopig niet aan de orde. Ben pas verhuisd ;)
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Shorty

Trekken die membranen niet evenveel stof aan als een crt-tv? En zijn ze niet net zo kwetsbaar als een boterhamzakje? En heb ik niet een klein trauma overgehouden aan die keer dat een peuter bij mij thuis in een onbewaakt ogenblik twee tweeters van mijn toen gloednieuwe Revel M20's heeft ingedrukt, met als gevolg dat er vanuit Amerika 2 nieuwe moesten worden opgestuurd? :-\

Overigens snap ik niet dat (het overgrote deel van de) fabrikanten hun ontwerpen niet afstemmen op het gebruik mét frontjes.... :P Hoe doet Martin Logan dat trouwens - daar moet het geluid toch door een geperforeerde metalen plaat? Lijkt me een stuk méér dempen dan luidsprekerdoek, dat toch meestal niet meer dan een klein dipje op een enkele frequentie veroorzaakt...

Prachtig verhaal over Acoustat, Audiofiel! Hulde!

VrGr,

Bart J.

Audiofiel

Citaat van: Shorty op oktober  7, 2006, 13:46:51
Trekken die membranen niet evenveel stof aan als een crt-tv?

Nee, minder.

CiteerEn zijn ze niet net zo kwetsbaar als een boterhamzakje?

Ik ken niemand die al 25 jaar doet met een boterhamzakje. Nee dus.

CiteerEn heb ik niet een klein trauma overgehouden aan die keer dat een peuter bij mij thuis in een onbewaakt ogenblik twee tweeters van mijn toen gloednieuwe Revel M20's heeft ingedrukt, met als gevolg dat er vanuit Amerika 2 nieuwe moesten worden opgestuurd? :-\

Kennelijk wel... ;D

Maar het voordeel van een electrostaat ten opzichte van peuters en kleuters is dat ze met hun vingers niet bij het membraan kunnen komen. Daarnaast ziet een tweeter er gewoon véél interessanter uit voor een nieuwsgierig kindervingertje... Hoe zou dat aanvoelen? ;D

CiteerOverigens snap ik niet dat (het overgrote deel van de) fabrikanten hun ontwerpen niet afstemmen op het gebruik mét frontjes.... :P

Omdat het beter klinkt. 8)

CiteerHoe doet Martin Logan dat trouwens - daar moet het geluid toch door een geperforeerde metalen plaat? Lijkt me een stuk méér dempen dan luidsprekerdoek, dat toch meestal niet meer dan een klein dipje op een enkele frequentie veroorzaakt...

De gaten zijn van een dusdanige afmeting dat alle geluid er zonder problemen doorheen gaat. Iets wat niet opgaat voor de 100-500x kleinere gaten van een luidsprekerdoek. ;)

CiteerPrachtig verhaal over Acoustat, Audiofiel! Hulde!

Dank je wel. :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Shorty

Citaat
Overigens snap ik niet dat (het overgrote deel van de) fabrikanten hun ontwerpen niet afstemmen op het gebruik mét frontjes....  :P

Omdat het beter klinkt.  8)

;D Da's een kip-en-ei-antwoord.  ;) Want waarom klinkt het beter? Omdat de meeste fabrikanten meten en luisteren zónder frontjes. De amplitudedip is smal en gering, dat zou je toch moeten kunnen compenseren in het filterontwerp? Met DEQX of TacT of Lyngdorf heb je daar natuurlijk verder geen last van (voor zover je daar überhaupt last van kunt hebben).

En hoe zit dat met die grote gaten van de ML-panelen? Hoezo 'groot genoeg om geluid zonder problemen' door te laten? Die gaten zijn weliswaar groter, maar metaal is geluiddicht - dat kan je van doek niet zeggen. Zo'n metalen plaat zal meer massa hebben dan doek - dus ook meer dempen. Als ik de keus had tussen óf luidsprekerdoek voor m'n speakers óf een geperforeerde metalen plaat dan is mijn gut feeling 'liever doek'.
En ja, zo'n boterhamzakje kan best 25 jaar meegaan. Behalve als ome Cor er met z'n paraplu of zijn hengel tegenaanloopt, of als zo'n vermaledijde kleuter !@# >:D$%*!......

VrGr,

Bart J.

Audiofiel

Citaat van: Shorty op oktober  7, 2006, 16:52:56
;D Da's een kip-en-ei-antwoord.  ;) Want waarom klinkt het beter? Omdat de meeste fabrikanten meten en luisteren zónder frontjes. De amplitudedip is smal en gering, dat zou je toch moeten kunnen compenseren in het filterontwerp? Met DEQX of TacT of Lyngdorf heb je daar natuurlijk verder geen last van (voor zover je daar überhaupt last van kunt hebben).

Daar schiet je de kip plank mis. Fabrikanten maken ook geen tweeters en woofers met ingebouwd frontje: de units zijn toch echt bedoeld om direct te kunnen stralen. ;)

Daarnaast: je hebt te maken met alle bij-effecten van een baffle, maar in het geval van een frontje ook nog eens van een doek die de diffractie beïnvloed. En aan faseverschuivingen en extra reflecties doe je niets meer zodra ze zijn ontstaan. Ook niet met room-correction. ;)

CiteerEn hoe zit dat met die grote gaten van de ML-panelen? Hoezo 'groot genoeg om geluid zonder problemen' door te laten? Die gaten zijn weliswaar groter, maar metaal is geluiddicht - dat kan je van doek niet zeggen. Zo'n metalen plaat zal meer massa hebben dan doek - dus ook meer dempen. Als ik de keus had tussen óf luidsprekerdoek voor m'n speakers óf een geperforeerde metalen plaat dan is mijn gut feeling 'liever doek'.

Een tweeter of woofer heeft een bijzonder 'klein' oppervlak en daarvoor zal zo'n geperforeerde plaat inderdaad averechts werken. Maar een electrostaat heeft een enorm veel grotere oppervlakte die in de meeste gevallen ook nog eens full-range is.

Overigens gebruiken slechts een aantal fabrikanten de geperforeerde metalen platen. Dat is immers slechts 1 manier om een electrostaat te bouwen, zoals je in mijn verhaal hebt kunnen lezen. :D

CiteerEn ja, zo'n boterhamzakje kan best 25 jaar meegaan. Behalve als ome Cor er met z'n paraplu of zijn hengel tegenaanloopt, of als zo'n vermaledijde kleuter !@# >:D$%*!......

Boterhamzakjes gaan minder lang mee omdat ze van poly-ethyleen zijn en die verteren sneller dan een tweeter. Zelfs als er geen kleuter aan zit... ;D

Shorty

CiteerFabrikanten maken ook geen tweeters en woofers met ingebouwd frontje

Het gaat ook niet om fabrikanten van die units; het gaat om de luidsprekerfabrikanten die de units in een kast douwen en er een filter in plakken. En wat wordt er nou eigenlijk helemaal gereflecteerd door doek? En hoezo fase-verschuivingen (die je in ieder geval met TacT wel degelijk kunt corrigeren, hoewel luisteronderzoek van Harman bewezen zou hebben dat fase-reinheid bij luidsprekers van ondergeschikt belang is *shock*horror* ;D)? En diffractie.... met een beetje slim geconstrueerd frame (zoals toevalligerwijs bij die M20's van me)....

(Nu ja, ik vertik het ook om tegen een stel units aan te kijken, dus ik verzin natuurlijk allerlei argumenten om dat te rechtvaardigen. :-[  ;D )

VrGr,

Bart J.

Arno P

Wowww...heftig OTL voor een ESL....vaak gelezen...vaak aan gedacht...maar jij hebt em in praktijk staan...

Heeft men voldoende aan de veiligheid gedacht (als bijvoorbeeld een keer een buis het begeeft ed?)?

Audiofiel

Citaat van: Arno P op oktober  7, 2006, 19:55:54
Wowww...heftig OTL voor een ESL....vaak gelezen...vaak aan gedacht...maar jij hebt em in praktijk staan...

En jij kunt hem in de praktijk beluisteren... ;) Ga je gezellig met Patrick deze kant op! :D

CiteerHeeft men voldoende aan de veiligheid gedacht (als bijvoorbeeld een keer een buis het begeeft ed?)?

Ik weet het niet, maar ik heb (zo ongeveer) alle fora gelezen die over Acoustat gaan en nog niet gelezen over iemand die zijn panelen zo stuk heeft kunnen spelen. ;)

patrick_vdb

Arno P

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: Arno P op oktober  8, 2006, 00:05:28
PM  ::) ^-^

Handig, zo'n notificatie ;D

Arjen,

Het wordt langzaam tijd dat we weer eens een datum gaan prikken ergens in de nabije toekomst voor een gezellige luistersessie met ons drieen :D

mvrg

Patrick

Audiotwin

Tevredenheid!!!

patrick_vdb

Hoi,

Gisteren was het dan zover en ben ik samen met Arno weer eens naar Arjen afgezakt om mijn Acoustat ervaring uit te breiden. Zoals elders al op het forum te lezen is, was de eerdere luistersessie met de Acoustat Model One goed bevallen. Absoluut een van de betere electrostaten die ik gehoord heb met toch wat kanttekeningen in het laaggebied welke echter, zoals ook valt te lezen, toe te wijten valt aan het gecombineerde gebruik met de subs. Benieuwd was ik dan ook naar de 33 en One+One vanwege hun meer full-range karakter waardoor de ondersteuning van de subs eigenlijk geen issue meer is.

De One+One stonden te spelen, aangestuurd door de X OTL buizenversterkers. Waar in theorie dit de betere combinatie zou moeten zijn, viel toch op dat theorie en praktijk niet altijd even goed samengaan. Laat ik echter wel voorop stellen dat deze combinatie een werkelijk schitterende prijs/prestatie verhouding kent, een welke niet snel te overtreffen zal zijn en iemand die voor weinig geld een domweg goed presterende electrostaat inclusief versterker zoekt (en tevens een partner heeft die een luidspreker van pakweg 2.4m hoog geen probleem vind), zal niet snel iets beters vinden!

Wat aan deze combi direct opviel was de luchtige, losse manier van spelen (afbeelding kwam heel netjes los van de panelen), analytisch in de positieve zin van het woord (dus zonder de coherentie van de muziekstructuur uit het oog te verliezen). Een open karakter, heerlijk ongepolijst en daardoor soms lekker rauw, een persoonlijke verademing want ik houd niet zo van een al te zeer gepolijst geluid dat als aan zachte, satijnen laken over de luisteraar wordt gelegd. Met Marcus Miller's Cousin John werd het echter duidelijk dat deze combinatie toch liever wat rustigere, minder laagrijke, muziek weergeeft. Het laag werd niet goed bijgebeend, basloopjes werden uitgesmeerd of vervielen in een samenhangende 'brei' waardoor de onderlinge loopjes niet goed te volgen waren. Transient-impuls en laagdefinitie bleven wat achterwegen, terwijl juist met rustigere muziek van een uitstekende transienten en rijkelijk tonaal karakter sprake was. De X OTL buizenbakken begonnen hier toch hun karakter te verraden, naast de lichte vervorming in het hogere treble-gebied wat voor een wat 'straight-in-yer-face' hogere treble-weergave zorgde.

We hebben de One+One's ook laten aansturen door de flink-uit-de-kluiten-gewassen Classe eindbak van Arjen. Wellicht is het een smaakkwestie maar als snel werd duidelijk dat de Acoustat's One+One tot veel meer in staat bleken dan de X OTL ons had laten horen. Niet alleen 'Cousin John' genoot duidelijk van deze transistor-aansturing, waarmee ditmaal volledige controle over het laag verkregen werd en de basloopjes duidelijk wonnen aan definitie en transient-impuls, maar ook de rustigere nummers welke die dag gedraaid zijn hadden duidelijk baat bij deze Classe. Het kwijtraken van de vervorming in het hogere treble-gebied haalde de laatste struikelblok weg en een lekker los, luchtig, tonaal zeer rijk, gedetailleerde stage werd gepresenteerd waarin stem, muziekinstrument en muziekstructuur tastbaar werd. We hebben helaas door omstandigheden maar kort mogen genieten van deze presentatie, en de opstelling behoefde zeker nog verfijning maar hetgeen we gepresenteerd kregen, beloofde veel goeds!

De 33 is ook aan de tand gevoeld, aangestuurd door de Classe eindbak, en dit was een totaal andere presentatie dan de One+One. Het klankkarakter kan je zeker als zijnde 'warmer' omschrijven zonder dat het direct gepolijst werd. Door het grotere membraam-oppervlak won de laagdynamiek en bereik enorm en het full-range karakter van deze electrostaat is zeker ongehoord goed. Ten opzichte van de One+One, zeker in vergelijk toen deze ook met de Classe werd aangestuurd, 'verliest' de 33 het aan tonale rijkheid, definitie en luchtige weergave, maar 'wint' het op een rijkelijk (naar de warme kant neigende) middengebied en punch in het laag. Door het groter membraamoppervlak is het natuurlijk niet schokkend om te moeten constateren dat de 33 'meer' aan grondtonen laat horen wat het rijkelijk middengebied gemakkelijk kan verklaren (vooral in het lager middengebied of hoger laaggebied). De bewoordingen 'winnen' en 'verliezen' zijn echter te zwaarwegend om zo zwart op wit te schrijven, het zal eerder de persoonlijke voorkeur zijn welke bepaald of iemand de 33 of de One+One de betere electrostaat vind.

Persoonlijk vond ik, zelfs door het korte luisteren, de One+One aangestuurd door de Classe de betere keuze in deze luisterruimte. Naar mijn idee behoeft de 33 meer ruimte, niet alleen qua volume van de luisterruimte maar ook tot de luisteraar. Ondanks die heerlijke punch en dynamiek in het laaggebied, zal de One+One, aangestuurd met de Classe, met zijn rijkere tonale karakter tot grotere dingen in staat zijn in deze luisterruimte. Het 'gemis' (groot woord!) aan laag tov de 33 is een klein gegeven in deze daar er domweg meer muziekale, coherente, structuren werden blootgelegd met de One+One ondanks het feit dat de opstelling nog niet volledig verfijnd was. Ik kan me nu al makkelijk voorstellen welk genot deze electrostaat, aangestuurd door de Classe, moet gaan geven wanneer alle parameters op elkaar zijn afgestemd 8)

Arjen en Arno, bedankt voor de gezellige luisterdag!

mvrg

Patrick

Arno P

Goedemorgen Patrick, Het was weer laat gisteren...eh vroeg.
Je verslag beschrijft mooi en correct de feiten, wat hebben we in feite een mooie kans gehad om die diversiteit aan ESL/aansturing bij Arjen te mogen vergelijken.
Nog een beetje "saus over de aardappelen" van het bezoek;

Het was een zeer fijne dag met heerlijk eten (ook al vergaten we te eten en had een luistersessie menige keer gelukkig voorrang ;-). Na jaren heb ik nu eindelijk eens de "steeds in mijn achterhoofd verblijvende mogelijke upgrade voor mijn ESL's de OTL" mogen meemaken en kan ik met deze ervaring/gedachte-update weer een hele tijd verder...tsja wat ga ik hier weer mee doen  ::)
Niet te vergeten de arme kat des huizes die door ons ongeveer de hele dag zwaar miauwend op de gang verbleef en achteraf bleek de diagnose gewoon honger te zijn (maar ja, dat hadden wij ook  ;) ) Dan nog de misterieuze een kant doen het zachter situatie met soldeerbout en schema sessie...een heerlijke en inzichtelijke afwisseling..Petje af voor Arjen's Ega die voldoende besmet is met het audio virus en goed de balans weet te houden in een yin-yang achtige audio relatie tot Arjen  ^-^ ...Niet te vergeten de jonge telg des huizes klein en onervaren die ons trakteerde op menige onvervangbare glimlachjes...dat wordt de volgend generatie audiofielen Heerlijke broodjes, chinees en boeiende thee  :)...De terugrit...het was donker...en we moesten hier en daar zoeken...00:20 terug thuis (ik dan, Patrick nog een extra half uurtje erbij)..

Ja dit zijn sessies waar ieder weer in kan groeien technisch, hobbymatig en het genieten van een uiterst gezellige dag.

Zeker voor herhaling vatbaar.  ;)

patrick_vdb

Hoi Arno,

Volgende keer rijden we direct gewoon op het kompas ipv de borden van meneer anwb te volgen en in Flevoland uit te komen ;D

Een geluk dat we nog een beetje comfortabel konden zitten gedurende de rit...

mvrg

Patrick (die na Arno afgezet te hebben vervolgens sneller dan de tijd heeft gereden en nog 10 minuten later ook al veilig in slaap viel ;D )

Arno P

Citaat van: patrick_vdb op oktober 22, 2006, 09:05:20
Hoi Arno,

Volgende keer rijden we direct gewoon op het kompas ipv de borden van meneer anwb te volgen en in Flevoland uit te komen ;D

Een geluk dat we nog een beetje comfortabel konden zitten gedurende de rit...

mvrg

Patrick (die na Arno afgezet te hebben vervolgens sneller dan de tijd heeft gereden en nog 10 minuten later ook al veilig in slaap viel ;D )

We hebben wel veel lol gehad... ;D...De Limbo's ....ook in dat laatste stuk van de dag....en ik viel als een lijk in bed...helemaal kapot...(maar voldaan)  ;)

Audiofiel

Bedankt voor je mooie verhaal, Patrick. Het sluit precies aan bij mijn eigen bevindingen. Het was weer vanouds ontspannen gezellig met jou en Arno. Voor herhaling vatbaar! :D

De One + One met OTL buizen klinkt, als je de rest even vergeet, gewoon heel erg goed. Zeker voor het geld (voor minder dan 3000 euro tweedehands moet je de combinatie electrostaat + versterkers kunnen vinden). Maar er zijn wat kritiekpunten op het karakter van deze combinatie te maken, zoals ik zelf al een paar weken ook ervaarde. Mij valt met name de vervorming in het midhoog tot hoog op (rond de 5-8 KHz) en inderdaad – zoals Patrick al aangaf – het meer dichtlopen bij complexere muziek. Zolang het makkelijk bij te benen is, merk je de OTL's niet en valt vooral het luchtige middengebied op. Maar zodra de muziek complex wordt, verlies je definitie en wordt het iets moeilijker om alles van elkaar te onderscheiden. Daarnaast vind ik de laagweergave wat minder gedefiniëerd. Overigens merkte juist Arno in deze combinatie op dat hij de 3 contrabassisten goed van elkaar kon onderscheiden, dus alles is relatief. Het is heel goed, maar er is nog beter... ;D

De wissel naar de combinatie Classé en Model 33 maakte een flinke stap voorwaarts. Dit is de combinatie waar ik sinds eind januari mee speel en het omschakelen naar deze set is voor mij als na een paar weken vakantie weer tevreden terugkomen in je eigen huis. Ik geniet van de heerlijke klanken en verbaas me weer over het strakke en diepe laag dat deze panelen kunnen weergeven. De 33's kunnen mij zeer goed bekoren.

Helaas levert het omwisselen naar de One+One met hoogspanningstrafo's – benodigd voor aansturing met een 'normale' versterker – wat problemen op. Uit één van de speakers komt beduidend minder geluid, wat betekent dat het rendement flink lager ligt. Met hulp van het deducerend vermogen van Prof. Dr. Ir. Arno Akkermans is de vinger uiteindelijk op de zere plek te leggen: de hoogspanningsbias werkt niet goed. Deze zogeheten cascadeschakeling van diodes en condensatoren zorgt voor de hoge spanning van 5000 Volt op de folie.

Door wat heen en weer wisselen van de trafo-units is de gewraakte condensator kennelijk wat in de war, want we krijgen het voor elkaar om ruim een kwartier te luisteren naar beide speakers met normale volumes. In die vijftien minuten laten de One+One's horen wat ze werkelijk waard zijn. Tsjongejonge, wat een geluid zeg. Eigenlijk precies wat ik er van verwacht en gehoopt had. Tuurlijk was het laag wat minder krachtig en diep (2 panelen in plaats van 3), maar het liep strak door en de impulsweergave was zeer goed. Wat vooral opvalt is de fraaie afbeelding in 2D en 3D. Het lijkt wel alsof de – bijna driemaal zo brede – 33 zichzelf een klein beetje in de weg staat*. Het totaalbeeld pakt met enkele procenten net een klein beetje meer in het voordeel van de One+One uit.

Na bijna een compleet etmaal met zijn drieën met de hobby bezig te zijn geweest, komt er een einde aan het gezellig samenzijn. Voor mij rest nu de uitdaging om de fout in de trafo-units op te sporen. Vandaag ga ik – in plaats van naar de VAD show – denk ik maar eens knutselen. Ik heb een idee hoe ik ze vandaag alweer perfect aan de praat kan krijgen! :o

Wordt vervolgd... ;D

* Officiëel hoort de 33 opgesteld te worden met het hoog-subframe aan de binnenkant en de grote laag subframes aan de buitenkant. Aangezien het hoog bepalend is voor de breedte-beleving, betekent dat er een tussenruimte van 2 meter nodig is (voor een luisterafstand van 3 meter). Aangezien de panelen zelf 80cm breed zijn, betekent dat een opstelling met een breedte van ongeveer 3,5 meter. Tel daarbij nog op de ruimte van alle wanden die rondom een meter bedraagt, en je komt op een totale breedte van 5,5 meter: voor een Nederlandse huiskamer waar ook andere spullen in staan niet te doen. Daarom worden vaak de hoog subframes aan de buitenkant gezet, zodat je in de breedte bijna 1,5 meter wint. Ideaal is dat niet, want de speakers komen zo dichter bij elkaar te staan en vullen daarmee de 'phantom center' op. De 33 is bedoelt voor de – grotere – Amerikaanse huiskamer. Of natuurlijk voor wie in ons land wat groter gesitueerd leeft.

Audiofiel

Arno, ook bedankt voor je bijdrage en je humorrijke bezoek van gisteren. ;D

Citaat van: Arno P op oktober 22, 2006, 08:54:45
Het was een zeer fijne dag met heerlijk eten (ook al vergaten we te eten en had een luistersessie menige keer gelukkig voorrang ;-). Na jaren heb ik nu eindelijk eens de "steeds in mijn achterhoofd verblijvende mogelijke upgrade voor mijn ESL's de OTL" mogen meemaken en kan ik met deze ervaring/gedachte-update weer een hele tijd verder...tsja wat ga ik hier weer mee doen  ::)

Ik ben ook heel benieuwd wat je er mee gaat doen. ::)

CiteerNiet te vergeten de arme kat des huizes die door ons ongeveer de hele dag zwaar miauwend op de gang verbleef en achteraf bleek de diagnose gewoon honger te zijn (maar ja, dat hadden wij ook  ;) )

Hij moet toch echt eens sneller leren eten... :-\

CiteerDan nog de misterieuze een kant doen het zachter situatie met soldeerbout en schema sessie...een heerlijke en inzichtelijke afwisseling..

Heel erg dank voor je inzet bij het opsporen van het probleem. Nu weet ik wat me te doen staat. Ik ga vandaag het probleem tackelen. ;)

CiteerPetje af voor Arjen's Ega die voldoende besmet is met het audio virus en goed de balans weet te houden in een yin-yang achtige audio relatie tot Arjen  ^-^ ...Niet te vergeten de jonge telg des huizes klein en onervaren die ons trakteerde op menige onvervangbare glimlachjes...dat wordt de volgend generatie audiofielen Heerlijke broodjes, chinees en boeiende thee  :)...De terugrit...het was donker...en we moesten hier en daar zoeken...00:20 terug thuis (ik dan, Patrick nog een extra half uurtje erbij)..

Ja, die onvervangbare glimlachjes. Daar doe ik alles voor. Heerlijk! Wat nou defecte hoogspanning? Zo'n reeksje frisse glimlachjes laat de teleurstelling als sneeuw voor de zon smelten. ;D

CiteerJa dit zijn sessies waar ieder weer in kan groeien technisch, hobbymatig en het genieten van een uiterst gezellige dag.

Zeker voor herhaling vatbaar.  ;)

Zodra de bias weer correct werkt, staat de deur open! :D

Peerless Monster

Kijk dit zijn recensies schrijven.
Heerlijk zoals Patrick zijn verhaal doet.

Ik heb de one + one heel even mogen beluisteren en ik moet zeggen dat het buizengeluid me toch ook wel raakt.
Het vervormen is zeker waarneembaar, maar ik vind in dit geluid een soort van nostalgie terug, die je bereikt met electrostaten. Maar echt objectief kan ik niet zijn. Er zat naast me een moeder met kind op schoot dat toch wat meer aandacht gaf, dan de speakers op dat moment... Luid, maar de kleine bleef stil...

Jaren geleden ben ik ook verliefd geworden op deze acoustats (in de vorm van model one) bij Arjen thuis en heb ze begin dit jaar ook mogen kopen van een handelaar. Ik geniet er nu elke keer van om naar mijn ouders te gaan, alwaar ze spelend worden aangestuurd door een Plinius 8150 ;D... Ze komen heel nauw qua plaatsing en bij ARjen staan ze heel smal opgesteld. Bij mijn ouders staan ze zeker 4 meter uit elkaar, niet audiofiel opgesteld (IN EEN HOEK!!!), maar wat een groots geluid kan dit weergeven. Ze verrassen me elke keer weer hoe goed ze klinken. Waanzinnig. Het is zelfs gewoon nu aangenaam om bij mijn ouders te komen.
Mijn vader is zelfs van vervent tegenstander van stekkers (en iedere speaker heeft al een aparte stekker) omgetoverd tot iemand die het zeer kan waarderen...
Ik zie binnenkort een afwasmachine (ook een stekker) binnen gereden gaan worden... Moeders blij dat die Acoustats er staan ;D

Als je de kans hebt om bij Arjen te luisteren: doen!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

gvy

Ik lees nu pas het verhaal over de acoustats.

Bedankt Audiofiel, voor het prachtige uitgebreide verslag.
Ik ben als hobbyist een hele tijd bezig geweest met de volledige zelfbouw van Electrostaten en ga er binnenkort weer eens aan beginnen.
Het is een aanrader voor iedere doorwinterde speakerbouwer, die eventjes uitgekeken is op een kast, en eens iets heel anders wil.

Even terugkomend op de quad ESL63.
Ik heb er eens een hersteld met een kapot membraan.
Inderdaad is de opbouw van de quad iets anders, complexer.
Je hebt het mylar membraan met coating, vervolgens de statorplaten die opgebouwd zijn uit geperforeerde verkoperde(print)plaat.
Zo zitten er 4 statoren samen . 2 die de beroemde gesegmenteerde ring vormen (virtuele puntbron)en bovenaan en onderaan een baspaneel.
Deze panelen zitten in een frame. Hierrond is weer een mylar hoes ( zelfde materiaal als het membraan)gespannen, die , anders dan bij alle andere naakte elektrostaten, de statoren volledig omsluiten en beschermen tegen stof, vocht en ander vuil in de lucht. (Deze hoes is eveneens met een heteluchtbron strak gespannen.
Tenslotte de metalen beschermingsroosters, met daarover het doek.
De Quad ESL63 zit dus inderdaad heel erg ingepakt.

Even aan shorty.
De geperforeerde plaat, die je ziet bij vb audiostatic of final heeft niets te maken met afscherming of zo (zoals een doek)
Die platen zijn net de statoren, waarop het audiosignaal wordt gezet, die het membraan in beweging brengen.( zonder die platen, geen muziek of esl)
De openingsgraad van die statoren ligt tss 40 a 60% en ook de grootte van de gaten is berekend, om een zo ideaal mogelijke transparantie te krijgen.
Alternatief voor deze platen is een stator ook wel eens opgebouwd uit gespannen (koper)draden op een frame.
zogenaamde draadstatoren.
Zo bouw ik ze.
Commercieel is dit moeilijker te verwezelijken. Een plaatstator is veel makkelijker te bouwen.
Ook hier is de verhouding draaddikte en opening tss draden belangrijk.

Een doek heeft bij een elektrostaat vaak nog een andere functie dan louter bescherming.
Elektrostaten hebben vaak een resonantiefrequentie met heel hoge Q (uitslingering)
Een doek met bepaalde luchtweerstand zorgt voor belangrijke demping van deze resonantiefrequentie.
De uitslingering wordt minder groot , en gespreid over een breder frequentiegebied( lagere Q).

Geert

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi

Lees ook nu  "pas" het hele acoustat verhaal....ultieme hifi historie voor velen....
Leuk en Leerzaam....

Toch wel errug gaaf dat het HT forum ook "stereo" doet.... 8)

Ook gelijk weer even Frank Doorhof een complimentje geven met zo een TOP FORUM.... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op november 22, 2006, 08:40:25
Lees ook nu  "pas" het hele acoustat verhaal....ultieme hifi historie voor velen....
Leuk en Leerzaam....

Thanks! :D

garmtz

Citaat van: Erik van Voorst op november 22, 2006, 08:40:25
Ook gelijk weer even Frank Doorhof een complimentje geven met zo een TOP FORUM.... O0

Ik denk dat je niet de users zelf moet vergeten die de geweldige content leveren!  8)