Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Zoals velen van ons had ik een leuke set staan 5 jaar geleden, maar ik was er na lang luisteren niet tevreden over, het moest beter gaan klinken. Via via kom je dan als onwetende bij diverse dealers en mensen thuis. Via mijn huidige dealer kon ik bij iemand thuis luisteren naar een set die tot een van de betere behoort. Ik weet nog dat de persoon grote Ushers had. Ongelofelijk wat klonk dat goed, zoiets had ik nog nooit gehoord. Zo is het begonnen. Na diverse aankopen werd het geluid steeds beter en was ik tevreden, maar zoals velen zullen beamen na langer luisteren vallen je altijd bepaalde dingen op die dan minder fijn klinken. Het klinkt te hard, of teveel hoog of te weinig bas. Dus ga je weer elders luisteren, ik heb een topset beluisterd met wilson watt puppy´s aangestuurd door een zware CAT versterker, het geluid wat daar uit kwam was zoveel beter dan wat ik thuis had. De lucht, ruimte tussen de instrumenten, fragiele belletjes, een mooie gelaagde bas....
Thuis komende had ik dat niet, het klonk middentoonachtig, schreeuwerig. Achteraf veroorzaakt door verkeerde bekabeling en stroomsnoeren. (de tijd dat Chansig hier was) Door voortschrijdend inzicht in de materie van apparaten, snoeren kom je steeds verder, ontwikkel je kennis. Daarbij worden zoals iedereen dat doet fouten gemaakt, die naderhand door derden inzichtelijk worden aangegeven. Eigenwijs als ik ben luister ik en maak dan de afweging of het echt zo is. Vaak nam ik dan toch een andere beslissing omdat het vertelde gegeven er bij mij niet "in kon". Verschillen is usb kabels? verschil tussen zekeringen? omdraaien van zekeringen?  Kom nou toch dat is toch complete onzin?

Maar als o.a. dan snowmaster mij het verschil liet horen, ja dan moest ik toegeven dat ik het wel hoorde.
Dus dan werd een tweak aangeschaft....  zo ben ik lang verder gegaan, vaak het geluid compenserend om het weer goed te krijgen, om bijvoorbeeld het hoog te verminderen, op een gegeven moment heb ik besloten dat dit niet de goede weg was, en kwam ik erachter dat door alle compensaties het een rommeltje was geworden. Door adviezen van diverse mensen had ik op een gegeven moment de set goed op orde (dacht ik). Vlak voordat Bas en Henk Onder hier kwamen kwam ik erachter dat ik nog steeds compenseerde, ik had de grootste stroomvervuiler de satelliet tuner tezamen met de rest van de set in 1 stekkerblok zitten. Toen deze op een ander stekkerblok kwam, had ik het probleem dat er teveel felheid/hoog in de set was. Toen pas we praten nu over ongeveer een half jaar geleden heb ik rigoureus gezged, nu geen compensatie meer om de set goed te laten klinken, nu eerlijk. Na alle stroomsnoeren e.d. bleek er nog een bottleneck te zijn mijn eindversterker, die klonk op mijn Ushers te kaal. vele mensen hadden mij dat al vaak verteld. Snowmaster en ik hebben getracht die kaalheid weg te krijgen wat gedeeltelijk wel lukte, maar het eindresultaat was nooit echt geweldig. Maar als je niets anders hebt, en niets nieuws wilt kopen ben je blij met alle kleine beetjes vooruitgang.  De reden dat ik vaak schreef nu klinkt het goed, enz.

Met de nieuwe Plinius gaat er een andere wereld open. Door een andere zekering in de Plinius te stoppen wordt het geluid nog beter dan het al was. Gelukkig kon ik van te voren bepalen hoe het uiteindelijke geluid zou zijn aangezien Snow een ingespeelde zekering heeft van HFT Supreme. Dat heb ik paar weken geleden (te kort) even beluisterd.

Gisteren hebben we langer naar zijn zekering geluisterd en bleek dat mijn zekering er verkeert om in zat, ik had al lange tijd last van een smalbandig iets teveel hoog, vooral op te merken bij vrouwen stemmen. Lynch en Onder13 merkten dat tevens op. Het bleek  de zekering te zijn. Ook is mijn eigen zekering qua klankkleur er wel, maar de lucht e.d. dat hoor je met mijn zekering nog niet, maar met de ingespeelde zekering wel. Tevens is van het stroomsnoer die voor de Anthem gebruikt wordt de contacten "strakker" gemaakt waardoor er meer klemkracht is.

Tsja, laten we het maar niet hebben over het omdraaien van zekeringen hier want ik weet dat 80% van dit forum het complete onzin vind. Het woord autosuggestie komt bij mij meteen naar boven.  Dus laat deze discussie maar achterwege.

In ieder geval heb ik gisteren hier de mij zeer bekende muziek gehoord op een manier zoals ik hier nog niet eerder heb gehoord, een heerlijke ervaring, waar ik zeer blij van wordt. Het is niet voor niets dat ik vanochtend om 6 uur al wakker was en de set om 6.05 al weer stond te spelen, op de bank zittende met een zere rug ( ben weer eens door de rug gegaan) maar met een glimlach om mijn mond luisterend  naar de zachte klanken die Radio 2 voortbracht.

nu kun je je afvragen waarom ik open en eerlijk post, hopende dat anderen niet dezelfde fouten maken als ik heb gemaakt. Dat er zoals altijd weer enkelen zijn die aan het "trollen" slaan neem ik dan maar voor lief, ik weet dat er ook velen zijn die er iets van opsteken.

Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

AbZ

Gefeliciteerd met je 400e pagina  :pompom:
Het blijft een bijzonder topic  :coffee:

Markus2

Frank,

Allemaal prima maar het betreft in de regel geen 'trollen' en wel reacties die voortkomen uit overtuiging.
Jij bent een, vat dit niet verkeerd op, extreem gelovige te noemen en daarop volgt dito repliek. Zo kun je dus stellen dat, vanuit de positie der ongelovigen, ook jij 'trolt'.

Overtuiging is de verbindende factor, de rest niet. :D

Mark ;)
Marantz NR 1508 (Audyssey) - Array mono's - Pioneer PL 70 - Phonomena - Kiseki purple heart S - Sony CDP QS 930 - Celestion C-Two

Streamz

Frank, nu volg ik je topic slechts zijdelings, en doe ik zeker niet mee aan trolling, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd nu naar je algehele mening over je set.

Ik heb zelf nog nooit met zekeringen gespeeld, geen idee zelfs of en zo ja, waar ze in mijn apparatuur zouden zitten, ik zou dus ook geen flauw hebben wat het effect kan zijn. Idem voor stekkers.

Nu lees ik dat door de actie gisteren problemen grotendeels zijn opgelost. Dat moet toch frustrerend zijn? Ik bedoel, ik zou het iig frustrerend, en zelfs uitermate irritant vinden als ik me met dit soort tweaks moet bezighouden om het optimale uit mijn set te kunnen halen. Ik zou met een constant knagend gevoel zitten of dat ik het allemaal wel goed heb gedaan.

Wellicht ligt het aan je componenten, die elke aanpassing laten horen. Geen idee. Of is dit per defitie een bijeffect van het hoger op de audioladder gaan staan? In dat geval ga ik niet verder meer upgraden, lijkt me vermoeiend zoiets.

Hoe denk jij erover? Zou je niet liever een set hebben die in hoge mate immuun is voor dit soort tweaks?

Robiwan

Beste Frank,

Je hebt toch ook een Roksan draaitafel gehad?

Gr,

LPlover
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

frank2

Citaat van: Markus2 op augustus  4, 2013, 08:13:00
Frank,

Allemaal prima maar het betreft in de regel geen 'trollen' en wel reacties die voortkomen uit overtuiging.
Jij bent een, vat dit niet verkeerd op, extreem gelovige te noemen en daarop volgt dito repliek. Zo kun je dus stellen dat, vanuit de positie der ongelovigen, ook jij 'trolt'.

Overtuiging is de verbindende factor, de rest niet. :D

Mark ;)

Mark ik vat het zeker niet verkeerd op, ik heb voor mijzelf altijd een stelregel: ik probeer de tweak uit, ga terug naar het origineel; hoor ik na 2 keer wisselen een positief verschil dan werkt het hier dus is het waar/ werkt het.
Ik ben altijd sceptisch. Zo lees ik vaak over kabel lifters, heb het hier thuis met paar plankjes ook geprobeerd, en eerlijk gezegd ik hoor geen verschillen. Dan is het dus niet meteen onzin, maar voor velen helpt het, maar voor mij niet, dus de tweak zal niet toegepast worden.

Maar ik ben wel iemand die graag alles uittest hoe vreemd het soms ook moge zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Markus2

Nouja,

Je gaat je afvragen wat de kwaliteit van bepaalde producten is en waarom die inferieur worden ontworpen en afgeleverd.
Er moet blijkbaar eerst geld tegenaan gesmeten worden om ze optimaal te functioneren en 'wanneer' het optimum bereikt is, blijft de grote vraag.
Zo zie ik het onder andere.

Mark
Marantz NR 1508 (Audyssey) - Array mono's - Pioneer PL 70 - Phonomena - Kiseki purple heart S - Sony CDP QS 930 - Celestion C-Two

frank2

Citaat van: Streamz op augustus  4, 2013, 08:18:26
Frank, nu volg ik je topic slechts zijdelings, en doe ik zeker niet mee aan trolling, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd nu naar je algehele mening over je set.

Ik heb zelf nog nooit met zekeringen gespeeld, geen idee zelfs of en zo ja, waar ze in mijn apparatuur zouden zitten, ik zou dus ook geen flauw hebben wat het effect kan zijn. Idem voor stekkers.

Nu lees ik dat door de actie gisteren problemen grotendeels zijn opgelost. Dat moet toch frustrerend zijn? Ik bedoel, ik zou het iig frustrerend, en zelfs uitermate irritant vinden als ik me met dit soort tweaks moet bezighouden om het optimale uit mijn set te kunnen halen. Ik zou met een constant knagend gevoel zitten of dat ik het allemaal wel goed heb gedaan.

Wellicht ligt het aan je componenten, die elke aanpassing laten horen. Geen idee. Of is dit per defitie een bijeffect van het hoger op de audioladder gaan staan? In dat geval ga ik niet verder meer upgraden, lijkt me vermoeiend zoiets.

Hoe denk jij erover? Zou je niet liever een set hebben die in hoge mate immuun is voor dit soort tweaks?

leuke vraag. het antwoord is ja liever heb ik zo'n set, er is maar een maar!!
Je hebt een geluid wat lang bij na niet zo mooi is als het geluid wat ik nu heb. Maar inherent aan de top v.d. audioladder hoor je ook aanmerkelijk veel meer, waardoor "fouten" keihard naar boven kunnen komen. Als voorbeeld heb je vaak dat slechter opgenomen muziek ook meteen waardeloos klinkt, de uitdaging is dan weer om er voor te zorgen dat dat weliswaar iets minder klinkt maar toch nog redelijk goed.
Overigens de zekering v.d. Plinius zit precies onder de iec stekker en kan van buitenaf via een lipje zo losgemaakt worden. Je hoeft dus niets los te schroeven.

frank2

Citaat van: Markus2 op augustus  4, 2013, 08:25:54
Nouja,

Je gaat je afvragen wat de kwaliteit van bepaalde producten is en waarom die inferieur worden ontworpen en afgeleverd.
Er moet blijkbaar eerst geld tegenaan gesmeten worden om ze optimaal te functioneren en 'wanneer' het optimum bereikt is, blijft de grote vraag.
Zo zie ik het onder andere.

Mark

Heel simpel: 2 euro kostprijs is beter dan 10 euro kostprijs.

Of zoals Karel mij ooit vertelde voor 10% beter moet je meteen 40 a 50% meer betalen, maw. als ik nu een betere versterker zou willen hebben dan de Plinius zou ik 50% meer moeten betalen om 10% beter te krijgen.

frank2

Citaat van: LPlover op augustus  4, 2013, 08:20:19
Beste Frank,

Je hebt toch ook een Roksan draaitafel gehad?

Gr,

LPlover

ja die gebruikte ik zeer weinig dus die heb ik tezamen met de Belles ingeruild voor de Plinius

Markus2

:headbanging:
Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 08:28:53
Heel simpel: 2 euro kostprijs is beter dan 10 euro kostprijs.

Of zoals Karel mij ooit vertelde voor 10% beter moet je meteen 40 a 50% meer betalen, maw. als ik nu een betere versterker zou willen hebben dan de Plinius zou ik 50% meer moeten betalen om 10% beter te krijgen.

Natuurlijk, het is en blijft commercie. De vraag is echter of het apparaat er hoorbaar of meetbaar minder door presteert.
De genoemde vuistregel vind ik, vanuit mijn overtuiging, onzin. Maar het gaat erom of jij je er in kan vinden.

Mark

Streamz

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 08:26:39
leuke vraag. het antwoord is ja liever heb ik zo'n set, er is maar een maar!!
Je hebt een geluid wat lang bij na niet zo mooi is als het geluid wat ik nu heb. Maar inherent aan de top v.d. audioladder hoor je ook aanmerkelijk veel meer, waardoor "fouten" keihard naar boven kunnen komen. Als voorbeeld heb je vaak dat slechter opgenomen muziek ook meteen waardeloos klinkt, de uitdaging is dan weer om er voor te zorgen dat dat weliswaar iets minder klinkt maar toch nog redelijk goed.

Nu denk ik dat ik zelf een heel redelijke set heb. Aanpassingen in kabels etc zijn prima te horen. Maar daar wil ik het eigenlijk wel bij laten. Want waar ligt dan de grens van het tweaken? De volgende stap is het modificeren, dus echt aanpassingen doen in het ontwerp. En dan voelt nogal betweterig: ik, tegen een ontwerpteam met jarenlange ervaring, kennis, kunde, hulpmiddelen etc.

Met dit soort tweaks heb ik dit gevoel ook al eigenlijk. Een andere zekering erin, met als risico dat je iets "kapot" maakt aan het geluid op basis waarvan je destijds de keuze hebt gemaakt om het apparaat in kwestie aan te schaffen. En dit weer probeert te "repareren" met een andere tweak.
Is het dan niet handiger om hoger op de ladder te zoeken in apparaat keuze? Zou mijn keuze zijn. Tuurlijk, kost meer geld, maar daar koop je zekerheid en voorspelbaarheid voor. En het scheelt veel tweaktijd en brengt meer rust.

Of is het tweaken juist de hobby?

chansig

Ik begrijp nu goed dat het geluid niet optimaal was omdat de zekering verkeerd zat en eigenlijk niet de goede ?

Wat een schitterende hobby is het toch....hoeveel procent verbetering is het nu ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

AbZ

Citaat van: Streamz op augustus  4, 2013, 08:54:37voelt nogal betweterig: ik, tegen een ontwerpteam met jarenlange ervaring, kennis, kunde, hulpmiddelen etc.
Inderdaad.  Ik vind het volkomen absurd wat men zoal pretendeert maar nooit concreet maakt.

Citaat van: Streamz op augustus  4, 2013, 08:54:37Of is het tweaken juist de hobby?
Dat is het, of het geklets daarover (waar de sceptici ook wel eens aan mee doen, tegen beter weten in  :-[ ).

thepioneer

Ik lees het topic ook de laatste tijd. Ik vroeg me af of je ook een aparte audio stroom groep hebt
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

frank2

Citaat van: Streamz op augustus  4, 2013, 08:54:37
Nu denk ik dat ik zelf een heel redelijke set heb. Aanpassingen in kabels etc zijn prima te horen. Maar daar wil ik het eigenlijk wel bij laten. Want waar ligt dan de grens van het tweaken? De volgende stap is het modificeren, dus echt aanpassingen doen in het ontwerp. En dan voelt nogal betweterig: ik, tegen een ontwerpteam met jarenlange ervaring, kennis, kunde, hulpmiddelen etc.

Met dit soort tweaks heb ik dit gevoel ook al eigenlijk. Een andere zekering erin, met als risico dat je iets "kapot" maakt aan het geluid op basis waarvan je destijds de keuze hebt gemaakt om het apparaat in kwestie aan te schaffen. En dit weer probeert te "repareren" met een andere tweak.
Is het dan niet handiger om hoger op de ladder te zoeken in apparaat keuze? Zou mijn keuze zijn. Tuurlijk, kost meer geld, maar daar koop je zekerheid en voorspelbaarheid voor. En het scheelt veel tweaktijd en brengt meer rust.

Of is het tweaken juist de hobby?

Als je een nieuw apparaat koopt, gebruik je toch meestal een beter netsnoer? het standaard meegeleverde netsnoer gebruik je meestal niet.  Dus je repareert het ontwerp van het ontwerpteam? Tuurlijk niet zois het hetzelfde als zekeringen. En bij modificatie ga je de onderdelen ook nog eens verbeteren. (Cinemike) maar daar begin ik niet aan, is in verhouding te duur en je krijgt het er nooit voor terug bij verkoop.
Als voorbeeld heb ik mijn Oppo + Tuc.

frank2

Citaat van: thepioneer op augustus  4, 2013, 09:29:37
Ik lees het topic ook de laatste tijd. Ik vroeg me af of je ook een aparte audio stroom groep hebt

ja ik heb 2 aparte audiogroepen.

Markus2

AbZ

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 09:55:28
Als je een nieuw apparaat koopt, gebruik je toch meestal een beter netsnoer? het standaard meegeleverde netsnoer gebruik je meestal niet.  Dus je repareert het ontwerp van het ontwerpteam? Tuurlijk niet zois het hetzelfde als zekeringen.
Je gaat er vanuit dat er zoiets is als een "beter" netsnoer, en dat de fabrikant hier een enorme kans heeft laten liggen.  Idem met zekeringen.  Dat zijn aannamen, die niet iedereen deelt.

twani

Citaat van: Markus2 op augustus  3, 2013, 23:35:52
Raphie,

Ik vermoed dat Frank z'n eigen topic meerdere malen, of delen ervan, heeft herlezen
En ik vermoed dat je er met deze conclusie helemaal naast zit, dat durft ie echt niet.

thepioneer

Citaat van: frank2 op augustus  4, 2013, 09:56:20
ja ik heb 2 aparte audiogroepen.

Hoe ervaar je het verschil met een gewone stroomgroep? En hoe heb je de groepen opgebouwd?
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

frank2

Nu na 1,5 uur naar muziek luisteren kan ik wel zeggen dat het nu eindelijk klinkt zoals ik graag wil dat het klinkt. Een sound en beleving muzikaliteit die ik nog niet eerder heb gehoord (hier in dit huis)

Geen ergenissen alleen geluid/sound zoals ik het graag hoor in de juiste proporties.

conclusie: me happy  :pompom: :pompom: :pompom:

(en als straks de lucht rond de instrumenten er ook nog bij komt wat heb ik dan nog te wensen.. niets)

Markus2

Citaat van: twani op augustus  4, 2013, 10:04:05
En ik vermoed dat je er met deze conclusie helemaal naast zit, dat durft ie echt niet.
Het is dan ook een vermoeden en geen conclusie, net zoals jij aanneemt dat hij het niet durft.
Wellicht bekijkt hij het continue door zijn eigen bril en dat kan meerdere redenen en/of oorzaken hebben.

Mark

CZ79

Mooi zo! Blij dat jij blij bent, ik kom graag weer eens langs om je gewijzigde/verbeterde/veranderde set te beluisteren  :D
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

frank2

Citaat van: thepioneer op augustus  4, 2013, 10:07:42
Hoe ervaar je het verschil met een gewone stroomgroep? En hoe heb je de groepen opgebouwd?

een gewone groep klinkt platter/vlakker. Minder dynamisch, geen kracht

Ik heb 1 hft zekeringhouder met HFT zekering vandaaruit gaat 1 HFT aanvoerkabel naar het Vibex blok, en 1 Belden aanvoerkabel naar het MF E stekkerblok