Evolutie van het Goldmund Theatre

Gestart door jan-rotterdam, september 18, 2006, 22:55:12

Vorige topic - Volgende topic

jan-rotterdam

Even een plaatje van hoe de kamer indeling in het nieuwe huis waarschijnlijk gaat worden, maatverhoudingen zijn ongeveer zoals de werkelijkheid. De blauwe gekleurde vlakken zijn de ramen / schuifpui, de rode vlakken zijn verwarmingen. De tafel bij de bank is vrij laag, ca. 40 cm.

Bedoeling is dat de tweeters van de Mini's en de centerspeaker straks allemaal op gelijke hoogte zijn, ca. 85 cm. De surrounds komen wat hoger aan de muur te hangen, ik verwacht dat de tweeters van de surround's op een hoogte van ca. 1.5 meter komen om geen problemen te geven met weerkaatsing op de eettafel (ik ga e.e.a. uiteraard eerst uit proberen via tijdelijke opstellingen).

Optie is nog om de surrounds meer naar het midden van de kamer te verplaatsen, betekent echter dat ik een tweetal steunen moet laten maken gelijk aan die van de Mini's waar op zich een aardig prijskaartje aan zal hangen.

De 50" plasma televisie komt boven de center te hangen op ca. 1.05 meter (onderkant plasma). Kijkafstand zal ergens tussen de 3.5 - 3.75 meter zijn. Kabels voor de TV worden weggewerkt in de achterliggende muur.

De apparatuur komt waarschijnlijk onder de center speaker te staan maar de optie is nog om de apparatuur in een van de hoeken te zetten, moet nog bekijken hoe het visueel en met de bekabeling het beste uitkomt.

Vragen aan forum leden:

• is de hoogte van 1.05 meter onderkant plasma een reĆ«le waarde of is dit te hoog wat "kijkgenot" betreft ?
  • is de kijk afstand van 3.5 - 3.75 meter een goede afstand om naar een 50" plasma te kijken ?
  • hebben jullie nog adviezen waar ik mogelijk nog niet aan gedacht heb ?

Als jullie antwoorden / opmerkingen hebben dan graag per PM, b.v.d.

Groeten Jan

garmtz

Lekker niet via PM... :P

Ik vind de plasma wat hoog... Zou het zelf iets lager doen, misschien onderkant op zo'n 80 cm, liever nog iets lager. Maargoed, ook hier is smaak weer van toepassing...

3,5-3,75 is ruim voldoende. Prima. Kan zelfs nog iets dichterbij.

Ik zou de surrounds echt aan de zijkanten monteren.

jan-rotterdam

Citaat van: garmtz op december 18, 2006, 22:26:00

Ik zou de surrounds echt aan de zijkanten monteren.

Dus meer zoiets (had de tekening al gemaakt om te kijken hoe het eruit zal zien) ?

Heeft wel als voordeel dat de luidspreker kabels korter worden  ;D

Groeten Jan

DA BoSS

Citaat van: jan-rotterdam op december 18, 2006, 19:57:39
Nieuws:

• de center en de surrounds worden helaas niet meer dit jaar geleverd wegens drukte bij Kharma maar pas begin 2007. Dat wordt dus geen surround ervaring tijdens komende feestdagen, maar op z'n vroegst pas ergens half Januari.   :-[
  • Nieuwe woning ziet er goed uit, als het goed is ergens eind februari verhuizen en dus de nodige ruimte voor de luidsprekers zodat ze beter tot hun recht komen.
  • De Mini's bevallen uitstekend. Ik heb al een heel groot deel van de software (CD / DVD) geluisterd via de Mini's en bijna elke schijfje is een verbetering t.o.v. luisteren via de vorige luidsprekers, ben echt benieuwd hoe ze in de nieuwe luisterruimte gaan presteren

Groeten Jan

Jammer dat je wat langer moet wachten op je surrounds, maar met 2 van zulke frontspeakers zal je je ongetwijfeld vermaken... :D

Begrijp ik goed dat je fronts al volledig ingespeeld zijn?
Nog grote up-and-downs met inspelen gemerkt, of werd het lineair beter oid?

Heb begrepen dat Kharma speakers erg gevoelig zijn voor inspelen, en dat ze daar vrij lang voor nodig zouden hebben?

Mooie woonkamer plannen verder, geen halve maatregelen  8)

Oh ja: welke grapjas heeft die speakers van je in hemelsnaam Mini's genoemd?
Er is werkelijk niks klein aan die speakers ;D ;)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam

Citaat van: DA BoSS op december 18, 2006, 22:47:14

Begrijp ik goed dat je fronts al volledig ingespeeld zijn?
Nog grote up-and-downs met inspelen gemerkt, of werd het lineair beter oid?

Heb begrepen dat Kharma speakers erg gevoelig zijn voor inspelen, en dat ze daar vrij lang voor nodig zouden hebben?

Oh ja: welke grapjas heeft die speakers van je in hemelsnaam Mini's genoemd?
Er is werkelijk niks klein aan die speakers ;D ;)

De fronts zijn al een heel eind op de goede weg wat inspelen betreft, ik schat dat ze nu zo'n 200 uur gespeeld hebben. Verbeteringen zijn niet meer zo duidelijk waarneembaar als in de eerste 2 weken maar toch hoor je weer nieuwe (micro)details als je muziek afspeelt die je in de eerste 2 weken ook hebt gebruikt.
Sommige CD's vallen echt door de mand wat opname kwaliteit betreft, vooral een overdreven hoeveelheid laag is bij diverse CD's te horen.

Wat de maat van de luidsprekers betreft: ze zijn net zo groot/klein als een CE-3.2 (het instap model van Kharma), ze vallen niet in negatieve zin op wat afmetingen betreft.

Groeten Jan

jan-rotterdam

Hier kun je trouwens een indruk krijgen hoe de surrounds eruit komen te zien, staat tussen de center en sub in. Ik heb CAD tekeningen opgevraagd maar nog niet binnen

Groeten Jan

DA BoSS

Citaat van: jan-rotterdam op december 18, 2006, 22:54:51

Wat de maat van de luidsprekers betreft: ze zijn net zo groot/klein als een CE-3.2 (het instap model van Kharma), ze vallen niet in negatieve zin op wat afmetingen betreft.

Groeten Jan

...blijf die naam toch een beetje een understatement vinden hoor >:D

even iets anders:
Ik heb een Ayre (referentie/?) speler echt fantastische dingen horen doen op een Mimesis 300.
Ken je die Ayre spelers?
Ooit overwogen, of is je huidige speler meer je smaak?

mvg,

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam

Citaat van: DA BoSS op december 18, 2006, 23:15:43

even iets anders:
Ik heb een Ayre (referentie/?) speler echt fantastische dingen horen doen op een Mimesis 300.
Ken je die Ayre spelers?

Ayre wel eens gehoord maar dat was een van de eerdere spelers van het merk. Huidige speler (Eidos 18) eigenlijk alleen aangeschaft als loopwerk, wil je een DA convertor van Goldmund die echt op topniveau presteert dat mag je nog behoorlijk wat euro's extra neerleggen.

Groeten Jan

Robbo

De plasma zou ik echt wat lager hangen.  Onderkant op 105 kijkt vrij vermoeiend, of je moet verder van het scherm gaan zitten. 

Ik zou met jouw ruimte eerder voor een 7.1 opstelling gaan.

De poef links lijkt me een goede zet.  Altijd moeilijk in te schatten, maar het zou de 1,5 zitsbank rechts moeten compenseren.

jan-rotterdam

Citaat van: Robbo op december 19, 2006, 07:38:20
De plasma zou ik echt wat lager hangen.  Onderkant op 105 kijkt vrij vermoeiend, of je moet verder van het scherm gaan zitten. 

Citaat van: garmtz op december 18, 2006, 22:26:00
Ik vind de plasma wat hoog... Zou het zelf iets lager doen, misschien onderkant op zo'n 80 cm, liever nog iets lager. Maargoed, ook hier is smaak weer van toepassing...

Gisteren even wezen kijken in de nieuwe woning en gelijk de hoogte even uitgezet. 1.05 meter onderkant plasma is inderdaad te hoog. Onderkant scherm ergens tussen de 70 - 80 cm zou mooier uitkomen, moet wel rekening gaan houden met de hoogte van de center speaker die eronder komt (hoogte ca. 33 cm). Optie is om deze wat schuin naar boven te richten zodat deze nog wat lager geplaatst kan worden

Groeten Jan

jan-rotterdam

Citaat van: Robbo op december 19, 2006, 07:38:20

Ik zou met jouw ruimte eerder voor een 7.1 opstelling gaan.

De poef links lijkt me een goede zet.  Altijd moeilijk in te schatten, maar het zou de 1,5 zitsbank rechts moeten compenseren.

7.1 is me wat te veel van het goede. Ik ga eerst eens beluisteren of het een 5.0 set blijft of dat het t.z.t. een 5.1 set moet gaan worden.
Misschien dat er nog een tweede 1.5 zits komt, ben er nog niet helemaal uit

Groeten Jan

Robbo

De surrounds van Kharma zijn speakers die gemaakt zijn op plat op de muur of half in de muur te monteren.  Hoewel het vlak van de drivers iets uit staat, heeft Van Oosterum ongetwijfeld rekening gehouden met de manier van monteren (aka virtuele vergroting van de baffle) rekening gehouden in zijn filter.  Is het dan nog wel een geschikte speaker voor een vrije plaatsing ?

Daarbij in een 5.0/5.1 setup moet je ze toch gaan richten.   Daarbij is 5.x wel handig ivm het raam linksachter ?   Of misschien gebruik gaan maken van een standaard als die bij de Exquisite Center hoort.

jan-rotterdam

Citaat van: Robbo op december 20, 2006, 21:55:11
De surrounds van Kharma zijn speakers die gemaakt zijn op plat op de muur of half in de muur te monteren.  Hoewel het vlak van de drivers iets uit staat, heeft Van Oosterum ongetwijfeld rekening gehouden met de manier van monteren (aka virtuele vergroting van de baffle) rekening gehouden in zijn filter.  Is het dan nog wel een geschikte speaker voor een vrije plaatsing ?

Daarbij in een 5.0/5.1 setup moet je ze toch gaan richten.   Daarbij is 5.x wel handig ivm het raam linksachter ?   Of misschien gebruik gaan maken van een standaard als die bij de Exquisite Center hoort.

Ik heb de surrounds in een tweetal luistersessie's gehoord. Een keer tegen de muur en een keer op standaards geplaatst, eigenlijk geen verschil kunnen waarnemen behalve dat bij de luistersessie met de surrounds op een standaard de luidsprekers iets dichterbij stonden

Standaards laten maken is geen probleem, gaat bij de center zeer waarschijnlijk wel gebeuren. Voor de surrounds ga ik eerst uitproberen wat het beste klinkt voordat ik eventueel de standaards laat maken.

Groeten Jan

jan-rotterdam

Plaatje gekregen van hoe de center op een steun gemonteerd is (is nog in de ontwikkelfase dus niet definitief). Hier is trouwens de "standaard" center op afgebeeld

Ik verwacht dat de steun in mijn opstelling straks minder hoog zal gaan worden dan het plaatje aangeeft, weet eerlijk gezegd niet of dit wel mooi zal tonen ...

Groeten Jan

jan-rotterdam

Citaat van: Robbo op december 20, 2006, 21:55:11

Ik heb de vraag uit staan of het mogelijk is om de behuizing van de surrounds eventueel nog te wijzigen in het model van de 3.2, komt wat interieur betreft denk ik mooier uit als ik ze half in de kamer ga plaatsen wat na een kleine test in de nieuwe woning toch de voorkeur heeft gekregen

Groeten Jan

jan-rotterdam

Citaat van: jan-rotterdam op januari  9, 2007, 21:43:58
Ik heb de vraag uit staan of het mogelijk is om de behuizing van de surrounds eventueel nog te wijzigen in het model van de 3.2, komt wat interieur betreft denk ik mooier uit als ik ze half in de kamer ga plaatsen wat na een kleine test in de nieuwe woning toch de voorkeur heeft gekregen

Positief antwoord gehad van OLS  ;D

Groeten Jan

FrankB

Mooie set Jan! Dat moet wel indrukwekkend klinken.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

blue-eyes

Citaat van: DA BoSS op december 18, 2006, 23:15:43
...blijf die naam toch een beetje een understatement vinden hoor >:D

even iets anders:
Ken je die Ayre spelers?

mvg,

Er is een groep journalisten dat de Ayre DVD speler als beste DVD speler ter wereld ziet......... Ik weet iemand in Apeldoorn met die speler, helaas niet goed geluisterd. Hoorde alleen de prijs van 18.000 euro ;D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

bmateijsen

Dat is dan de D7, er is ook een D1 en die is wat vriendelijker geprijsd op 8000 euro.

Citaat van: Blue-Eyes op januari 10, 2007, 20:05:33
Er is een groep journalisten dat de Ayre DVD speler als beste DVD speler ter wereld ziet......... Ik weet iemand in Apeldoorn met die speler, helaas niet goed geluisterd. Hoorde alleen de prijs van 18.000 euro ;D

blue-eyes

D7 komt me bekend voor inderdaad!

Ik was daar bij toeval wegens een eventuele aanschaf van LS kabel.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

bmateijsen

Ayre is heel fraai...., Music Emotion heeft nog een keer een test gedaan van de D7 en waren toen extreem onder de indruk. Ik heb de D1 kort beluisterd en bekeken, wie weet in de toekomst dat ik dat nog eens wat langer ga doen. Ayre heeft ook hele mooie cd-spelers, versterkers, etc, allemaal met uiterste precisie gemaakt.

Citaat van: Blue-Eyes op januari 10, 2007, 20:23:40
D7 komt me bekend voor inderdaad!

Ik was daar bij toeval wegens een eventuele aanschaf van LS kabel.

Robbo

Citaat van: jan-rotterdam op januari  9, 2007, 21:38:31
Plaatje gekregen van hoe de center op een steun gemonteerd is (is nog in de ontwikkelfase dus niet definitief). Hier is trouwens de "standaard" center op afgebeeld

Groeten Jan

Ik zie alleen een kruisje :(

jan-rotterdam

Citaat van: Robbo op januari 11, 2007, 12:43:47
Ik zie alleen een kruisje :(

Nu staat de afbeelding er gewoon

Groeten Jan

Jean Sibelius

Citaat van: jan-rotterdam op januari 14, 2007, 22:48:03
Nu staat de afbeelding er gewoon
Ik zie hier een plaatje van een goude kikker met de opmerking: 'image doesn't exist'.
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)