Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

twani

Citaat van: jvanhambelgium op januari  9, 2014, 14:05:45
Ben benieuwd naar het resultaat van deze "workshop" zeg maar ;-)

Mmm, als alles een eerlijke kans krijgt in deze vergelijkning ben ik óók benieuwd ::)

hifiman

Citaat van: Midcall op januari  9, 2014, 13:53:50
Frank doet niets anders dan adviezen van anderen opvolgen, schijnbaar krijgt hij deze altijd ongevraagd, dus zo gek is het dan toch niet dat hier ongevraagde adviezen verschijnen?
Dat ze verschijnen niet nee, dat men er vervolgens zelf boos om wordt daarentegen...  ;)

Hanky Panky

Citaat van: Audioloog op januari  9, 2014, 13:33:30
Wat ik wel frappant vind.... Veel leden komen met allerlei adviezen en zijn vervolgens boos dat Frank deze niet ter harte neemt, echter ik zie nergens dat Frank om advies vraagt. Hij volgt lekker zijn eigen weg en is daar happy mee. Zelf heb ik geleerd geen advies te geven tenzij iemand daar zelf om vraagt.

Precies, gewoon Frank volledig negeren en niets posten. Dan reageert uiteindelijk alleen nog een select groepje ja-knikkers en hosanna-roepers en dan hoef ik dit topic niet telkens tegen te komen in de ongelezen berichten lijst.....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

twani

Citaat van: Audioloog op januari  9, 2014, 14:52:09
Dat ze verschijnen niet nee, dat men er vervolgens zelf boos om wordt daarentegen...  ;)
Zit 'm alles in de perceptie van de lezer. Niemand hier is boos, jij leest dat of wil dát er zelfs van maken. 

Iedereen is volstrekt "chill". Remember, het is maar een forum en als je wil dat je controversiële schrijverij géén reacties oproept schrijf je beter niet.

Waarom wil men alleen lezen wat men wil horen, ik begrijp het niet :blink:

In mijn topic mogen ze 100 x roepen dat mijn versterker een "middel of the road-Yoko-schijtding" is, ik kan er hartelijk om lachen ;D

Lachen is belangrijk weet je, moet je ook eens doen ;)

hifiman

Citaat van: twani op januari  9, 2014, 15:49:07
Zit 'm alles in de perceptie van de lezer. Niemand hier is boos, jij leest dat of wil dát er zelfs van maken. 

Iedereen is volstrekt "chill". Remember, het is maar een forum en als je wil dat je controversiële schrijverij géén reacties oproept schrijf je beter niet.

Waarom wil men alleen lezen wat men wil horen, ik begrijp het niet :blink:

In mijn topic mogen ze 100 x roepen dat mijn versterker een "middel of the road-Yoko-schijtding" is, ik kan er hartelijk om lachen ;D

Lachen is belangrijk weet je, moet je ook eens doen ;)
Aannames, projectie, enz.. Terug naar de adviezen zou ik zeggen  :police:

Ik lees dit topic altijd met veel plezier en zal dat ook zeker blijven doen  :pompom:

Deleted Member 2

Citaat van: frank2 op november 16, 2013, 15:51:06
Sinds de eerste keer dat Snowmaster hier kwam heeft hij destijds mijn stroom- audiogroep aangelegd. Door 2 belden snoeren rechtstreeks op de hoofdstroom (binnenkomst op de rail) te monteren, dus 1 beldendraad rechtstreeks op de hoofdstroom, en deze naar de zekering te leiden en daar vast te zetten.
Ik praat hier dus over het eerste stukje draad van de hoofdaanvoer naar de audio zekeringhouder.
Sindsdien zijn er vele veranderingen geweest, teveel om op te noemen, en alles is ondertussen wel veranderd, de zekeringhouder, diverse zekeringen, aanvoersnoer naar het stekkerblok enz. maar dat ene kabeltje de Belden 4 mm2 is nooit van z'n plaats afgeweest.

Na eergisteren gebeld te hebben met Snow en we het het over allerlei zaken hadden gehad, kwam dat ene kabeltje naar voren. Snowmaster had lang geleden hier eens mee geexperimenteerd maar nooit in mijn huis.
En hoewel ik zeer tevreden over het geluid ben, ben ik altijd benieuwd of het nog beter kan. Dus voor vandaag een afspraak gemaakt en hij was er om 10 uur, en vertrok om 3 uur na vele luistersessies en verwisselingen.

Als eerste hebben wij de Belden kabel niet rechtstreeks op de hoofdstroom aangesloten maar op de rail 1 schroefje verder, wat bijna iedereen heeft. Daarna hebben wij geluisterd; en we schrokken, het vloeiende was een stuk weg, er was aanmerkelijk meer hoog alsof alles een stukje gelifd was. Daarna de Belden weer terug op het andere schroefje waar ook de ader van de hoofdstroom binnenkomt op de rail. Ja dat was weer het oude vertrouwde geluid, de "lifting" was weer weg en het geluid klonk zoals ik gewend ben.

Snowmaster had meerdere kabels meegenomen, o.a. een Lapp, en een Belden 2,5 mm2 en een Draka.
Doordat na luisteren en zoals ik al eerder had aangegeven aan hem ik vond dat het geluid nog meer mocht zakken (niet perse nodig) besloot Snow zijn donkerste kabel te pakken de Draka, die hij eerder had gebruikt als test en waarvan hij vond ik zijn set dat het te donker klonk.
Deze hebben we dan ook aangesloten op de hoofdader en zijn we weer gaan luisteren. ( de andere kabels zouden wel verschil gaan maken maar minder dan het verschil tussen Draka en Belden 4 mm2)

We waren zeer verbaasd, ik geloofde nauwelijks dat een snoertje van 20 cm van de rail naar de zekering uberhaupt een verschil zou maken en als het al een verschil zou geven dat het zeer marginaal zou zijn. Helaas/gelukkig dat was dus niet zo.
Het geluid met stereo en ook surround alsmede de radio (ziggo) veranderde, het werd eerlijker en er kwam meer rust in het geluid, maar ook werd het gehele geluidsbeeld aanmerkelijk voller, meer kracht en toch was er dezelfde definitie. Het midhoog/hoog werd eerlijker alsof er wat afgeschraapt was en alleen het echte hoog overbleef. Bij the dark knight was het zeer opvallend, maar ook bij stereo, er was opeens rust, kracht, moeiteloos druk in de onderste regionen, waar ik altijd bij de Dark Knight bij de aktie scene als de staart van het viegtuig wordt afgeblazen en net daarvoor het geluid zachter zette omdat het te druk werd, iets rommelig, een kakefonie, was dat nu totaal weg, ik hoefde niets aan te passen, de kakefonie was geheel weg en alles klonk net iets strakker.

maw. eerlijker, meer fundament, krachtiger, dynamiekrijker, meer kastkleuring bij o.a. gitaren, rustiger eerlijker hoog, dezelfde definitie. Bij films werd je meteen in de film "gezogen", bij stereo was er meer beleving. Ja een verbetering die ik en Snowmaster niet hadden verwacht.
De andere kabels hebben we niet meer geprobeerd, deze Draka kabel was een schot in de roos in mijn set!

Hoewel ik mezelf indeel in de categorie 'believers' als het om het effect van netsnoeren gaat, was ik nogal sceptisch over de boven vermelde tweak van Frank en Frank. Een kort stukje draad dat zo veel effect zou hebben....
Vanmorgen heb ik de proef op de som genomen:
De verbinding tussen de zekering van de audiogroep en het railtje waarop de voeding binnen komt vanaf de meter heb ik vervangen door de draadsoort die Frank noemde.
Het stukje draad vervangt de oorspronkelijk met HiFi-Tuning gemaakte verbindingsdraad.
Het was een klusje van niks, maar wel in een zekeringkast die volledig onder spanning staat :angel:

Voor ik dit klusje deed heb ik uitgebreid en nauwkeurig geluisterd naar een vast setje tracks die ik altijd gebruik om een verandering te testen.
Direct na de klus ben ik gaan luisteren naar het zelfde setje tracks. Ik was sceptisch, maar al na de eerste tonen hoorde ik een verschil. Het hele setje met tracks beluisterd en nog een keer.

Het is er echt. Niet een klein verschil, maar een daadwerkelijke verandering in positieve zin.

Samengevat hoor ik meer en meer doortekend laag, maar nog meer opvallend is dat het stereobeeld (plaatsing en ruimtelijkheid) verder is verbeterd.
Een tweak die niets tot weinig kost en een flinke verbetering oplevert.

Frank2 en Frank (snowmaster) dank voor jullie tip!

Gr
Henk

PS
Binnenkort ga ik eens testen of door het vervangen van de bedoelde verbindingsdraad door Furutech Alpha 3 een verdere verbetering oplevert. Antoine van Peacock Audio heeft mij inmiddels al een stukje Alpha 3 toegestuurd waarvoor mijn dank. :thumbs-up:

frank2

Dan doet hij bij jouw hetzelfde als bij mij thuis. Eenvoudige doch doeltreffende tweak. (of zoals Snowmaster zou zeggen "kost geen drol") Al moet ik wel zeggen dat het een dure kabel is, je kunt 'm niet per meter krijgen, maar Snowmaster heeft genoeg. Betreft een Draka kabel.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Deleted Member 2

Citaat van: chansig op januari 10, 2014, 17:35:14
Welk type ?

Gr Hans

Ik weet het niet, behalve dat het draka is. Snowmaster kent het typenummer (neem ik aan).

Gr
Henk

frank2

Stuur een PM naar Snowmaster, die heeft die kabel, ik ken 'm ook niet, heb slechts een klein stukje gekregen, had nog een stukje over en dat heb ik naar Onder13 gestuurd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Zo belangrijk is het niet...dus als Snow zich hier meldt dan kan hij het wel aangeven wat mij betreft.

Wat ik op MP zie staan is niet duur...rond de 1 a 2 euro de meter.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

Is niet via MP te koop. Schreef net al is een speciale kabel, wel te koop bij Draka. Kost ook echt wel meer dan 1 euro..... Snow zei ooit dat het een dure kabel was.

chansig

Op MP staan 547 advertenties met Draka kabel. Misschien kan/wil men even kijken (in je meterkast) op je kabel welk type het is ? Of is dat niet meer te lezen ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Vlgs mij heb je het niet geheel door. Het betreft hier 1 draad uit een kabel, nl. de plus draad die naar de zekeringhouder gaat. Dit draad is dus uit de kabel gehaald waar er 3 inzitten. (het jasje is er dus af)

chansig

Tsja...als het uitgelegd wordt dan is het ineens duidelijk. Dan maar wachten op Snow uit welke kabel de kabel gehaald is ? Daarnaast ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar hoe Snow erachter is gekomen dat juist dit draadje het beste werkt en of hij ook een idee heeft over het waarom dat zo is ?

Zo dat zijn een boel vragen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: chansig op januari 10, 2014, 18:29:55
Tsja...als het uitgelegd wordt dan is het ineens duidelijk. Dan maar wachten op Snow uit welke kabel de kabel gehaald is ? Daarnaast ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar hoe Snow erachter is gekomen dat juist dit draadje het beste werkt en of hij ook een idee heeft over het waarom dat zo is ?

Zo dat zijn een boel vragen.

Gr Hans

Valt mee, hij heeft deze specifieke kabel gekocht en in zijn set vond hij 'm als aanvoerkabel naar het stekkerblok niet prettig. (na 600 uur )  Als test, gewoon uitproberen, hebben we van een stuk kabel de mantel eraf gehaald, de 3 draden eruit gehaald en de plus draad tussen de zekeringhouder en rail gezet. Hij wist natuurlijk door dat uitproberen hoe de kabel in klankkleur was, in mijn set en die van Onder13 bevalt dat meer dan uitstekend. Heb je een set die ietswat rustig of donker klinkt, dan deze kabel niet nemen.

chansig

Ik begrijp hieruit dat het een lucky shot is geweest en dat de bestaande kabel een verschillende opbouw heeft als het gaat om de drie aders (dus de losse aders hebben een verschillende opbouw) ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

twani

Citaat van: Onder013 op januari 10, 2014, 14:19:34
Hoewel ik mezelf indeel in de categorie 'believers' als het om het effect van netsnoeren gaat, was ik nogal sceptisch over de boven vermelde tweak van Frank en Frank. Een kort stukje draad dat zo veel effect zou hebben....
Vanmorgen heb ik de proef op de som genomen:
De verbinding tussen de zekering van de audiogroep en het railtje waarop de voeding binnen komt vanaf de meter heb ik vervangen door de draadsoort die Frank noemde.
Het stukje draad vervangt de oorspronkelijk met HiFi-Tuning gemaakte verbindingsdraad.
Het was een klusje van niks, maar wel in een zekeringkast die volledig onder spanning staat :angel:

Voor ik dit klusje deed heb ik uitgebreid en nauwkeurig geluisterd naar een vast setje tracks die ik altijd gebruik om een verandering te testen.
Direct na de klus ben ik gaan luisteren naar het zelfde setje tracks. Ik was sceptisch, maar al na de eerste tonen hoorde ik een verschil. Het hele setje met tracks beluisterd en nog een keer.

Het is er echt. Niet een klein verschil, maar een daadwerkelijke verandering in positieve zin.

Samengevat hoor ik meer en meer doortekend laag, maar nog meer opvallend is dat het stereobeeld (plaatsing en ruimtelijkheid) verder is verbeterd.
Een tweak die niets tot weinig kost en een flinke verbetering oplevert.

Frank2 en Frank (snowmaster) dank voor jullie tip!

Gr
Henk

PS
Binnenkort ga ik eens testen of door het vervangen van de bedoelde verbindingsdraad door Furutech Alpha 3 een verdere verbetering oplevert. Antoine van Peacock Audio heeft mij inmiddels al een stukje Alpha 3 toegestuurd waarvoor mijn dank. :thumbs-up:
Ik moet eerlijk zijn Henk, ik geloof er geen pest van alhoewel ik jouw waarneming hoog heb zitten.

Komt ook door het feit dat ik op geen manier  kan bedenken waarom juist dat stukje kabel dáár een verschil uitmaakt. Het zit tenslotte aangesloten op een brakke rail met daarvóór ook nog eens doodnormale install. kabel.

Bij de laatste meters vóór de set en het verdeelblok kan ik me nog iets voorstellen...

Kun je eens een foto maken van de situatie in de meterkast?

Deleted Member 2

Citaat van: twani op januari 10, 2014, 18:44:50
Ik moet eerlijk zijn Henk, ik geloof er geen pest van alhoewel ik jouw waarneming hoog heb zitten.

Komt ook door het feit dat ik op geen manier  kan bedenken waarom juist dat stukje kabel dáár een verschil uitmaakt. Het zit tenslotte aangesloten op een brakke rail met daarvóór ook nog eens doodnormale install. kabel.

Bij de laatste meters vóór de set en het verdeelblok kan ik me nog iets voorstellen...

Kun je eens een foto maken van de situatie in de meterkast?

Ook ik was (zeer) sceptisch. Het resultaat heeft mij overtuigd.

Zal z.s.m. een foto maken en ben benieuwd wat daar aan hebt...

Gr
Henk

AbZ

Citaat van: twani op januari 10, 2014, 18:44:50
Als ik het goed begrijp stond hij met zweet in de handen in de meterkast te werken zonder de hoofdschakelaar uit te zetten. 
Kan me best voorstellen dat het daarna weer ff ontspannen en genieten is om nog levend op de bank te zitten luisteren.

Deleted Member 2

Citaat van: AbZ op januari 10, 2014, 19:13:14
Als ik het goed begrijp stond hij met zweet in de handen in de meterkast te werken zonder de hoofdschakelaar uit te zetten. 
Kan me best voorstellen dat het daarna weer ff ontspannen en genieten is om nog levend op de bank te zitten luisteren.

Er zit geen hoofdschakelaar in de installatie. Ik heb voor hetere vuren gestaan...

mijkie

Ben ook benieuwd naar de foto, hier in huis ook ff doen .....kijken of t wat veranderd ....
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1.1 *

AbZ

Deleted Member 2

Citaat van: mijkie op januari 10, 2014, 19:28:55
Ben ook benieuwd naar de foto, hier in huis ook ff doen .....kijken of t wat veranderd ....

Ik hoop dat het gelukt is:

Het is de zwarte draad die tot onder de zekering kast hangt.

Gr
Henk