Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Mitch--

Citaat van: frank2 op augustus  5, 2013, 11:55:46
wat ik mij nu afvraag: wat is het nut om een aparte aardpen voor de audiogroep te slaan als je beide aardpennen met elkaar moet verbinden? Dan krijg je de vervuiling van het huis toch ook op de aardpen voor het audiogebeuren?

je haalt de woorden uit mn mond
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Raphie

wat ik mij nu afvraag: wat is het nut om een aparte aardpen voor de audiogroep te slaan als je beide aardpennen met elkaar moet verbinden? Dan krijg je de vervuiling van het huis toch ook op de aardpen voor het audiogebeuren?
het muntje valt.......... :D
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

thepioneer

Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

Raphie

Citaat van: thepioneer op augustus  5, 2013, 12:03:05
+1
ehhmm we bedoelen hier dat door het verplicht verbinden, het dus géén nut heeft, niet dat dus met een losse pen moet gaan doorhobbyen......
JBL PRX Power!

AbZ

Weg vd minste weerstand zal naar de aarde zijn, niet naar de apparatuur.
Gaan we er ff vanuit dat de natuurkunde nog van toepassing is  ;)
Zoals Hifi Addict aangeeft heeft het weer andere consequenties om niet te verbinden...

Vraag is imho eerder of het ueberhaupt uitmaakt om een extra aarde te slaan.

Hifi Addict

De kans is groot dat dat sowieso gebeurd. Steker nog het kan weleens erger zijn. Een hypothese:

-2 gescheiden aardpennen: huis / audio.
-Stel dat de aardpen voor de audio een veel lagere impedantie heeft dan die voor het huis.
-Stel dat er een elektrische connectie bestaat tussen audioaarde en huisaarde via b.v. internetaansluiting, televisieaansluiting, nas, router, whatever.
-Alles aan de huisaarde ziet dan 2 paden naar aarde: via de huisaarde, EN via welke verbinding er ook bestaat in het vorige punt genoemd, via een aantal apparaten, door je audioinstallatie, naar je audio aardpen. In dit geval ben je slechter af gok ik :)

Verder kan de huisaardepen een lagere impedantie zien via aarde naar de audiopen dan dat hij zelf heeft, terug bij af dus..
En dan hebben we nog koppelingen tussen de aardes via parasitairen, capacitieve of inductieve koppeling, daar hoef je dus geen daadwerkelijke koper op koper verbinding voor te hebben.
Een echte forse overspanning zoals bliksem overbrugt sowieso afstanden tussen geleiders..

Hifi Addict

Argh ok hier een link voor verdere informatie om niet in oneindige wellus/nietus discussies te geraken  :blink:

http://www.audiosystemsgroup.com/SurgeXPowerGround.pdf

Deleted member

Citaat van: Hifi Addict op augustus  5, 2013, 12:09:56
Argh ok hier een link voor verdere informatie om niet in oneindige wellus/nietus discussies te geraken  :blink:

Ehm... doe mij even een samenvatting aub...  :wacko:
Stereo-fan for life!

Hifi Addict

AbZ

Citaat van: Hifi Addict op augustus  5, 2013, 12:09:56

Uhmm ff voor de helderheid...  (Ik geloof dat we het wel eens zijn...)
Dat zijn 43 pagina's.  Allemaal prima, maar wat is je punt met die verwijzing?  (pagina ... ?)

Deleted member

Stereo-fan for life!

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2013, 12:14:45
Uhmm ff voor de helderheid...  (Ik geloof dat we het wel eens zijn...)
Dat zijn 43 pagina's.  Allemaal prima, maar wat is je punt met die verwijzing?  (pagina ... ?)

Wij zijn het eens  :)

Hmmja, het hele document doet eigenlijk ter zake, vanaf pagina 12 slaat expliciet op aardpennen, het deel ervoor gaat meer over het verschil tussen system ground en earth ground (nul en aarde). Het kost je wel een half uur om volledig te lezen maar het is wel erg verhelderend.. Er staat b.v. ook in wat het voordeel kan zijn van meerdere aardpennen.

Hifi Addict

Wat random quotes:

Citeer
First, you must follow your local electrical codes. This is very important for safety.
Generally electrical codes allow more than one grounding rod, as long as they are connected to a central grounding point.

Citeer
Safety warning.

Most Added Earth rod systems will reduce the SAFETY of the installation.

This is why there is a requirement to BOND ALL rods together.

One of the major problems comes from lightning strikes.

The added earth rods can be at a different voltage from the mains distribution board Earthing, during the strike incident. That would leave equipment at different chassis voltages.
A high risk of blowing up equipment and blowing up operators.

Another problem can come from the added earth rod impedance changing (for the worse) with weather variations. Most of the low impedance comes from the water (and salts) in the soil. As the water content changes the impedance changes.

Consult a chartered electrical engineer that has the appropriate design experience to guide you through what is allowed.
Many qualified electricians will not have safety earthing experience, or forgotten what they heard in college

Citeer
Most modern RF pollution is in UHF and low microwave regions (e.g. from wi-fi or mobiles); grounding makes no difference at all for these. Some RF is still lower frequency AM; grounding can make this worse by turning the system into a better antenna.

Adding amateur grounding is as likely to create audio problems as solve them, and (in some countries) it is quite likely to add safety problems too. The fundamental issue is that very few people actually believe that voltage is always a difference.

Citeer
Lightning current follows around a loop.
Different positions on that loop will be at different voltages.
THAT is the problem. Different grounding points can be at very different voltages during a lightning incident.

If one does not design and install the ground earth rods correctly, then these different voltages can be transferred inside the house via the cabling.
Which bits of equipment are likely to be on different voltages?
I don't know.
Because I don't know I would NEVER attempt to add extra Earth rods.

Notes:
During thunder storms the ground rod is NOT to act as a lightning rod. But to deal with the huge voltages from near-by lightning strikes.

Citeer
We test ground impedance to ANSI/IEEE 81 all the time; we have the special test sets to do this. It's really not that difficult of a subject. The more ground rods the better, and yes they must be bonded together by approved means. There is a more technical approach to designing ground grids, which is engineered based on soil resistivity and geometric spacings, but that is way out of scope for a residence.

Grounding is at its root needed for lightning protection. It provides additional benefit to bond the AC system to prevent common mode transients (though it's not required to function). The RF issue is a unique application, where ground rods are quite ineffective, and conductors need to start becoming flat and wide (foil) to become relevant to the frequencies of concern.

I seriously doubt you will hear any difference in your audio system by driving additional ground rods as others have tried to point out. Perhaps you should look at shortcomings in the audio equipment. A well designed amplifier doesn't care what the green wire's resistance to earth is, from an audible standpoint.

Dat laatste is natuurlijk meteen weer punt tot discussie maar goed  ;)

AbZ

Wat me nog inviel is dat die grapjas met z'n verhoogde impedantie misschien
per abuis een batterij had gemaakt (zoals met 2 pennen in een zure appel)
maar als je daarvan de polen verbindt gebeurt er toch ook niets meer...

Hifi Addict

Citaat van: AbZ op augustus  5, 2013, 13:08:53
Wat me nog inviel is dat die grapjas met z'n verhoogde impedantie misschien
per abuis een batterij had gemaakt (zoals met 2 pennen in een zure appel)
maar als je daarvan de polen verbindt gebeurt er toch ook niets meer...

Het is een raar verhaal  :) Hoe dan ook het moet een meetfout zijn  :)

Ik kwam dit nog tegen, die waarden zijn lager dan ik had verwacht:
Citeer
EE 209 Fundamentals of Electrical and Electronics Engineering, Prof. Dr. O. SEVAİOĞLU, Page 49
METU
Electrical Safety

Reaction of Human Body against Electrical Current:

Slight sensation at hand(s)
Men = 1.0 mA 0.4 mA 7 mA
Women = 0.6 mA 0.3 mA 5 mA

Perception threshold
Men = 5.2 mA 1.1 mA 12 mA
Women = 3.5 mA 0.7 mA 8 mA

Painful, but voluntary muscle control still maintained
Men = 62 mA 9 mA 55 mA
Women = 41 mA 6 mA 37 mA

Painful, unable to let go of wires
Men = 76 mA 16 mA 75 mA
Women =51 mA 10.5 mA 50 mA

Severe pain, difficulty in breathing
Men = 90 mA 23 mA 94 mA
Women =60 mA 15 mA 63 mA

Heart fibrillation after3 seconds
Men = 500 mA 100 mA
Women = 500 mA 100 mA

http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/3944/mod_resource/content/0/Electrical%20Safety.pdf

thepioneer

Het is net zo vreemd als zoveel verbetering van geluid en plaatsing door het draaien van een zekering. Dat ging op gehoor en dit werd gemeten. 

Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

AbZ

Citaat van: thepioneer op augustus  5, 2013, 13:24:26
Het is net zo vreemd als zoveel verbetering van geluid en plaatsing door het draaien van een zekering. Dat ging op gehoor en dit werd gemeten.
Voordeel van zo'n meting ten opzicht van 'gehoor' is dan dat we gewoon kunnen vaststellen dat het niet kan kloppen,
zonder dat men zich gaat opwinden over gebrek aan respect en zo...  althans dat hopen we dan maar.

Markus2

:yin-yang:

Wat werd er gemeten en hoe? Zomaar een vraagstelling die me te binnen schiet.
Voel je niet aangevallen overigens; Als jij het hoort, wie doet je wat?

Groet, Mark ;)
Marantz NR 1508 (Audyssey) - Array mono's - Pioneer PL 70 - Phonomena - Kiseki purple heart S - Sony CDP QS 930 - Celestion C-Two

AbZ

Citaat van: Markus2 op augustus  5, 2013, 13:38:16Wat werd er gemeten en hoe? Zomaar een vraagstelling die me te binnen schiet.
Zie reply #10064.
Sta mij toe, erop te wijzen dat je weer middenin een discussie binnenvalt zonder het voorafgaande te lezen.

Markus2

Abz,

Mijn reactie betreft de toegeschreven, hoorbare verschillen en niet de weerstandsmetingen aangaande de aardpennen.

Mark
Marantz NR 1508 (Audyssey) - Array mono's - Pioneer PL 70 - Phonomena - Kiseki purple heart S - Sony CDP QS 930 - Celestion C-Two

Deleted member

Als het verplicht zou zijn om aardpennen onderling te verbinden (bron?) waarom is de aarde van de CAI (UPC/Ziggo/... "kabeltelevisie") dan niet verbonden aan de huisinstallatie? Deze aardt in de centrale CAI kast buiten en dit is dus ook een aparte aarde gekoppeld aan apparatuur in je huis.

AbZ

Citaat van: Markus2 op augustus  5, 2013, 14:24:38Mijn reactie betreft de toegeschreven, hoorbare verschillen en niet de weerstandsmetingen aangaande de aardpennen.
Ok, dan zal een van ons beiden wel iets verkeerd gelezen hebben.

AbZ

Citaat van: Antoine op augustus  5, 2013, 14:24:52
Als het verplicht zou zijn om aardpennen onderling te verbinden (bron?) waarom is de aarde van de CAI (UPC/Ziggo/... "kabeltelevisie") dan niet verbonden aan de huisinstallatie? Deze aardt in de centrale CAI kast buiten en dit is dus ook een aparte aarde gekoppeld aan apparatuur in je huis.
Omdat het geen aarde voor netspanning is?  (Overigens geeft een CAI aarde idd nog wel eens problemen.)

Markus2

Abz,

Dit is de betreffende uitspraak.
Valt feitelijk buiten de reeds gaande discussie daar zekering maar ze wordt wel gedaan.

Groet, Mark