Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

John Wx

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 16:28:41
van mijn gehele collectie klinken de nummers nu redelijk tot zeer goed. Er is maar 1 nummer wat echt bagger is.

Welke Frank

groet

John
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

frank2

Uit de gedownloade Top 2000 het nummer van  godley & creme - cry.

Dit nummer gaat bij mij compleet over de top. Het kan zijn dat het aan de download ligt maar dat weet ik niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

John Wx

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 18:40:26
Uit de gedownloade Top 2000 het nummer van  godley & creme - cry.

Dit nummer gaat bij mij compleet over de top. Het kan zijn dat het aan de download ligt maar dat weet ik niet.

Wel lekker nummer trouwens thx tijdlang niet gehoord dus snel naar youtube even snel horen  ;D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO Dali Oehlbach ARGON

Hifi Addict

Citaat van: Hifi Addict op juli 30, 2013, 14:19:23
Ok mooi  :)

Eens een beetje brainstormen, hopenlijk kan iemand meer ervaren als keyser hier ook een duit in het zakje doen  :)

Ik vind de piek links bij ~47Hz? en de dip rechts bij ~95Hz erg interessant, die kunnen weleens aan elkaar gerelateerd zijn. Sterker nog, als ik de plattegrond van je woonkamer pak wordt de piek links veroorzaakt door de 3.6 meter lengte van de muur aan de linkerkant (staande golf), kan niet missen, de vraag is hoe je aan de cancellatie van de harmonische 95Hz (van 47Hz) komt. TENZIJ dat bij toeval een gat is veroorzaakt door de afstand muur links van je luisterpositie tot de rechtermuur (de keuken in ofzoiets neem ik aan). Als dat iets van 3,6-3,8 meter is dan is dat de verklaring. Kun je dat nameten?

Aan de rechterkant heb je eigenlijk 7,2 meter wat een piekje veroorzaakt op 47Hz, en die zie je terug op beide kanten. Niet zo erg  :)

De plaatsing van je luidsprekers zie je mooi terug rond de 285 Hz (1.2 meter). Nu heb je daar eigenlijk een gat zitten van ~200Hz tot ~600Hz. Vandaar een relatief dunne weergave, helemaal zonder arc. Je hebt een beetje een loudness effect daar, meer laag/hoog, minder midlaag. Ik kan me voorstellen dat je dan gehoormatig op die 1.2 meter afstand uitkomt, dan vul je het onderste deel van het 200-600Hz gat vast wat op. Als je dit gat nu wat verder op zou willen vullen wordt het iets vervelender, dan moet je OF je speakers 1.8 meter van de achtermuur zetten, dan vul je zowel 200 als 400Hz wat op, MAAR je hebt al een piekje links op 200Hz, dus toch maar niet :) Of je moet naar 90 cm van de zijmuur en 1,2 meter van de achtermuur houden.

Als ik het zo zie vraag ik me af, gezien de assymetrie van de kamer, of het niet beter is je speakers ook asymmetrisch te plaatsen.

Een iets radicaler idee:

Je speakers verder naar voren schuiven om het gat op 250Hz mee te pakken, stel je gaat voor 260Hz opvullen, dan moet je op 1.3 meter gaan zitten afstand achtermuur. Dan ga je rechts voor de 300Hz dip opvullen, 1.15 meter tot zijmuur dus. En links ga je dan wat meer naar 400Hz, zeg 90 cm afstand zijmuur. Waarschijnlijk wil je dan wat meer indraaien, maar dat is prima  :)

Is hier iets van haalbaar?

Argh, ik heb met halve ipv hele golflengtes gerekend, te lang geleden  :) Kom er nog op terug  :)

Former member 78

Citaat van: frank2 op juli 30, 2013, 14:18:54
Dat weet ik Hans, maar in stereo speelt een sub niet mee bij anthem dan moet je 'm in een surround mode zetten.

Je hebt het bij mij gehoord, stereo incl. subs ???

frank2

Citaat van: Antoine op juli 30, 2013, 14:26:44

Als ik zo de response zie in bovenstaande grafieken dan mag Frank wat mij betreft zijn handen dichtknijpen (tevreden zijn) met dergelijke full range luidsprekers in een woonkamer. Meestal is de response tenslotte een stuk grilliger. Wel ben ik benieuwd hoe de som is van beide luidsprekers oftewel een meting wanneer beiden tegelijk spelen. Kun je die ook maken Frank?

De curve is samengesteld door 7x een sweep gemaakt door de anthem. Die berekend daar een gemiddelde uit, overigens dit is de music mode, dus alleen de frontspeakers. 1 samengestelde grafiek kan ik niet maken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Raymond187

Citaat van: ArjanR1 op juli 30, 2013, 21:01:54
Quote from: frank2 on Yesterday at 14:18:54
Dat weet ik Hans, maar in stereo speelt een sub niet mee bij anthem dan moet je 'm in een surround mode zetten.
Je hebt het bij mij gehoord, stereo incl. subs ???
? In music mode kan je wel een sub aangeven. fronts+sub.

Of bedoel je dat niet Frank?

frank2

Citaat van: Raymond187 op juli 31, 2013, 07:46:51
? In music mode kan je wel een sub aangeven. fronts+sub.

Of bedoel je dat niet Frank?

ik heb geen sub, dus kan ik ´m ook niet aangeven.

twani

"To do list" ;)

1) akoestische  optimalisering van de kamer
2) de speakers een eind de kamer in rossen
3) de Plinius een fraaie ( stereo!)  buizenpré op háár niveau gunnen ipv die "Peppie en Kokkie" receiver. Die kun je er lekker bij houden voor een filmpje.

Jouw werkwijze is om alle problematiek aan de achterkant op te lossen met ARC, Stekkers, Zekeringen enz terwijl je dit beter aan de voorkant zou moeten doen.

Dweilen met de kraan open zeg maar,  beter doe je de kraan eerst dicht.

thepioneer

Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

frank2

ik moet altijd aan dat spreekwoord denken van de beste stuurlui....

wel geheel begrijpelijk al die adviezen, alleen denken jullie nu echt dat ik geen andere mogelijkheden heb beluisterd cq heb onderzocht?
en een buizenversterker?  nooit. Niet mogelijk, wordt te duur aan buizen, elk jaar vervangen.... stereo staat te vaak aan.

S@m

Citaat van: frank2 op juli 31, 2013, 10:39:18
....alleen denken jullie nu echt dat ik geen andere mogelijkheden heb beluisterd cq heb onderzocht?

Inderdaad, ik lees nergens dat je ooit andere luidsprekers hebt geprobeerd in je woonkamer. Wel andere - imo - flauwekul om je weergave te verbeteren, maar je gaat constant voorbij aan het belangrijkste...

frank2

Ik heb hier thuis in deze woonkamer V-Vox habari en T+A tal 140 speakers gehad. Beide konden niet tippen aan deze speakers. Deze speakers de Ushers klinken gewoon formidabel hier thuis. Met de huidige setup ben ik dan ook meer dan tevreden ook met het huidige geluid, ben slechts bezig met kleine nuances te verbeteren.

De verhalen over te grote speakers andere voorversterker e.d. is dus overbodig, onzin of niet haalbaar.

Een Cat versterker van 60.000 euro klinkt nog mooier. Een voorversterker van 9000 euro waarschijnlijk ook.

Dat de Anthem beter klinkt dan mijn vorige Belles vv en Oppo+TUC of Bow ZZ8 wordt hier maar weer vergeten, ik kan het echt niet helpen dat de usb ingang van de Anthem beter klinkt.

Nee ik ben zeer tevreden, het klinkt hier zeer goed thuis en ben nu bezig met de laatste kleine nuances in het geluid te proberen te verbeteren.

S@m

Okay Frank, dan heb ik niets 'gezegd' en het oog wil ook wat natuurlijk  ;)

Former member 78

Vind de Be10 ook zeker niet te groot.
Het zijn geen kleine speakers, maar er zitten ook geen 2 18'' woofers in ofzo.

cardas49

Citaat van: twani op juli 31, 2013, 07:57:27
"To do list" ;)

1) akoestische  optimalisering van de kamer
2) de speakers een eind de kamer in rossen
3) de Plinius een fraaie ( stereo!)  buizenpré op háár niveau gunnen ipv die "Peppie en Kokkie" receiver. Die kun je er lekker bij houden voor een filmpje.

Citaat van: frank2 op juli 31, 2013, 10:39:18
ik moet altijd aan dat spreekwoord denken van de beste stuurlui....

wel geheel begrijpelijk al die adviezen, alleen denken jullie nu echt dat ik geen andere mogelijkheden heb beluisterd cq heb onderzocht?
en een buizenversterker?  nooit. Niet mogelijk, wordt te duur aan buizen, elk jaar vervangen.... stereo staat te vaak aan.

Punt 2 kan ik me van voorstellen dat het qua inrichting onwenselijk is. Voor punt 3 voer je genoeg redenen op om de situatie as is te laten. Maar punt 1 zal toch zeker nog winst te halen zijn? Misschien "quick wins" voor midden en hoog die weinig gevolgen hebben voor de aanblik van je huiskamer? Zou deze optie niet zonder meer aan de kant schuiven. Zeker niet, als je de BE10's niet in een akoestisch zeer goede ruimte gehoord hebt. Als je dat laatste doet, kun je de huidige tweaks ook in verhouding zetten tot eventuele akoestiek verbeteringen thuis, en krijg je een idee van wat het plafond is van de BE-10 qua prestatie als je de rest van je setup houd zoals hij nu is.
Nvidia Shield | Arcam AVR11
Revel M106, C205, S206 | Klipsch R-115SW
Epson TW9200W | Kingpin TAB270
Schiit Gungnir MB | Jotunheim 2 | Hifiman Edition XS

Deleted Member 2

Citaat van: mark235 op juli 31, 2013, 12:14:41
Zeker niet, als je de BE10's niet in een akoestisch zeer goede ruimte gehoord hebt. Als je dat laatste doet, kun je de huidige tweaks ook in verhouding zetten tot eventuele akoestiek verbeteringen thuis, en krijg je een idee van wat het plafond is van de BE-10 qua prestatie als je de rest van je setup houd zoals hij nu is.

Goed punt, maar hoe ga je dat praktisch uitvoeren?

Former member 78

cardas49

:D.

Wordt met deze jongens inderdaad heel lastig. Maar niet onmogelijk. 4 man en adequaat vervoer, busje oid?

Deleted Member 2

Citaat van: ArjanR1 op juli 31, 2013, 12:24:43
Niet.

:D Ik neem aan dat zich niet realiseert over welke luidsprekers het gaat....

correctie: hij had het toch wel door ;D

Former member 78

Citaat van: mark235 op juli 31, 2013, 12:32:55
:D.

Wordt met deze jongens inderdaad heel lastig. Maar niet onmogelijk. 4 man en adequaat vervoer, busje oid?

Max 2 man, en praat uit ervaring.

cardas49

Former member 78

Jawel, maar na twee speakers ben je er wel ff zat van ;)
En Frank heeft geen dozen meer, dus de kans op schade is dan stukken groter.

Gaat 'm dus niet/nooit worden :)

cardas49

Citaat van: ArjanR1 op juli 31, 2013, 12:44:11
Jawel, maar na twee speakers ben je er wel ff zat van ;)
En Frank heeft geen dozen meer, dus de kans op schade is dan stukken groter.

Gaat 'm dus niet/nooit worden :)

Hangt helemaal van de voorbereiding af.

Maar de drempel is dan inderdaad wel hoog, en ik zou me ook 2x achter de oren krabben voordat ik eraan begon.