Kit TentLabs CD-speler

Gestart door Shorty, september 22, 2006, 16:44:57

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Citaat van: Guido Tent op augustus  2, 2007, 21:12:35
Een aardig voorbeeld zijn de Behringen room correctors: Veel functie voor het geld, maar implementatie faalt op jitter en analoge I/O - hetgeen de klankwaliteit verklaart.

Guido
Het puur corrigeren op frequentieverloop is zowiezo geen sleutel tot succes, correcties in het tijdsdomein zijn (subjectief) veel belangrijker, het mooiste is natuurlijk een combinatie van beide.

Overigens gebruik ik ook een Behringer apparaat als upsampler (Ultramatch pro) en ik zit al een maand te twijfelen of er wel of geen Tent clock  in gaat  ;D (overigens moeten er dan 2 in).

Sander Sassen

Behringers heb ik al een paar keer opgeschroefd, en toen heel gauw weer dicht, je kan wel wat winst boeken, maar wil je d'r echt iets nets van maken dan je moet er echt met de botte bijl in aan de slag, en alhoewel dat wel aan mij besteed is heb ik daar de goesting niet voor. Alleen met een Tent XO ben je d'r iig. niet, ook de analoge sectie, de klok distributie en de hele layout, cq. voeding moet dan feitelijk op de schop. Als je 't netjes wilt hebben dan, ik zou d'r zelf niet aan beginnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifiman

Citaat van: Sander Sassen op augustus  2, 2007, 22:19:51
Behringers heb ik al een paar keer opgeschroefd, en toen heel gauw weer dicht, je kan wel wat winst boeken, maar wil je d'r echt iets nets van maken dan je moet er echt met de botte bijl in aan de slag, en alhoewel dat wel aan mij besteed is heb ik daar de goesting niet voor. Alleen met een Tent XO ben je d'r iig. niet, ook de analoge sectie, de klok distributie en de hele layout, cq. voeding moet dan feitelijk op de schop. Als je 't netjes wilt hebben dan, ik zou d'r zelf niet aan beginnen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis
Hoi Sander,

Even voor de duidelijkheid, ik ga er digitaal in en digitaal weer uit, het analoge deel boeit dus niet :P

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op augustus  2, 2007, 22:14:46
Het puur corrigeren op frequentieverloop is zowiezo geen sleutel tot succes, correcties in het tijdsdomein zijn (subjectief) veel belangrijker, het mooiste is natuurlijk een combinatie van beide.

Overigens gebruik ik ook een Behringer apparaat als upsampler (Ultramatch pro) en ik zit al een maand te twijfelen of er wel of geen Tent clock  in gaat  ;D (overigens moeten er dan 2 in).

Hoi

Vreemd, als je een upsampler hebt zou 1 klok afdoende moeten zijn, zeer waarschijnlijk 24.576 MHz

Ik ben overigens nog niet helemaal overtuigd door upsamplers, zelfs met goede klok..........

groet

Guido

Audiofiel

Hoeft ook niet. Daarom doet ondermeer Sound Evolution dat al.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Guido Tent op augustus  2, 2007, 22:57:47
Vreemd, als je een upsampler hebt zou 1 klok afdoende moeten zijn, zeer waarschijnlijk 24.576 MHz
Niet als tie EN 88,2  EN 96 KHz doet  ;D
Er zitten 2 kristallen in:
- 24,576 MHz
- 22.5792 MHz

Citaat van: Guido Tent op augustus  2, 2007, 22:57:47
Ik ben overigens nog niet helemaal overtuigd door upsamplers, zelfs met goede klok..........
Ik ook niet, maar voor het geld (130 eurie) was het leuk om te proberen. Het klinkt "anders" en ik ben er ook nog niet helemaal overuit of het nou een verbetering is. Ik zag het ook als een "reclocker" en tevens interface-converter tussen mijn squeezebox (SPDIF) en mijn (AES-EBU ->) DAC, maar ja toen ik de specs las "<2 ns jitter" was ik nou niet echt "impressed"  :P

Daarnaast dubbelt dit apparaat leuk als hoofdtelefoon DAC en dat klinkt verrassend goed voor het geld!  :)

hifiman

Maar om nog even op een gate als herklokker (=jitter verzwakker) terug te komen. Het zal wel te simplistisch gedacht zijn, maar waarom geen bordje aan het eind van het digitale gebeuren met 20 gates (elk in een eigen ic, dus slechts 1 gate per IC gebruiken) en een zeer schone voeding en hoppakee, weg alle jitter  ::)

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op augustus  3, 2007, 08:19:42
Maar om nog even op een gate als herklokker (=jitter verzwakker) terug te komen. Het zal wel te simplistisch gedacht zijn, maar waarom geen bordje aan het eind van het digitale gebeuren met 20 gates (elk in een eigen ic, dus slechts 1 gate per IC gebruiken) en een zeer schone voeding en hoppakee, weg alle jitter  ::)

Niet weg, wel verzwakt. Zoals ik al schreef, in de DAC van de Tentlabs speler zit een cascade van 3 herklokkers.

Guido

PS1: Voor herklokken worden Dflipflops gebruikt
PS2: De klok die de floppen stuurt dient onberispelijk te zijn

Duck Twacy

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Hardware Analysis

Ben erg benieuwd of deze door de jitter beugel kan:  http://www.groundsound.com/images/dcn23_l.jpg

(kan me voorstellen dat je dat aan de pcb alleen niet goed kunt zien, maar wieweet)

http://www.groundsound.com/dcn23.html

Scanspeak

Beste muziek liefhebbers,

Waar het om gaat is toch het genieten van en hoe een CD/DAC speler/combinatie het laatste beetje informatie dat ergens verstopt zit op de CD weet te ontfrutselen en deze dan ook zo analoog mogelijk weer kan geven.
Als je die ervaring wilt ondergaan, zul je niet aan de DIY Kit van Guido Tent voorbij kunnen lopen.

Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om een dcS p8i speler op mijn set thuis te beluisteren.
Heel bijzonder, zeer echt, wat een diepte, instrumenten etc. die staan waar ze staan moeten etc. etc.

Echter de Tentlabs speler doet daar nog een schepje bovenop!!!!
Deze speler laat je echt beleven hoe muziek behoort te klinken.
Alles komt zo los en vrij van elkaar te staan, passages die soms op de dcS p8i zeer goed bleken te klinken werden door de Tentlabs als zo hoort het werkelijk te zijn!!!! weergegeven.

Voor mij is de Tentlabs speler een analoog instrument!!, geen digitale speler meer. Ikzelf heb in een orkest gespeeld, bij de Tentlabs speler heb ik het gevoel en gehoor dat ik bij het orkest aanwezig ben.

Bedankt Guido!!

Groetjes
Wolter

Nu nog even sparen!!

scrutinizer

Citaat van: Scanspeak op oktober 16, 2007, 21:46:34
Beste muziek liefhebbers,

Waar het om gaat is toch het genieten van en hoe een CD/DAC speler/combinatie het laatste beetje informatie dat ergens verstopt zit op de CD weet te ontfrutselen en deze dan ook zo analoog mogelijk weer kan geven.
Als je die ervaring wilt ondergaan, zul je niet aan de DIY Kit van Guido Tent voorbij kunnen lopen.

Zelf heb ik de mogelijkheid gehad om een dcS p8i speler op mijn set thuis te beluisteren.
Heel bijzonder, zeer echt, wat een diepte, instrumenten etc. die staan waar ze staan moeten etc. etc.

Echter de Tentlabs speler doet daar nog een schepje bovenop!!!!
Deze speler laat je echt beleven hoe muziek behoort te klinken.
Alles komt zo los en vrij van elkaar te staan, passages die soms op de dcS p8i zeer goed bleken te klinken werden door de Tentlabs als zo hoort het werkelijk te zijn!!!! weergegeven.

Voor mij is de Tentlabs speler een analoog instrument!!, geen digitale speler meer. Ikzelf heb in een orkest gespeeld, bij de Tentlabs speler heb ik het gevoel en gehoor dat ik bij het orkest aanwezig ben.

Bedankt Guido!!

Groetjes
Wolter

Nu nog even sparen!!

Tikkeltje overdone!!
Maar gezien de prijs/kwaliteit verhouding een goede speler. ;)

Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

Citaat van: Scanspeak op oktober 16, 2007, 21:46:34

Voor mij is de Tentlabs speler een analoog instrument!!, geen digitale speler meer.

pfffff.....

Marc Heijligers

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb de speler ook gehoord en hoewel ik het altijd knap blijf vinden dat mensen de kwaliteit van een speler kunnen benoemen spelend in een totale set  :P.....moet ik zeggen dat hij absoluut niet een bijzondere waarde aan de set die ik hoorde gaf...in de zin van dat MOET ik verder onderzoeken...zou DIT de cdkit zijn.. ;)

Prijs kwaliteit zal best prima in orde zijn want er is werkelijk enorm veel moeite in gestoken van een enorm gepassioneerd mens  ...maar een waarde/oordeel zo enorm complimenteus met het veel te snel gebruik van het woord analoog en ook nog een back/up in de zin van ik ben musicus vind ikzelf over the top...gelukkig zegt de musicus overal.....vind ik... ;D

Analoog...uhhh...hij kan toch niet menen dat hij zijn instrument levensecht vond nagebootst...o nee dat was het andere topic.... :-X

Ps...ik hoop wel dat je nu nog steeds langskomt Marc  ;D >:D :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Marc Heijligers

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 17, 2007, 20:09:02
Analoog...uhhh...hij kan toch niet menen dat hij zijn instrument levensecht vond nagebootst...o nee dat was het andere topic.... :-X

Je bedoelt dit topic? http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=32620.msg484245#msg484245. Dan moet er toch veel veranderd zijn t.a.v. de eerste versie van je speakers die ik gehoord heb!  :-*

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 17, 2007, 20:09:02
Ps...ik hoop wel dat je nu nog steeds langskomt Marc  ;D >:D :-X

Mag ik nou nog steeds langskomen?  ;D

Marc  >:D
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

ROFL... ;D

Ik ben bijna net zo enthousiast als de reviewer van de cd speler van Guido.... :P

Wat heb jij een fotografisch geheugen. :o.....of maak ik gewoon zoveel indruk. :P....we shall hear on Sunday  >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Shorty

Beetje jammer dat iedereen zo negatief reageert op het enthousiasme van Scanspeak over de door hem in zijn keten beluisterde TentLabs CD-speler. 't Is toch prachtig als iemand dat ervaart, of niet soms? Laten we hem daarmee dan feliciteren!
Maar nee hoor... meteen reacties in de trant van 'die-van-mij-is-groter/beter/duurder'.  :'(

VrGr,

Bart J.

..ik lees niemand die zo vervelend reageert... ;)

Wel een beetje gezond tegengas net zoals jouw reactie op Kondo... ;D

dekkersj

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 18, 2007, 13:13:57
..ik lees niemand die zo vervelend reageert... ;)
Wat niet is, kan nog komen  ;)

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 18, 2007, 13:13:57
Wel een beetje gezond tegengas net zoals jouw reactie op Kondo... ;D
Ik kan geen keuze maken... ;D

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Guido Tent

Citaat van: Wijx wondere wereld op juli 27, 2007, 11:35:11

Primaluna set klonk erg lekker. Die gasten zijn goed bezig!

Ja, met vervorming maken (2% at full scale - mijn machine zit daar ruim 60 dB onder). Wel, als je daarvan houdt, prima, maar het is niet mijn kopje thee.

Hoi Guido,

Je hebt waarschijnlijk weinig tijd gezien het feit dat je bijna weer 2 jaar er over doet om een reactie te geven.... :o

Maar ik begrijp trouwens niet waarom de ene winkelier de andere winkelier afbrand....ik neem aan dat jullie beiden zeer gepasioneerd zijn en van jullie hobby ...werk hebben gemaakt.... :yinyang:.

Ik hoorde een tijdje terug een winkelier die enthousiast was over je kit........kijk ongeacht of ik het er mee eens ben......dat hoor ik veel liever.... ;)

Guido Tent

Citaat van: Erik van Voorst op maart 29, 2009, 18:01:27
Hoi Guido,

Je hebt waarschijnlijk weinig tijd gezien het feit dat je bijna weer 2 jaar er over doet om een reactie te geven.... :o

Maar ik begrijp trouwens niet waarom de ene winkelier de andere winkelier afbrand....ik neem aan dat jullie beiden zeer gepasioneerd zijn en van jullie hobby ...werk hebben gemaakt.... :yinyang:.

Ik hoorde een tijdje terug een winkelier die enthousiast was over je kit........kijk ongeacht of ik het er mee eens ben......dat hoor ik veel liever.... ;)

dag Eric,

Ik observeer (en met mij ook de audio pers, bv Vi-Fi) dat de Prima Luna 2% vervormd. Daarmee geef ik geen waarde oordeel, ik geef wel aan dat het niet mijn benadering is voor mijn favoriete audio weergave. Hetzelfde geldt overigens voor de jitter van de klok van diezelfde CD speler, die is ook belachelijk hoog (ook Stereophile heeft dit gemeten). Inmiddels weet ik wat dergelijke getallen met de klank doen, en nogmaals, dat is hun keuze, niet de mijne, net zoals het de keuze is van de klant in kwestie om het mooi te vinden, of niet.

En inderdaad, ik heb het druk, ben nu bezig met een Hybride versterker kit, die deze maand leverbaar gaat worden.

groet
=
Guido

Shorty

Lijkt me van PrimaLuna een bewuste keuze. Een apparaat prettiger laten klinken door een dosis vervorming.... niks mis mee, als je daar van houdt.
Wat dat betreft zitten Guido en Erik diametraal tegenover elkaar in een eigen hoek, denk ik... ;D

VrGr,

Bart J.

dre73

CiteerLijkt me van PrimaLuna een bewuste keuze. Een apparaat prettiger laten klinken door een dosis vervorming.... niks mis mee, als je daar van houdt.
Wat dat betreft zitten Guido en Erik diametraal tegenover elkaar in een eigen hoek, denk ik...

mijn primaluna voorversterker kwam toch prima uit de meting ;)
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Citaat van: Shorty op april 20, 2009, 15:56:35
Lijkt me van PrimaLuna een bewuste keuze. Een apparaat prettiger laten klinken door een dosis vervorming.... niks mis mee, als je daar van houdt.
Wat dat betreft zitten Guido en Erik diametraal tegenover elkaar in een eigen hoek, denk ik... ;D

VrGr,

Bart J.

Hoi Bart,

Ach het gaat mij meer om het feit dat het een beetje "not done" moet zijn om als winkelier elkaar ergens van te beschuldigen (of observatie als je een onschuldig woord zoekt ;D)...en zeker op een forum waar veel mensen naar een ander luisteren om advies te verkrijgen....that''s all
Wie er dan gelijk heeft is dan ineens een stuk minder belangrijk...

Ik schreef ooit eens als tegengas op het cd-guido-kit-walhalla dat ik het ook gehoord had en dat ik het niet vond klinken....al snel had ik hier spijt van, puur omdat ik me later pas realiseerde dat ik het eigenlijk op een voor mij onbekende set had gehoord, dus waar heb ik naar geluisterd.... ;)